Fiat Tipo - Moćan i veoma štedljiv karavan
Fiat ima definitivno jedan od najštedljivijih agregata na tržištu. U to smo se uverili kada smo testirali model Tipo koji je ispod haube imao motor 1,3 sa maksimalnom snagom od 95 KS
Kažu čizma glavu čuva, a mi dodajemo da Fiatov agregat ispod haube štedi novac u novčaniku! Šalu na stranu, iako je njegova potrošnja samo jedan deo sa kojim se odlično ističe i predstavlja tokom vožnje ili mirovanja, nudi još dosta kvaliteta. Krenimo redom, kako i zaslužuje ovaj četvorotočkaš! Fiat Tipo je debitovao 26. januara 1988. godine. Ovaj model bio je naslednik automobila Fiat Ritmo, koji je prethodno zamenio Fiat 128. Još od modela 1100, Fiat automobili prevozili su ne samo italijanske porodice na putevima socijalnog, ekonomskog i tehnološkog razvoja po Italiji, već i po Evropi. Od samog početka, postali su savršen izbor za mnoge mlade profesionalce i porodice koje traže praktičan, moderan i elegantan proizvod.
Uvek aktuelan i nagrađivan
Zahvaljujući
svom izgledu Fiat Tipo i dalje osvaja sve veću publiku širom Evrope. Tajna
njegovog uspeha leži u neupitnoj sposobnosti da bude jedinstven, klasičan i
uvek aktuelan automobil. Potpuno novi model se proizvodi od 2015. godine. Samo
godinu dana kasnije pokazo se i dokazao od čega je skrojen, pošto mu je žiri
Autobest-a dodelio vrednu nagradu za najbolju i najisplativiju kupovinu
"Autobest - Best Buy Car 2016". Ovu nagradu dodeljuje žiri koji se
sastoji od 30 novinara iz najvećih evropskih automobilskih magazina. Tu titulu
slobodno možemo reći da drži i posle četiri godine.
Ključ više
I
posle punih pet godina proizvodnje za model Fiat Tipo širom Evrope, a i u
Srbiji, traži se „ključ više“! Uspešno se proizvodi u turskoj fabrici Tofaš, u
Bursi, i do danas je proizveden u više od pola miliona primeraka! Od samog
početka njegove proizvodnje ovaj Fiatov model je pristupačan za kupovinu i
namenjen je kako porodici, tako i mlađim vozačima. Čine ga hečbek sa pet vrata,
limuzina i karavan verzija. Mi smo upravo imali ovaj treći! Za njega možemo
reći da je odličana "karavančina", vozna, upravljiva, praćen finim
komforom, kao i velikim prtljažnim prostorom sa duplim dnom.
Potrošnja svega 3,6 litara
Međutim,
ono što oduševljava kod testiranog Tipa je svakako njegova potrošnja goriva.
Kao što smo rekli, ispod haube smo imali dobar i provereni dizel agregat 1,3
MultiJet II sa motorom snage od 95 KS. Ovaj agregat pruža dobre performanse i
niske troškove rada zahvaljujući Start-Stop sistemu. Turbo-punjač sa
varijabilnom geometrijom osigurava visok obrtni moment na malom broju obrtaja.
Odlični agregat je uparen sa petostepenim manuelnim menjačem. Proveren je i
standardno dobar tokom njegove eksploatacije. Ima malo duži hod, ali vozaču
omogućava fino i precizno menjanje stepena prenosa.
Ukoliko
vozite po svim saobraćajnim propisima sa punim rezervoarom možete preći nešto
manje od 1000 kilometara! Na našem testu, pri brzini od 90 km/h, u petoj
brzini, na magistralnom putu od Beograda do Loznice, ovaj lepotan na četiri
točka iz rezervoara je isterivao samo 3,6 litara dizela! Možemo slobodno, po
prvi put, reći da smo dobili posle mnogo godina "drajverisanja" na
otvorenom putu potrošnju goriva po fabričkoj specifikaciji! Neverovatno, ali
istinito. I zaista je lep osećaj, kada vidite da je skala za potrošnju goriva
zacementirana na vrhu duži niz vremna tokom vožnje, a kada je u
"padu", to čini laganim tempom!
Upravljiv i stabilan
Kada
smo krenuli iz Beograda isterali smo ga prvo na auto-put. Vožnja na tom potezu
trajala je sve do naplatne rampe za skretanje ka gradu Rumi i Šapcu. Ne
prelazeći 130 km/h Fiat Tipo je imao isto zavidnu potrošnju od svega 5,2 litre,
što je podatak za svaku pohvalu. Pored štedljivosti, pokazao se pri velikim
brzinama kao precizan i upravljiv, stabilan i udoban, u svakom momentu na "magistrali"
i auto-putu. U vozilu je zvučna izolacija lepo "ukrojena". Motor se
čuje toliko da režanje prilikom dodavanja gasa daje prijatan zvuk i ne para uši
prilikom većih brzina.
Do stotke za 13 sekundi
Na
kratko razvijamo maksimalnu brzinu, što se kaže "do patosa", na
dobrih 180 km/h. Do stotke stiže za oko 13 sekundi, a srazmerno motoru i
njegovoj kilaži, može se reći da je dobro startan. Sistem elektronske
stabilnosti obezbeđuje izvanrednu ravnotežu na svim tipovima podloge i pri
različitim vremenskim uslovima. I pri većim brzinama je maksimalno upravljiv,
stabilan i ima dobru poziciju sedenja. Odlikuje se pouzdanim vešanjem koje
omogućava veoma preciznu vožnju i kvalitetno držanje na putu.
Prostrana unutrašnjost
Dizajniran
je da pruži prijatan komfor vozaču, kao i svim putnicima u vozilu. Njegova
unutrašnjost ima jednostavan i atraktivan izgled. U izboru materijala se nije
štedelo. Njegova instrument tabla, obloge na vratima, sedišta i mnoge druge
“sitnice” su poprilično lepo odrađene. Unutrašnjost ovog vozila je prostrana.
Mesta ima kako napred, tako i na zadnjoj klupi. Osobe do 190 centimetara imaju
odličan komoditet za kolena, glavu i ruke. Pravilan oblik zadnjeg dela i
horizontalni profil krovnog dela, zahvaljujući tome obezbeđeni su dodatni
centimetri u kabini. Na prvo sedenje ergonomska sedišta su široka, a na dužim
putovanjima udobna. Visok kvalitet šasije dodatno obezbeđuje udobnost i veliku
manevarsku sposobnost.
Instrument tabla dobro pozicionirana
Kada
je u pitanju njegova instrument tabla ona je kompletno dobro pozicionirana.
Sedmoinčni Uconnect HD tablet osetljiv na dodir je istaknut na sredini table,
koji podržava Apple CarPlay i Android AutoTM platforme. Jednostavan je za
rukovanje i vozaču blagovremeno daje sve potrebne informacije, i to od
potrošnje goriva, do željene radio stanice. Volan se pomera po visini i dubini,
tokom vožnje u rukama dobro "stoji" i na dužim putovanjima ne umara
ruke.
Iza
njega je pozicioniran manji digitalni ekran na kojem se rukovanjem na volanu
uvek pokazaju potrošnja, brzina, servisni interval... Desno i levo od njega su
postavljenja dva klasična sata brzine i broja obrtaja. Ono što je najbitnije
jeste da su vozaču u svakom trenutku "digitalne" informacije jasno i
precizno postavljene i u vidnom su polju, a sve ostale komande su na dohvat
ruke. Volan, pedale, kao i sedenje u savršenoj su liniji za vozača i sve je pod
kontrolom do nasitnijeg detalja.
Odličan prtljažni prostor
Prtljažni
prostori od 550 litara, sa duplim dnom, zadovoljiće sve potrebe jedne
četvoročlane porodice. Mesta ima za velike torbe, dečije bicikle i kolica,
trotinete, kao i mnoštvo manjih pregrada u vozilu za odlaganje sitnih stvari sa
ukupnom zapreminom od 12 litara. Ukoliko imate malu decu koja obožavaju da voze
"skejt" u donjem dnu prtljažnika je pravo mesto za njihovo odlaganje.
Prtljažni prostor je lako dustupan za utovar i istovar stvari, zbog niskog
praga. Ukoliko obarate zadnja sedišta dobija se savršen ravan tovarni prostor
do dužine od 1,80 metara. Ovaj model dugačak je 4,57 metara, širok je 1,79, u
visinu se proteže na finih 1,51 metar, a međuosovinsko rastojanje je 2,63
metara. Tipo je težak 1375 kilograma. Testirani Fiatov četvorotočkaš je
"napakovan" na pneumaticima 225/45 R17.
Robustan i elegantan
Njegov
spoljašnji izgled je dinamičan, robustan i možemo reći jednostavno elegantan.
Od dnevnih LED svetala do velike prednje maske sa hromiranim detaljima i oštrim
linijama koje idu od haube preko krova do zadnjeg spojlera, svaki deo ovog
italijanskog četvorotočkaša se elegantno uklapa u njegov dizajn. Pogled na
vozilo sa strane i od nazad karakterišu snažni bokovi vozila koji ostavljaju
utisak.
Aktivna i pasivna bezbednost
Poseduje
elemente aktivne i pasivne bezbednosti na bazi najnovije tehnologije kako bi se
postigla maksimalna zaštita putnika u vozilu. Nudi savremene sisteme koji
garantuju bezbedno ponašanje u svim okolnostima - pojačanu strukturu kabine,
vazdušne jastuke, ABS, ESP, sistem za praćenje pritiska u gumama (TPMS)...
Ukoliko
se primerci prvobitnog modela koji je pokrenut 1988. godine saberu sa
primercima koji su danas na tržištu, ukupan zbir proizvodnje dostiže broj od
2.100.000 jedinica. Tokom trajanja koje se proteže više od trideset godina, ova
cifra pruža konkretan dokaz o tome koliko kupci cene prirodnu sposobnost brenda
Fiat da uvek pruži najviši nivo komfora.
Podsetimo,
Tipo je svetski model koji otelotvoruje koncepte koji su izdržali test vremena,
i koji su svojstveni kompaniji Fiat - funkcionalnost, jednostavnost i karakter.
U toku 2017. godine, na primer, jedan standardni Tipo model serijske
proizvodnje je obišao ceo svet za 133 dana, pritom prešavši 41.000 kilometara
za 400 sati, bez potrebe za dodatnim servisiranjem. Ovaj poduhvat ga je proveo
kroz 22 zemlje i 122 grada mameći radoznale poglede i jednoglasno uvažavanje
gde god da se pojavio. S time, treba reći za kraj da svi sastojci za nastavak
uspešne priče ovog modela su tu i željno ih očekujemo.
Dragan Stanimirović
LIČNA KARTA
Zapremina 1.3
Snaga 95 KS
Ubrzanje 13 sekundi
Potrošnja 3,6 - 5,2l
Maksimalna brzina 180km/h
Cena od 11.890 evra
Komentari(0)