50 godina Opela GT
Sportski automobil iz snova prvi put je sišao sa proizvodne trake 1968. godine, uspeh u Evropi i van nje prevazišao sva očekivanja - Opel GT je postao besmrtan nakon samo pet godina proizvodnje
„Nur Fliegen ist schöner…” - samo je letenje lepše. Ove četiri reči su dovoljne da stvore strast i snove. Kao i reklamni slogan, i sam automobil je postao klasik - Opel GT sportski automobil, koji je prvi put sišao sa proizvodnih traka pre 50 godina.
Tada,
kao i sada, pravi automobil iz snova i prekretnica u istoriji automobilizma.
Proslava godišnjice rođenja Opela GT počinje u maju, na skupu klasičnih
automobila „Bodensee-Klassik”. Ljubitelji će moći da uživaju u izgledu ove
ikone dizajna i na još nekoliko događaja tokom ove godine.
Opelovi dizajneri pokazali svoju
hrabrost
Da
budemo precizni, karijera Opela GT nije počela pre 50, već pre 53 godine sa
senzacijom na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu (IAA) 1965. godine,
kada je kompanija predstavila sportski dvosed.
Sa
elegantnom karoserijom, niskim prednjim delom sa farovima na izvlačenje,
ovalnim okvirom točkova i oštrim zadnjim krajem, ovaj automobil je bio nešto
što nikad nije viđeno od strane nekog evropskog proizvođača automobila.
Dizajn
spoljašnjosti u vidu zaobljenih linija je tada označen kao „oblik flaše Koka-Kole”.
U početku, Opel je „Experimental GT” opisivao kao studiju visokih performansi.
Dizajniran je od strane Erharda Šnela i njegovog tima u prvom dizajnerskom
centru jednog evropskog proizvođača automobila, nazvanog „Styling Studio” u
Riselshajmu. Erhard Šnel se podseća da je razvoj GT-a bila velika tajna-
-Za
početak, to je bio samo dizajnerski projekat. Moj šef nije rekao menadžmentu.
Ali kada je studija bila pri kraju, nije mogao a da im ne kaže. Bili smo vrlo
zabrinuti kada je Experimental GT predstavljen prvi put. Nakon toga nam je
laknulo kada je rukovodstvo spontano počelo da aplaudira, bili smo presrećni.
Nagrađena hrabrost
Njihova
hrabrost je nagrađena na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu (IAA), kada
je GT dobio masovno pozitivan prijem od strane medija i publike. Niko nije
očekivao tako radikalan sportski automobil od Opela. Kao rezultat toga, šest
godina nakon prve skice dizajna i samo tri godine posle dobijenog zelenog
svetla za ovaj projekat, GT prototip je postao produkcijski automobil.
Zabava bez
granica
Prvi
Opel GT je sišao sa proizvodne linije 1968. godine, rani primer
francusko-nemačke saradnje. Zahvaljući prethodnim zajedničkim projektima,
proizvođač karoserija „Chausson and Brissoneau & Lotz” je bio dokazan
partner Opela i francuska kompanija je odradila presovanje, zavarivanje,
farbanje i unutrašnju instalaciju GT-a, pre nego što ga je poslala u Nemačku za
finalnu montažu šasije i pogona.
Dva agregata sa četiri cilindra
Kupci
GT-a su imali izbor od dva motora sa četiri cilindra. Jedan sa zapreminom od
1.1 litra sa 60 konjskih snaga koji je stigao iz Kadeta i drugi sa 1.9 litara i
90 konjskih snaga, iz Rekorda. GT 1900 je bio posebno popularan od samog
starta.
Maksimalna
brzina od 185 km/h i ubrzanje od 0 do 100 km/h od 11,5 sekundi je bilo baš ono
što kupci žele. Pogon se prenosio na zadnje točkove putem manuelnog menjača sa
četiri brzine. Evropski kupci su retko kada naručivali opcionalni trostepeni
automatik, ali je sa druge strane Atlantika ovaj prenos bio ekstremno
popularan.
Fridhelm
Engler, direktor dizajna eksterijera u Opelu, opisao je ponašanje svojih
tadašnjih kolega kao odvažno. Bilo je prilično lascivno predstaviti koncept sa
srednje postavljenim motorom iza prednje osovine koji je zasnovan na osnovama
Kadeta B. Umesto da dokazane delove masovne produkcije obuku u novo odelo,
imali su smelost da naprave nešto totalno radikalno - pravi Gran Turizmo. Može
se reći da je GT hrabrost u čeliku.
Revolucionaran iznutra i spolja
Karoserija
produkcijskog GT-a je bila dosta drugačija od originalnog automobila, sa još
više izraženim atletskim izgledom. Prednji deo je bio veći, a prednji ispust
kraći. Mišićave izbočine usisnika su omogućile nižu haubu, a pravougaoni
sklopivi farovi koje je imao Experimental GT su zamenjeni novim ovalnim
svetlima zavodljivog izgleda koje su ovom automobilu dali nepogrešivu pojavu.
Moćne
ali elegantne linije smanjile su otpor vazduha bez žrtvovanja stabilnosti prvi
velikim brzinama na Autobanu. Ipak, ovo je prouzrokovalo drugi, neočekivan
problem. Prema saopštenju iz septembra 1968. godine, prototipovi GT-a nisu
mogli nigde da prođu neopaženi od strane novinara, jer je seksi oblik „sprečio
svaki oblik kamuflaže”.
Kao
i dizajn eksterijera, enterijer GT-a, sa svojim sportskim sedištima, trokrakim
upravljačem i okruglim instrumentima stvorio je osećaj oduševljenja koji i
danas uzbuđuje. Iako su najviše uticali na emocije, dizajneri GT-a su takođe
obratili pažnju na bezbednost, tako što su svojoj kreaciji dodali, na
primer, sigurnosni pojas sa vezivanjem u
tri tačke, poprečni stabilizator i zaštitu od bočnih udara, kao i deformabilni
stub upravljača.
Uspesi u moto-sportu
Sa
svojim niskim centrom gravitacije, stabilnom karoserijom i dinamičnom šasijom,
GT je bio idealan za moto-sport. Na primer, Conrero GT-ovi su doživeli brojne
uspehe u trkama sa velikim distancama početkom 1970-ih.
Električni GT
Zatim,
1971. godine je Dr. Georg Von Opel, unuk osnivača kompanije, pretvorio GT u
električni automobil, koji je dostigao maksimalnu brzinu od oko 189 km/h i
postavio nekoliko svetskih rekorda. U junu 1972. godine Opel je napravio GT sa
dizel motorom koji je postavio dva svetska rekorda i 18 internacionalnih
rekorda na Dudenhofen poligonu. Maksimalna brzina od 197 km/h na 1000 metara je
bila senzacija za dizel automobile tog vremena. Dizajner GT-a, Šnel podseća
kako je dizel GT dobio još niži oblik.
-Nismo
imali veliki budžet. Uzeli smo automobil koji je trebao da postane kabriolet i
jednostavno odsekli vetrobran.
Aero GT kabriolet
Tokom
1969. godine izgledalo je kao da san može da postane stvarnost za ljubitelje
automobila bez krova, kada je Opel predstavio Aero GT kabriolet sa električnim
zadnjim prozorom i krovom na sklapanje na Međunarodnom sajmu automobila u
Frankfurtu (IAA). Nažalost, automobil je ostao samo dizajnerska studija.
Proizvedeno 103.463 modela
Produkcijski
GT je međutim zadovoljavao kupce do kraja njegove proizvodnje 1973. godine.
Zahvaljujući svojim performansama, jedinstvenom dizajnu i atraktivnoj ceni,
popularnost GT-a je prevazišla sva očekivanja. Ukupno je proizvedeno 103.463
modela za samo pet godina.
Ne samo evropski, već i severnoamerički kupci su voleli radikalni Opelov sportski automobil, koji i danas ima veliki broj obožavalaca sa obe strane Atlantika. GT takođe pokazuje da su Opelovi dizajneri i inženjeri prošlosti imali čak i tad u vidu filozofiju dizajna koja se ogleda u krilatici „Spoj vajarskog umeća i nemačke preciznosti”. Ili kako je glumac i vozač GT-a Ken Duken rekao „Reklamni slogan je pogrešan - letenje nije lepše!”
Komentari(0)