Laurens van den Acker - Šta povezuje Renaultove automobile i patike
Na društvenim mrežama je stekao brojne pratioce zahvaljujući svojim patikama. I to ne bez razloga! Svaki konceptni automobil i novi serijski automobil su propraćeni odgovarajućim parom patika
Laurens van den Acker, direktor Renaultovog odeljenja za dizajn, osim po konceptnim automobilima izuzetno promišljenog dizajna, poznat je i po zavodljivosti koju je udahnuo Renaultovim modelima. Na društvenim mrežama je stekao brojne pratioce zahvaljujući svojim patikama. I to ne bez razloga! Svaki konceptni automobil i novi serijski automobil su propraćeni odgovarajućim parom patika! I to tako da su s vremenom patike postale njegov zaštitni znak, odraz njegove ličnosti. Zašto je Laurens van den Acker odlučio da nosi patike? Zašto je personalizacija odjednom tako važna? Šta je zajedničko automobilu i paru patika? Kako izgleda razvoj personalizovanog vozila kao što je Captur? Kako izgleda saradnja proizvođača sportske obuće Le Coq Sportif i Renaulta?
Laurens van den Acker, direktor
Renaultovog odeljenja za dizajn, dao je odgovore na ova zanimljiva pitanja.
Personalizacija je vodeći
savremeni trend. Zašto je odjednom tako važna?
-Društveni pritisak da se uklopimo je uvek bio praćen željom za
isticanjem. Savršen primer za to je estetika panka. Britanski školarci su
morali da nose školske uniforme. Od propisane uniforme su smele da odstupe samo
čarape, obuća i frizura. Upravo oni, pankeri, su proizvod ovakve situacije.
Suočeni sa ograničenjem, uspeli su da maksimalno iskoriste minimalne mogućnosti
kako bi se slobodno izražavali. Personalizacija nam je omogućila da razbijemo
okvire jednoličnosti u koje nas društvo stavlja i otkrijemo ono što je skriveno
pod uniformom. Mislim da se radi o suštinski ljudskoj potrebi. Lakše se
prilagođavamo onome što je poželjno kada to možemo da prilagodimo svojim
idejama. A to je ključna karakteristika personalizacije.
Ovaj fenomen je još izraženiji među dizajnerima jer se od njih očekuje
da daju svoj lični pečat, a da bi u tome uspeli, moraju pre svega da stvore
vlastiti izražaj. Dizajnere cenimo zbog njihovog pogleda nasvet, oni u sebi
oličavaju ovu strast. Kada je riječ o patikama, najvažnija je udobnost. Poseta
sajmovima automobila znači duge šetnje, zbog toga je vrlo važno da imate jako
udobnu obuću. Ali pravi razlog za sve ovo leži u početku moje karijere. Kad sam
se tek zaposlio i počeo da nosim prva odela, osećao sam se nalik mom ocu.
Patike su bile način da izrazim svoju pomalo sportsku osobenost. Takođe su i
uočljiv komad garderobe sa kojim se možete lako igrati.
Zahvaljujući dvobojnom krovu Captur
je dostupan u 90 mogućih kombinacija spoljašnjeg izgleda. Kako stvarate nove
boje?
-Glavna misija dizajnera jesta da učini život lepšim. Naravno, počevši
od boja koje moraju da zrače privlačnošću. Boje su jedan od zaštitnih znakova
Marke, stoga ih kombinujemo na različite načine kako bi učinili ulice još
šarenijim. Obično težimo ka toplim i vedrim bojama. Dobar primer toga je
narandžasta Atacama novog Captura. Prednost prilagodljivog vozila jeste ta da
se njom omogućavaju različite kombinacije boja. Karoserija je dizajnirana tako
da svetlost igra važnu ulogu. Inspirišu nas novi trendovi, posebno iz sveta
mode.
Patike i automobili imaju više toga zajedničkoga nego što se na oko čini.
Đon se može uporediti sa segmentom vozila (gradski automobil, terenac...),
gornji deo patike sa karoserijom, dok su pertle potpis obuće, kao što je i
prednja maska potpis automobila. Postoji prirodna veza između automobila i
patika. Ljudi često govore o uticaju arhitekture na vozila, ali veza između
vozila i obuće još je uža. Na primer, obuća i automobili na isti način
poprimaju obeležje marke. Mada naizgled jednostavan predmet, obuća može da
otkrije mnogo toga. Obično se kaže kako na osnovu nečijeg sata i cipela možemo
mnogo da saznamo o osobi koja ih nosi.
Da li je jednostavnije
personalizovati patike ili vozilo?
-Kada dizajnirate prilagodljivo vozilo, izazov postaje da konfigurišete
vlastito. Isto važi i za patike. Takođe, ne mogu svi modeli patika da se
personalizuju, osnovni dizajn mora da bude vrlo jednostavan, inače ga je teško
nadograditi. Posebno treba paziti na proporcije i grafički dizajn.
Ne frustrira li vas to što
možete da se igrate samo sa bojama i materijalima?
-Za kreativnost su potrebne granice. Ako vam ne trebaju, onda ste već
umetnik. Svaka nova personalizacija istog para patika za mene je pravi izazov.
Da li se može prilagođavanje postave
patika uporediti sa prilagođavanjem unutrašnjosti vozila?
-U teoriji da, sasvim je moguće. Ali providna obuća baš i ne zvuči
privlačno. Unutrašnjost obuće ne bi trebalo zanemariti, čak ni kada je ne
možete videti. Prvenstveno zato što je ipak jasno vidite kada obuvate patike.
To me takođe podseća na predstavljanje torbe koju je dizajnirala Coco Chanel.
Iznutra je bila prekrasna, vrhunski izrađena, izazivala je oduševljenje sa
svakim otvaranjem. Namera je bila da se povežu vlasnica i njena torba, da se
stvori veza za koju niko drugi ne zna. Zaista zanimljivo.
Zašto Le Coq Sportif?
-Do saradnje je došlo spontano. Otkrio sam Le Coq Sportif na trci
Formule 1 - već dve godine su partneri Renault F1 tima. Svidelo mi se to što
rade, a i bili su spremni da pomeraju granice personalizacije. To je zapravo
bilo presudno. Izrađuju prototipe po meri. Saradnja sa Le Coq Sportifom nam je
omogućila je skok u visoku modu. Moji modeli su sada jedinstveni.
Kako izgleda postupak
personalizacije patika?
Za to je potreban timski rad. Posetili smo dizajnerski centar Le Coq
Sportifa u Parizu kako bismo usvojili njihove metode i razumeli ograničenja u
personalizaciji. Direktno sarađujem sa Renaultovim dizajnerom Françoisom
Blanchardom i mogu reći da isti kreativni proces važi i pri dizajnu automobila.
Pre svega dogovaramo šta želimo da postignemo, nakon čega izrađujemo skice i biramo
strategiju. Zatim krećemo sa personalizacijom. Nazvao bih to razvojem
automobila u malom.
Koje patike ste prve dizajnirali
za Renault?
-Prve patike sa mojim potpisom bile su Adidas, a
dizajnirao sam ih za potrebe predstavljanja konceptnog vozila DeZir. To je bio
prvi Renaultov automobil u čijem sam dizajnu učestvovao. Nadahnuo je čitav niz
serijskih vozila koja danas možete videti na ulicama. Te patike su mi posebno
drage, mada su sada već iznošene.
Koliko pari patika imate?
Teško je reći, taj broj se neprestano menja! Na fotografijama sa
događanja L’Atelier Renault ćete uočiti oko 12 pari, iako ih imam najmanje 20.
Nosim ih svakodnevno. Patike je važno nositi isto kao što je i automobil važno
voziti.
Kada biste mogli da dizajnirate
patike ispočetka, kako bi izgledale?
-Želeo bih da dizajniram mnogo napredniji model patika. Jednostavne i
udobne, ali od naprednijih materijala. Recimo od savitljivog metala, izrađene
uz pomoć tehnologije 3D štampanja. Mogle bi to da budu „pametne patike”, zašto
da ne. Ljudi često govore kako Renaultovi modeli deluju živo i unose vedrinu.
Ako želite da patike učinite življim, dovoljno je da se poigrate sa svetlom,
tehnologijama i pokretom. Hodanje će na taj način biti još veći užitak za čula.
Takođe, želeo bih da izradim potpuno razgradive patike. Ili da stvorim obuću
koja neće moći da se pocepa ili iznosi, koja će grejati i hladiti stopala u
zavisnosti od godišnjeg doba.
Dizajnirali ste Twingo Le Coq
Sportif. Kako automobil može da asocira na marku obuće?
-Za početak je potrebno pronaći tip obuće koji se slaže sa vozilom. Ako
je to sportska obuća, odabraćete automobil visokih performansi. Ako je to
moderna obuća, odabraćete gradski automobil. Dakle, sve kreće od zajedničkih
karakteristika. Zatim se igrate sa bojama. Na primer, dizajn Le Coq Sportifa
utkan je u sve njihove proizvode, što ga čini izuzetno prepoznatljivim. Možete
iskoristiti elemente takvog dizajna. Mislim da je dizajn Twinga Le Coq Sportif
sjajan primer jer snažno asocira na Le Coq Sportif i pre nego što primetite
logotip. Tu su i drugi novi modeli iz Renaultove ograničene serije inspirisane
modom Twingo La Parisienne i Captur Helly Hansen. Captur Helly Hansen značajno
je povećao prepoznatljivost dve marke. Captur je Renaultov terenac, a Helly Hansen
proizvođač sportske odeće. Crvena i crna boja vizuelni su pečat marke Helly
Hansen. Uz to, njihova 3D-tkanina doprinosi utisku izdržljivosti. Kako biste
povećali prepoznatljivost marke sa kojom saradjujete, morate biti međusobno
komplementarni. Ne smete se međusobno isključivati.
Koja je razlika između dizajnera
automobila i dizajnera obuće?
-Uzmimo za primer arhitekte koji daju svoj pečat zgradama koje
projektuju. Recimo, Frank Gehry odmah ćete prepoznati njegova zdanja. Isto važi
i za svet mode. Lako ćete razlikovati Jeana-Paula Gaultiera od ostalih
dizajnera. Važno je da svaki dizajner ima lični pečat. Ali u automobilskoj
industriji stvari su drugačije jer radite za marku. Uspešni ste kada
doprinosite prepoznatljivosti marke, a ne kadaljudi prepoznaju vaš stil.
Međutim, to ne znači da ne možete dati lični pečat vozilima koja dizajnirate.
Odabir zanimljive obuće ili modnih dodataka omogućava vam da dodatno naglasite
svoju ličnost. Postao sam dizajner jer sam kao dete imao poster Ferrarija u
sobi. Još tada sam sebi obećao da ću jednog dana dizajnirati i voziti takve
modele. To je bio moj san. Snovi da ću jednog dana postati vozač trkačkih
automobila ili dizajner automobila bili su dovoljni da pobude strast. Kada
dizajnirate automobile, shvatite da se zapravo bavite brojnim aspektima
dizajna. Kada stvarate vozila, stvarate 500 proizvoda odjednom. Taj proces
obuhvata sve vrste dizajna - industrijski dizajn, arhitektonski dizajn,
oblikovanje proizvoda, rad sa bojama i materijalima, dizajn svetla, nameštaja,
tehnologije... Automobilski dizajn savršeno odlikuje sve moguće oblike dizajna.
To je ono što ga čini privlačnim. Složen je, ali i impresivan. I to je razlog
zašto nema velike razlike između automobila i patika. Već uključujemo ovaj
segment u svoj dizajn.
Koje patike najradije nosite?
One koje me podsećaju na početak moje avanture u Renaultu, Adidas
patike dizajnirane za DeZir. Konceptni automobil DeZir i Clio IV uvek će imati
posebno mesto jer su označili početak moje karijere u Renaultu. U njih sam uložio
svoje srce i dušu, a oni su zauzvrat pokazali sve ono što će tek doći. Slično
kao i prva ljubav, takvo se iskustvo ne zaboravlja.
Nekoliko reči o sledećem modelu
patika?
Pripremamo novi model u saradnji sa Le Coq Sportifom. Pripremite se za iznenađenje koje stiže za nekoliko meseci. Mogu vam samo otkriti da će biti žute...
Komentari(0)