Renault - Od Lego modela do hibridne inovacije
Sve je počelo sa modelom izrađenim od Lego kockica, o čemu nam je više otkrio Nicolas Fremau, Renaultov stručnjak za arhitekturu hibrida
Kombinacija dugogodišnjeg iskustva u razvoju električnih vozila i Formuli 1 kao, entuzijazma i strasti vlastitih inženjera kao i razvojnih i kontrolnih timova pomogli su Renaultu da razvije inovativni hibridni motor E-TECH. Ono što je manje poznato jeste neobična i posebno inspirativna priča o njegovom nastanku. Sve je počelo sa modelom izrađenim od LEGO kockica, o čemu nam je više otkrio Nicolas Fremau, Renaultov stručnjak za arhitekturu hibrida.
Efikasna
hibridizacija svih modela
Renault je u trenutku predstavljanja svog električnog
vozila 2010. istovremeno nastojao da razvije hibridnu tehnologiju koja će
umnogome olakšati prelazak šireg kruga kupaca na potpuno električna vozila.
Inženjeri i stručnjaci su iz tog razloga
morali da predlože upravi kompanije idealno rešenje koje ispunjava
sledeće zahteve - pristupačno, lagano, prikladno za vozila svih veličina i sa
minimalno 50 km potpuno električnog dometa. Drugim rečima, novi pogon je trebao
da osigura efikasnu hibridizaciju svih modela.
-Razviti pristupačan i istovremeno jednostavan
hibridni pogon za Mégane i Clio bio je pravi izazov - rekao je Nicolas Fremau,
Renaultov stručnjak za arhitekturu hibrida.
Sastavi, izbuši
i zalepi
Za Nicolasa Fremaua glavni deo pogona svakako je
električni motor; to je karika koja pokreće vozilo. Ali kakav menjač bi mogao
da se kombinuje sa termičkim i električnim motorom? Budući da je čitav sklop
morao da bude jednostavan, kompaktan i lagan, Fremau je osmislio radikalno
rešenje: menjač bez spojke i sinhronizacije stepena prenosa. Postoji
tehnologija koja to omogućava, „dog-clutch” menjač koji se koristi u auto-moto
sportovima.
-Kad sam video svog sina kako se igra sa LEGO Technic
zupčanicima kod kuće, pomislio sam da to baš i nije toliko različito od onog
što bih ja želeo da radim. Zato sam malo po malo kupio sve delove koji su mi
bili potrebni za sastavljanje pogona - objašnjava on.
Nicolas Fremau je iskoristio Božićne praznike kako bi
na osnovu skice inovativnog trostepenog menjača sastavio model od LEGO kockica.
-Želeo sam pre svega da napravim model kako bih
shvatio šta trebam da učinim. Nakon dvadesetak sati rada pod budnim okom mog
sina koji nije skrivao iznenađenje, u tome sam i uspeo - kaže Fremau.
Ali za razvoj novog pogona nije bilo dovoljno samo
složiti kockice. Nicolas je morao da sastavi različite osovine i prenosne
prstenove, da ih zalepi i izbuši kako bi mogli da se ugrade u nosače, da bi na
kraju pokrenuli celu stvar... To je bio pravi inženjerski posao koji mu je
omogućio da „uživo” testira različite načine rada dva motora. Šta više, došao
je do zaključaka koje nije imao u vidu u teorijskoj analizi. To je osnažilo
njegovo uverenje da je sa ovim prototipom, nesumnjivo najjeftinijim u
Renaultovoj istoriji, na dobrom putu. Bilo je to podjednako iznenađujuće i
neočekivano koliko je i samo tehničko rešenje bilo inovativno.
Ako možemo da
napravimo prototip od Lego kokica
Ali šta će na sve to reći direktori kojima je
predstavljen ovaj model, Rémi Bastien i Gérard Detourbet (koji je umro 2019.
godine), „otac” prve Dacijine palete vozila koji je znao sve o jednostavnim,
jeftinim rešenjima? Niko nije mogao da zna.
-Renault je oduvek imao vrlo otvoren pristup, posebno
kada su u pitanju istraživanja. Ali onog dana kad sam predstavio model vodji
projekta Gérardu Detourbetu i direktoru istraživanja Remiju Bastienu, nisam
znao kako će da reaguju. Kružili su oko modela, dodirivali ga i ubrzo shvatili
da se pred njima nalazi prava stvar. Zauvek ću pamtiti reči koje je Gérard
Detourbet tada izrekao: ”Ako možemo da ga napravimo od LEGO kockica, sigurno će
funkcionisati!”
Ali takvo odobrenje nije palo sa neba. Nicolas i
njegove kolege su morali da se obavežu da će ovaj koncept zaživeti u primeni za
samo 18 meseci! -Bio je to izazov za čitavo odeljenje istraživanja i
inženjeringa. Morali smo da angažujemo ljude sa pravim veštinama u području
upravljanja, mehaničkog dizajna itd - priseća se Nicolas Fremau.
Za mali tim stručnjaka koji ispisuje hibridno poglavlje Renaultovog inženjerstva, najteži deo je tek počeo.
Komentari(0)