Intervju Mladen Alvirović - Od dobrog sportiste do odličnog novinara

Mladen Alvirović, glavni i odgovorni urednik emisije SAT, kaže za makina.rs da automobilski novinar nema pravo da voli nijedan automobil više od drugih. To bi bio kraj njegove karijere

    foto: Privatna arhiva
    Podeli




Iza Vas su godine predanog i vrednog rada u automobilskoj industriji. Šta je ono što Vas je privuklo da se bavite novinarskim poslom?

-Verovali ili ne, moj san je bila Vojnotehnička akademija, projektovanje naoružanja i unapređenje borbenih sposobnosti naše zemlje. U godinama kada je trebalo doneti odluku bavio sam se i profesionalno atletikom, bio sam dugoprugaš u AK Crvena Zvezda, trčao na stazi 1500, 3000, 10000 m, maratone, kroseve. Sve sam usmerio ka ostvarenju sna. Međutim, ratovi su počeli i taman kada sam stasao da krenem putem koji sam zacrtao stvari su izgledale bitno drugačije. Tih godina, tačnije 1993. moj otac Mirko Alvirović, ponudio je da putujem sa njim na Salon automobila u Frankfurtu. Nisam odbio. Išao sam kao novinar, prevodilac, snimatelj, sve što je trebalo. Čekali smo osam sati pred ambasadom Nemačke u Beogradu da bi obezbedili vizu i bili smo jedini iz naše zemlje na ovom sajmu. Mnogi predstavnici auto-industrije koji su Mirka poznavali godinama pre toga bili su vidno iznenađeni što smo u sred ratova i sankcija uspeli da dođemo i izveštavamo sa ove izložbe, nas dvojica sami. Posle toga nijedan bitan sajam, do danas, nisam propustio, punih 27 godina. Međutim, baš taj sajam je možda bio ključan da uvidim kako svoju ljubav prema tehnici, prema nečemu što je bezgranično kreativno mogu da ostvarim na sasvim drugi način. Godinu dana kasnije, trebalo je da trčim finale državnog prvenstva na 1500 i na 3000 m. Mirko mi je ponudio da odem na trke ili da budem sa njim na Salonu u Parizu. Trčao sam prvi dan, nisam pobedio (naravno), a popodne sam već bio u autobusu i vraćao se za Beograd da bi sutra propustio finale ali išao sam na sajam. Malo po malo razumeo sam koliko je ovaj posao atraktivan, dinamičan, koliko, baš kao i u atletici, čovek zavisi od samog sebe i svojih sposobnosti, koliko je ovo težak posao ali sa vrlo neobičnim i lepim trenucima koje novac ne može da donese. Zahvaljujući ovom poslu proputovao sam bukvalno čitav svet i radio sa hiljadama ljudi svih nacija. Ma koji novac da sam zaradio u nekom drugom poslu to ne bi mogao da postignem. Novinarstvo je posao koji stvara velike obaveze, ogroman, nezamisliv pritisak, ako čovek želi da bude profesionalac, ali, u isto vreme, novinarstvo je posao u kome čovek može da se izbori za veliku slobodu.

Duži niz godina ste član žirija automobilskih novinara - Autobest, koji je sačinjen od predstavnika 31 zemlje članice, među kojima je, zahvaljujući Vama, i Srbija. Koje kriterijume treba da zadovolji jedan automobil da mu Vi date najveću ocenu i da time bude kandidat da osvoji nagradu Best Buy automobil Evrope?

-Članstvo u Autobestu je velika obaveza jer svaku zemlju predstavlja jedan novinar te sam ja u tom društvu ne samo predstavnik svoje redakcije već predstavnik svoje zemlje. Po meni se meri u mnogim krugovima i na mnogim mestima “kakvi su Srbi”. Zato, kada stignemo do glasanja, postoji još veća odgovornost. Svi glasovi su javno dostupni i ono što upišem u tabelu mora da bude takvo da stojim iza toga i svojim imenom, ali i onim što, iz ugla predstavnika ostatka Evrope, zaista predstavlja stav prosečnog kupca u Srbiji. Ipak, za razliku od nekih drugih članova žirija, ja sam možda malo staromodan i neobičan. Mene automobil mora prvo da “kupi” vozačkim karakteristikama, dinamikom, lakoćom, preciznošću. Onda mora da bude razuman kada su u pitanju cene, dostupnost delova, širina servisne mreže. Jedno je kupiti automobil, a drugo je živeti sa njim. Tek na kraju smatram da treba misliti o takozvanom “infotejnmentu” ili čak dizajnu.

Kako bi došli do "olovke i papira" da glasate za najbolji automobil u Evropi, opišite nam ukratko sam proces jednog člana žirija od početka, pa sve do samog čina glasanja i dodele titule najboljem?

-Nema tu mnogo tajni. Svaki automobil koji želi da učestvuje u finalu mora biti na raspolaganju članu žirija tokom premijere tako da može da se upozna sa njim, da čuje inženjersku priču i, naravno, da ga vozi. Potom, oni proizvođači koji imaju veća očekivanja da će se naći u finalu obično obezbeđuju automobil u lokalu, u Srbiji. Tu se automobil vozi na klasičnom testu, kao i svaki drugi, ali je sada već više akcenat na onome što će biti okruženje u kome će prosečan kupac u Srbiji koristiti automobil. Na kraju, kada žiri proglasi listu finalista organizuje se i zajednička vožnja svih finalista na istoj lokaciji, na istoj stazi, kako bi se još jednom proverilo ono što je svako od članova želeo. Zanimljiva je anegdota da u trenutku mog ulaska u Autobest nije postojala ova finalna vožnja i da je to moj doprinos Autobestu. Pravila učešća u finalu, način testiranja, procedure, sve je osmišljeno u Srbiji i prvih pet godina organizovano u centru NAVAK. Tek u šestoj godine se prešlo u Italiju, u Vairano, da bi danas već stigli do piste Formule 1 u Turskoj gde je prošle godine prvi put održano finale.

Kada gledamo emisiju SAT, koja se emituje na RTS-u, deluje da bukvalno sve u jednom "dahu" opisujete i predstavljate. Nižu se razne teme bez greške, bilo da su iz saobraćaja, turizma ili testirate neki novi automobil. U čemu je tajna dobre koncentracije?

-Nema tajne. Čovek ili zna šta želi da kaže ili ne zna. Ili izgovara ono što zaista misli i vlada nekom temom ili ne treba da se upušta u ovaj posao. Mnogo je ljudi koji smatraju da je pojavljivanje na ekranu nagrada. Naprotiv, to je izuzetno zahtevan proces koji iscrpi čoveka. Posle snimanja nekog od naših specijala koje traje recimo jedan dan, potreban je još najmanje jedan dan da se čovek oporavi i da ponovo prikupi snagu. Naravno, mogućnost da čovek bez ponavljanja, bez grešaka, bez zbunjivanja, govori i po 60 minuta, koliko danas traju SAT-ovi testovi automobila uživo na Fejsbuku verovatno je i pitanje treninga, prakse koju sam sticao godinama uz Mirka. Ne zaboravite da ja ovaj posao radim sada već 27 godina neprekidno.

Emisija SAT emituje se jednom nedeljno. Iz iskustva znam da je mnogo teško dolaziti svakodnevno do raznih tema kojim se Vaša emisija bavi i zadovoljiti velika očekivanja jednog gledaoca. Kako izgleda jedna Vaša pripremna radna nedelja da bi na kraju emisija ugledala svetlost dana?

-Emisija SAT je plod timskog rada. Svi članovi redakcije, a samo novinara ima desetak, stalno predlažu nove teme i daju nove ideje. Takođe, osluškujemo šta to publika traži prateći društvene mreže, komunicirajući direktno sa ljudima, organizujući događaje za publiku na kojima naši gledaoci zajedno sa nama učestvuju u snimanjima. Svakako da je potrebno planiranje. U svakom trenutku se zna šta smo želeli da bude u emisiji najmanje za naredne četiri nedelje, a često i u nešto dužem periodu u budućnosti. To je neophodno da bi mogle da se odrade pripreme za neke kompleksne stvari koje nikada niko pre nas nije radio. A njih ima mnogo. Da se nabavi oprema, kontaktiraju sagovornici, obezbede dozvole za snimanje, pronađe novac za troškove i tako redom. Ali, rezultat je iz nedelje u nedelju nešto što za publiku uvek predstavlja iznenađenje. Veoma se trudimo da ne postoje dve iste emisije, da emisija ne bude šablon, popunjavanje minutaže. Veoma se trudimo da svom snagom radimo svaki put iznova i da tu emociju prenesmo na publiku.

Jedan od začetnika modernog novinarstva kada su u pitanju bile saobraćajne teme i testiranje novih automobila u Srbiji je bio svakako Vaš otac - Mirko Alvirović. Znamo svi dobro njegove kvalitete, kako ljudske, tako i novinarske. Međutim, koliko je on zapravo imao udela da budete danas to što jeste, možemo slobodno reći jedan od najboljih?

-Na jednom od prvih sajmova na koje sam putovao sa njim gde smo nas dvojica bili cela ekipa, što danas svakako nije slučaj, divio sam se njegovoj moći da izgovara dugačke misli, rečenice, da komunicira sa publikom bez ikakve pripreme i pisanja teksta. Danas ja radim baš to. Ne piše se scenario koji ja izgovaram. Sve ide iskreno iz glave. Jasno je da sam radeći uz njega mogao mnogo toga da vidim i naučim. Najvažniju stvar koju mi nikada nije rekao da upamtim, ali je pokazivao svaki dan, do poslednjeg dana, jeste da svaki dan moraš da daješ sve od sebe, da je posao ispred zadovoljstva, da onda kada si prvi tada moraš da radiš najviše. Samo tako se postiže nešto. Naučio me je da uspeh u ovom našem poslu ne znači uzimanje nego davanje. Moraš prvo da napraviš proizvod, da uložiš u kvalitet, da postaneš nešto, pa onda da izdržiš dugo, da ostaneš nešto. Tek onda možeš da misliš o novcu. Zato danas, osim onima koji su samnom proveli sve ove godine, nikako nije jasno kako smo stigli dovde, a da nismo deo nijedne “kombinacije”, nijedne partije, ničijeg klana.

Imamo utisak da ste zajedno sa svojim kolegama nastavili da radite još jače, a pre svega da ste dali Vi neki novi pečat emisiji SAT kao da ste, ne promenili, ali podigli je definitivno jednu stepenicu više. Nama koji gledamo se čini tako. Šta Vi kažete?

-Raduje me ako se vidi da je tako jer u svako izdanje, u svaku emisiju, ulažemo veliki rad, ulažemo srce od prvog do poslednjeg minuta i ništa ne radimo samo da se odradi već zato što smatramo da je tako najbolje. Ne najlakše, ne najudobnije, nego najbolje. Dok je Mirko vodio emisiju on je imao svoje principe i izgradio je ime. Međutim, neke stvari koje mi danas radimo njemu nisu priličile, nisu bile deo njegovog karaktera i načina obraćanja. Zato su morale da čekaju neko svoje vreme. Na kraju krajeva, emisija pre 10 ili pre 20 godina nije nikda bila ista i uvek se menjala u skladu sa vremenom. Ovo je sada naš pokušaj da budemo ne samo u skladu sa vremenom nego često i ispred njega. Šta će biti za 5 ili za 10 ili za 20 godina. Videćemo. Menjaćemo i ovo što danas radimo u nešto drugo.

Prva automobilska ljubav zaborava nema, tako kažu. Koji je to četvorotočkaš kome ste prvi put okrenuli ključ u bravi, ubacili u prvu brzinu i dodali gas?

-Automobilski novinar nema pravo da voli nijedan automobil više od drugih. To bi bio kraj njegove karijere. Ipak, prvi automobil koji čovek kupi se ne zaboravlja. Moj prvi automobil bio je Jugo 55. Za samo dve godine prešao sam sa njim 60.000 km i uživao u svakom od njih. Moja prva međunarodna prezentacija na koju sam putovao bio je Land Rover Discovery, u Škotskoj, 1995. godine, pa ni to ne zaboravljam kao bitan detalj.

Danas posle mnogo pređenih kilometara i na stotine testiranih automobila, koji je to četvorotočkaš koji ispunjava sve Vaše želje i zbog čega baš on?

-Baš kao što sam rekao, nemam pravo da volim nijedan više od drugih. Imam tu sreću da vozim veliki broj različitih automobila, čak po nekoliko istog dana. Svakako moje srce osvajaju oni koji u prvi plan stavljaju vozača, ne po snazi, nego po tome što su projektovani da pružaju zadovoljstvo u vožnji. Trenutno, zbog posla, koristim jednu “911 kareru”, ali u mojoj garaži stoji i vikendom se vozi, čuva za budućnost, “abart 124 spajder”, prvi koji je ikada registrovan u Srbiji. Uživao bi, kada bi mogao sebi da ga priuštim, u jednom “lend kruzeru” ili “defenderu” jer sam ljubitelj planine, prirode, divljine.

Osnivač ste prve škole bezbedne vožnje u Srbiji. Prava adresa da pitamo kakvi su srpski vozači i da li ste zadovoljni kada je u pitanju bezbednost saobraćaja kod nas?

-Kao što ljudi zaboravljaju da država nema svoj novac nego da raspolaže novcem koji smo u kasu uplatili svi mi građani tako se zaboravlja da bezbednost saobraćaja ne čine “tamo neki drugi” nego mi sami. U Srbiji vozači suviše često traže opravdanja za svoje ponašanje gledajući u to kako se neko drugi ponaša. Previše ljudi čeka da svi postanu savršeni i da svi koji prekrše bilo koje pravilo budu kažnjeni pa će tek onda oni da počnu da se pridržavaju pravila. Nama je potrebno da se prvo pogledamo u ogledalo, da svako sebi prizna šta radi, ali da ne tražimo izgovore, nego da budemo iskreni. Da priznamo koliko se ponašamo neodogvorno. Kada to uradimo onda smo savladali 70% puta ka većoj bezbednosti. Čovek koji je pogrešio i svestan je greške on nije opasan koliko onaj koji grešku čini toliko redovno i nesvesno da mu ta greška ne predstavlja ništa značajno. Mi smo nažalost stigli dotle da se većina vozača ponaša baš tako. Jedan od zadataka NAVAK-a i jeste upravo da vozačima pokaže sve te greške “iznutra” da ih dožive i prežive bez posledica. Da im otvori oči kako su neke naizgled bezazlene stvari zapravo veoma opasne. Nismo mi ovde u Srbiji loši vozači, naprotiv, samo smo previše skloni pronalaženju izgovora za svoje loše ponašanje umesto da budemo spremni da sebe menjamo. Niko nije bezgrešan, nema vozača koji nikada nije prekršio neko pravilo, slučajno ili namerno. To nije ništa strašno. Tako je svuda na svetu. Ali, ako smo odgovorni prema sebi i svojoj porodici onda nećemo tražiti opravdanje za to što ne vežemo sigurnosni pojas, ili za to što popijemo i vozimo ili za to što trčimo preko ulice zajedno sa detetom. Nema opravdanja, ne sme ih biti.

Nadaleko čuvena NAVAK staza, Nacionalna vozačka akademija, je nešto što je jedinstveno u Srbiji. Mnogi vozači iz zemlje i inostranstva su oprobali svoje vozačke mogućnosti, kao i testirali mnogobrojne "ljute mašine" koje pristižu svakodnevno na stazu. Možete li nam reći nešto o NAVAK stazi za one koji nisu upućeni, a želeli bi da je posete?

-NAVAK je centar bezbedne vožnje, osmišljen da omogući vozačima upoznavanje sa svim potencijalno opasnim situacijama na takav način da svako može da spozna ili granice samog sebe ili automobila. I da svako može da preživi bez posledica. NAVAK ima jedinstvene metode edukacije koje su naše originalne - sve se izvodi realnim brzinama, nema simulacije, svako će shvatiti kako reaguje u kritičnom trentku, spoznaće samog sebe. Svako će posle treninga svesti svoje samopouzdanje na isti nivo na kome se nalazi njegovo znanje. Za svaki program koji se tamo izvodi napisao sam knjige iz kojih naši treneri koriste znanje, svaku vežbu sam testirao do maksimuma do oštećenja vozila. Svaki segment koji izvodimo je na taj način “sertifikovan” i rezultati koje NAVAK postiže su naši, srpski. Recimo, na uzorku od preko 6000 mladih vozača utvrdili smo da u 12 meseci posle treninga izvedenog po našem programu ti mladi vozači preko 30% manje učestvuju u nezgodama, a ne izazivaju uopšte nezgode sa poginulim licima.

Kao što smo rekli u prethodnom pitanju, staza je jedinstvena i svakako za ponos svih nas koji volimo automobile. Da li je možda u planu neko proširenje staze, postavljanje tribina za gledaoce ili nešto drugo?

-Ceo projekat je daleko od gotovog. Potrebno je izgraditi još nešto više od kilometar staze, veliki parking, dodatne zgrade i garaže, ima toga još. Recimo, ove godine smo dodali jednu od najtežih prepreka na terenskom poligonu - brdo koje sa jedne svoje strane ima uspon od 100%, takav da samo retki automobili tu mogu da se popnu. Ali, ne želimo da budemo pet koraka ispred tržišta. Pratimo kako se posao razvija investiramo lagano. Najvažnije je da se sve investira iz realnih sredstava, nema kredita, nema banaka, nema “partnerskih kompanija”.

Proputovali ste mnoge zemlje. Koja je ostavila najjači utisak i koja je najlepša za vožnju automobila?

-Čak i Srbija ima neke od najlepših puteva za vožnju. Godinama već dopunjavam jednu svesku u koju se upisuju putevi sa odličnom podlogom, predivnim prizorima i bez saobraćaja. I u poslednje dve godine ih je toliko dodato da ne stižem baš sve ni da valjano popunim. Ipak, neke zemlje gde sam zaista uživao vozeći su svakako Island, Norveška, kao I Španija, Velika Britanija, severni deo odnosno Škotska. Godinama sam radio kao šef video produkcije u italijanskom Kvatroroteu, čak pet godina, i tamo video neke od najspektakularnijih puteva. Najviše na krajnjem severu u Alpima, svi oni prevoji prema Švajcarskoj i Austriji, ali i na krajnjem jugu, na Siciliji.

Za kraj ove priče, možete da novim i mladim vozačima ukratko date neki savet kada je u pitanju bezbedna vožnja i na šta da obrate pažnju pri kupovini prvog automobila?

-Nije bitna snaga, nije bitna brzina, bitno je uživanje u vožnji, bitan je osećaj kako automobil odgovara na vaše komande, koliko dobro pod prstima znate šta rade gume na putu. Idealna putanja kroz krivinu, stabilan kontakt sva četiri točka, brz odgovor oslanjanja… To je nagrada koju svako treba da traži. Veština vožnje se vidi na stazi ili u krivini, a na pravcu svaki idiot može da stisne gas. Nije vozačko umeće jurcati autoputem, za to je potrebno samo dovoljno novca. Vozačko umeće se uvek i svaki put stiče tamo gde je čovek krenuo bez ijednog incidenta, bez ijednog naglog pokreta. Vozačko umeće je predvideti sve tuđe greške i prekršaje.

Dragan Stanimirović

Komentari(0)

sortiraj