Kako je nastao spojler u izradi brenda Abart
Karlo Abartov „koncept performansi“ išao je mnogo dalje od potrage za čistom snagom, maksimalnom brzinom i ubrzanjem
Njegove misli su bile usmerene na ukupne performanse, i zato omogućile istraživanje i razvoj inovativnih tehničkih rešenja, kako bi se unapredila aerodinamika, prianjanje na stazu i snaga kočnica.
Luka Napolitano
-U istom tom duhu, proizveli smo Spoiler ad Assetto
Variabile, koji je debitovao pre nekoliko meseci na ograničenoj seriji Abarth
695 70° Anniversario - kaže Luka Napolitano, direktor brendova Fiat i Abarth za
regione Evrope, Bliskog Istoka i Afrike. - U pitanju je jedno od najboljih i
najpoznatijih rešenja za automobil za puteve, razvijen na osnovi filozofije
našeg osnivača, koji je proučavao aerodinamiku na stazi i običnim putevima.
Suština primene aerodinamike može se videti na poznatom, višestruko
nagrađivanom modelu iz 1950. godine, „srebrnom torpedu“ Abarth 1000 Bialbero
Record Pininfarina, koji je oborio više rekorda brzine, i kasnije, u podjednako
slavnom modelu iz 1966. Abarth 1000 Corsa, jedan od prvih automobila sa
spojlerom od smole.
Novi model Abarth 695 70° Anniversario predstavlja omaž tom
rekordu s novim Spoiler ad Assetto Variabile, trkačkom komponentom u tipičnom
Abarth stilu koja takođe podseća i na spojler Lancia Delta Integrale iz
1980-ih, koji je izazivao osećaj prave reli vožnje na putu.
Spoiler ad Assetto
Variabile i sve njegove tajne
Kao plod rada Abarth-ovih inženjera u FCA aerotunelu u
Orbasanu, u blizini Torina, i na stazi Vallelunga u blizini Rima, Spoiler ad
Assetto Variabile unapređuje aerodinamične performanse automobila, i zato
poboljšava držanje na brzim i mešovitim stazama, kao i stabilnost pri velikim
brzinama. Za Karla Abarta, performanse su bile konstantan cilj, posebno na
trkačkoj stazi. Baš kao u trci, gde nije neobično da se vidi kako tehničari
ručno podešavaju ugao spojlera tako da vozač može da koriguje ponašanje
automobila u skladu sa stazom i sopstvenim stilom vožnje, spojler postavljen na
Abarth 695 70° Anniversario može da se ručno podešava, u 12 pozicija, sa uglom
od 0° do 60°. Kako bi se ponudila maksimalna fleksibilnost, vozači imaju opciju
da podese spojler u odnosu na stazu koju će odabrati, kao i da ga pozicioniraju
kako žele, nezavisno od performansi.
Spojler povećava
aerodinamičko opterećenje
Sa maksimalnim nagibom (60°), pri brzini od 200 km/h, spojler
povećava aerodinamičko opterećenje na 42 kilograma. Posebno na brzim, mešovitim
stazama, ovo obezbeđuje izuzetnu dinamiku vozila i poboljšanu stabilnost pri
većim brzinama. Konkretan primer toga bila bi „rimska krivina“ na stazi
Vallelunga. Spoiler ad Assetto Variabile može da smanji korekciju skretanja za
skoro 40% radi „čistije“ i efikasnije vožnje, dajući vozaču više samopouzdanja
kako bi pomerio granice. Optimizacija aerodinamike takođe utiče na akustiku,
koja je podešena idealno tako da bi se smanjile turbulencije, radi komfornije
vožnje.
Testiran u aerotunelu u
Orbasanu
Da bi dostigao tako visok tehnički nivo, novi Abarth 695 70°
Anniversario je testiran u aerodinamičnom aerotunelu u Orbasanu, južno od
Torina, gde FCA testira svoja vozila. Ovaj centar za izvrsnost omogućio je da
se razvije i testira Spoiler ad Assetto Variabile na modelu Abarth 695 70°
Anniversario, u svim mogućim konfiguracijama i pri različitim uslovima visine
vozila.
Prvi spojler od smole
za trkački Abarth model iz 1966. godine
Od 1956. do 1966. godine, „Škorpion“ modeli su oborili 133
rekorda, što je rezultat ekstremne upotrebe koncepta i zakona aerodinamike.
Ovaj sjajni istorijat obuhvata i osam neverovatnih rekorda koje je oborio
Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina godine 1960. Prvenstveno zahvaljujući
upotrebi zakona aerodinamičke efikasnosti, Abarth 1000 Bialbero Record
Pininfarina je odmah nazvan „srebrni torpedo“ zbog svog glatkog izgleda.
Razvijen je u aerotunelu na Politehničkom univerzitetu u Torinu, a njegova nova
aerodinamika dostizala je neverovatni koeficijent čeonog otpora (Cx) od 0,20.
Nedelja na stazi,
ponedeljak u kancelariji
Međutim, još na osnovu osnivačevog slogana „nedelja na stazi,
ponedeljak u kancelariji“, pokazalo se da je neophodno da se unapredi i aerodinamika „običnih“ trkačkih
automobila, takođe. Abarth je to postigao kombinujući rad sa zvaničnim timom i
proizvodnju trkačkih komponenti sa sportskim i komercijalnim uspesima. Do
1970-ih, Abarth-ovi sportski paketi za modifikaciju pretvarali su gradske
automobile u pobednike trka, omogućivši mnogim mladim vozačima da započnu
uspešnu karijeru u trkanju.
Prvi model koji je iskoristio ova saznanja iz aerodinamike bio je Abarth 1000 Corsa (trkačka verzija putničkog 600). Godine 1962, njegove pobede su bile česte, i prolazio je kroz finiš s poznatom otvorenom zadnjom delom koji, pored što je oslobađalo toplotu motora, jasno predstavljala i aerodinamičku prednost. Genijalni Abarth je onda napravio spojler od smole 1966. godine postavši jedna od prvih kompanija koja je upotrebila tu komponentu na automobilu. Model Abarth 695 70° Anniversario Spoiler ad Assetto Variabile predstavlja omaž ovom rekordu, dokazujući da su trkačke staze uvek bile idealan poligon gde se brend Abarth oproba, kako bi testirao tehnička i tehnološka rešenja pre ugradnje na „Škorpion“ modele.
Komentari(0)