Izvrsnost fabrike Mirafiori, najvećeg FCA kompleksa na svetu
Fabrika u Torinu je osnovana 1939. i bila je „kolevka“ automobila koji su obeležili istoriju sveta motornih vozila, uključujući prvi model 500 1957. godine, pokretača popularizacije motornih vozila
Da bi ispratila debi modela New 500 u italijanskoj štampi, Grupa otvara vrata svoje istorijske fabrike Mirafiori u Torinu, gde svakog dana muškarci i žene koji rade u FCA stvaraju ovaj dragulj tehnologije, sada spreman da napravi revoluciju u sutrašnjem svetu mobilnosti svojim nepogrešivim stilom koji se sastoji od italijanske kulture, duha La Dolce Vita, tehnologije i inovacija. Njegova „kolevka“ ne može biti ništa sem fabrike u Torinu, dela najvećeg FCA kompleska na svetu, koji zapošljava oko 20.000 ljudi u proizvodnji i povezanim oblastima inženjeringa i dizajna, prodaje, finansijskih usluga i rezervnih delova.
Za svoju 81. godinu, postrojenje Mirafiori je krojio istoriju
italijanske i globalne auto-moto industrije. Sada, kao simbolični most između
prošlosti i budućnosti, proizvodna linija modela 500 je postavljena tu, kako bi
se nastavio dug istorijski niz inovativnih modela koji su izašli iz fabrike u
Torinu, kao što je i njegov prvi prethodnik izašao iz fabrike Mirafiori prvi
put 1957. godine. Oko 1.200 ljudi radi samo na proizvodnji električnog modela
500, dok će proizvodnja pri punom kapacitetu iznositi 80.000 automobila
godišnje, što se može povećati po potrebi. Ukupno, kada se uzmu u obzir
troškovi dizajna, razvoja i inženjeringa i izgradnje proizvodne linije, ovo
predstavlja investiciju od više od 700 miliona evra. Što je još bolje, New 500
BEV (vozilo na električnu bateriju) je osmišljeno, dizajnirano i projektovano
ovde u Torinu - proizvod koji je zaista „Made in FIAT“ i „Made in Turin“.
Proizvodna linija za
New 500
Da bismo stvorili New 500, počeli smo s projektantima i
dizajnerima novog modela sa stručnjacima iz fabrike, napravili posebnu
proizvodnu liniju koja koristi proširenu realnost (AR) da unapredi proizvod i
procese, kažu u FCA. Pored toga, Sistem za sprovođenje proizvodnje MES pruža
opciju za nadzor narudžbi kupaca i slanje ovih podataka eksternim dobavljačima
unapred. Sistem takođe ređa delove pre nego što se pošalju na proizvodnju
liniju, tako da radnicima stižu potrebni delovi baš u trenutku kad su im
potrebni. Srce organizacije je uvek vođa tima, koji koordiniše grupom
zaposlenih i odgovoran je za njihovu obuku. Ljudi na ovoj poziciji upravljaju
malim delom procesa, pazeći na kvalitet i proizvodnju. U svom radu, svaki vođa
tima ima podršku tehnologije. Svi kompletirani zadaci se naravno evidentiraju u
IT sistemu, gde vođa tima može da pogleda i proveri rezultat svakog od njih, na
monitorima pored proizvodne linije ili na svom pametnom telefonu.
Proces za sklapanje modela New 500 počinje na „Trim Line“
liniji, koja je dizajnirana sa najvećom pažnjom posvećenoj ergonomičnosti kako
bi se obezbedio odgovarajući položaj kičme, radne stanice gde se novi Fiat model
pravi locirane su na platformama koje su različite veličine u zavisnosti od
zadataka i koje je potrebno obaviti i delova koje treba sastaviti. Ovo je prva
odrednica modela New 500 u procesu sklapanja, nakon farbanja. Ovde počinje rad,
sa rasklapanjem vrata, pripremljenih na posebnoj liniji gde je jedan od
najinteresantnijih procesa u sklapanju obezbeđivanje da automobil ne propušta
vodu, pri čemu robot radi laminaciju, obezbeđivajući najviše standarde
kvaliteta. Ovo je prvi put da je FCA koristio toplo-valjane namotaje da
obezbedi da vozilo ne propušta vodu. Proces se onda nastavlja sastavljanjem
kablova i cevi, table i centralne konzole. Kada su procesi na „Trim Line“
gotovi, instrument tabla i centralna konzola se instaliraju u autotomobil, koji
onda prelazi na sledeće korake. Pored toga, pokrivena oblast u Mirafioriju
znači da delovi koji se odnose na logistiku i sklapanje opreme mogu da budu
locirani blizu proizvodne linije, što značajno olakšava proces.
Terminal za operatera
Jedna osobina koja je specifična za proizvodnju je terminal
za operatera, s monitorima na svakoj radnoj stancii koji pružaju podatke o
sklapanju, na svakom koraku u procesu. Kada njihova smena počne, svaki operater
loguje se u sistem pomoću svoje identivikacione značke i proverava da li su svi
bezbednosni uređaji na mestu. Pritiskom na ekran, mogu da potvrde kvalitet,
zahtevaju materijale i traže podršku od vođe tima. Kada zahtevaju pomoć
pritiskom dugmeta, vođa tima čuje zvuk obaveštenja i dobije poziv na svom
pametnom telefonu tada je obavešten da je radniku potrebna njihova podrška. Ako
vođa tima nije u mogućnosti da reši problem pre nego što automobil napusti
radnu stanicu, linija se automatski zaustavlja kako bi se sprečile bilo kakve
greške.
Još jedan novi element koji je došao sa proizvodnjom modela
New 500 može se videti u oblasti za sklapanje prozora, gde robot postavlja
vetrobransko staklo i zadnje staklo uz najviše standarde kvaliteta. Ovo je
mesto gde je postavljen prvi laserski alat u FCA, kako bi urezao broj šasije. U
poređenju sa klasičnim tehnologijama, ovaj mali uređaj obezbeđuje bolji finiš,
veću preciznost, i ne pravi buku ili vibracije. Zatim prelazimo na odeljak za
šasije, gde se sklapa „brak“ između motora i podvozja, kažu u FCA. Jedan od
najinovativnijih elemenata procesa sklapanja je sto za punjenje baterija. Dok
jedna grupa radnika sastavlja šasiju, druga grupa priprema mehaničke
komponente, postavljajući sklopove za točkove i kontrole za električni motor. U
poređenju sa konvencionalnim vozilom, glavna platforma ovog vozila podrazumeva
bateriju i elektromotor, koji se sastoji od Electric Drivetrain Module (EDM) i
Power Electric Bay (PEB) komponenti. Druge važne komponente su električni
grejač vazduha i kompresor. Kada se završi električni sistem vuče, sve je
spremno za sklapanje sa karoserijom - tzv. “brak”, spajanje dešava se automatski.
Glavna platforma se zatim prenosi putem inovativnog, fleksibilnijeg,
automatskog vozila sa indukcionim pogonom, čije različite brzine mogu lako da
se menjaju.
Na kraju, model New 500, sada sa postavljenim odgovarajućim
točkovima, spreman je za montiranje vrata, sedišta i volana, što se dešava na
radnim stanicama koje podležu striktnoj kontroli kvaliteta. Još jedna nova
karakteristika proizvodnje novog potpuno električnog modela je oblast za
dinamičko testiranje vozila i usklađivanje točkova - prvi put, nema potrebe za
ventilima za usisavanje izduvnih gasova, koji su obavezni pri sklapanju vozila
sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem.
Postrojenje
transformisano za novo doba održive mobilnosti
Otvoreno 1939. godine, postrojenje u Torinu označilo je
početak moderne proizvodnje za Fiat i ostalo je jedna od najdugovječnijih
evropskih fabrika automobila. Površina od preko dva miliona kvadratnih metara,
gotovo 12 kilometara podzemnih puteva za prenos motora i komponenata i više od
20 kilometara transportnih sistema za premeštanje materijala i dovršenih
automobila. To je pravi „grad“, čija je istorija neraskidivo povezana s
Torinom, toliko da su promene napravljene tokom godine i u proizvodnom pogonu i
u urbanoj fabrici u nekim pogledima vrlo slične. Proizvodnja modela New 500
sada započinje novo poglavlje za ovu istorijsku fabriku i označava prekretnicu
u FCA i istoriji automobila. U stvari, Grupa je sada razvila novu
transformaciju, počevši od srca kompleksa i njegove proizvodnje. Kako započinje
proizvodnja New 500, Fiat Chrysler Automobiles započeo je ispisivanje novog
poglavlja u istoriji Mirafiorija, ali rad FCA na održivoj mobilnosti nije
fokusiran samo na nove modele planirane u Mirafioriju, već i na sisteme za
elektrifikaciju.
Dokaz leži u raznim projektima ostvarenim u kompleksu - od
pilot-projekta Vehicle-to-Grid (V2G) do pogona za montažu čvorišta
baterija. U Mirafioriju još uvek, sva ulaganja koja su značajno ojačala
njegovu vodeću ulogu u Evropi u pogledu elektrifikacije, započeli su i radovi na
instaliranju proizvodnih jedinica za solarnu energiju s fotonaponskim panelima.
Konačno, eksperimentisanje u gradu je još jedan aspekt koji vidi brzi razvoj
između FCA i opštinskih vlada. U Torinu je potpisan sporazum o saradnji između
Odeljenja za promet, infrastrukturu i mobilnost grada Torina i Fiat Chrysler
Automobiles za vožnju, u gradskom prometu, integracije elektrifikovane
mobilnosti s infrastrukturom upravljanja zonama ograničenog prometa ZTL.
Kolevka legendarnih
modela
Mirafjori je već dugo rodno mesto genijalnih ideja i
futurističkih projekata. Takođe je stvorila legendarne modele koji su ušli u
istoriju automobila, pokrenuli tehnološki razvoj, a u mnogim su slučajevima
pratili i promene u talijanskom društvu. Prvi od njih bio je legendarni „Topolino“,
najmanji automobil masovne proizvodnje na svetu. Onda je stigao Fiat 600, prvi
automobil u Italiji, koji je nakon samo nekoliko meseci na tržištu bio toliko
tražen da se na njega čekalo godinu dana. Mirafjori je bio i dom najznačajnijeg
Fiatovog automobila ikad, modela 500, koji je Italiju postavio na put nakon
Drugog svetskog rata, delovao je kao pratnja ekonomskom čudu i skratio put,
omogućujući Italijanima da se lakše kreću, sastaju i putuju. Onda je došao red
na nezaustavljivu Pandu, još jedno obeležje vremena, proizvedenu u tri serije
od ukupno preko 7,5 miliona modela.
Nakon toga, Uno, lansiran na nezaboravnoj prezentaciji
svemirskog centra Kejp Kanaveral na Floridi, koji je revoluciju u organizaciji
enterijera uveo uvođenjem koncepta „minivan iznutra“. O njegovom nasledniku,
Puntu, da i ne govorimo. Gotovo svaki italijanski porodični album uključuje
automobil koji je izašao iz Mirafijorija, poput 1100, 127 ili 131 Mirafjori,
čije je ime čak s ponosom istaklo postrojenje u kojem je napravljen. Mirafjori
je transformisana, kao i grad Torino, deleći svoje uspehe i poteškoće, ali uvek
pronalazeći način da se ponovo podigne. Danas torinski kompleks, Mirafjori s
njegovom divizijom u Gruljasku, zapošljava oko 20.000 ljudi u proizvodnji i
srodnim poljima inženjerstva i dizajna, prodaje, finansijskih usluga i
rezervnih delova, što ga čini najvećim FCA poslovnim segmentom na svetu. Ako
proširimo njegov opseg na druge poslove obavljene u regiji Pijemonte, tu je još
4.000 ljudi, plus oko 40.000 drugih koji rade u kompanijama koje čine deo lanca
snabdevanja.
Modeli koji su iz proizvodnje iz Mirafjoriu izašli su sledeći
- Fiat 500 Topolino (1939, iako je proizvodnja počela posle rata, 1947.
godine), Fiat 1100 (1947), Fiat 1400 (1950), Fiat 1900 (1952), Fiat 1100/103
(1953), Fiat 600 (1955), Fiat 1200 (1957), Fiat 1800 (1959), Fiat 2100 (1959),
Fiat 1300 (1961), Fiat 1500 (1961), Fiat 850 (1964), Fiat 124 (1966), Fiat 125
(1967), Fiat 127 (1971), Fiat 131 (1974), Fiat Panda (1980), Fiat Uno (1983),
Fiat Croma (1985), Lancia Thema (1984), Autobianchi Y10 (1985), Fiat Punto
(1993), Fiat Marea (1996), Fiat Multipla (1998), Fiat Punto (1999), Fiat Stilo
(2001), Lancia Lybra (2002), Lancia Thesis (2002), Fiat Idea (2003), Lancia
Musa (2004), Fiat Grande Punto (2005), Alfa Romeo Mito (2008), Maserati Levante
(2016), New Fiat 500 (2020).
Proizvodnja vozila i
još ponešto
Poslednjih godina, kompleks Mirafiori bio je svedok velikih
obnova i rehabilitacija. Prvi značajniji radovi datiraju iz 2006. godine, kada
je svečano otvoreno Motor Village. Deo istorijskog zida bukvalno je srušen u
ulici Gate Zero u Piazza Cattaneo, koji je bio razdvajajuća linija između
fabrike i grada više od jednog veka. U blizini Motor Villagea, poslovna zgrada
u ulici Corso Orbassano nedavno je sanirana nakon velikog renoviranja i sada je
sedište FCA banke. Oblast u ulici Via Plava, gde su se nekada pojavljivali novi
automobili, takođe je preporođeno sa novom misijom da prati reformaciju tamošnjih
industrijskih objekata.
Zapravo, zgrade nekadašnje Radionice 2 sada su postale
poslovna četvrt koja je od fundamentalnog značaja. Ovde su smešteni Centro
Stile, Radionica Abarth i kancelarije FCA Services i CNH Industrial, kao i
administracija Grupe, IT i računovodstveni odseci. Isto područje takođe je
domaćin Heritage Hub-u, okruženju pozicioniranom između prošlosti i
budućnosti, domaćinu odeljenja FCA Heritage i njegove misije je da zaštiti
istorijsko nasleđe bez premca italijanskih brendova Grupe. Otvorena 2019.
godine, impresivna zgrada je mesto rada, pružanja usluga i prodaje, ali je i
uzbudljiv izlog sa preko 250 automobila iz istorijske kolekcije Grupe, koja je
i danas izvor inspiracije. Konačno, FCA je uvek poklanjala veliku pažnju
visokom obrazovanju, toliko da se jedan od kampusa Politehničkog univerziteta u
Torinu sada nalazi u Mirafioriju, u ulici Corso Settembrini: Citadela dizajna i
održive mobilnosti.
Na kraju, ali ne najmanje važno, nedaleko od kompleksa Mirafiori stoji nekadašnja Fijatova fabrika u Rivalti. Kada se tamo završe radovi do početka sledeće godine, ona će postati globalni distributivni centar za rezervne delove brenda Mopar, koji će opsluživati Evropu, Bliski Istok, Afriku i druga tržišta širom sveta. Nekadašnji pogon za proizvodnju automobila - pušten u rad 1967. godine, mesto na kome su proizvedeni mnogi od najpoznatijih Fijatovih modela, uključujući Fiat 124 Spider, Dino, Ritmo i Bravo - pretvara se u inovativno skladište, zasnovano na principima energetske efikasnosti i ekološke održivosti, za skladištenje i distribuciju dodatne opreme i rezervnih delova. Novi centar će otpremati delove na preko 5.000 destinacija, što će rezultirati znatnim smanjenjem vremena isporuke do dilera i radionica.
Komentari(0)