Građani bi ušteđevinu pre uložili u nekretninu nego u inovativnu firmu
Svaki drugi stanovnik naše zemlje bi ušteđevinu od 10.000 evra pre potrošio na kupovinu nekretnine, a tek svaki deseti bi investirao u inovativno preduzeće
Građani Srbije sve više prepoznaju benefite inovacija, ali bi se teško odlučili da ulože novac u njihov razvoj. Svaki drugi stanovnik naše zemlje bi ušteđevinu od 10.000 evra pre potrošio na kupovinu nekretnine, a tek svaki deseti bi investirao u inovativno preduzeće. Isto tako, 46% preduzetnika ne bi investiralo u startapove iako smatraju da se isplati ulagati u domaće inovatore.
Dok je spremnost za ulaganje u inovacije još na niskom nivou,
one ipak dobijaju sve značajnije mesto u našem društvu. Čak 52% građana ih vidi
kao nešto što će pozitivno uticati na njihov život naspram samo 13% koji
očekuju negativne efekte. U odnosu na prošlu godinu porastao je udeo građana
koji bi prednost dali inovativnom proizvodu i kompanijama, ponekad i bez obzira
na cenu. To je pokazalo drugog godišnje istraživanje stavova građana i privrede
o inovacijama, sprovedeno u okviru programa StarTech.
Dušan Vasiljević
-Rezultati istraživanja, kao i Globalnog indeksa
inovativnosti, jasno nam ukazuju u kom pravcu treba dalje razvijati inovacioni
ekosistem u Srbiji. Pre svega moramo olakšati pristup finansiranju inovatorima,
naročito preduzetnicima i malim preduzećima. NALED podržava ostvarenje tog
cilja kroz program Startech, kroz koji ćemo dodeliti tri miliona dolara
bespovratnih sredstava za 100 inovativnih biznisa. Jednako je važno raditi na
većem povezivanju privrede i naučnih institucija u razvoju inovacija, kao i na
većoj vidljivosti inovativnih kompanija i njihovih rešenja. To će stvoriti
uslove da imamo više rezultata u odnosu na to koliko se u Srbiji ulaže u
inovacije - izjavio je Dušan Vasiljević, direktor za konkurentnost i
investicije u NALED-u.
Podaci predstavljeni na konferenciji za novinare pokazuju da
je 54% privrednika došlo do inovacije modifikovanjem postojećeg rešenja, 31%
kopiranjem postojeće inovacije, a tek svaka deseta je potpuno novi proizvod.
Većina digitalno transformisanih kompanija uvela je u svoje poslovanje veb
sajt, društvene mreže ili elektronsku trgovinu, dok su blokčejn i veštačka
inteligencija i dalje retkost. Gotovo dve trećine je inovaciju razvilo
samostalno, svaki treći u saradnji s drugim preduzećem, a samo 5% u saradnji sa
univerzitetima i naučnim organizacijama. Takođe je zaštita proizvoda na niskom
nivou jer je udeo onih koji su registrovali patent, dizajn ili žig i ove godine
manji od pet procenata.
Irena Đorđević
-Finansije su za 41,5% privrednika i dalje najveća prepreka
za razvoj inovacija. Smanjen je udeo onih kojima su sopstvena sredstva glavni
izvor finansiranja, ali ih je i dalje više od 80% dok se ostali oslanjaju na
kredite, subvencije države, grantove, rodbinu i prijatelje. Za programe podrške
u razvoju inovacija nije apliciralo čak 89% privrednika dok više od 93% nije
koristilo neku od poreskih olakšica i gotovo niko nije novac tražio kod biznis
anđela, VC fondova i drugih alternativnih izvora - istakla je Irena Đorđević,
menadžerka za regulatornu reformu u NALED-u. Dodala je i da je ipak smanjen
broj kompanija koje nemaju budžet za istraživanje i razvoj dok je sada 10% više
firmi koje se digitalno transformišu naspram kompanija koje nisu ušle u taj
proces.
Više od dve trećine građana čulo je za startapove, ali ne
umeju da navedu primer ili ih mešaju sa velikim IT kompanijama. Najznačajniji
inovativni proizvodi za njih su prehrambeni proizvodi s novim ukusima, mobilno
bankarstvo, eUprava i pametni telefoni dok su u vrhu i električni automobili i
trotineti. Najinovativnijim smatraju mobilne operatere, a inovacije bi najpre
razvijali u zdravstvu, obrazovanju i ekologiji.
Program StarTech pokrenut je u cilju podrške inovacijama i digitalnoj transformaciji ekonomije Srbije i sprovodi ga NALED u saradnji sa Vladom Republike Srbije i uz podršku kompanije Philip Morris International.
Komentari(0)