Renault - Zvuk električnih automobila
Još od kada je predstavio svoje prve električne modele, Renault ne prestaje da dobija upite o iznenađujuće tihom radu njegovih motora
S obzirom da su električna vozila gotovo bešumna, kako upozoriti pešake na njihovo približavanje? Kako stvoriti zvučna upozorenja koja su istovremeno efikasna i nenametljiva? Kako osmisliti prepoznatljiv zvuk električnih modela? Laurent Worms, voditelj strategije za razvoj zvuka pri Grupi Renault, nam je otkrio malo više o procesu stvaranja zvučnih upozorenja za pešake. A ako želite da saznate kako zvuče električna vozila budućnosti, obavezno posetite Renaultovog dugogodišnjeg partnera - Institut za istraživanje i koordinaciju akustike i muzike (IRCAM).
Možda se čini paradoksalno dodavati zvuk vozilu koje je po
svojoj prirodi tiho i koje smanjuje zagadjenje bukom. Ali ipak, to je važno
zbog sigurnosti. Bez spoljašnjih upozorenja pešaci ne mogu čuti električna
vozila koja se kreću malim brzinama. Pored toga, vozači žele da ih čuju u svim
uslovima vožnje – posebno u gradu. Upozorenja za pešake su obavezna za sva
električna vozila i zbog toga bi trebala da predstavljaju važan parametar u
njihovom razvoju. Shvatimo li razvoj „upozorenja iz predostrožnosti” kao
prioritet, moći ćemo da oblikujemo zvuk na veoma različite i fascinantne
načine.
Laurent Worms
-Kada se vozite u električnom automobilu, prvo što
primećujete jeste tišina. Mi toj tišini želimo da damo poseban glas - kaže Laurent
Worms, voditelj strategije za razvoj zvuka pri Renault Grupi.
Zvuk tišine
Još od svog prvog električnog koncepta, marka predano razvija
posebna zvučna upozorenja za pešake, a javnost je prvi put imala priliku da ih
čuje 2012. u serijskoj verziji Renaulta ZOE. Ovaj model je svim učesnicima u
saobraćaju poručivao sledeće: Ja sam električan, ja sam napredan, ja sam
Renault. Zvuk upozorenja je takođe morao biti nežan i prilagođen za pešake, ali
i dovoljno prepoznatljiv da bi se ugradio u ostale električne modele marke.
„Cilj nam je da upozorimo pešake, a da ih tom prilikom ne prestrašimo.
Na taj način želimo istovremeno da uspostavimo pozitivnu vezu
između našeg zvučnog upozorenja, električnih automobila i marke Renault” dodaje
Laurent Worms. Renault danas radi na novoj generaciji električnih modela koji
se zasnivaju na konceptnim automobilima Mégane eVision i Renault 5 Prototype, a
koji takođe zaslužuju svoj sopstveni futuristički zvuk nalik onom koji su
istraživački timovi Odeljenja za dizajn zvuka i razvoj elemenata koje
percipiraju korisnici, razvili u tišini studija i laboratorije Instituta za
istraživanje i koordinaciju akustike i muzike u Parizu.
Skladan aranžman i
dobro uklopljeni instrumenti
Dizajn zvuka u potpunosti je timski posao jer zahteva viziju,
tehničke veštine, strpljivost i posvećenost detaljima. Osim što zahteva
angažman stručnjaka iz različitih odeljenja Grupe (uključujući proizvodnju,
dizajn i inženjering), uključuje i saradnju sa spoljnim partnerima i
stručnjacima. Podsetimo da je partnerstvo Renault Grupe i Instituta za
istraživanje i koordinaciju akustike i muzike započelo još 1994., mnogo pre
nego što je Renault odlučio da se posveti razvoju električnih automobila.
Dugogodišnje partnerstvo na kraju je otvorilo i neka nova radna mesta: pre nego
što su se prihvatili rada u području naprednog dizajna zvuka, Lauren Worms i
ostali zaposleni su svoj su zanat ispekli u Institutu za istraživanje i
koordinaciju akustike.
-Moja uloga je da postavim smernice. Oslanjam se na izdašne
povratne informacije naših kupaca i aktuelne trendove kako bih sastavio
uputstva za oblikovanje zvuka. To uključuje opis okruženja u kojima će se zvuk
upotrebljavati i asocijacije na marku koje bi trebao pobuditi - objasnio je Laurent
Worms.
Kada razmišljamo o zvuku budućih Renaultovih modela, želimo
da zadržimo vezu sa postojećim zvukovima ali i da ih unapredimo. Stručnost
Instituta za istraživanje i koordinaciju akustike i muzike u području
istraživanja, akustike, muzike i zvuka pomaže nam da oblikujemo zvuk koji je
prikladan za industrijsku primenu, ali i da prevazidjemo sve izazove koje takav
zadatak nosi. Pod vodjstvom Nicolasa Misdariisa, direktora istraživanja i
voditelja timova za dizajn proizvoda, i Andrea Cere, kompozitora i dizajnera
zvuka koji već dugi niz godina sarađuje sa timovima za dizajn proizvoda, između
ostalog i na rešavanju problema u području oblikovanja zvučnih upozorenja za
vozila, posao je mogao da počne.
Prva faza projekta ovakve važnosti se sastoji od razumevanja
tehničkih, ergonomskih, funkcionalnih zahteva i pitanja identiteta industrije.
Drugim rečima, njen cilj je da odgovori na sledeće pitanje: kako bi prijatno
zvučno upozorenje trebalo da zvuči? Prikupljene podatke zatim izlažemo na
kratkim raspravama o raznovrsnim aspektima zvuka, pri čemu se služimo
različitim sredstvima kao što su reči, slike, fonoteke, čak i buka. Svakako,
važno nam je da svi ovi elementi pobuđuju misli i osećanja koji su u skladu sa
našom vizijom.
Nicolas Misdariis
-Rad na oblikovanju zvučnih upozorenja je plod je
dugogodišnje saradnje, povratnih informacija naših kupaca i više od deset
godina stručnosti. Zahvaljujući tome možemo čvrsto da definišemo akustični
kvalitet svojih upozorenja, na primer koliko je neki zvuk ometajući. Cilj nam
je da smanjimo zagadjenje bukom i poboljšamo kvalitet zvuka u vozilu kako bi se
naši kupci osećali prijatnije - rekao je Nicolas Misdariis
Svoje ideje zatim se pretvaraju u zvučne zapise uz pomoć
instrumenata i stvarnih (snimljenih) ili veštačkih (kompjuterski sintetizovanih)
zvukova, pri čemu se pridržavamo osnovnih načela harmonije. Na primer,
konsonantni akord će bolje od bilo kog drugog akorda stvoriti utisak olakšanja
ili radosti. Suprotno tome, bilo kakav disonantni akord će odmah prouzrokovati
napetost! Upravo ova dihotomija nam pomaže da oblikujemo zvukove upozorenja za
pešake.
Dakle, dizajneri zvuka uzimaju ove zvukove i od njih stvaraju
harmoničnu mešavinu. Zatim se dodaju ritmovi, a zvuk se modulira kako bi se
prilagodio okruženju, odnosno kako bi se stopio sa kretanjem automobila. Na taj
način se stvara jedinstveno, živahno i dinamično zvučno okruženje sa potpisom
marke.
Orkestar pod dobrom
dirigentskom palicom
Nakon faza istraživanja slede konkretnija uputstva ili
predlozi. Tada obično na površinu isplivaju sva pitanja i sumnje. U ovoj fazi
je ključno ne donositi procene na osnovu vlastitog ukusa. To je prvi izazov sa
kojom se naši timovi susreću. Drugi izazov je da pomire sva mišljenja, pa i ona
koja su naizgled nepomirljiva. Kako projekat napreduje, voditelj upravljanja
korisničkim iskustvom u okviru Odeljenja za dizajn zvuka brine da sve bude u
skladu sa smernicama koje su definisali timovi. Prilikom donošenja odluka,
odgovorna osoba je dužna da zadrži odabran i upečatljiv zvučni potpis, čak i
kada je on sporan. To je osnov na kom se gradi prepoznatljiv zvuk koji će s
vremenom potvrditi svoj kvalitet. A to je i stav koji zauzima Renault.
-Želja mi je da zvučni potpis budućih Renaultovih vozila
pobuđuje emocije poput zavodljivog parfema, ali i da pomogne smanjenju zvučnog
zagadjenje u gradovima. Želimo sve najbolje timovima koji rade na razvoju ovog
novog zvuka koji će uskoro zaživeti u potpuno novom Méganeu E-TECH Electric -
obijasnio je Laurent Worms.
Laurent Wormas - Stručnjak
za zvuk i uspešan mizičar
Laurent je zaljubljenik u dizajn zvuka i nove zvučne
tehnologije. Ovaj inženjer sa diplomom postdiplomskih studija akustike,
nagrađivan od Instituta za istraživanje i koordinaciju akustike i muzike,
istovremeno je i multiinstrumentalista. Laurent u slobodno vreme nastupa sa
bendom u kom peva obrade pop-rock pesama i svira električnu gitaru. Osim toga
komponuje muziku na računaru uz pomoć analognih i digitalnih tehnologija. I ko
kaže da posao i zadovoljstvo ne mogu da idu zajedno?
Partnerstvo koje traje
više od 25 godina
Institut za istraživanje i koordinaciju akustike i muzike osnovao je Pierre Boulez, a povezan je sa Nacionalnim centrom umetnosti i kulture Georges Pompidou pod pokroviteljstvom francuskog Ministarstva kulture. Od kako je osnovan 1977., njegova osnovna misija je da podstakne plodnu interakciju između naučnih istraživanja, tehnološkog razvoja i stvaranja savremene muzike. Ova područja predstavljaju glavni okvir za sve aktivnosti u laboratoriji Instituta. Tamo postoji sedam istraživačkih timova kojima su na raspolaganju raznovrsna dostignuća i tehnologije iz područja istraživanja muzike i zvuka. Renault i Institut od 1994. godine sarađuju na dizajnu zvuka motora, zvučnih upozorenja, zvuka u putničkom prostoru i spoljašnjih upozorenja. U poslednje vreme Institut, a posebno Andrea Cera i Nicolas Misdariis, rade na istraživačkim projektima vezanima za Renault ZOE i konceptne automobile DeZir, Frendzy, Twin Z, TreZor i SYMBIOZ.
Komentari(0)