Bingo iz Rumunije
Dacia je sa novim modelom Duster, žargonski rečeno, dobila sedmicu na Loto-u! Stvorena je da gazi sve vrste podloga i to bez pardona
Dačia Duster je u vreme automobilske krize „spasio” Renault, a od ove godine definitivno će mu doneti mnogo novca i biće glavna žila kucavica ovog francuskog proizvođača. U težnji za razvojem koji u velikoj meri nadmašuje očekivanja budućih kupaca, inženjeri u ovoj automobilskoj kući osmislili su novi Dacia Duster sa mnogo više izmena i poboljšanja nego što su uobičajene godišnje promene modela. Modifikacije nisu ograničene samo na spoljašnjost i unutrašnjost. Poznati osećaj sportske i terenske vožnje, udobnost i relaksacija sada su tipični za ovaj model, jer su dodatno unapređeni.
Na testu agregat 1.5
dCi od 110 KS
Redakcija makina.rs imala je priliku da zajedno sa kolegama
iz drugih redakcija testira novu rumunsku grdosiju na četiri točka. Paljenje
motora zakazano je ispred hotela Radisson Blu u Beogradu, a krajnja tačka je
bila Stara planina, na 310. kilometru od prestonice. Sasvim dovoljno da se
Duster pokaže od čega je skrojen, koliko i šta može. A može mnogo, što nam je i
pokazao na ovom zanimljivom putovanju!
Dobili smo ovog četvorotočkaša C-SUV segmenta, koji ispod
haube krije zadivljujući dizel agregat 1.5 dCi sa motorom snage od 110 KS. Na
dvodnevnom testu kompjuter je pokazao prvog i drugog dana da meri prosečnu
potrošnju od sedam litara, što i nije velika kada se uzme u obzir kombinacija
vožnje autoput (prosečna brzina od 140 km/h), magistrala, kao i off road po
snegu, blatu, rupama… Agregat je srce ovog automobila. Komandovao je
karoserijom punim gasom bez bilo kakve muke. Ističemo i menjač. U Dustera je
upakovan provereni Renaultov šestostepeni menjač. Ima veoma kratak hod ručice,
kao i precizno menjanje stepena prenosa.
Po najnepristupačnijim predelima Stare planine ovaj
četvorotočkaš i u najgorim uslovima vožnje bukvalno melje sve ispred sebe. Svaku
najtežu prepreku je savladao, po najvećim rupama, vodi, klizavom i nepristupačnom
terenu. Bukvalno je prelazio kao da se nalazi na asfaltnoj podlozi. Rumuni i
Francuzi su novim modelom Dustera napravili pun pogodak, a ono što treba da
brine njegovu konkurenciju jeste to što narednih godina neće napraviti ovako
dobro vozilo za „male pare”.
I za blato i za grad
Treba naglasiti da ovaj model koristi integralni pogon koji
mu omogućava da vožnju s elektronski kontrolisanim prenosom na sva četiri točka
na neravnom terenu pokazuje zavidne sposobnosti. Sa pogonom 4x4 prilagođava se
svim situacijama za udobnu i sigurnu vožnju. Duster nije menjao svoje prethodne
dimenzije, ali gledajući ga deluje znatno veće - u visinu ide na odličnih 1,69
metara, u dužinu 4,34, a u širinu se proteže na 1,8 metara.
Udaljenost središnjeg dela vozila od podloge je odličnih 21
centimetar, kao prilazni i odlazni ugao koji mere impresivnih 30 i 34 stepeni.
Definitivno je prikladan za terensku i gradsku vožnju zbog elegantnog stila.
Tokom vožnje pokazao se kao veoma stabilan zahvaljujući ESP-u koji objedinjuje
rad ABS kočnica i elektronskoj raspodeli kočione sile vršeći nadzor nad
proklizavanjem točkova u krivinama.
Bio i ostao jedinstven
I posle novog skockavanja njegove spoljašnjosti ova rumunska
legenda na četiri točka i dalje je jedinstvena, a danas je moderna više nego
ikada. Na prvi pogled krasi ga potpuno novi, upečatljiv i robustan dizajn
karoserije. Prednja maska proteže se do prednjih svetala smeštenih u same
uglove vozila, zahvaljujući čemu se stiče utisak da je sada širi. Duster se
može pohvaliti i novim svetlosnim potpisom koji uključuje LED dnevna svetla
podeljena u tri dela. Zahvaljujući horizontalnom poklopcu motora izraženih
profilnih linija izgleda mnogo snažnije.
Gledano iz profila ističe svoj karakter jednog SUV vozila. Povišena
linija prozora doprinosi osećaju snage i sigurnosti. Vetrobransko staklo
pomereno je prema napred za 100 mm i snažnije je nakošeno, što
unutrašnjost čini prostranijom. Novi aluminijumski krovni nosači, često obeležje
SUV vozila, izdužuju linije vetrobranskog stakla i doprinose dinamičnijem
profilu. Novi 17-inčni naplatci ostavljaju još upečatljiviji utisak.
Gledano odpozadi, zahvaljujući širim ramenima ostavlja
snažniji utisak na drumu. Zadnji kraj sasvim novog Dustera sada krasi Dačijin
prepoznatljivi svetlosni potpis, četiri crvena kvadrata smeštena u same uglove
karoserije. Šira zaštita podvozja spreda i odpozadi ukazuju na njegovu
spremnost na pustolovinu.
Unutrašnjost prostrana i
udobna
Kad uđete u novi Duster, prvo što ćete primetiti jeste potpuno
izmenjen vozački položaj, koji je sada znatno pristupačniji. Nova armaturna
ploča je raskošnijih dimenzija, kakve se i očekuju od jednog SUV-a. Na
središnjoj konzoli nalazi se ekransitema MediaNav Evolution okrenut prema
vozaču, koji je za bolju vidljivost i lakši pristup u odnosu na prethodnu
verziju postavljen više (+74 mm). Tri okretna dugmeta automatskog klima
uređaja svojim dizajnom odgovaraju ventilacionim otvorima na vrhu armaturne
ploče.
Na središnjoj konzoli sada se nalaze i novi tasteri poput
klavirskih, koji su praktičniji za upotrebu i savremenijeg su izgleda. Nova
središnja konzola sa pomaknutom ručnom kočnicom, čime je oslobođeno više mesta,
sada raspolaže sa više pretinaca za odlaganje i optimalno smeštenim prekidačem
za odabir rada pogona na četiri točka. Mesto za vozača garantuje najviši nivo
udobnosti i nudi niz mogućnosti prilagođavanja.
Podesivi upravljač
Upravljač se može podesiti po visini (za 40 mm) i dubini
(50 mm). Vozačevo sedište dolazi sa naslonom za ruke, podešavanjem u
lumbalnom delu i novim sistemom za podešavanje po visini do čak 60 mm (u
poredjenju sa dosadašnjih 40 mm). Sedište je 20 mm duže što daje veću
potporu. Sedišta sada bolje obuhvataju telo i nude više bočne potpore u
krivinama takođe su punjena gušćom penom za veću trajnost i udobnost.
Tri posebno oblikovana naslona za glavu na zadnjim sedištima
mogu se spustiti kad nema putnika za bolju vidljivost. Na zadnjoj klupi ima
sasvim dovoljno mesta za tri odrasle osobe. Poptuno novi Duster sada se
odlikuje još prefinjenijom unutrašnjošću zahvaljujući posebnoj pažnji koja je
posvećena odabiru materijala i završnoj obradi. Unutrašnjost već na prvi pogled
ostavlja sasvim jasan utisak boljeg kvaliteta - armaturna ploča takođe je
poboljšana i sada je izrađena od mekših materijala sa mat efektom, vrata
uključuju robusne ručice i oslonce za ruke obložene materijalima ugodnim na
dodir, nove presvlake odlikuju se udobnim i savremenim 3D dizajnom i ukrasnim
prošivima, kraća nova ručica menjača je ukrašena umetcima od mat hroma...
Ukratko rečeno, završna obrada je znatno poboljšana.
Zapremina pretinaca za odlaganje iznosi 27,2 litre,
uključujući novu 2,8-litarsku ladicu za odlaganje smeštenu ispod suvozačevog
sedišta. Zapremina prtljažnika sa preklopljenim zadnjim sedištem je odličnih 1623 litre.
Zvučna izolacija za
desetku
U Dusteru posebna pažnja je posvećena i zvučnoj izolaciji. Buka
u unutrašnjosti vozila upola je smanjena zahvaljujući upotrebi materijala koji
efikasno upijaju buku. Zvučna izolacija unutrašnjosti poboljšana je povećanjem
udela površina koje upijaju buku u unutrašnjosti i prostoru motora sa 20 na
50 %, upotrebom kvalitetnijih zaptivača i čepova, upotrebom 0,35 mm
debljih stakala prednjih prozora... Buka motora i kotrljanja smanjeni su
zahvaljujući krućem prednjem kraju (okviru motora, nosačima šasije, instrument tabli)
koji u unutrašnjost propuštaju manje vibracija.
Opremljen je novim električnim servo upravljačem. Otpor
upravljača smanjen je za 35 %, što posebno olakšava parkiranje. Pri tome
je za 6 % smanjen i upravljački odnos, što kao rezultat ima i brži odziv
na promenu smera i povećanu upravljivosti u gradovima kao i pri višim brzinama
na otvorenom putu.
Kamera snima više
uglova
Duster je opremljen kamerom za prikaz iz više uglova koju
zapravo čine četiri kamere (jedna napred, jedna sa svake strane i jedna
pozadi). Ovaj sistem vozaču pruža pregled nad okruženjem automobila i izuzetno
je koristan prilikom parkiranja. Aktivira se automatski kad se menjač pomeri u
brzinu za vožnju unazad.
Ako vozač brzo prebaci menjač u brzinu za vožnju prema
napred, prikazuje se slika sa druge kamere. Može se aktivirati ručno pritiskom
na taster „MVC”. Intuitivni navigacijski ekran može odjednom prikazati sliku sa
jedne kamere. Vozač može pritisnuti taster „MVC” kako bi ugasio sistem, ali
sistem se gasi i automatski kad brzina vozila pređe 20 km/h. Bočne kamere
su smeštene ispod retrovizora i pružaju direktan pogled na prednje točkove za
precizno upravljanje.
Kombinacija sistema za pomoć pri kretanju na uzbrdici i
sistema za kontrolu brzine na nizbrdici olakšava vožnju na strmim terenima. Za
ljubitelje terenske vožnje, sistem 4x4 monitor prikazuje kompas i informacije o
uglu automobila u stvarnom vremenu.
Potpuno novi Duster od sada je dostupan i sa sistemom za
otključavanje vozila bez ključa. Ovaj sistem automatski otključava sva vrata na
vozilu kada mu se vozač dovoljno približi i omogućava daljinsko zaključavanje
nakon što se udalji.
Paleta proverenih
motora
Novi rumunski četvorotočkaš i dalje je dostupan sa paletom
pristupačnih motora koji provereno pokreću brojne druge modele iz ponude Grupe
Renault - dva benzinca 1.2 Tce i 1.6 SCe, kao i dizelaš 1.5 dCi. Benzinski
motori SCe 115 (sa prednjim pogonom i pogonom na četiri točka) i TCe 125 (sa
prednjim pogonom i pogonom na četiri točka) snagu prenose putem ručnog menjača.
Dizel motori dCi 90 (verzija sa prednjim pogonom) i dCi 110
(verzija sa prednjim pogonom i sa pogonom na sva četiri točka) takođe dolaze sa
ručnim menjačem, ali je motor dCi 110 (verzija sa prednjim pogonom) dostupan i
sa automatskim menjačem EDC. Potpuno novi Duster odlikuje se nizom korisnih
sistema za pomoć u vožnji koji garantuju veću sigurnost.
Odlična cena za jednog
terenca
Na kraju ono najvažnije, a to je cena. Početna cena novog
Dustera je 11.990 evra u paketu opreme Essential, a u najskupljoj verziji sa
EDC automatskim menjačem i opremi Prestige košta odličnih 18.190 evra. Kao što
smo i ranije pisali o ovom modelu, i ovoga puta moramo reći za kraj, a to je da
ova rumunska varijanta džipa predstavlja sasvim razumnu opciju za vozače koji
sebi ne mogu da priušte nešto skuplje, a imaju potrebu za vozilom koje može da
se snađe i van asfaltne podloge. Jednostavno Dacia Duster je najjeftiniji i zaista
odličan četvorotočkaš u svom segmentu! Tačnije, odličan terenac za skroman budžet.
Dragan Stanimirović
Komentari(0)