Godina jubileja u kompaniji Daimler Trucks and Buses
Godina 2021. je vrlo posebna godina za Daimler kamione i autobuse - obeležavaju se čak četiri godišnjice
Godine 1896. Gottlieb Daimler prezentovao je svoj prvi kamion, a 1951. godine je Otto Kassbohrer predstavio prvi autobus sa samonosećom karoserijom - Setra. Pet godina pre toga, prvi Unimog je pokazao svoje sposobnosti na teško prohodnom terenu. I poslednji u ovom nizu, 1996. godine prototip modernog kamiona Mercedes-Benz Actros je ugledao svetlost dana.
Godina 1896. - Prvi kamion
Kada je Gottlieb Daimler prezentovao
svoj prvi kamion davne 1896. godine, opremljen drvenim točkovima sa gvozdenim
šinama, svet definitivno nije očekivao ovo vozilo. U Nemačkoj nije mogao da se
nađe kupac, a u Engleskoj, gde je vozilo konačno prodato, jedan član posade je
morao da hoda ispred, mašući crvenom zastavom da upozori ostale učesnike u
saobraćaju. Ipak, ovaj pogon od četiri konjske snage sa dvocilindarskim motorom
zapremine od 1,06 litara poznat kao Phoenix bio je iskra pokretanja uspešne
priče o transportu tereta. Međutim, Phoenix nije imao mnogo zajedničkog sa
pravim kamionom. Strogo govoreći, bila su to preuređena kola koje su konji tada
vukli ulicama. Njegova šasija bila je opremljena lisnatim oprugama napred i spiralnim
oprugama pozadi. Elastično oslanjanje je bilo potrebno, ne samo zbog lošeg
stanja puteva, već i zbog toga što je motor bio vrlo podložan vibracijama.
Zaštitni znak Mercedes-Benz kamiona
Poslednji deo pogonskog sklopa je bio
moderan. Kaiš je prenosio snagu motora na vratilo koje je bilo postavljeno
poprečno u odnosu na uzdužnu osu vozila. Na svaki kraj vratila je postavljen
mali zupčanik. Svaki zub na zupčaniku spajao se sa unutrašnjim zubima
prstenastog zupčanika koji je bio čvrsto povezan sa točkom kog treba da
pokreće. Mnogo kasnije, ova konstrukcija je postala zaštitni znak Mercedes-Benz
kamiona! Planetarne pogonske osovine su i danas deo konstrukcije kamiona
namenjenih građevinskom transportu.
Godina 1946. - Prvi Unimog prototip
Godine 1946. Prototip 1 Unimoga
završio je svoju prvu test vožnju. Sam glavni dizajner Heinrich Rößle bio je za
upravljačem ovog prototipa bez krova kabine i natovarenog drvetom vozio po
teško prohodnim šumskim putevima u blizini grada Schwäbisch-Gmünd. Stvaranje
Unimoga blisko je povezano sa teškom situacijom u posleratnom periodu, kada je
Nemačka imala poteškoće u snabdevanju. Godine 1945. i 1946. vladala je velika
nestašica hrane. Upravo je ova situacija dala ideju Albertu Friedrich-u, koji
je dugi niz godina bio šef razvoja motora za avione Daimler-Benz AG, o
poljoprivrednom motornom vozilu koje bi moglo da pomogne u povećanju
poljoprivredne produktivnosti.
Novi dizajn
Po završetku rata, Fridrih je obnovio
kontakte sa Erhard & Söhne kompanijom za metalne konstrukcije i dobavljačem
Daimler-Benz-a i u decembru 1945. godine počelo je sa radom odeljenje nadležno
za poljoprivredno tržište. Fridrih je rukovodstvo projektom preneo na svog
bivšeg dizajnera Heinricha Rößlera, koji je na tu funkciju stupio 2. januara
1946. godine. Za samo nekoliko nedelja, razvijen je celokupan, novi dizajn, sa
motorom i menjačem pozicioniranim direktno sa desne strane centra vozila.
To je značilo da cevi koje štite
pogonska vratila mogu biti pod pravim uglom u odnosu na osovine. Kao rezultat,
za šasiju su bila potrebna samo četiri pogonska zgloba. Ovo je bio sjajan
dizajn koji se 75 godina kasnije i dalje koristi za Unimog vozila visoke
prohodnosti - serija U 4023/U 5023. U martu 1946. Hans Zabel iz
Gaggenau-a, koji je bio deo projekta od početka, skovao je termin Unimog i u
oktobru 1946. godine vozilo je odvezeno na prvu probnu vožnju.
Godina 1951. - Prvi Setra autobus
Brend Setra ponosan je na svoje
korene. Kompanija iz Ulma, Kässbohrer Fahrzeugwerke, predstavila je model S 8
godine 1951. i brendu dala ime – Setra – što znači „samonosiva“. Prvi autobus
proizveden u serijskoj proizvodnji sa samonosećom karoserijom, motorom
postavljenim pozadi i direktnim pogonom na zadnju osovinu, predstavljen je na
Međunarodnom sajmu automobila (IAA) u Frankfurtu. Tokom poslednjih 70 godina,
brend nije samo postavio standard za evropski dizajn autobusa sa šest serija
modela, već je i inspirisao, promenio i unapredio ovaj sektor. Trenutno vodeći
primer ove tradicionalne marke koja se uvek zalagala za najviši stepen individualnosti
je S 531 DT, dvospratni autobus iz serije Setra TopClass 500.
Samo godinu dana nakon spajanja
Mercedes-Benz Buses i Setra brenda u EvoBus GmbH, 1996. godine osnovan je
Omniplus, brend odgovoran za sve postprodajne aktivnosti za obe marke autobusa.
Osnova Omniplusa bila je prethodna uspešna organizacija usluga za korisnike ova
dva brenda. Danas Omniplus ima na raspolaganju ogromnu servisnu mrežu koja
obuhvata više od 650 radionica u 42 evropske zemlje i nudi usluge specifične za
autobuse, originalne rezervne delove, efikasne obuke i inovativne digitalne
usluge.
Godina 1996. - Mercedes-Benz Actros
Krajem septembra 1996. godine na IAA
sajmu za komercijalna vozila, Mercedes-Benz je prezentovao novi „heavy-duty
truck“, teški teretni kamion, koji je bio revolucionarni iskorak u
auto-industriji. Actros je bio prvi kamion koji je opremljen disk kočnicama i
elektronskim sistemom kočenja (EBS). Ova dva sistema zajedno su od Actrosa
napravila najbezbednije vozilo u svojoj klasi. Pored toga, inovativna tehnologija
kao što su "Telligent systems" znatno je poboljšala efikasnost u
eksploataciji. Između ostalog, intervali održavanja su produženi za više nego
dvostruko, potrošnja goriva je smanjena za 3 do 7 procenata u zavisnosti od
vrste transporta, a korisna nosivost povećana je do 400 kilograma. Bezbednost i
udobnost su takođe značajno unapređeni. Na primer, zahvaljujući Telligent
sistemu kočenja sa disk kočnicama, bilo je moguće skratiti put kočenja Actrosa
koji vozi brzinom od 85 km/h za celu dužinu tegljača i poluprikolice. Inženjeri
dizajna takođe su posvetili veliki pažnju detaljima: nova vrsta spojlera
blatobrana je smanjila prskanje tokom vožnje po kiši.
Usklađenost sa životnom sredinom
Usklađenost sa životnom sredinom je, takođe, povećana zahvaljujući novorazvijenim, efikasnijim V-motorima i, na primer, poboljšanjima u procesu montaže vozila. Ovde je unos energije smanjen za skoro 50 procenata. Nove kabine su pružale putnicima do 47% više prostora u unutrašnjosti i dizajnirane su tako da zadovolje specifične potrebe vozača. Kabine su bile i sigurnije! Sve su prošle širok spektar različitih testova sudara, kako u simulaciji, tako i u stvarnim uslovima vožnje. Vazdušni jastuci i sedišta sa integrisanim zatezačem sigurnosnog pojasa takođe su bili novi. Svaka nova generacija Actrosa je izabrana za titulu kamiona godine "Truck of the year", a čak i danas Actros ostaje pionir u pogledu bezbednosti.
Komentari(0)