Škoda Octavia Combi - Sjajna karijera duga 25 godina

Pre četvrtine veka, u sredu 10. septembra 1997. godine, na sajmu automobila u Frankfurtu predstavljena je dizajn studija Škoda Octavia Combi

    foto: Škoda
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Jedina razlika između studije i budućeg serijskog automobila bilo je nekoliko detalja. Rad na razvoju buduće ŠKODA OCTAVIA-e započeo je davne 1992. godine, nedugo nakon što je češki brend inkorporiran u Volkswagen grupu. Prve studije temeljile su se na trećoj generaciji VW Golf, ali je ubrzo doneta odluka da se nova perjanica iz Mladá Boleslave opremi najnovijom tehnologijom Grupe. ŠKODA je tako bila prva među sestrinskim brendovima koja je predstavila automobil baziran na potpuno novoj platformi šasije A4.

Prostor za budućnost

ŠKODA OCTAVIA Liftback, dizajnirana u digitalnom CAD-u, predstavljena je javnosti 4. aprila 1996. Bezvremenski elegantan dizajn delo je tima dizajnera predvođenih Dirkom van Braeckelom. Standardna OCTAVIA liftback imala je neverovatno prostran i praktičan prtljažnik, nadmašujući čak i automobile u klasi iznad sebe. Sajam automobila u Frankfurtu 1997. godine pružio je uvid u budućnost koja još više obećava sa studijom OCTAVIA COMBI. Inače, taj ljubičasti eksponat, jedan od ključnih trenutaka u istoriji brenda, sačuvan je u depou MUZEJA ŠKODA u Mlada Boleslavi.

Maksimalni zahtevi češkog proizvođača automobila za novi model značili su, između ostalog, velika ulaganja u tehnologije za efikasnu serijsku proizvodnju. Kao rezultat toga, novi deo proizvodnog kompleksa, jedan od najmodernijih te vrste u Evropi, izgrađen je u Mladá Boleslavi. Pogon za zavarivanje M14, s predviđenim dnevnim kapacitetom od 1.200 karoserija u tri smene, postao je važan deo pogona. Serijska proizvodnja modela ŠKODA OCTAVIA COMBI započela je ovde u februaru 1998. Bočna strana karoserije, izrađena od jednog komada lima, izrađena je na najvećoj mašini za presovanje u fabrici. Sama matrica za štancovanje težila je impresivne 63 tone, ali je ipak radila sa preciznošću do desetine milimetra.

Octavia Combi iz šezdesetih

Preteča moderne generacije modela OCTAVIA karavan bila je popularna ŠKODA OCTAVIA COMBI. Za njega se odlučilo više od 54.000 kupaca, a osim uspeha na domaćem tržištu bio je popularan i u inostranstvu. Automobil koji je trebalo da postane legenda prvi put je predstavljen javnosti 11. septembra 1960. na Međunarodnom sajmu inženjeringa u Brnu. Proizvodnja je započela u leto 1961, a poslednja OCTAVIA COMBI sišla je s proizvodne linije u Kvasinyju 21. decembra 1971. Sa svojim kompaktnim dimenzijama od 4.065 x 1.600 x 1.430 mm, automobil je nudio prostor za pet odraslih osoba i 690 litara prtljaga – kada je potpuno napunjen. Sa spuštenim naslonima zadnjih sedišta bilo je moguće prevoziti do 1.050 litara tereta ili iskoristiti praktičan raspored za spavanje.

Sledeća generacija

Zvanična svetska premijera modela OCTAVIA COMBI održana je na Ženevskom sajmu automobila 5. marta 1998. godine, a prvi kupci su dobili ključeve u maju. Karavan od četiri i po metra imao je međuosovinski razmak od 2.512 mm, bio je 6 milimetara duži i 26 mm viši i tako – zavisno od modela – teži samo 15 do 30 kg. Ono što je privuklo najviše pažnje je elegantan dizajn zadnjeg dela automobila koji nudi dosta prostora za prtljag 548 - 1.512 litara. Karavan verzija činila je 15% ukupne prodaje modela OCTAVIA prve godine, 36,7% sledeće godine i čak 40,5% 2001. Već u oktobru 1998. neki od njih počeli su da silaze sa nove linije u Vrchlabíju, gde se proizvodnja manjeg modela FELICIA upravo završavala. Sedam godina nakon svog debija, 25. septembra 2004, OCTAVIA COMBI je dobila naslednika. Treća moderna generacija prvi put se pojavila 7. marta 2013, a sadašnja četvrta generacija 11. novembra 2019.

Škoda tradicija karavanskih verzija

Automobili sa praktičnim, prostranim i varijabilnim „kombinovanim“ karoserijama prvi put su se pojavili u ŠKODA ponudi nakon Drugog svetskog rata. Bazirani su na modelu ŠKODA 1101 „Tudor“ seriji modela. Godine 1949. započela je proizvodnja ŠKODA 1101 Station Wagon ili STW u proizvodnjama u Kvasiny i Vrchlabí. Preklapanjem nepodeljenih naslona zadnjih sedišta stvarao se teretni prostor dužine 1.490 mm i širine 980-1.380 mm.

U proleće 1953. godine dostupna je još prostranija ŠKODA 1200 STW sa potpuno metalnom karoserijom. Zadnjim sedištima se pristupalo kroz jedna vrata, s desne, terenske strane. U poređenju sa osnovnom limuzinom, masa je povećana sa 400 kg na 500 kg, a 1.750 mm dugačak tovarni prostor sužen je na 990 mm između lukova točkova. Proizvodnja se odvijala u fabrici u Vrchlabí, kao što je bio slučaj sa kasnijim 1201 STW i 1202 STW. Godine 1971, nakon popularne ŠKODA OCTAVIA COMBI, potpuno nova generacija ŠKODA sa motorom smeštenim pozadi počela je da silazi s proizvodne trake u Kvasinyj. Ovaj koncept doneo je brojne prednosti, ali je u isto vreme ograničio raznolikost dostupnih stilova karoserije. Varijanta karavan nestala je iz asortimana brenda na dvadeset godina.

U proleće 1991. lansiran je novi ŠKODA FORMAN sa pogonom na prednje točkove, dopunjujući 350 milimetara kraći hatchback FAVORIT. Oblik karoserije osmislio je italijanski studio Stile Bertone, a efikasno deljenje maksimalnih komponenti, uključujući identičan poklopac prtljažnika, bilo je jedinstven, čak i u svetskim razmerama. Koncept automobila koji štedi prostor sa motorom postavljenim poprečno iznad pogonskih prednjih točkova omogućio je bolje korišćenje zatvorenog prostora nego u ranijim modelima. Spoljašnje dimenzije modela ŠKODA FORMAN od 4.215 x 1.620 x 1.425 dale su korisnicima prostor za teret do 1.450 mm. S prostorom za 400-1300 litara prtljaga bio je i vrlo popularan tip porodičnog automobila. Sledeća FELICIA COMBI iz 1995-2001. nudila je, između ostalog, motor 1,6 MPI/55 kW smešten pozadi i viši nivo bezbednosti i kvaliteta. Raspon komfornih i sigurnosnih karakteristika proširen je na ABS, prednje vazdušne jastuke i klima uređaj.

U septembru 1997. studija prve moderne generacije ŠKODA OCTAVIA COMBI predstavljena je na sajmu automobila u Frankfurtu, a u septembru 2000. u Parizu ŠKODA FABIA COMBI privukla je one zainteresovane za kompaktnije automobile. Devet godina kasnije, nova ŠKODA SUPERB COMBI privukla je veliku pažnju na sajmu IAA u Frankfurtu impresivnom zapreminom prtljažnog prostora (633-1.865 litara) i utovarnom ivicom samo 600 mm iznad tla. Rukovanje prtljagom takođe je olakšano dodatnom električnom kontrolom poklopca prtljažnika.

Komentari(0)

sortiraj