Abarth i Alfa Romeo ambasadori elegancije i sportskog duha
U prelepom ambijentu jezera Komo, upravo su se završila dva od najprestižnijih istorijskih automobilskih događaja u Italiji i širom sveta: "FuoriConcorso“ i „Concorso d'Eleganza di Villa d'Este“
Zvezde oba događaja bile su automobili koje je predstavila organizacija Stellantis Heritage - aerodinamični Abarth 1000 Monoposto Record Pininfarina (1960), manifest aerodinamike izabran za „FuoriConcorso“, i dva Alfa Romeo 33 modela, 33/2-litarski „Daytona“ (1968) i 33 TT 12 (1975), izložena u Vili Erba povodom proslave stote godišnjice staze Le Man. Izlaganjem automobila i učešćem na industrijskim događajima, Stellantis Heritage potvrđuje svoju misiju koja je usmerena na očuvanje i promovisanje istorijskog nasleđa brendova Alfa Romeo, Fiat, Lancia i Abarth: cilj koji je takođe naglašen otvaranjem Torinskog centra nasleđa za javnost, gde posetioci mogu uživati u uzbudljivom obilasku sa vodičem kolekcije od 300 starinskih automobila.
Velika pažnja javnosti za dva od najprestižnijih istorijskih
događaja u automobilskoj industriji u Italiji i širom sveta, „FuoriConcorso“ i
„Concorso d'Eleganza di Villa d'Este“, koji su uveličali vikend u gradovima na
obalama jezera Komo. „FuoriConcorso“, pokrenut 2019. godine i već pozicioniran
kao jedan od najuzbudljivijih automobilskih događaja na svetu, ima za cilj
širenje kulture automobilizma dok pruža ukus čuvenog italijanskog načina
života. Održan je u elegantnim vrtovima vile del Grumello i vile Sucota, ove
godine sa temom „Aero“, a jedan od učesnika bio je Abarth 1000 Monoposto
Record Pininfarina (1960), jedan od najdragocenijih dragulja u istorijskoj
kolekciji Stellantis. Ovaj moćan i vitki prototip, pravi manifest aerodinamike,
u potpunosti se uklapa u temu događaja, a potiče iz kontinuirane i plodne
saradnje između Fiat-a, Abartha i karoseriste Pinin Farina.
Fiat je lansirao model 500 1957. godine i sa ciljem da
istakne kvalitete svog malog dvocilindričnog pogonskog sklopa, poverio je
razvoj Officine Abarth-u, stručnjacima za proizvodnju automobila sa visokim
sportskim performansama. Abarth je izgradio lagani, aerodinamični jednosedišni
automobil oko motora, koristeći cevastu šasiju i suženo telo napravljeno u
saradnji sa karoseristom Pinin Farina. Uspesi i rekordi postignuti na stazi su
se nizali, kao i evolucije motora i aerodinamike sve do 1960. godine, kada je
došlo do ekstremne promene: sa aerodinamičnog aspekta, „rep“ je promenjen u
obliku i dužini, nova karoserija koja je rušila rekorde bila je oslobođena
dugih zadnjih peraja korišćenih prethodnih godina i bila je mnogo kraća zbog
značajnog smanjenja prevesa nad točkovima.
Osim toga, novi jednosed je bio opremljena novim
dvocilindričnim motorom zapremine jednog litra: model 1000 je isporučivao
ukupno 108 konjskih snaga, preko 100 ks po litru bez turbo punjenja, što je
vrlo visoka vrednost za takmičarski motor tog vremena koji je morao izdržati
naporne rute na dugim udaljenostima. Ne treba posebno naglašavati da je 28.
septembra 1960. godine na stazi Monca Abarth 1000 Monoposto Record
Pininfarina oborio niz rekorda, od prosečne brzine od preko 203 km/h,
zatim još jedan rekord tokom 72 sata, postignut prelaskom 12.824,545 km
prosečnom brzinom od 186,68 km/h.
Model koji je izložen na „FuoriConcorso“ događaju deo je stalne
zbirke starinskih automobila Stellantis Heritage-a i nalazi se u sekciji
„Rekordi i Trke“ Centra za nasleđe na adresi Via Plava, 86 u Torinu. „Concorso
d'Eleganza Villa d'Este“ je jedan od najprestižnijih događaja u industriji
(prvi datira iz 1929. godine). Ove godine, pored tradicionalne i aristokratske
baze u Černobiju, događaj je takođe obuhvatio očaravajuću Vilu Erba, gde je
proslavljen stoti jubilej trke 24 sata Le Mana. Iz toga proizlazi veza sa Alfa
Romeom, koji je odlučio da izloži dve dragocenosti iz svoje kolekcije
oldtajmera, model 33/2-litarski „Daytona“ (1968) i model 33 TT
12 (1975), oba prisutna na francuskoj stazi.
Alfa Romeo 33/2-litarski model „Daytona“ predstavlja
simbol plemenitog sportskog duha brenda koji se, posle povlačenja iz konkurencije
1951. godine, nakon što je osvojio drugi od dva šampionata Formule 1 sa modelom
„Alfetta“ 158-159, vratio na međunarodnu scenu sa Autodeltom (1963), zvaničnim
trkačkim odeljenjem Milanskog preduzeća, koje ove godine proslavlja svoju 60.
godišnjicu.
Nakon početnih uspeha sa trkačkim automobilima, Autodelta je
odlučila da napravi veliki iskorak u kvalitetu u kategoriji „prototipova“,
počevši sa modelom „Tipo 33“. Sport prototipovi su bili dizajnirani isključivo
za trke, opremljeni izuzetno sofisticiranim motorima i šasijama, i proizvedeni
u ograničenim količinama potrebnim za homologaciju. Bili su opremljeni
unapređenim i snažnim dvolitarskim srednjim motorom u obliku slova V, sa osam
cilindara, koji je razvijao 270 KS i dostizao brzinu od gotovo 300 km/h.
Prva verzija modela 33/2 (gde je 33 broj projekta, a 2
zapremina izražena u litrama) osvojila je svoju debitantsku trku u martu 1967.
godine, u brdskoj trci kod Flerona blizu Liježa, u Belgiji: Alfa
Romeo se tada uključio u Svetsko prvenstvo sportskih automobila,
ostvarujući prestižne pobede na iscrpljujućim trkama izdržljivosti, pre svega
na 24 sata Dejtone 1968. godine, gde je osvojio prva tri mesta u svojoj klasi
sa timom koji su činili Vaccarella-Schütz, Andretti-Bianchi i
Casoni-Biscardi-Zeccoli. Ova velika pobeda dovela je do toga da ime poznate
američke staze postane deo naziva Alfa Romeo 33/2. Model 33 je takođe postigao
odlične rezultate na trci 24 sata Le Mana - sa još jednim
„het-trikom“ u klasi. Na drugim takmičenjima, takođe je ostvario zapažene
rezultate u ukupnom plasmanu, čak i ispred mnogo moćnijih automobila: to se
dogodilo i na trci u Mugellu, gde su Vaccarella-Bianchi-Galli stigli na vrh
podijuma.
Razvoj koncepta Progetto 33 bio je neprekidan i napokon, 1975. godine, Alfa Romeo je uspeo da ostvari svoj san osvajanjem Svetskog prvenstva za brendove. Zvezda ovog impresivnog poduhvata bila je Alfa Romeo 33 TT 12 (sa tubularnom šasijom), automobil opremljen trolitarskim 12-cilindričnim motorom u obliku slova V sa 180°, koji je bio sposoban da razvije 500 KS i dostići brzinu od 330 km/h. Sa izvanrednim vozačima, većinom i iz Formule 1, kao što su Arturo Merzario, Vittorio Brambilla, Jochen Mass, Jacques Laffite, Henri Pescarolo, Derek Bell, Jacky Ickx i Nino Vaccarella, model 33 TT 12 je ostvario pobedu na sedam od osam trka koje su se bodovale za Svetsko prvenstvo. Legendarni 12-cilindrični motor koji je bio ugrađen u ovaj automobil postavio je temelje za povratak brenda Alfa Romeo u Formulu 1 1976. godine, kao dobavljača motora za tim Brabham.
Komentari(0)