BMW Motorrad slavi 40 godina modela BMW GS - Koncept koji je promenio svet motocikala

U jesen 1980 BMW Motorrad je predstavio R 80 G/S, motocikl koji je prvi put kombinovao dve veoma specijalizovane oblasti vožnje - terensku i drumsku

    foto: BMW
    Podeli




Legendaran koncept motocikla proslavlja godišnjicu ove godine - modeli BMW GS navršavaju 40 godina. U jesen 1980 BMW Motorrad je predstavio R 80 G/S, motocikl koji je prvi put kombinovao dve veoma specijalizovane oblasti vožnje - terensku i drumsku. Zahvaljujući jedinstvenoj kombinaciji sposobnosti za drumsku, turing i off road vožnju, bez ugrožavanja svakodnevne upotrebljivosti, R 80 G/S je postao konceptualni predvodnik nove kategorije motocikla, poznatoj kao turing enduro, koju je stvorio BMW Motorrad. Ovim su modeli BMW GS postali sinonim za savršenog partnera na dva točka u istraživanju najzabačenijih kutaka naše planete. Do danas, BMW Motorrad je uspeo kupcima da isporuči više od 1,2 miliona različitih BMW GS modela.

Dinamičnost vožnje, vladanje terenom, komfor i robusnost

Ali nisu samo motociklističke avanture bile idealno usklađene sa modelom BMW GS od samog početka, R 80 G/S i njegovi potomci brzo su dokazali svoje kvalitete i na trkama. Godine 1981, Iber Oriol se odvezao u pobedu na jednako prestižnom i izazovnom reliju Pariz - Dakar. To je samo jedan od mnogih uspeha u trkačkom sportu koje je BMW Motorrad mogao da proslavi sa GS-om. Izuzetni talenti bokser GS modela, dinamičnost vožnje, vladanje terenom, komfor i robusnost, neprestano su održavani i razvijani u BMW Motorradu u proteklih 40 godina i uspešno su prenošeni i na druge serije BMW Motorrad modela. Godine 1993, F 650 „Funduro“ bio je prvi BMW enduro sa jednim cilindrom koji se pojavio na tržištu. Dok je taj motocikl crpeo svoju dinamičnost vožnje iz male težine i potiska jednocilindarskog motora od 47 KS, promena se dogodila istovremeno na modelima BMW GS sa bokser motorom.

GS kao pokretač inovacija

Sa modelom BMW R 1100 GS, BMW Motorrad ne samo što je predstavio prvi GS sa bokser motorom sa 4 ventila i izlaznom snagom od 80 KS, već je i utabao nove staze u pogledu tehnologije ogibljenja za velike turing enduro modele. Prvi put u jednom enduru, motor i menjač imali su ulogu nosača šasije, tako da je glavni ram bio rasterećen. Dok je sistem ogibljenja na zadnjem točku BMW Paralever već eliminisao pogonsku reakciju vratila u modelima sa dvoventilskim bokserima od pre više godina, inženjeri BMW-a su sada stvorili inovativni način navođenja prednjih točkova primenom ogibljenja Telelever. Kompenzacijom nagiba i visoko osetljivom reakcijom oni su postavili nove standarde u ovoj oblasti. Pored toga, novi R 1100 GS bio je prvi enduro koji je opremljen ABS-om, što je bezbednosni plus i sada deo standardne opreme na svim BMW motociklima.

GS modeli serije F

Pored brojnih novih i daljih rezultata razvoja, uključujući F 650 GS (prvi jednocilindrični sa elektronskim ubrizgavanjem goriva, katalizatorom i ABS-om), koji se proizvodi u Berlinu od 2000. godine nadalje, F 650 GS i F 800 GS modeli lansirani 2007. bili su još jedan izuzetni u istoriji BMW GS-a. Sa svojim moćnim dvocilindričnim rednim motorom visokog obrtnog momenta i torziono krutim cevastim ramom, oni su tumačili BMW GS temu na sopstveni, a opet veoma tipičan BMW način. Novim modelima, BMW Motorrad ne samo što je predstavio naslednike ekstremno uspešnog modela F 650 GS sa jednocilindričnim motorom, već je istovremeno proširio ponudu endura u srednjem opsegu.

Napredni DOHC bokser sa dve gornje bregaste osovine

BMW Motorrad je predstavio još jedan biser u jesen 2009. lansiravši revidirani BMW R 1200 GS. Sada opremljen još unapređenim DOHC bokserom sa dve gornje bregaste osovine po cilindru, on je ponudio 110 KS i još napredniju dinamičnost vožnje. Jubilarne 2010. godine, BMW Motorrad je odao počast obeležavanju tridesetogodišnjice GS modela i njihovim uspesima kako u serijskoj proizvodnji motocikala, tako i u trkačkom sportu sa „30 godina GS-a“ specijalnim modelima BMW R 1200 GS, R 1200 GS Adventure, F 800 GS i F 650 GS obojenim korporativnim bojama BMW Motorrad Motorsporta.

BMW Motorrad je nastavio priču o uspehu GS modela u jesen 2010. Sa modelom BMW G 650 GS, BMW Motorrad je dodao još jednog atraktivnog člana porodici BMW GS. Zahvaljujući vitkom, žilavom stasu terenca, novi jednocilindrični enduro izgledao je smelo, lako i pustolovno. Istovremeno se očito isticao među svojim konkurentima kvalitetom, opremom i komforom. U kombinaciji sa relativno niskom težinom i smanjenom visinom sedišta, bio je to atraktivan uvodni model za svet motociklizma i fascinantni svet BMW GS iskustava.

Novodizajnirani bokser sa vertikalnim protokom

Dinamični razvoj BMW GS teme nastavio se neometano i u četvrtoj deceniji. Kad je BMW Motorrad predstavio novi R 1200 GS na Intermotu u jesen 2012. godine, interesovanje je bilo posebno fokusirano na potpuno redizajnirani motor. Dvocilindrični bokser sa vazdušnim/tečnim hlađenjem uveo je glave cilindra sa vertikalnim protokom, imale su integrisani menjač i pogonsko vratilo s leve strane otad pa nadalje, uz dodatak najsavremenije tehnologije šasije i elektronskih kontrolnih sistema kao što su ABS, kontrola vuče ili poluaktivna šasija. Sa izlaznom snagom od 125 KS, novi R 1200 GS je takođe pružao superiorne performanse u vožnji. Nepunih godinu i po dana kasnije, u martu 2014, 500.000-ti BMW motocikl sa bokser-motorom iz serije modela GS sišao je sa montažne trake u fabrici u Berlinu, to je bio R 1200 GS Adventure.

GS za zapreminski segment ispod 500 cc

U jesen 2016, BMW Motorrad je predstavio još jedan GS model. Ovog puta bio je to G 310 GS. On je preneo ključne kvalitete BMW GS serije segmentu sa zapreminom motora ispod 500 cc u sopstvenom stilu. Ekstremno kompaktan, a opet potpuno odrastao i komforan, on je otvorio čitav novi svet iskustava u svom segmentu i postao jedinstven u uvodnom segmentu, iznad svega zahvaljujući svojoj svestranosti. Sa novim modelom R 1200 GS, BMW Motorrad je proširio ponudu GS modela ne samo uz dodatnu optimalizaciju proizvoda već i širenje opsega svojstava motocikla.

Prvi put, kupci su bili u prilici da daju BMW GS-u značajniji upliv endura ili istaknutog stila koji odgovara omiljenoj oblasti upotrebe tako što su naručivali stilski paket Rally ili Exclusive. Iste godine, potpuno drugačija obrada GS teme pojavila se na sceni, R nineT Urban G/S. R nineT Urban G/S crpeo je osobine iz gena prvog i legendarnog modela BMW R 80 G/S iz godine 1980, prenevši ih u moderno doba sa savremenom tehnologijom u formi klasičnog enduro-stila BMW motocikla sa bokser motorom. Kao i kod drugih R nineT modela, ugrađen je moćan bokser motor sa vazdušnim/uljnim hlađenjem, sa izlaznom snagom od 110 KS u kombinaciji sa šestobrzinskim menjačem.

Novi GS modeli serije F

Godine 2017, BMW Motorrad je nastavio da ispisuje istoriju GS-a sa dva potpuno redizajnirana enduro modela F 750 GS i F 850 GS. BMW Motorrad je dosledno gradio na tipičnim jakim stranama GS-a sledeće modele sve do uspešnih 2-cilindričnih F 650 GS, F 700 GS i F 800 GS motocikala sa ciljem da dobru stvar dodatno poboljša. Kao i ranije, GS skraćenica ponovo je predstavljala savršenu sintezu sposobnosti za turing i velike udaljenosti u kombinaciji sa trkačkom dinamičnošću i vrhunskim terenskim performansama. Ukratko, BMW GS je savršeni saputnik kad se radi o otkrivanju zabačenih kutaka sveta na motociklu.

U srcu novog razvoja bio je novoprojektovan, snažan dvocilindrični redni motor sa dve balansne osovine i rasponom paljenja od 270/450 stepeni za optimalne vozne karakteristike i emocionalni zvuk. Generisao je 77 KS za F 750 GS i 95 KS za F 850 GS od 853 cc, dajući tako superiornu snagu pogona za oba GS modela. To je značilo još više snage, obrtnog momenta i efikasnosti za veliki GS sa bokser motorom.

U jesen 2018, BMW Motorrad je još jednom uveo radikalno poboljšanje za bokser motor velikih GS modela kako bi dodatno poboljšao snagu i obrtni moment i kako bi smanjio potrošnju goriva i vrednosti emisija. Sa tim ciljem, BMW ShiftCam tehnologija prvi put je upotrebljena u serijskoj proizvodnji BMW Motorrad motora, to je dopustilo varijabilno vreme rada ventila i hoda ventila pri usisu. Pored toga, usisna vratila bila su dizajnirana za asinhrono otvaranje dva usisna ventila, što je za ishod imalo pojačano mešanje sveže, dolazne mešavine, pa time i efikasnije sagorevanje. Druge tehničke promene na motoru bile su povezane sa bregastom osovinom, to je sada rešeno zupčastim lancem (ranije je to bio valjkasti lanac), optimalnim snabdevanjem uljem, ventilima za twin-jet ubrizgavanje i novim izduvnim sistemom.

Komentari(0)

sortiraj