Renault Clio - Galski petlić koji kljuca automobilske nerve
Ko ima slabo srce Renault Clio nije za njega! Na našem testu pokazao se kao mala gradska formula, spremna da prihvati sve zahteve kako bi vozaču ispunio i najsitniju želju za sportskom vožnjom
Nemamo novac za kupovinu novog! Imali smo ga samo sedam dana u svojim rukama! Mislimo, baš malo, ali reklo bi se dovoljno da osetimo galskog petla kako po beogradskim oštrim ulicama s ponosom predstavlja na pravi način automobilsku kuću kojoj pripada. A, i nas je! U pojedninim momentima u prestonici na semaforima i britkim vožnjama zahvaljujući njemu bili smo u centru pažnje, i to popularni kao Mik Džeger svojevremo na svetskim binama.
Šalu na stranu, ali moramo reći da stvarno nismo
vozili bolji automobil pod imenom CLIO. A vozili smo sve generacije. Definitivno
nova francuska momčina se vozi srcem, dušom i telom! Petu generaciju
predstavlja i glavom i bradom, onako kako dolikuje jednom savremenom gradskom
sportskom automobilu, od vozne dinamike, preko motora, pa sve do spoljašnjeg i
unutrašnjeg izgleda. Mi ga “laički” ocenjujemo sa odličnom ocenom, a drugima
ostavljamo da mu traže mane!
Ispod haube
prava mala aždaja
Krenimo redom! Imali smo prilike da testiramo
model Clio Edition One koji ispod poklopca motora ima odličan 1.33 TCe agregat
praćen sa „besnih“ 130 KS! Uparen je sportskim EDC automatskim menjačem sa
duplim kvačilom, koji je pored motora žila kucavica sportske vožnje. Oduševiće
sve one koji vole brzo i sigurno drajverisanje. Brzi stepen prenosa,
jednostavno od vas traži da papučica gasa uvek bude na maksimumu. Agregat
takođe pruža veliko uživanje za upravljačem zahvaljujući dodatnom obrtnom
momentu, koji je raspoloživ od niskih obrtaja što rezultira još živahnijim
odzivom. Ukoliko ste raspoloženi brzine možete menjati i sami u
"plus-minus" varijanti, a mini-komande za manuelni mod se nalaze iza
volana i precizno su postavljene za vozačeve prste.
Novi sistemi kontrole upravljanja i oslanjanja
ukombinovani su sa perfektnim agregatom što vozačima omogućava užitak u vožnji
kakav krasi samo najsnažnije sportske četvorotočkaše. Sa težinom od 1.200 kilograma agregat iz mesta pogoni karoseriju ovog
momčine bez ikakvog napora. U njega je ugrađena najsavremenija tehnologija koja
vozilu pomaže da ispuni sve što jedan vozač koji voli sportsku vožnju ima na
dlanu - uključujući turbopunjač sa električno upravljanim ventilom za
recirkulaciju, izduvnu granu koja je delimično integrisana u glavu motora,
promenljivim vremenom otvaranja usisnih ventila na oba bregasta vratila i
prevlakom zida cilindra.
Kada je u pitanju njegova potrošnja, moramo se
složiti da za ovaj model to nije toliko ni bitno. Ukoliko želite sportsko
vozilo, držimo se "krilatice" - bez gledanja u strelicu koja pada
nadole. Kada zapišti upozorenje da je "vatrena vodica" u rezervoaru
pri kraju, benzin sipaj ponovo do vrha i papučicu gasa na maksimum. Iako nismo
bili ni malo blagi na papučici gasa u sedmodnevnoj vožnji iz rezervoara
kompjuter je pokazivao prosečnu potrošnju od samo 7,5 litara. Možemo reći da pored kvalitetne sportske vožnje ova potrošnja
uopšte nije velika.
Devet
sekundi do stotke
U punom gasu Clio do stotke stiže za odličnih
devet sekundi. Maksimalnu brzinu koju smo uspeli da isteramo na cajgeru
bila je okruglih 180 km/h. Kod Clia je više nego korektno odrađena zvučna
izolacija, pa tako četvorcilindrični agregat u kabini se skoro i ne čuje pri
velikim brzinama.
Treba napomenuti da su njegova dinamičnost,
upravljivost i vrhunski kvalitet dizajna i proizvodnih procesa obezbedili
status najboljeg modela Clio do sada. Međutim, ono što raduje jeste kada
upalite motor i ručicu menjača stavite u "D", čuće se fini zvuk
režanja motora pri punom gasu nalik onim iz segmenta "težih"
sportskih automobila koji pozivaju na četvorotočkašku radost na drumu!
Fino izvajani upravljač je kompaktnijeg dizajna zahvaljujući
kompaktnijem vazdušnom jastuku nego u prethodnom modelu, što poboljšava
preglednost za vozača. Opremljen je i naslonom za palac i širim obručem pa ga
je ugodno i držati. Uvek tera vozač da postavlja dve ruke na volanu, kao i da
ga u svakom trenutku poziva na akciju.
Dugačak je nešto više od četiri metara, u visinu
ide na 1,44, širok je 1,79, dok je međuosovinski razmak 2,58 metara. Prtljažni
prostor ima 391 litar, uz dodatnih 26 litara raznih pretinaca za odlaganje
sitnih stvari u vozilu.
Unutrašnjost - poplava iznenađenja
U njegovoj unutrašnjosti očekuje vas
"poplava iznenađenja"! Nova je i lepa od glave do pete. Kako je
ranije najavljivano iz Renaulta, utisak kvaliteta i ergonomske karakteristike
vozačevog položaja bili su prioriteti za timove dizajnera unutrašnjosti novog
Clia. U tome su i uspeli. Posebna pažnja je posvećena kvalitetu sasvim
redizajnirane instrument table.
Podeljena je u tri dela - gornji deo prekriven
penastim materijalom, obložen i prilagodljiv središnji deo, a zatim i donji deo
koji sadrži funkcionalne komponente kao što je pretinac za rukavice. Oblik
instrument table liči na talas i vizuelno proširuje kabinu. Tom utisku dodatno
doprinosi vodoravni oblik središnjih i bočnih ventilacionih otvora. Ispod
središnjeg ekrana posebna pažnja je posvećena ergonomskim karakteristikama pa
„klavirske“ tipke i komande za direktan pristup klima-uređaju olakšavaju
upotrebu vozaču.
Kompaktan
dizajn
Dizajn je kompaktniji kako bi se osiguralo više
prostora i uključilo više tehnologija, što znači da je nova „pametna kabina”
potpuno prilagođena vozaču. Opremljen je najširim ekranima u segmentu i pruža
izuzetno savremena ergonomska rešenja za još bolje iskustvo u vožnji. Dostupne
su i inovacije jedinstvene za segment, kao što je električna kočnica za
parkiranje koja je posebno korisna u gradskoj vožnji.
Središnja konzola je još jedan ključan element
pametne kabine kod Clia. Postavljena je više kako bi se poboljšala ergonomija,
a ručica menjača je kraća pa je prirodnije i udobnije držati je i služiti se
njome. Obložena središnja konzola se može prilagođavati u zavisnosti od dizajna
u unutrašnjosti, a na spoljašnjem rubu je posebno osvetljenje. Izuzetno
praktična rešenja za odlaganje ugrađena su u donji deo konzole, a među njima je
i prostor za bežično punjenje pametnog telefona.
Pregledan
ekran
Ključan deo pametne kabine je 9,3-inčni ekran
multimedijalnog sistema. Vertikalni i blago zakrivljeni tablet inspirisan je
onime iz modela Espace i vizuelno povećava instrument tablu, daje kabini
savremeniji izgled i poboljšava preglednost ekrana. Po prvi put je novi Clio
opremljen digitalnim ekranom umesto tradicionalnog analognog. Sedišta su kruća
i prilagođena za sportsku vožnju. Pružaju bolju potporu zahvaljujući dužem
sedištu. Njihova polutvrda školjka znatno poboljšava prostor za kolena putnika
u zadnjem delu vozila.
Elegantan
profil
Prefinjeniji je i dinamičniji iz svakog ugla, a
od prethodne generacije je nasledio senzualne linije. Novi model je
izražajniji, ali istovremeno je zadržao svoj elegantni profil. Poklopac motora
je naglašen linijama koje doprinose utisku snage. Prednja maska je veća, a
prednji odbojnik naglašeniji vrlo izražajnim središnjim usisnikom vazduha koji
poboljšava hlađenje motora.
Kada je reč o dimenzijama, novi Clio je kraći 12
mm, ali unutrašnjost je prostranija. Karoserija je spuštena od 8 do 48 mm do
vrha spojlera da bi se postigla bolja aerodinamična svojstva i naglasio
sportski duh. Dinamičan izgled novog modela naglašavaju i 17-inčni naplatci.
Detalji kao što je krovna antena u obliku peraja morskog psa, 100 % LED svetla,
poklopac prtljažnika u ravni sa karoserijom kao i hromirani okviri bočnih
prozora čine izgled karoserije modernijim i poboljšavaju utisak kvaliteta.
Krasi ga
svetlosni potpis u obliku slova C
Prednja svetla sada su već u osnovnom paketu
opreme 100 % LED, a krasi ih svetlosni potpis u obliku slova C karakterističan
za Renaultove modele. Vozilu sada daju izražajniji izgled, dodatno naglašen
motivom dijamanta na svetlu za još veću prefinjenost. Baš kao i prednja svetla,
nova izražajnija zadnja svetla isto tako imaju svetlosni potpis u obliku slova
C i posebno snažan efekat dubine. Treće, duže i tanje kočiono svetlo je
smešteno pri vrhu zadnjeg prozora.
Ručice zadnjih vrata smeštene su na prozorima i
unapređene su uz pomoć nekoliko estetskih intervencija. To su, među ostalim,
hromirani okviri bočnih prozora, sjajni crni stubovi prozora i ručice zadnjih
vrata, donje bočne stranice izdubljene iz metala kao i hromirani Clio potpis.
Pažnja posvećena dizajnu bočnih profila i detaljima takođe povećava utisak
kvaliteta karoserije.
Zadnji kraj krase hromirane linije kakve se
nalaze i na boku. Dizajn prtljažnika je obnovljen da bi se povećao utisak
kvaliteta, a to je posebno vidljivo iz toga što su prtljažnik i odbojnik u istoj
ravni. Svetla koja se protežu preko poklopca prtljažnika ostavljaju utisak veće
širine.
Odlični sistemi pomoći u vožnji
Ova francuska momčina se može pohvaliti
najzaokruženijom ponudom sistema pomoći u vožnji u svom segmentu kojima je cilj
da pojednostave vožnju, povećaju sigurnost i učine vozače sigurnijima. Sistemi
su podeljeni u tri grupe vožnja, parkiranje (okupljeni pod nazivom Renault EASY
DRIVE) i sigurnost. Nova oprema koja se ugrađuje uključuje kameru 360° i
aktivno kočenje u nuždi sa prepoznavanjem biciklista i pešaka. Oba sistema se
po prvi put ugrađuju u neko vozilo marke Renault.
Vrhunac ponude je sistem za pomoć u vožnji
autoputem i u saobraćajnim gužvama, jedinstven sistem u svestranom segmentu
gradskih automobila. Ovaj napredni sistem pomoći u vožnji je prvi korak prema
autonomnim vozilima. Kao deo cilja da autonomnu tehnologiju učini dostupnu
širokom krugu kupaca, Grupa Renault do kraja strateškog plana Drive the Future
ponudiće tržištu 15 vozila opremljenih takvim tehnologijama. Potpuno novi Clio
prvo je takvo vozilo.
Vozaču
pomaže na svakom metru asfalta
Sistem za pomoć u vožnji autoputem i u
saobraćajnim gužvama objedinjuje adaptivni tempomat (sa funkcijom Stop &
Go) i sistem za pomoć zadržavanja vozila u saobraćajnoj traci. Aktivan je pri
brzinama od 0 do 160 km/h. On kontroliše brzinu automobila i održava sigurnu
udaljenost od vozila ispred, zadržavajući vozilo u središtu svoje trake.
Posebno koristan u gustom saobraćaju, sistem za
pomoć vozaču zaustavlja i automatski pokreće u roku od tri sekunde ako ne
dobije drugu komandu od vozača. Sistem funkcioniše pomoću prednje kamere i
radara, na putevima gde su oznake traka (kontinualne ili tačkaste) dovoljno
vidljive i sa vozilima u vidokrugu. Na putevima bez oznaka traka, sistem aktivira
samo prilagodljivi tempomat.
Kada ispred vozila nema drugih vozila na vidiku,
sistem za centriranje vozila u traku osotaje u funkciji (pri brzinama većima od
60 km/h), kao i tempomat. Sistem za pomoć u vožnji autoputem i u saobraćajnim
gužvama je autonomni nivoa 2 koji značajno poboljšava udobnost u vožnji. Vozači
ipak moraju držati ruke na volanu i posmatrati put. Sistem upozorava vozača ako
otkrije da ruke vozača nisu na volanu nakon 13 sekundi. Nakon dva dodatna
upozorenja, on se automatski deaktivira nakon 48 sekundi.
Adaptivni tempomat (ACC - adaptive cruise control
) funkcioniše pri brzinama od 0 do 170 km/h, i automatski održava minimalnu
sigurnu udaljenost u odnosu na vozilo ispred. Tu razdaljina ili preciznije
vreme za koje se ta razdaljina pređe, vozač može da podešava (od 2,4 s do 1,2
s, dok je podrazumevana vrednost 2 s). Ako nema vozila ispred, sistem
funkcioniše kao tempomat, održavajući izabranu brzinu, uključujući i
nizbrdice.
U saobraćajnim gužvama, gde vozač mora da
zaustavi vozilo, sistem može da zaustavi vozilo potpuno bezbedno i da ga ponovo
pokrene nakon tri sekunde kada se saobraćaj počne kretati. Posle tri sekunde
sistem zahteva komandu vozača da bi se ponovo pokrenuo. Posle 30 sekundi
neaktivnosti sistem se automatski isključuje.
Pet zvezdica za bezbednost
Treba reći da je Clio osvojio i najveću ocenu na
Euro NCAP testu! Pet zvezdica potvrda je njegovog statusa savršeno sigurnog
vozila prilagođenog novom dobu. Kada je u pitanju njegova prodajan cena ona se
kreće od 11.990 do 19.490 evra u zavisnosti od opreme, motora, menjača...
Za kraj dodajemo da je novi Clio još moderniji i
ima znatno lepšu sportsku liniju, a zadržao je DNK kome duguje uspeh u zadnjih
gotovo 30 godina. Razvijen je imajući na umu prednosti svake od prethodnih četiri
generacije i njime započinje novo, dugo očekivano poglavlje ove uspešne priče.
Dragan
Stanimirović
LIČNA KARTA
Zapremina
1.33 TCe
Snaga 130
KS
Ubrzanje 9
sekundi
Potrošnja 7,5l
Maksimalna
brzina 180km/h
Cena od 11.990 do 19.490 evra
Komentari(0)