Fabrika Lingotto i čuvena automobilska pista na krovu zgrade u Torinu
Ukoliko vas put navede u grad Torino obavezno svratite do stare Fiatove fabrike Lingotto! Tu postoji jedna prava automobilska bajka stvarana decenijama kroz istinsku ljubav na četiri točka
Istorija na ovom mestu još uvek se oseća u vazduhu, jer posle samo nekoliko trenutaka kada kročite na pistu ili u samu zgradu nekadašnje Lingotto fabrike imate utisak da će ispred vas "iskočiti" tek proizvedeni automobili, gde ih test vozači "spiralnom" saobraćajnicom penju na čuvenu elipsastu stazu ka otvorenom krovu zgrade. Lingoto je svečano otvoren 1923. godine i uživa svoju slavu i danas zbog svog elegantnog izgleda, a pre svega zbog jedinstvene piste za testiranje koji je na krovu ove bivše fabrike.
Italijani sačuvali svoju bogatu prošlost
Italijani su se potrudili da je
sačuvaju i da staru Fiatovu fabriku pretvore u prelepi “automobilski” hotel,
tržni centar, restorane, kancelarije, kao i turističku atrakciju, ne dirajući
njenu bogatu prošlost koja je satkana i dalje vidna u zidinama ove prelepe
građevine. Sačuvana je toliko da u svakom trenutku ukoliko bi se odlučili da se
u njoj ponovo proizvode automobili, "pokretna traka za četiri točka"
bi mogla da krene za najkasnije mesec dana!
Siata Amica iz 1951. godine u holu hotela NH Lingotto
Imali smo prilike da je nedavno
posetimo i uživamo u njenoj dugoj i bogatoj istoriji. Prespavali smo u hotelu
NH Ligotto koji se nalazi u središnjem delu zgrade. U samom holu dočekao nas je
čuveni model Siata Amica iz 1951. godine u crvenoj boji. Ispod haube ovaj model
ima 570 kubika sa 22 konjske snage. Motor je bio uparen sa manuelnim
četvorostepenim menjačem, a maksimalnu brzinu na cajgeru je razvijao do 105
kilometara na čas. Dugačak je 2,1 metar, a težak 584 kilograma. Proizvodio se
od 1949. do 1951. godine. U ovom hotelu je većina soba podređena vozilima ovog
čuvenog proizvođača automobila. Bili smo u sobi 310, gde je na jednom od zidova
naslikan automobil iz 1923. godine - Fiat 509 Torpedo! Skoro sve je podređeno
Fiatovim vozilima i zaista svi oni koji vole četvorotočkaše trebali bi da prenoće
u ovom prelepom zdanju.
Doručak, espresso i ključ od lifta
Posle prespavane “automobilske
večeri”, italijanskog doručka, kao i čuvene espresso kafe, na red dolazi da
odemo na “krov” i upoznamo se detaljno sa stazom. Radovali smo se kao mala deca
kada nam je jedan od radnika hotela dao ključ sa kojim se otvara poslednji
sprat u liftu do čuvene Fiatove automobilske piste. Sam ulazak i lagana vožnja,
sprat po sprat, povećavala je automobilsku tremu. Sam izlazak iz lifta i
dolazak na pistu je nešto što se može napisati kao - naklon do poda!
Prelepa i otmena LA PISTA
LINGOTTO LA PISTA!!! Prelepa i
otmena, očuvana, a i dalje savremena, na kojoj se oseća i može videti još uvek
višedecenijsko cepanje guma tadašnjim, ali i Fiatovim automobilima iz bliže
prošlosti. Još uvek na neki čudan način predstavlja svoju istoriju u vazduhu,
gde u svakom trenutku očekujete da će neko vozilo proći velikom brzinom pored
vas. Betonska staza je lepo uređena, kao i betonski zidovi postavljeni na
elipsastim i zakrivljenim, delovima staze pod velikim nagibom, kako ne bi
tadašnja vozila mogla da izlete sa piste.
Da nam je samo jedan krug
Beton je star, sa velikom dozom
italijanskog šmeka automobilske istorije. Celokupna staza oslikava sve ono što
su italijani decenijama radili i ulagali u četvorotočkaše. Svaki vozač koji je
u prošlosti okrenuo bar jedan krug bio je sigurno počastvovan u tom vremenu što
je gazio papučicu gasa preko ove saobraćajnice, ali sigurno neshvatavši možda u
tom trenutku da tada stvaraju istoriju staze Lingotto La Pista, gde će sadašnji
posetioci imati samo veliki žal što ne mogu kao i oni da stisnu papučicu gasa
nekog od mnogobrojnih Fiatovih automobila, da okrenu sa njim bar jedan krug u
“punom trku”!
Proizvodnja, pista, parking, pa na voz
Dok je ova fabrika bila aktivna u
proizvodnji četvorotočkaša, čim bi automobili sišli sa montažnih traka, mogli
su da pređu direktno iznad na test stazu putem helikoidnih rampi,
kompletirajući ceo proces proizvodnje unutar fabrike. Testirani automobili
kasnije bi se spuštali niz drugu stranu zgrade, zatim, pravo na ogromni
fabrički parking, ispred kojeg su se nedaleko „peli“ na voz i odvozili širom
sveta, tražeći svoje buduće vlasnike. Staza se danas koristi za mnogobrojne
promocije, i naravno kao turistička atrakcija, a sa "krova" se može
videti dobar deo grada Torina, kao i koliko je Fiat u to doba, kao i danas, bio
značajan na sve načine za građane ovog grada, njegovog razvoja, kao i države
Italije, pa i dobrog dela Evrope.
Restauirana 1993. godine
Sama staza restauirana je 1993.
godine, i danas je pešačka zona za javnu upotrebu, iako ih ponekad koriste
automobili u posebnim slučajevima radi neke promocije. Tokom proteklih godina,
na krovu su napravljeni heliodrom, prestižna sala za sastanke koja se zove
„Mehur“ i galerija slika koja se proteže vertikalno na šest nivoa. Najviši nivo
je „škrinja“, u kojoj se nalazi stalna postavka remek-dela Đovanija i Marele
Anjeli. Simbol ove fabrike kao što smo rekli je test staza, koja je izvrstan
primer modeliranja, i zauzima celu krovnu površinu hale. Dve pravolinijske
staze dugačke 443 metra, spojene paraboličnim krivinama, čine neprekinutu stazu
za testiranje automobila.
Fabrika Lingotto građena između 1916. i 1922. godine
Fabrika Lingotto u Torinu je građena između
1916. i 1922. godine, a projekat i upravljanje radovima su prepušteni inženjeru
Đakomu Mateu Trukou. Radionica se sastoji od dva uzdužna dela, od kojih je
svaki dugačak 507 i širok 24 metara, povezanih sa pet poprečnih delova. U dužem
objektu obavljale su se različite faze proizvodnje automobila.
Kancelarijski blok izgrađen 1926. godine
Kancelarijski blok (centrala) je
izgrađen 1926. godine ispred fabrike, i tu su bili smešteni članovi rukovodstva
i administracije. Godine 1997. generalno rukovodstvo kompanije Fiat se vratilo
u Kancelarijski blok, koji su restruktuirali arhitekte Roberto Gabeti i Ajmaro
Isola. U zgradi je sačuvano veliko stepenište i istorijska sala za sastanke
Upravnog odbora. Proizvodnja je prekinuta 1982. godine, i tokom skoro 60 godina
proizvedeno je 80 modela automobila i 35 različitih vrsta motora, kao i
komercijalna vozila, komponente i kućni aparati.
Nedugo nakon što je fabrika Lingoto
zatvorena, počela je rasprava o mogućim novim upotrebama zgrade. Tokom
realizovanja ovog velikog arhitektonskog projekta, težilo se adekvatnoj
ravnoteži između očuvanja identiteta fabrike koja predstavlja jedan od velikih
spomenika u industrijskom razvoju Italije, i kapaciteta za neku buduću ulogu.
Restauraciju je izvršio arhitekta Renco Pijano tokom perioda od 12 godina i
fabrika je sada artikulisana i kompleksna struktura koja sadrži dva hotela,
auditorijum, konferencijski centar, izložbeni prostor, šoping centar, bioskope,
Fakultet za automobilski inženjering i Stomatološki fakultet Politehničkog
univerziteta u Torinu.
Za kraj bi dodali da ukoliko volite
automobile preporuka je da posetite ovo velelepno Fiatovo građevinsko zdanje,
gde retko koji proizvođač automobila može da se pohvali, a pre svega ponosi!
Treba reći da na oko 200 metara od ove zgrade se nalazi metro gde na petoj
stanici izlazite u strogi centar grada prelepog Torina. Sam centar udaljen je
desetak munuta vožnje. Odmah do Lingotto zgrade nalazi se i prelepa prizemna
tržnica od nekih dve hiljade kvadrata, u kojoj možete kupiti bukvalno sve od
italijanske kuhinje, ručati i probati mnogobrojne italijanske specijalitete od
testa, kao i piti najbolja italijanska vina.
Dragan Stanimirović
Komentari(0)