Šta broj šasije otkriva na automobilu
Svaki automobil proizveden bilo gde u svetu dobija jedinstveni identifikacijski broj, poznat kao VIN. Na prvu izgleda kao zbrka brojeva i slova, ali ima logike i krije zanimljive podatke
Standard koji upravlja identifikacionim brojevima koje dodeljuju proizvođači, poznat kao VIN (skraćenica od Vehicle Identification Number), svakom proizvedenom automobilu, prvi put je korišćen 1954. u SAD, ali je VIN format standardizovan tek 1981. od strane US Nacionalne uprave za bezbednost saobraćaja. VIN je kod od 17 karaktera koji identifikuje automobil na jedinstven način, budući da sastav koda znači da se može ponoviti tek nakon 30 godina. To znači da je tehnički moguće da automobil napravljen danas ima 30 godina starog „dvojnika“, ali je to vrlo malo verovatno. Škoda svoje automobile označava VIN oznakama od 1984. modelske godine.
Svetski identifikator
proizvođača (WMI)
Format VIN-a u osnovi je isti u celom svetu i može se
koristiti za otkrivanje širokog spektra informacija. Prva tri znaka VIN
identifikuju proizvođača, a prva dva znaka ovog WMI svetskog koda identifikuju
regiju i zemlju porekla proizvođača, dok je treći dodeljen određenim
brendovima.
-Za Češku se koriste slova u nizu TJ do TP, a Škoda posebno
koristi kod proizvođača TMB - objašnjava Jiri Vašina iz Škode, dodajući da
Indija ima kodove koji počinju s MA do ME, Japan počinje s J, kineski VIN
kodovi imaju L na početku, a zemlje Severne Amerike su označene brojem, tako da
SAD ima broj 1, Kanada 2 itd. Evropa ima kodove koji počinju slovima S-Z, a
budući da Nemačka ima kod W, tri slova WVW označavaju proizvođača automobila
Volkswagen. WMI kod proizvođaču dodeljuje ovlašćeno telo za izdavanje odobrenja
u zemlji sedišta proizvođača.
Odeljak deskriptora
vozila (VDS)
Mesta od 4 do 9 VIN-a sadrže tzv. deskriptorni kod vozila,
koji identifikuje model automobila. Njegov format zavisi od proizvođača. Škoda
koristi format u kojem pozicija 9 sadrži „sigurnosni kod“, koji omogućava
proveru da li je VIN pravi, a ne samo slučajni izum.
-U Škoda automobilima ovaj deo VIN-a služi za određivanje
tipa karoserije, motora, podataka o sigurnosnim sistemima automobila i tipa
automobila. U slučaju električnih automobila Škoda Enyaq, peta pozicija VIN-a
može se koristiti za prepoznavanje performansi pogonskog sklopa - objašnjava
Vašina. Slovo A označava automobil snage 109 kW, slovo B vozilo snage 132 kW,
150 kW predstavlja slovo C, E je vozilo snage 195 kW i F je za najveću izlaznu
snagu od 220 kW.
Iz ovog deskriptora možete puno toga da zaključite: na
primer, Škoda Octavia Combi sa 1.5 TSI motorom ima VIN kod TMBJR8NX*PYxxxx. VDS
počinje slovom J, što označava karavan, volan na levoj strani i pogon na jednu
osovinu. Slovo R na petom mestu VIN koda označava motor 1.5 TSI/110 kW. Sledeća
oznaka 8 simbolizuje 2 prednja vazdušna jastuka, 4 bočna vazdušna jastuka i 2
vazdušna jastuka za glavu. Sedma i osma pozicija VIN koda sa slovima NX
označava seriju modela Octavia, a na mestu zvezdice na sledećoj poziciji biće
sigurnosni kod koji je izveden iz kompletnog VIN koda. Slovo P označava
modelsku godinu 2023, a slovo Y proizvodni pogon u Mlada Boleslav. Električni
automobili nemaju poseban karakter: da je automobil na električni pogon može se
zaključiti iz kombinacije slova na petom, drugom i osmom mestu VIN koda.
Svaki kod je originalan
Pozicije od 10 do 17 tada čine jedinstvenu šifru (VIS,
Vehicle Identifier Section), koja se ponovo može kreirati po želji. U ovom
slučaju Škoda opet koristi detaljniji „američki“ format (ideja o uvođenju VIN
kodova je nastala u SAD), gde znak na poziciji 10 označava godinu modela
automobila (ali ne i godinu proizvodnje, koja može biti drugačija). 2010-toj
godini je dodeljeno slovo A, 2011-toj slovo B i tako dalje. Ovde treba
napomenuti da VIN izostavlja slova O, I i Q kako bi se izbegla zabuna sa
karakteristikama 0, 1 i 9. Znak na ovoj poziciji se ne može ponoviti 30 godina.
Pozicija 11 u VIN-u automobila Škoda tada označava pogon u kom je automobil
proizveden.
-Znakovi od 0 do 4 predstavljaju različite pogone u Mladá
Boleslavi, dok automobili iz Kvasinyja imaju brojke od 5 do 9 na ovoj poziciji.
Ali, to nije striktno pravilo: i proizvođači mogu koristiti slova na ovim
pozicijama, a Škoda takođe to čini u nekim slučajevima - kaže Vašina.
VIN je obično utisnut na karoseriji unutar odeljka motora
(obično na prednjoj desnoj strani, na fiksnom delu koji nije lako zameniti),
ali se može naći i na drugim delovima automobila, a danas je obično istaknuto i
na pločici napred levo ispod vetrobrana. Ovde hitne službe mogu saznati pojedinosti
o automobilu na osnovu VIN-a.
Pre VIN-a
Kako su se automobili identifikovali pre pojave VIN-a?
Uglavnom po serijskom broju motora. Osim toga, od početka je broj šasije bio
isti kao i broj motora. Međutim, pronaći broj šasije na okviru najstarijih
L&K/Škoda vozila danas je teško. Tamo se utiskuje tek od 1930-ih, i to na
mestu koje je odredio proizvođač – mesto nije bilo prepušteno odluci radnika u
proizvodnji. Dodajmo da je značenje serijskog broja šasije logično veće od
serijskog broja motora koji je možda tokom životnog veka vozila menjan nekoliko
puta. Jedna od prekretnica bilo je uvođenje samonosećih tela koja nisu morala
da budu oslonjena na okvir. Kao rezultat toga, broj karoserije je postao glavni
nosilac identiteta automobila.
Pomoć pri proveri
VIN se takođe može koristiti za proveru istorije automobila
pomoću brojnih usluga. Na primer, možete saznati da li je učestvovao u nesreći,
da li mu je zamenjen motor, prilagođena kilometraža itd. I to je razlog zašto
se menjanje VIN-a kako bi se prikrilo pravo poreklo automobila i dalje
nastavlja. Međutim, detaljan opis automobila koji se nalazi u VIN-u sada
izuzetno otežava falsifikovanje VIN-a.
-Ipak, postoje slučajevi kada su celi delovi karoserije zamenjeni ili je čak vozilo prepolovljeno i spojeno sa drugim. Tada bi svako odstupanje između konfiguracije automobila i onoga što navodi VIN trebalo da bude jasan znak upozorenja - kaže Vašina i dodaje: - Provera VIN-a kod polovnog automobila svakako je preporučljiva. Preporučljivo je koristiti usluge specijalizovanih kompanija koje imaju pristup bazama podataka proizvođača, garažama, ispitnim stanicama i bazama podataka o ukradenim vozilima.
Komentari(0)