Kaspersky tim otkriva pet koraka za veću sajber bezbednost u automobilskoj industriji
Kada radite na razvoju sajber bezbednosti vozila, važno je voditi računa ne samo o bezbednosti automobila, već i ostalim pratećim komponentama za optimalno funkcionisanje
U poslednjoj deceniji, automobili su postali više od prevoznog sredstva za vozače i putnike od tačke A do tačke B. Današnji modeli su sve češće sastavni deo mobilnog sveta koji spaja svakodnevni i digitalni život. Automobili nam danas pomažu tokom vožnje, pružajući razne usluge i aplikacije koji nam olakšavaju i ulepšavaju putovanje.
Imajući u vidu sve veći broj električna vozila, postoji širok spektar
opcija u EV osmišljenih da vozaču pomognu prilikom plaćanja parkinga preko
interneta ili prilikom punjenja baterija. Da bi mogli da obavljaju sve ove
funkcije, EV moraju da prikupljaju i čuvaju ogromnu količinu informacija
korisnika, poput lokacije, ličnih i bankovnih podataka. Stoga, upotreba
interneta je neophodna za ove procese, te postoje i rizici po sajber bezbednost
korisnika.
Posledice malver napada mogu biti krađe ličnih ili finansijskih
podataka, nepredvidivog ponašanja vozila na autoputu (preuzimanje kontrole nad
vozilom), zaključavanja vlasnika ili čak krađe automobila. Svaki uspešan sajber
napad mogao bi biti opasan ne samo za vozače, već i za druge učesnike u
saobraćaju. Pored toga, sajber napadi mogu uticati na operatere voznih parkova,
proizvođače automobila, dobavljače, distributere, osiguravajuća društva i
finansijske institucije.
Pitanja sajber bezbednosti u automobilskoj industriji postala su toliko
značajna da se međunarodne organizacije aktivno uključuju u diskusiju o ovom
problemu. Na primer, Uredbu Ujedinjenih nacija br. 155 o sajber-bezbednosti u automobilskoj
industriji usvojila je UN Ekonomska komisija za Evropu (UNECE) 2021. godine.
UNECE je takođe usvojila Uredbu UN br. 156, koja navodi bezbednosne procese ažuriranja softvera
i aplikacija instaliranih u automobilskim sistemima. Pored toga, međunarodni
standardi ISO/SAE 21434 i ISO
24089 navode
specifične mere koje organizacije mogu primeniti u skladu sa UN uredbama.
Od jula 2024. regulativa UN postaće obavezna za sva nova električna
vozila. Drugim rečima, da bi svoje proizvode prodavali na tržištima zemalja
članica koje učestvuju u Sporazumu iz 1958. godine, koji dozvoljava recipročno
priznavanje regulacije i komponente vozila, proizvođači automobila moraju da obezbede
usklađenost sa zahtevima i prođu usklađenu sertifikaciju. To neće biti lak
proces, jer nacionalna regulatorna tela još uvek nisu objavila sveobuhvatne
preporuke i tehničke propise u vezi sa usaglašenošću sa uredbama UNR155 i
UNR156.
Da bi ovi dokumenti bili funkcionalni i praktični, kompanija Kaspersky
preporučuje sledeće korake:
1.
Osigurajte sajber sigurnost vaše ICT infrastrukture
Uverite se da je infrastruktura informacione i komunikacione
tehnologije (ICT) kompanije zaštićena od sajber napada. To je centralna tačka
bezbednosti za zaštitu kancelarijske internet mreže i end point – krajnjih
tačaka. Zato je važno izgraditi i održavati jaku ICT infrastrukturu kako bi
bila otporna na napade.
2.
Kreirajte i kontrolišite čitavim sistemom sajber bezbednosti u celoj kompaniji
Neophodno je koristiti racionalan pristup pri uspostavljanju sistema
kontrole sajber bezbednosti prilokom razvoja vozila, proizvodnju i
postprodukcijske aktivnosti. Treba postaviti jasna pravila organizacije i
definisati ciljeve na nivou kompanije, uzimajući u obzir potencijalne pretnje
za razvojni i proizvodni proces električnih automobila.
Kompanija ne samo da treba da se zaštiti, već i da implementira i
održava procese koji se koriste za identifikaciju, procenu, kategorizaciju i
tretman rizika sajber bezbednosti. Nadgledanje procedura za reagovanje na
incidente treba da uzmu u obzir različite oblike sajber napada. Pored toga,
proizvođači automobila treba da uspostave procedure za testiranje sajber
bezbednosti vozila i njihove komponente.
Takođe, neophodno je i da zaposleni budu obučeni o sajber bezbednosti i
da kompanija radi na podizanju svesti o uobičajenim pretnjama i napadima na
proizvođače automobila i vozila. Ukoliko
su sve gore navedene operacije usklađene, kontrola sajber bezbednosti sistema
je kompletna.
3.
Razvijte plan sajber bezbednosti za razvojni projekat
Plan sajber bezbednosti je dokument koji opisuje planiranje i izvođenje
aktivnosti sajber bezbednosti u okviru projekta razvoja automobila. Ovde se
navode aktivnosti sajber bezbednosti, definiše odgovorno osoblje, potrebni
resursi, troškovi, vremenski okviri i željeni rezultati. Plan povezuje
aktivnosti sajber bezbednosti sa procesom razvoja i pruža odličan alat za
praćenje implementacije tokom zacrtanog vremenskog perioda.
4.
Važna je bezbednost prateće infrastrukture i eksternih usluga
Kada radite na razvoju sajber bezbednosti vozila, važno je voditi
računa ne samo o bezbednosti automobila, već i ostalim pratećim komponentama za
optimalno funkcionisanje - poput stanica
za punjenje, eksterne usluge i infrastrukture provajdera usluga, kao i cloud
podataka. Ukoliko provajder eksternih usluga ne može da obezbedi potrebnu
bezbednost – a ne postoji način da se usluge ne koriste – neophodno je
sprovesti dodatne mere bezbednosti.
5.
Uverite se da čitav projekat ispunjava relevantne preduslove sajber bezbednost
Od začetka i razvoja do reciklaže vozila i ponovne upotrebe određenih
komponenti – svaka faza projekta ili „životnog ciklusa“ vozila treba da
ispunjava preduslove sajber bezbednosti. S jedne strane, ne treba preopteretiti
proces sa previše zahteva. S druge strane, važno je uzeti u obzir sve značajne
rizike, uključujući i one koji se odnose na dobavljače, prateću infrastrukturu
i eksterne usluge.
Problem sa kojim se možete suočiti u ovoj fazi je nedostatak takvih
ljudi na tržištu rada, što je sistemski problem. U ovom slučaju, jedino rešenje
je dovođenje eksternih organizacija za proveru kvaliteta koda, traženje
ranjivosti u razvijenim proizvodima i sprovođenje različitih testiranja.
Nedavni izveštaj kompanije Kaspersky pod nazivom „Ljudski faktor”, otkrio je da
dve od pet auto kompanija planiraju da angažuju eksterne stručnjake za sajber
bezbednost u narednih 12-18 meseci.
Treće strane mogu da procene stanje sajber bezbednosti kompanije i
predlože mapu puta koja će pomoći da se sistem upravljanja uskladi. Oni mogu
pomoći u obuci zaposlenih o sigurnosnim praksama. Za automobilske kompanije je
najvažnije da ne zanemare svakodnevne nove sajber pretnje. Stoga tim za sajber
bezbednost treba redovno da se bavi otkrivanjem ranjivosti i promena.
Put do optimalne sajber bezbednosti u dizajnu, razvoju i proizvodnji, posebno u automobilskoj industriji, može biti veoma izazovan. To je dug i mukotrpan put, koji se konstantno iznova redefiniše. Pobednička strategija je uravnotežen pristup planiranju i sistematski napredak od jednostavnog ka složenom.
Komentari(0)