Zaboravljamo koliko su važni - Održavajte redovno prednja i zadnja vetrobranska stakla
Koristimo ih više od sto godina i nisu se mnogo promenili. I dalje su to gumene metlice koje skidaju vodu sa staklene površine. Ali da li ste znali da je brisače za vetrobransko staklo izmislila žena
Uzimamo ih zdravo za gotovo i obično zaboravljamo koliko su važni. Ali da li ste se ikada zapitali odakle dolaze brisači za vetrobransko staklo? Da li svi koriste istu vrstu motora? Zašto neke mlaznice za prskanje emituju difuzni sprej, a druge direktni mlaz? I kako se testiraju?
Dve vrste motora
Kretanje brisača vetrobranskog stakla preko prednjeg ili
zadnjeg vetrobranskog stakla omogućava skriveni mehanizam za povezivanje koji
pokreće elektromotor na bazi jednosmerne struje.
-Kod manjih automobila kao što su Fabia ili Scala koristimo
jednostavan motor za brisače za vetrobransko staklo. Ovu vrstu motora nazivamo
rotacijskim, jer se ručica motora pričvršćena za osovinu okreće oko svoje ose.
Motor nema upravljačku jedinicu, već upravlja upravljačka jedinica automobila.
Prednost ovog sistema je u jednostavnosti, dok je mana ograničena
funkcionalnost u poređenju sa reverzibilnim motorima - objašnjava Pavel
Švejdar, stručnjak iz sektora za brisače i prskalice.
Zbog toga su reverzibilni motori postavljeni kod modela iz
više klase, a rade pomoću kontrolisanog sinhronog okretanja vratila u skladu sa
trenutno potrebnim izlazom, zamahom i brzinom. Kao rezultat, dizajn je
jednostavniji i uglađeniji, i nudi širi spektar funkcija, kao što je donji
položaj zaustavljanja, koji omogućava da se brisači pozicioniraju ispod ivice
poklopca motora kada se ne koriste. Ali rotaciona verzija takođe nudi pogodne
funkcije kao što su servisni položaj, sporije brisanje kad se zaustave na spoju
ili kontrolu senzora za kišu.
Fino podešavanje u
vazdušnom tunelu
-Motor je povezan sa kinetičkim mehanizmom preko koga se
rotaciono kretanje prenosi na brisače. Razvoj stavlja veliki naglasak na
funkcionalnost i robusnost sistema u celini pri niskim i visokim temperaturama
i pri velikim brzinama. Takođe, posebnu pažnju stavljamo na buku koju stvara
sistem. Sistem je dizajniran da besprekorno funkcioniše na temperaturama od
minus trideset do plus sedamdeset stepeni - kaže Švejdar, dodajući da su
metlice brisača testirane tokom petsto hiljada ciklusa. Dobra ideja je da
zamenite metlice mnogo ranije, a stručnjaci preporučuju da se nove postave
svakih šest meseci.
Škoda automobili i
brisači
Kako prvi modeli nisu imali vetrobransko staklo, nije bila
dostupna funkcija za brisanje. Tek su poslednji model Laurin & Klement i
prvi Škoda model, L&K-Škoda 110 koji se proizvodio u periodu 1925-1929. godine,
imali brisače, ali samo određene verzije modela. Od tada su, međutim, svi
automobili čeških proizvođača imali brisače, a kasnije i jedinice za pranje.
Kada počne rad na razvoju novog modela automobila, količina
raspoloživog prostora, okolni delovi i dizajn samog automobila uzimaju se u
obzir prilikom dizajna sistema brisača. Tada dobavljač brisača prilagođava
osnovni dizajn svojim tehnologijama. Testiranje vrše i proizvođač automobila i
dobavljač brisača, a proces traje oko tri godine.
Ponašanje brisača precizno je podešeno do najmanjih detalja u
vazdušnom tunelu. Pogonski sistem, krivina okvira, pritisak koji se vrši i
oblik savijanja moraju biti savršeno kalibrisani tako da protok vazduha ne
podiže metlicu sa stakla na nekim mestima. Značajna pažnja se poklanja i
idealnoj interakciji brisača i spreja u uslovima parkiranja automobila do
najveće brzine kretanja automobila. Ovo je posebno vidljivo kod originalnih
brisača u odnosu na generičke proizvode koji su obično namenjeni širokom
spektru modela različitih proizvođača. U odnosu na njih, originalni delovi su
prilagođeni određenom modelu.
Da li vaši brisači
poskakuju
Kod modela u višoj klasi sa reverzibilnim motorima brisača, Škoda
koristi dva položaja za zaustavljanje brisača - osnovni i dodatni. Možda ste
već primetili da ponekad kada isključite motor ili ga uključite, imate utisak
kao da brisači poskakuju, iako ne pada kiša i niste dodirnuli dugme za brisače
na volanu. Ovo je zaštitna funkcija koja sprečava deformaciju gumenog dodatka,
koja može da nastane ako dugo ostane u istom položaju kada se brisači ne
koriste. Izmena dva položaja pozicioniranja zaustavljanja kontroliše se
internim algoritmom definisanim u softveru upravljačke jedinice motora brisača.
Šire područje ili veća stabilnost
pri velikim brzinama
Tokom razvoja velika pažnja se poklanja i spreju za pranje
vetrobranskog stakla. Ključno pitanje je lokacija, koja mora omogućiti u svim
uslovima da tečnost za pranje što je moguće ravnomernije pokriva najveću moguću
aktivnu površinu stakla, pri svim brzinama i sa svim vrstama tečnosti. Drugi
cilj je da se osigura da sprej za pranje ne odvlači pažnju: mlaz tečnosti treba
da bude što ravnomerniji i bez velike buke. Pored toga, ne bi trebalo da ostane
tečnosti kada je brisanje deaktivirano.
Škoda u svojim automobilima koristi tri vrste prskalica za
pranje - tečnost, sprej i kombinaciju. Konvencionalna tehnologija, na primer sa
prskalicama za sprej ima jednu prednost - velika energija ubrizgavanja mlaza
omogućava precizno ciljanje. Ovo je korisno pri velikim brzinama kada je mlaz
stabilniji i manje pod uticajem protoka vazduha. Mana je mala površina udara
vodom i komplikovano pozicioniranje. Škoda na prednjim vetrobranskim staklima
koristi samo prskalice za tečnost i kombinovane prskalice.
-Prskalice za tečnost rade na sličnom principu kao prskalice koje se koriste za zalivanje fudbalskih terena. To nije samo ravan mlaz vode, već pulsirajući mlaz tečnosti koji se hidrodinamički stvara čipom integrisanim direktno u prskalici. Prednosti ovog dizajna su u tome što se velika površina stakla odmah pokrije i nije teško usmeriti mlaz. Mane su manja preciznost pri većim brzinama, kao i da je pregled vozača malo otežan pre prvog pomeranja brisača. Na zadnjim vetrobranskim staklima koristimo prskalice za tečnost i sprej, u zavisnosti od veličine i ugla vetrobranskog stakla i veličine prostora na raspolaganju za mehanizam - dodaje Švejdar.
Komentari(0)