Kako povećani troškovi uvoza utiču na cene polovnih automobila

U ovom tekstu fokusiraćemo se na veoma važan segment koji utiče na cene polovnih vozila, a koji je nedavno pretrpeo ozbiljne promene – to su troškovi prilikom uvoza

    foto: SHUTERSTOCK
    Podeli




Kada će pasti cene polovnjaka? Iako je teško dati konkretan odgovor na ovu temu, pošto tržište automobila i kompletna ekonomija zavise od mnogo faktora, u ovom tekstu fokusiraćemo se na veoma važan segment koji utiče na cene polovnih vozila, a koji je nedavno pretrpeo ozbiljne promene – to su troškovi prilikom uvoza. Krenimo od ispitivanja vozila, koje je obavezno za sva vozila iz uvoza, (bez ispitivanja automobil ne može da se registruje u Srbiji), a koje obavljaju laboratorije ovlašćene od strane Agencije za bezbednost saobraćaja.

Do početka septembra prošle godine cena ispitivanja u proseku je iznosila oko 7.000 dinara. Međutim, usledilo je poskupljenje, pa sada za pregled treba izdvojiti oko 12.000 dinara i to pod uslovom da za automobil posedujete COC dokument. Ekipa sajta Polovni automobili proveravala je cene ispitivanja vozila u ovlašćenim laboratorijama. Ono što je primetno, jeste da je cena maltene ista kod većine, osim na Mašinskom fakultetu u Beogradu, gde se osnovno ispitivanje može obaviti za 8.360 dinara. Evo kako to izgleda:

Cena ispitivanja

1) AMSS – Osnovna cena je 12.000 dinara ako automobil ima COC. Ukoliko ga nema, uvid u njihovu bazu se naplaćuje 3.700 dinara, a ukoliko automobil ne može da se nađe u njihovoj bazi, plaća se uvid u DEKRA bazu po ceni od 4.700 dinara.

Na to se dodaju dve takse za državu/Agenciju za bezbednost saobraćaja – 3.000 din + 380 din. Kompletan cenovnik AMSS možete pogledati na linku: https://amss-cmv.co.rs/novi-cenovnik-ispitivanja-i...

2) Mašinski fakultet u Beogradu, CIAH – Osnovna cena, koja važi ukoliko vozilo ima COC dokument (ili neki drugi dokument iz koga mogu da se vide tehničke karakteristike vozila) iznosi kao što smo pomenuli 8.360 dinara.

Ukoliko je vozilo bez COC dokumenta cena ipak dostiže 12.000 dinara zbog plaćanja uvida u bazu AMSS. Cenovnik možete pogledati na linku https://ciah.mas.bg.ac.rs/preuzimanja/cenovnik.pdf

3) Srbolab iz Srbobrana – Osnovna cena sa COC dokumentom iznosi 12.000 din, a dodatno se plaća uvid u baze AMSS ili DEKRA. Cenovnik možete pogledati na linku: https://srbolab-vozila.rs/wp-content/uploads/2023/...

4) Vinča – Osnovna cena ispitivanja je 12.000 dinara, čak i ako vozilo ima COC dokument. Međutim, ako nema COC – uvid u bazu AMSS se dodatno naplaćuje 3.800 dinara, dok uvid u DEKRA ili TUV bazu košta 4.800 dinara.

Ovde treba reći da Institut u Vinči ima i svoju bazu vozila. Uvid u ovu bazu za automobile koji nemaju COC dokument se ne naplaćuje.

5) FTN iz Novog Sada - ostao bez dozvole za ispitivanje vozila. Čeka se okončanje žalbenog postupka.

Ispitivanje vozila na gas i metan

Još par kratkih informacija: Pri ispitivanju vozila na plin ili metan se obavezno ispituje i uređaj za alternativno gorivo, bez obzira na vrstu goriva i bez obzira da li je reč o fabričkom ili naknadno ugrađenom uređaju. Dakle, plaća se dodatno ispitivanje čak i ukoliko se uvozi auto koji je fabrički napravljen da koristi metan ili plin. Cene za ovo ispitivanje dostižu i 100 evra, s tim što je za fabrički ugrađen uređaj cena nešto niža. Ispitivanje dakle, ne može da se izbegne bez obzira na strani atest.

Ekološka taksa

Bilo je dosta reči i nezvaničnih informacija da je ekološka taksa poskupela. Zato smo kontaktirali Ministarstvo zaštite životne sredine, kako bismo proverili o čemu se radi. Međutim, kako nam je rečeno, poslednja izmena iznosa naknade je stupila na snagu još 1. januara 2021. godine i ona do danas iznosi 12,34 dinara po kilogramu.

Cena se dakle nije menjala, ali plaćanje više ne može da se izbegne. Treba reći da država sada taj iznos naplaćuje porez na dodatu vrednost (PDV) pa „krajnja“ cena dostiže 14,86 dinara po kilogramu. To znači da za automobil od recimo 1.300 kg (što danas spada među lakše modele) trošak za ekološku taksu iznosi oko 19.000 dinara.

U Ministarstvu su nam takođe ukazali na jednu promenu iz novembra prošle godine. Naime, nakon stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara, utvrđivanje naknade za vozila kategorije М1, N1, L2 и L6 vrši nadležni carinski organ, prilikom uvoza, a ne kako je ranije bilo propisano Ministarstvo zaštite životne sredine i ova naknada se plaća u skladu sa propisima kojima se uređuje naplata uvoznih dažbina. Dakle, ekološka taksa se iskazuje na carinskom računu i plaća se odmah prilikom uvoza. Plaćaju je i fizička i pravna lica, bez obzira na vrstu pogona (taksa važi i za električne automobile i hibride).

COC dokument

Novija vozila ga uglavnom imaju, ali kod starijih modela, to baš nije slučaj. Automobili iz recimo Švajcarske i Norveške nemaju COC, pošto je to samo dokument za Evropsku uniju, ali ga takođe nema ni u Austriji i Sloveniji, koje jesu članice Unije, ali imaju svoja interna dokumenta, koja se kod nas ne priznaju. Važno je napomenuti da se za COC plaća oko 100 evra i da mora da se čeka. Iz tog razloga je isplativije uvesti automobil bez COC-a i platiti uvid u bazu.

Zaključak

Zašto sve ovo pišemo? Pre svega, kako biste imali sliku o troškovima uvoza, kao bitnom faktoru pri formiranju cene polovnjaka. Naravno, na cenu će uvek uticati i kretanje cena i novih i polovnih vozila u Evropi, inflacija, ali i ukupna geopolotička situacija u svetu. Kada se sve to sagleda, jasno je da nam pad cena polovnih vozila nije baš blizu. Iz svega navedenog, jasna je još jedna činjenica. Sve će se manje uvoziti stariji polovnjaci čija je cena par hiljada evra, čak i ako država ne zabrani uvoz Euro 3 polovnjaka. Jednostavno, zbog troškova uvoza i transporta prodavci nemaju računicu za uvoz takvih vozila jer na njima gotovo i da više nema zarade.

(www.polovniautomobili.com)

Komentari(0)

sortiraj