Renault - Harmonija svih zvukova
Zvuci pokazivača smera, upozorenja na nezavezan sigurnosni pojas ili zadnjeg parking senzora svakodnevno nas prate u vožnji
Deo su naše svakodnevice i, iako se mogu činiti nevažnim, rezultat su velikih napora i strogih ispitivanja. William Rodriguez, voditelj upravljanja korisničkim iskustvom u Renaultovom odeljenju za dizajn nam je predstavio kreativni proces i izazove oblikovanja zvukova u aktuelnim i budućim Renaultovim modelima. Zašto ulažemo napore da bismo stvorili zvuke koji se čuju samo u automobilu? O kakvim je uopšte zvucima reč? Kako oni nastaju?
Možda to i nisu pitanja koja sebi postavljate svaki dan, ali su ona
svakako presudna za sveukupno iskustvo u vozilu. To znaju i Renaultom odeljenju
za dizajn, i zbog toga im pridaju izuzetnu važnost. Zvuci u vozilu su pre svega
namenjeni vozaču koji mora da razume njihovo značenje. Osim toga su i sredstvo
uz pomoć kojeg brend iskazuje svoj identitet.
William Rodriguez
-Vozilo je instrument koji treba dobro podesiti, a apstraktni zvuci
koje proizvodi moraju biti razumljivi. Ne stvaramo muziku, već prenosimo poruke
kroz pažljivo oblikovan zvuk koji ne samo da odražava, već i jača
prepoznatljivost brenda - objasnio je William Rodriguez, voditelj upravljanja
korisničkim iskustvom u Renaultovom odeljenju za dizajn.
Svrha zvukova u automobilu
Pri oblikovanju zvuka u putničkom prostoru, dizajneri posebnu pažnju
polažu na tri glavne stvari. Standardnim zvucima obaveštenja ili upozorenja,
kao što su zvuk pokazivača smera i upozorenja na nezavezan sigurnosni pojas.
Zvukovima sistema za pomoć u vožnji, kao što su zvuci zadnjeg parking senzora
ili upozorenja na nenamernu promenu saobraćajne trake. I na kraju, zvucima
multimedijalnog sistema koji se oglašavaju kada upotrebljavamo centralni ekran.
Postoji nekoliko razloga zbog kojih je važno razraditi strategiju
oblikovanja zvuka. Pre svega, kako bi se stvorilo jedinstveno korisničko
iskustvo i postigla idealna ravnoteža između zvuka i drugih vizuelnih ili
mehaničkih stimulansa u vozilu. Naravno, ti zvuci moraju biti prijatni
vozačevom uhu i da imaju mogućnost da efikasno prenose poruke, odnosno da
obaveštavaju, potvrđuju i upozoravaju. Kod vozača bi trebali da podstaknu
instinktivnu reakciju i da ga nateraju da prilagodi svoje ponašanje.
Pored toga, trebali bi da stvore zvučno okruženje koje je
prepoznatljivo za brend. Zvuci koji izviru iz putničkog prostora i ekrana
doprinose jačanju identiteta marke isto kao što to čine svetlosni potpis ili
reklamni slogan. Cilj je da se podstaknu pozitivne emocije kroz harmoničnu,
pozitivnu i udobnu vožnju.
-Zvukove u vozilu smo podesili sa posebnom pažnjom kako bismo stvorili
zvučnu kulisu prepoznatljivu za Renault. Što se umetničkih ciljeva tiče, želeli
smo da zvuci naših modela budu usklađeni sa identitetom marke: da efikasno
prenose poruku, ali i da budu nežni, pozitivni i zabavni - dodaje William
Rodriguez.
Zvuci budućnosti
Odeljenje korisničkog iskustva Renaultovog odeljenja za dizajn trenutno
radi na sasvim novoj generaciji zvukova koja će u sledećih nekoliko godina
zaživeti u serijskim vozilima, počevši od Méganea E-TECH Electric. Kao i kod
standardnog postupka industrijskog dizajna, rad na oblikovanju zvuka uključuje
izradu zvučnih skica u skladu sa umetničkim ciljem i porukom koju treba
preneti.
Renaultovi dizajneri se u tu svrhu služe fonotekom snimljenih zvučnih
efekata, dok inspiraciju za stvaranje umirujućih i privlačnih zvukova crpe iz
prirode. „Koristimo paletu zvukova inspirisanih prirodom: komadići drveta koji
se trljaju jedan o drugi, zvuci udaraljki, prosipanja zrna semena, kapljica
vode itd.” Prikupljeni zvučni materijali se
zatim obrađuju u programu za obradu zvuka, a potom i testiraju na
ciljnoj grupi koja zauzvrat pruža povratne informacije o njihovom kvalitetu.
Na primer, neki zvuk bi mogao da se oceni kao preterano mračan, oštar, izveštačen ili zvonak. U zavisnosti od povratnih informacija korisnika, zvuci se obrađuju, oblikuju, doteruju i sl., pri čemu se posebno vodi računa o njihovoj usklađenosti sa prethodno dogovorenom strategijom i uputstvima. Treba napomenuti i kako se čitav postupak odvija u bliskoj saradnji sa drugim odeljenjima, kao što su odeljenje za proizvodnju, inženjering i marketing. Projekat kompletnog redizajna zvuka za nove modele sada se bliži kraju, a konačni rezultat moći ćete da čujete već sledeće godine.
Komentari(0)