Dva miliona Dustera - Pozadina priče u uspehu
Dacia je priča u kojoj jedan uspeh vodi ka drugom. Nakon rođenja Logana 2004. godine, druga buduća zvezda je došla na automobilski svet 2010. godine - Duster
Legendarni proizvod koji je SUV vozila učinio popularnim i pristupačnim, osvojio je mnoge puteve, od hladalig Sibira do Marokanske pustinje. Robusni terenac je dizajniran za porodice i spreman je za svaki izazov. Ove godine Dacia Duster slavi dva miliona prodatih primeraka u 60 zemalja. Inženjeri, dizajneri, a posebno kupci neće tako lako zaboraviti ovu deset godina dugu priču.
Opustite se i vratite se sa nama u 2010. godinu. Brendirana
streetwear odeća i široke farmerke su in, a luksuzna moda je out - trendovi
teže udobnosti i otkrispoljaju samih sebe. Vaš automobil iz snova je ležeran i
opušten kao i vi. Jako želite SUV, ali ne neki stari! Iako tržište SUV-ova
cveta, većina modela je ili preskupa i presofisticirana, ili prejedalistavna i
preobična. A onda se pojavio Duster. Pristupačan, robustan i moderan, usklađen
je s društvenim trendovima i upravo je to ono što ljudi traže. Brzo postaje
kultni model i za Daciu i za celu industriju. Od 2010. godine model uživa
veliki tržišni uspeh sa dva miliona prodatih primeraka širom sveta.
Od Helsinkija do Ankare
i nazad
Putospoljaje ćemo započeti u Dusterovoj zemlji nastanka,
Rumuniji, uz nekoliko ključnih podataka o fabrici Mioveni u Pitestiju. Zatim
ćemo napustiti izložbeni salon i uputiti se u Italiju na fudbalsku utakmicu, a
zatim ćemo se popeti na najviši vrh na Zemlji. Ako to bude malo, svratićemo i
do Finske pre nego što krenemo na jug prema Turskoj. Dva miliona Dustera je
stvarno puno! Esencijalno kao stil života. Svi kupci Dustera su različiti, ali
svima je jedna stvar zajednička - esencijalne stvari odabrno su kao stil
života. Evo nekoliko zanimljivosti koje možda niste znali:
-U Velikoj Britaniji Duster većinom kupuju žene
-Turska ima najmlađu grupu kupaca Dustera (u proseku 42
godine), pretežno se radi o porodicama (62 % živi sa decom).
-U Francuskoj, Nemačkoj, Velikoj Britaniji, Španiji i Italiji
23 odsto stanovništva voli šetanje i planinarenje, 12 odsto voli biciklizam, a
9 odsto voli da putuje.
-U ovih pet zemalja 44 odsto kupaca živi u ruralnim
područjima, 30 u malim gradovima, 10 u srednjim/velikim gradovima i 11 odsto u
predgrađima.
-Glavni razlozi zbog kojih ljudi kupuju Duster su cena (56
odsto), dizajn (20 odsto) ili zbog odanosti modelu (16 odsto).
Duster - globalni cilj
Vratimo se u prošlost , u vreme nastanka H79 - kodalig imena
Dustera 1! Zadatak koji su tada imali timovi za planiranje proizvodnje je bio
veliki izazov! Uzeti prazan list papira i osmisliti vozilo koje još nije
postojalo na tržištu. Morao je biti prikladan za ledene hladnoće i paklene
vrućine kako bi odgovarao ljudima širom sveta. I sve to po nenadmašnoj ceni
koja bi prkosila konkurenciji. Ukratko, robusno, pouzdano i svestrano vozilo sa
performansama terenca.
Proces dizajna je bio jedna od mnogih prepreka, 6-stepeni
menjač, pogon sa automatskim kvačilom, nagib osovina i još mnogo toga. Timovi
se svega toga i dan danas sećaju. Pogotovo kada se radilo o ostvarispoljaju
brzine pri polaganom kretanju u prvoj brzini - automobil je mogao da se kreće
sa samo 5,79 km/h pri samo 1000 o/min. Vojnici su za vreme rata marširali uz
džipove kako bi raščistili put, a Loic Feuvray, direktor razvoja proizvoda
Duster 1, je sledio njihov primer - „Hodao bih uz automobil kako bih se uverio
da smo postigli brzinu koja je dovoljno spora za terenac sa pogonom na sva
četiri točka.” Bio je to izazov koji su dizajneri očigledali savladali, što je
dokazano bezbrojnim terenskim putospoljajima na koja su se uputili kupci
Dustera.
Disaljka, simbol
optimizospoljaih troškova dizajna marke Dacia
Prvi Duster je bio jako popularan, ali njegova nova verzija
ga je nadmašila. Predstavljena je sedam godina kasnije, 2017. godine, a
uputstva dizajnerima su bila jedalistavna. Zadržati izvorni DNK i nadograditi
prethodni model. Nakon brojnih internih konkursa za dizajn i vrlo uzbudljivih
skica, jedan dizajn se posebno istakao, mišićav izgled, povišena bočna linija
sa višim bočnim prozorima i upečatljiva prednja rešetka. Postoji more anegdota
o Dusterovom dizajnu, posebno s obzirom na veliku potrebu za pristupačnim i
pouzdanim rešenjima kada se radi o inovacijama. To je deo načina optimizacije
troškova dizajna marke Dacia. Opremite se disaljkom! Ovaj crni dodatak u kojem
se nalazi svetlo upozorenja Dustera čini prepoznatljivim.
David Durand
David Durand, voditelj Odeljenja za spoljašnji dizajn, je
podelio sa nama priču o tome.
- Morali smo da osmislimo dizajn prema tehničkom ograničenju.
Točkovi su prilično izvučeni prema spolja u odalisu na vrata pa je nemoguće
izrezati delove koji odgovaraju traženom obliku. Zbog toga smo napravili
plastičnu „disaljku” između blatobrana i vrata. Vrlo je funkcionalna jer pruža
idealnu zaštitu od šljunka i blata. Uštedeli smo novac osmislivši jedinstveni
dizajn koji Dusteru daje robustan izgled - kaže David Durand.
Iskreno, postoji još jedna karakteristika koju dizajneri još
nisu spomenuli. Duster 2 je jedini model marke Dacia koji se može pohvaliti sa
ne dva, već tri usisnika vazduha smeštena na sredini kontrolne table. Kako
neobično! Ali ipak, ova ideja nije pala s neba, već je bila vođena estetikom i
udobnošću putnika.
Nagrađivan četrdeset
puta
Dizajneri i inženjeri dali su sve od sebe da bi stvorili tako
jedinstveno vozilo, ali i proizvodni timovi su prihvatili izazov. Fabrika
Mioveni u Pitestiju, smeštena 200 kilometara od Bukurešta, je obnovljena i
opremljena u okviru pripreme fabrike za proizvodnju Dustera - platforme unutar
fabrike, prostorije za pripremu delova, AGV kolica, ergonomske radne jedinice
prilagođene svakom procesu proizvodnje. U Rumuniji je Duster postao nacionalni
ponos - policijski Duster, vojni Duster, bolnički Duster...
Duster koriste razne vladine službe i velike kompanije. Duster
je zaista nacionalni, ali i međunarodni ponos! Do danas je osvojio više od
četrdeset nagrada - Rumunski automobil godine, najbolji SUV u Velikoj
Britaniji, najbolji porodični automobil u Nemačkoj i Belgiji i mnoge druge koje
su samo dokaz koliko je ovaj jedinstveni i kultni model zapravo uspešan
Vrh Pikes Peaka, Great
Alpine Traverse... 15 fotografija Dustera
Možda sada znate mnogo o Dusteru, ali ovo je automobil u
kojem „više” nikada nije dosta! Bacimo pogled na neke legendarne trenutke
putovanja Dusterom! Počnimo sa njegovom sportskom, avanturističkom stranom.
Duster voli zdravu konkurenciju i ne odustaje lako. Od Aicha des Gazelles
relija u Maroku do poznatog uspona na Pikes Peak u Sjedinjenim Državama i
Trofeja Andros u Francuskoj, Duster voli izazove. Duster je u Poljskoj postao
popularno vozilo za takmičenja. Redovno pronalazi svoje mesto na pobedničkom
postolju državnog prvenstva u reliju i Dacia Duster Motrio Cupa. Trke koje
život znače za zaljubljenike u off-road vožnju avanturističkog duha!
U Francuskoj se često viđa na 4WD trkama izdržljivosti i na trci Great Alpine Traverse. Hobisti, pustolovi sve su to Dusterovi kupci. U galeriji slika se nalaze nekoliko fotografija da se dodatno oduševite: Duster na putovanju Grčkom. Sa šatorom na krovu, dašak slobode. A sada malo o posebnoj opremi i ograničenim serijama: Duster sa gusenicama, Duster vozilo hitne pomoći, Duster policijsko vozilo, Duster „Papamobil”... Duster može sve. Rumunsko Ministarstvo obrane je naručilo čak 880 Dustera za svoju flotu. Boja karoserije se za svakog od njih pažljivo pripremala u radionicama Mioveni. Pustolovine, priroda, putovanja... Duster nudi celu lepezu iskustava u kojima uživa već više od dva miliona kupaca!
Komentari(0)