Istorija Toyota RAV4 - Pet generacija inovacija i napretka
Toyota RAV4 je debitovao 1994. godine, kao prvi gradski SUV u svetu, stvarajući novi tržišni segment koji će uskoro postati vodeći
Prva generacija 1994 - 2000.
Godine 1994. Toyota je napravila sa
prvim modelom RAV4 pravi automobilski bum na tržištu! U svojoj originalnoj
formi, to je bio skladni kompaktni model s troja vrata, dužine 3,69 metara.
Snagu je obezbeđivao benzinski motor zapremine 2,0 litra praćen sa odličnih 129
KS, postavljen poprečno, dok je transmisija obezbeđivala stalni pogon na sve
točkove, ali bez diferencijala kakav se mogao videti kod uobičajenih SUV
vozila.
Neke druge inovacije takođe su postale
standardna rešenja, kao što su laka samonoseća (monokok) karoserija, ili
nezavisno zadnje oslanjanje. Skladne dimenzije i povišena pozicija sedenja
učinile su RAV4 lakim za vožnju, dok su precizno upravljanje i komfor za
putnike bili više nalik putničkom automobilu nego jednom AWD vozilu. Verzija s
petora vrata, dužine 4,1 metar, pojavila se 1996. godine, uz opciju pogona na
dva (prednja) točka. Usledila je i verzija s troja vrata i mekim krovom, kao i
još jedna neočekivana inovacija -
ograničena serija EV modela sa električnom baterijom, koji se proizvodio
od 1997. do 2000. godine.
Druga generacija 2000 - 2006.
Druga generacija RAV4, koja se
pojavila na prelazu između dva milenijuma, iskoristila je sve prednosti koje je
Toyota stekla tokom perioda razvoja revolucionarnog modela. Konstruisana je
nova platforma, u verzijama s troja i petora vrata, i obe nešto duže - redom za
5,5, odnosno četiri centimetara. Bila su ponuđena dva benzinska motora. Jedan
zapremine 1,8 litara, sa 123 KS, i drugi 2,0 sa 150 KS. AWD verzija sa stalnim
pogonom na sva četiri točka dobila je prilagođeni centralni diferencijal, a
kupci su, kao fabričku ugradnju, mogli da se odluče za opciju sa zadnjim Torsen
diferencijalom. Dizel motor za RAV4 prvi put je ponuđen 2001. godine, u verziji
D-4D, zapremine 2,0 litra, sa direktnim ubrizgavanjem i 116 KS.
Treća generacija 2006 - 2012.
RAV4 je ponovo dobio novu platformu s
dolaskom treće generacije, koja se na tržištu pojavila 2006. godine.
Proizvodnja karoserije s troja vrata je prekinuta, dok je verzija sa petora
vrata postala značajno duža, odražavajući promene u skolonostima i zahtevima
kupaca. Novi model bio je 19 centimetara duži, dok se verzija s dugim
međuosovinskim razmakom proizvodila za prodaju u SAD i Rusiji.
Proširena je ponuda motora, s
benzincima zapremina 2,0, 2,4, 2,5 i 3,5 (V6) litra, uz novi 2,2 dizel. Ovaj
model je upamćen i po novom Toyotinom sistemu pogona na sve točkove, s
elektronski kontrolisanim kvačilom, koje je funkcionisalo automatski, zavisno
od brzine vozila, položaja papučice gasa, ugla upravljača i G sile. Upravljanje
je dodatno unapređeno, a prvi put su se pojavile asistencije za pomoć pri
silasku na nizbrdici (Downhill Assist Control) i pomoć za kretanje na usponu
(Hill-start Assist Control).
Četvrta generacija 2013 - 2018.
Četvrta generacija RAV4,
predstavljena 2013. godine, označila je uvođenje istog međuosovinskog razmaka
za sva tržišta, a karoserija je i ovom prilikom produžena, sada za 23,5 centimetara.
Izbor motora uključio je benzinske 2,0 i 2,5 motore, kao 2,0 i 2,2 dizele.
Predstavljena je još naprednija tehnologija AWD pogona s inteligentnim Dynamic
Torque Control sistemom, s dve nove funkcije - kontrola prilikom vožnje u
krivinama i sportski režim vožnje.
Toyota RAV4 je 2016. godine doživeo
vrlo značajan napredak uvođenjem prve potpuno hibridne električne verzije. Prvi
Toyotin kompaktni SUV hibrid imao je maksimalnu snagu od 197 KS, pružajući
ravnomerno ubrzanje od 0 do 100 km/h za samo 8,3 sekunde, dok je ponovo postao
najštedljiviji u klasi s potrošnjom od 4,9 litra na 100 kilometara pređenog
puta, s emisijom CO2 od samo 115 g/km.
Peta generacija 2018. do danas
Peta generacija RAV4 je predstavljena 2018. godine i lansirana u Evropi početkom 2019. Bio je to prvi SUV izrađen na novoj Toyota New Global Architecture platformi, koja je omogućila značajne prednosti na polju upravljivosti, bezbednosti i dizajna. Kao potpuno kompletna gama hibridnih modela u Zapadnoj Evropi, osvojena je četvrta generacija hibridne tehnologije, uz primenu novog, 2,5-litarskog Dynamic Force hibridnog motora - jedinstvenog agregata dokazane snage, odziva i efikasnosti. Posledica svega toga jesu najbolji rezultati potrošnje i emisije u klasi. Tokom 2020. godine, uvođenjem modela RAV4 Plug-in Hybrid, peta generacija biće obogaćena daljim tehničkim inovacijama. To će biti najsnažniji RAV4 svih vremena, sa 306 KS i snažnim ubrzanjem, ali, istovremeno, s izuzetno malom emisijom CO2 i niskom potrošnjom goriva.
Komentari(0)