Toyota GR Supra - Kada san postane java
Iz Toyota Srbija rešili su da iznenade srpske novinare i prirede im pravi automobilski spektakl! U tome su više nego uspeli, jer je na Navak stazi u Subotištu stigao glavni dasa - Toyota GR Supra
Sve je grmelo u sredu od automobilskih emocija na Navak stazi! Stigla je nova Toyota GR Supra! Četvorotočkaš za oči, dušu i srce, ruke, noge i ramena. Pun adrenalina, emocija i sportskog duha. Skrojen najbolje do najsitnijih detalja. Sam dolazak na najlepšu automobilsku saobraćajnicu u Srbiji i prvi pogled na parkirane GR Supre, jasno je govorio da je trošenje benzina i cepanje guma na novoj Toyotinoj lepotici zagarantovano. Doterane i parkirane jedna do druge na prvi pogled "navlačile" su dečački osmeh na lice budućim "vlasnicima" u narednih pet sati.
Vraća u detinjstvo
Supra nam je misli
vratila u detinjstvo i podsetila nas kada smo kao budući vozači imali želju da
samo jednom stisnemo papučicu gasa na maksimum i vidimo koliko može da razvije
tada voljena ljuta guja. Međutim, u većini slučajeva, kada treba da testiramo
neki od novih četvorotočkaša, u glavi se proteže misao sa čime to može jedan
automobilski proizvođač da nas više iznenadi. Toyota je pokazala da definitivno
to može! Iako smo bili pod velikim automobilskim utiscima, svakako treba
napomenuti da je na Navak stazi organizovana i test vožnja, kao i
predstavljanje novog modela Toyota C-HR, koju ćemo u narednom periodu
predstaviti. Ovom prilikom prednost smo dali neprikosnovenom modelu Supra!
Brzina i snaga
Posle uvodnih reči
Roberta Lukića, direktora Toyota Srbija, kao i predstavljanja modela u režiji
Aleksandra Andrića, PR menadžera Toyota Srbija, na red je došlo startovanje
motora i uživanje koje će sigurno dugo ostati upamćeno. Toyota GR Supra ima
savršen spoj sportskih osobina i stila. Brzina i snaga je jednostavno ono što
se prvo izdvaja, a sama po sebi se nadovezuje ljubav između volana, papučice
gasa, menjača i samog vozača koje je nešto posebno.
Prvi od 200
Moramo odmah
napomenuti da smo imali jedinstvenu priliku i da ekskluzivno vozimo Toyota GR
Supru u limitiranom izdanju - Fuji Speedway, uz strogo ograničenu produkciju od
samo 200 primeraka u Evropi. Zadovoljstvo je bilo još veće voziti ovaj model.
Agregat 2.0 sa 258 KS
Ispod haube Toyotinog
modela se našao novi 2.0-litarski motor s četiri cilindra u liniji, opremljen
twin-scroll turbo punjačem, uparen sa perfektnim ZF osmostepenim automatskim
menjačem. Zbog toga isporučuje izvrsne performanse sportskog automobila i
obezbeđuje uživanje i sjajno iskustvo za vozača. U kombinaciji s ovim menjačem,
karakteriše ga glatko i snažno ubrzanje, s velikom količinom obrtnog momenta
dostupnim u širokom spektru obrtaja.
Maksimalna snaga je
258 KS, a maksimalan obrtni moment je moćnih 400 Nm, čime se omogućava ubrzanje
iz stanja mirovanja do 100 km/h za samo 5,2 sekunde. Emisije CO2 iznose od 135
do 144 g/km, odnosno 156 do 172 g/km. Ono što oduševljava jeste da isporučuje konstantnu
snagu i trenutnu reakciju, gde je sportska vožnja zagarantovana. Snaga moćnog
motora prenosi se na zadnje točkove uz pomoć osmostepene automatske transmisije
koja omogućava munjevite promene na više i niže, s kratkim prenosnim odnosima
za niže stepene prenosa. Vozač može preuzeti kontrolu nad promenom brzina
korišćenjem polugica na upravljaču. Kada je u pitanju njegova potrošnja, ona i
nije toliko bitna ukoliko imate novaca da kupite automobil ovih razmera.
Međutim, treba reći da je Supra pod konstantnim punim gasom na stazi iz
rezervoara isterivala 16,1 litar benzina.
Trkačka atmosfera i sjajna zabava
Zvuk motora i odziv,
način promene brzina, tvrdoća sistema oslanjanja, osetljivost upravljača i rad
aktivnog diferencijala posebno su podešeni kada vozač izabere režim u
"punom trku". Kontrola stabilnost (Vehicle Stability Control) ima
specijalni „Track“ seting, čime se smanjuje nivo intervencije sistema i
omogućava veći uticaj vozača na dinamiku i proklizavanja, čime se kreira
trkačka atmosfera i sjajna zabava. Vozilo se izuzetno lako kontroliše pri
velikim brzinama, kako na stazi, tako i van nje. Ono što je najbolje kod Supre
je svakako kada pritisnete papučicu gasa na maksimum, tada je pravo merilo
njegove vrednosti.
Savršen Toyotin predstavnik
Savršen je
predstavnik ove automobilske kompanije - besprekoran odnos težine i snage,
pruža trkačke performanse, naprednu tehnologiju, zavodljivi stil, uzbuđenje i
slobodu! Kao što smo rekli do stotke stiže za odličnih 5,2 sekunde. Kada
stisnete papučicu gasa lepljenje za sedište je zagarantovano, kao i podizanje
adrenalina na maksimum. Na najdužem pravcu Navak staze uspeli smo da na cajgeru
isteramo odličnih 165 km/h. Međutim, papučica gasa imala je prostora za
napredak.
Kako bi ga
"obuzdali", njegova brzina je elektronski ograničena na 250 km/h.
Međutim, u Toyoti kažu da novi 2.0-litarski turbo motor proširuje krug
zainteresovanih, a samim tim što je lakši i kompaktniji od 3.0-litarske
jedinice, poboljšava dinamičke karakteristike automobila i balans šasije za još
bolje upravljanje. Na pravcu GR Supra je izuzetno agilna, a na samoj stazi u
krivinama je pokazala sve svoje prednosti kada je u pitanju vožnja u punom
trku. Uz pomoć bezbedonosnih sistema ulazak u krivine je bilo bez stresa i bez
zanošenja, jer ovaj automobil u svakom momentu zna gde i kuda ide. Imali smo
priliku da u polučasovonoj vožnji Supru isprobamo i van staze po
saobraćajnicama okolnih sela Subotišta. To je bio pravi spektakl za publiku gde
su okolni meštani sa oduševljenjem pozdravljali kolonu GR Supri, pod komandom
instruktora Vladana Slavkovića.
Idealan prenos mase prednjeg i zadnjeg dela vozila
Manje dimenzije i
umanjena masa novog motora donose posebne beneficije na polju dinamike GR
Supri. Kada se radi o osnovnom modelu, 100 kilograma je lakši od svog
3.0-litarskog prethodnika. I, pošto je motor kompaktniji, pozicioniran je bliže
sredini vozila, što omogućava idealan odnos mase prednjeg i zadnjeg dela od
50:50. To doprinosi boljoj reakciji i agilnosti vozila, kao i samouverenom
upravljanju. GR Supra, prvi globalni model koji je razvio Toyota Gazoo Racing,
rasni je sportski automobil, s konfiguracijom prednji motor/zadnji točkovi,
kompaktnim dizajnom s dva sedišta i dimenzijama koje postižu „zlatni odnos“ za
optimalno upravljanje.
Utegnuta kabina
Izuzetno dominantni
koncept unutrašnjosti Supre sveden je na lakoću i jednostavnost. Donosi novi
dizajnerski izraz, kao i primenu svih novih tehnologija. Poseduje dva prava
sportska sedišta. Kabina je maksimalno prilagođena vozaču i njegovom saputniku.
Koncept kokpita postavlja vozača u centar akcije i njegovo okruženje u novoj
Toyoti GR Supri spaja tradicionalne elemente s ultra-modernom funkcionalnošću.
Dizajniran da pomogne vozaču da se u potpunosti fokusira na vožnju i događaje
na putu, kokpit je direktno inspirisan „radnim“ prostorom trkačkih jednoseda.
Glavne komande jednostavne za rukovanje
Niska, tanka
horizontalna kontrolna tabla maksimizira pogled prema napred kroz vetrobransko
staklo, pomažući vozaču da precizno postavi automobil pri velikim brzinama, dok
su glavne komande usko grupisane za brzo i jednostavno rukovanje. Instrument
tabla, centralna konzola i obloge vrata besprekornim dizajnom nude kombinaciju
koja kokpitu daje snažan, jedinstven osećaj. Vodilo se računa o svakom detalju,
a jedan od njih jesu i meka, podupirajuća ulegnuća za kolena na oblogama vrata
i centralne konzole.
„Head-up“ displej,
merači i ručice za promenu stepena prenosa pozicionirani su direktno ispred
vozača, s dodatnim prekidačima koji se nalaze na trokrakom upravljaču. Sam
upravljač oblikovan je tako da odlično leži u rukama i obložen je kožom.
Displej od 8,8 inča visoke rezolucije je jasno vidljiv kroz upravljač, sa 3D
efektom i indikatorom promene stepena prenosa postavljenim u sredini. Digitalno
očitavanje brzine je levo, a infotainment i navigacione informacije na desnoj
strani.
Asimetrična centralna
konzola kabine Toyote GR Supre jasno razdvaja vozačev kokpit od više otvorenog
prostora za suvozača. I tu je obezbeđena zaštita za kolena. Kontrolni panel
klima uređaja ponosno stoji na konzoli s „memory-touch“ prekidačima za
jednostavno rukovanje, a 8,8-inčni centralni multimedijalni displej postavljen
je iznad konzole. Ovaj displej može da funkcioniše putem dodira. Nova Toyota GR
Supra ima sedišta dizajnirana pod direktnim uticajem trka koja obezbeđuju
udobnost i vrhunsku podršku, posebno kada se automobil koristi na pisti. Uz
naglašene i bogato obložene bokove, visok zadnji deo, tu su i integrisani
nasloni za glavu. Opcije presvlaka uključuju kožu i kombinaciju kožnih
„jastučića“ s perforiranom alkantara oblogom za naslon i centralni deo sedišta
koja obezbeđuje ventilaciju i dodatno unapređenje držanja tela. Svi prozori na
vozilu su izuzetno mali i kratki, pa je užitak sportske vožnje još lepši i
zanimljiviji.
Spoljašnjost kao bogato nasleđe
Čak i na prvi pogled,
jasno se vidi kako se Toyotino bogato sportsko nasleđe odražava na dizajn nove
GR Supre. Svojim izgledom je pucala na svakom metru najlepše srpske
automobilske staze i pokazala nam sav svoj potencijal trkačkog duha ovog
Brenda. Veliki poklopac motora, naglašene linije ramena I bočne strane spojene
sa zadnjim svetlima, svakako je vrlo važan dizajnerski detalj kod Supre. Uticaj
Toyote 2000GT posebno je uočljiv na dugom poklopcu motora, kompaktnoj
karoseriji i krovu s dva „mehura“, dok se karakterističan izgled četvrte
generacije Supre prepoznaje u stilizaciji prednjeg i zadnjeg dela vozila, a
naročito na naglašenoj muskulaturi zadnjih krila i luku integrisanog spojlera.
Dizajn obezbeđuje
optimalnu aerodinamiku i idealan balans mase između osovina. Na primer, krov s
dvostrukim „mehurima“ nije samo stilska karakteristika inspirisana nasleđem, on
je efikasan u smanjenju otpora vazduhu tako što redukuje prednju zonu
automobila, bez žrtvovanja prostora za glave u kabini. ima izraženiji izgled s
niskim stavom, naglašenom centralnom rešetkom koja je okružena velikim
usisnicima vazduha koji su neophodni za hlađenje motora. Karakteristične LED
jedinice imaju inkorporirane indikatore skretanja i dnevna svetla.
Pozicioniranje lampi bliže prema nosu daje dodatnu vizuelnu zapreminu i snagu
prednjim krilima.
S bočne strane, niski
poklopac motora stvara dinamičnu liniju koja teče unazad od niskog nosa
automobila, dok su zadnja ivica i zadnji spojler u skoro istoj ravni, povezani
pojasnom linijom. Podvozje je malo nagnuto unapred, dok kabina ima snažan nagib
unazad, s crnim prednjim stubovima i karakterističnim linijama s bočne strane
krova, naglašavajući na taj način napet i kompaktan unutrašnji prostor. Oštri,
čvrsti pragovi naglašavaju čvrstoću automobila. Trapezoidni oblik zadnjeg
branika dodatno stvara utisak veoma čvrste veze s podlogom, kojoj snažno
doprinosi lučno dizajniran spojler. Zadnje svetlosne grupe imaju jednostavan
raspored prstenova, dok su prepoznatljiva zadnja svetla za maglu i svetla za
vožnju unazad formirana od tačkastih LED-ova grupisanih u centru donjeg dela
branika.
Kompaktne dimenzije
Toyota GR Supra je
dugačka 4,37 metara, široka je 1,85, u visinu ide na idealnih 1,29, dok je
međuosovinsko rastojanje 2,47 metara. Prtljažni postor ima 290 litara i
dovoljno je velik za stvari dve osobe koje žele da odu negde za vikend i može
da se poveća pomeranjem panela u zadnjem delu kabine, čime se stvara dovoljno
prostora za dve odsrednje torbe.
Vrste opreme i opcionalnih paketa
Treba reći da osnovna
verzija ima veoma bogatu standardnu opremu koja uključuje 18-inčne naplatke od
lake legure, audio sistem sa četiri zvučnika i displej dijagonale 8,8 inča, kao
i sportska sedišta presvučena crnom alkantarom. Toyota Supra Safety, između
ostalog, nudi Pre-Crash Safety s funkcijom kočenja u slučaju opasnosti,
detekciju pešaka i biciklista s funkcijom kočenja, LKA (Lane Keep Assist) za
održavanje pozicije unutar kolovozne trake s aktivnim upravljanjem, kao i sisteme
za „čitanje“ saobraćajnih znakova (Road Sign Assist) i prilagođavanje brzine
(Intelligent Speed Assist).
Kupcima je na
raspolaganju više verzija nadogradnje, što se tiče stila, performansi i
povezanosti, koje mogu da se dobiju izborom opcionalnih paketa. Connect paket
dodaje navigacioni sistem i povezanost s korisnim internet uslugama, dok Sport
paket nudi aktivan diferencijal, prilagodljiv sistem oslanjanja i kočnice
sportskog kvaliteta, u cilju povećanja voznog potencijala i performansi
automobila. Premium paket pruža udobnost visokog kvaliteta i praktične dodatke,
uključujući JBL ozvučenje sa 12 zvučnika, Head-up displej, bežični punjač za
telefone, presvlake od crne kože i električno podešavanje sedišta uz mogućnost
memorisanja. Takođe sadrži elemente Connect paketa, plus dodatan memorijski
prostor i posebno osvetljenje.
Fuji Speedway ograničeno izdanje
Prilikom lansiranja
na tržište, nova 2.0-litarska GR Supra je u ponudi u ekskluzivnom ograničenom
izdanju Fuji Speedway. Ta GR Supra, koju smo mi vozili, ističe se jedinstvenom
metalik belom bojom karoserije, uz 19-inčne mat crne alu naplatke, kao kontrast
i spoljne crvene retrovizore. Kabina je ukrašena detaljima od karbonskih
vlakana na kontrolnoj tabli, kao i jarko crvenim i crnim alkantara presvlakama.
Izbor boja podseća na originalne boje koje simbolizuju Toyota Gazoo Racing.
Kada se radi o sadržaju opreme, GR Supra Fuji Speedway takođe dolazi sa svim
elementima Connect i Sport paketa. Fuji Speedway izdanje je kreirano za
lansiranje 2,0-litarske verzije, uz strogo ograničenu produkciju od samo 200
primeraka u Evropi.
GR Supra statistika prodaje
Lansiranje Toyote GR
Supra, koje je označilo povratak imena ovog legendarnog sportskog automobila na
scenu kao potpuno novi model pete generacije, bilo je jedno od najiščekivanijih
i najuspešnijih predstavljanja modela u 2019. godini. Nakon svetskog debija
proizvodne verzije u Detroitu, krenule su rezervacije od marta, a prvi primerci
počeli su da se isporučuju klijentima u maju. Odziv evropskih kupaca bio je izuzetan,
sa 1150 automobila prodatih do kraja godine, uz napomenu da su veliku većinu
prodatih vozila, 95%, činile verzije vrhunskih karakteristika.
Nagrada za nagradom
Toyota GR Supra
osvojila je brojne nagrade tokom svoje debitantske godine, uključujući i
“Goldenes Lenkrad” (Zlatni volan) jednu od najprestižnijih evropskih priznanja
u automobilskom svetu, koju dodeljuje najpopularniji nemački magazin “Bild am
Sonntag”, kao i vodeći auto-magazin u toj zemlji “Auto Bild”. Automobil je
osvojio nagradu kao najbolji debitantski sportski automobil godine i tako
ponovio uspeh Supre druge generacije koja je osvojila Zlatni volan 1982.
Zauzimajući prvo mesto 2019, pobedila je i novi Porsche 911 i BMW serije 8 po
konačnoj oceni žirija.
Dodajemo da sve
verzije Toyote GR Supre namenjene evropskom tržištu biće opremljene aktivnim
diferencijalom koji radi i kad vozilo ubrzava i kad usporava i ima raspon
„zaključavanja“ od nule do 100%, s trenutnim odgovorom. Posvećena ECU jedinica
obavlja monitoring velikog broja inputa, uključujući položaj upravljača, nivo
gasa i pritiska na papučicu kočnice, broj obrtaja motora i brzinu kretanja radi
adekvatnog rada sistema. On nudi ogromne benefite na polju stabilnosti i
efikasnosti, kada pneumatici dostignu sopstvene limite. Efekat se oseća u svim
fazama skretanja, s uvećanjem stabilnosti tokom faze kočenja i skretanja, kao i
s maksimalnim nivoom prianjanja dok vozač ubrzava na izlasku iz krivina.
Cena od 58.400 do 71.900 evra
Cena novog Toyotinog
modela u Srbiji prodaje se od 58.400 do 71.900 evra. Za kraj treba reći da,
inspirisana sa preko 50 godina bogatog nasleđa, nova Toyota GR Supra pruža
najbolje iskustvo do sada. Sa uzbudljivom mešavinom snage, kontrole i
agilnosti, nudi entuzijastima potpuno uživanje u vožnji.
Dragan Stanimirović
Komentari(0)