Dacia Duster - Poznajemo se već dugo
Nova ograničena serija Dacia Duster posebno je dizajnirana radi proslave 15 godina postojanja brenda. Imali smo je na testu u verziji 1,3 TCe sa motorom snage od 130 KS
Dacia za svoju godišnjicu postojanja u Evropi počastila nas je ograničenom serijom modela koji je obojen u specijalnu plavu boju - Iron Blue, ukrašen brojem 15 i skrojenim specifičnim ekskluzivnim pragovima i oznakama na vratima. Unutrašnjost je "zategnuta" novim presvlakama sa plavim prošivima u gornjem delu i odgovarajućim podnim oblogama. Spoljašnji retrovizori su "ukrašeni" u crnoj boji visokog sjaja, a poseban detalj na testiranom modelu su svakako specijalni naplaci od 17 inča. Taman toliko da se ovaj provereni terenac, u paketu opreme Proud, ukrasi i ulepša jednostavnim "sitnicama" koje automobilskim sladokuscima puno znače!
Uvek dobro
"raspoložen" za vožnju
Kada je reč o ovom
već sada čuvenom modelu na četiri točka, moramo reći da nam je Dacia Duster
jedan od starih znalaca! Od prvog dana kada je izašao na drumove širom Evrope,
vozili smo ga više puta, sa različitim motorima ispod haube. Uvek je bio dobro
"raspoložen" i spreman da se pokaže i dokaže na drugačiji način za
razliku od mnogih četvorotočkaša u klasi. Mi smo mu se uvek vraćali raširenih
ruku bilo da je ispod haube benzinski ili dizel agregat. Uvek je davao
maksimum, kako na asfaltu, tako i van asfaltne podloge.
Kada smo prvu
generaciju Dustera testirali pre nekih desetak godina na nepripremljenoj stazi,
kroz šume i blatnjave livade u bilzini Avale, shvatili smo da nemamo potrebe
kupovati skuplje automobile u SUV segmentu, jer je tadašnji Duster sve svoje
vrline pokazao kada je pogon i vožnja na sva četiri točka u pitanju. Prolazio
je tada gde mnogi skuplji i moderniji četvorotočkaši ne bi smeli sebi da
priušte to zadovoljstvo i "protutnje" nepripremljenim i neutabanim
brdskim stazama. Tada smo rekli da za male novce možete imati odličan terenac
koji vas nikada neće ostaviti na asfaltu ili blatu.
To i posle niz
godina i dalje tvrdimo za ovog rumunskog gorostasa, kako za staru, tako i za
novu generaciju Dustera, koji je još bolji, snažniji, znatno lepši i
privlačniji za vožnju. Na testu smo sada imali Dustera sa pogonom na prednje
točkove, pa nismo imali istu želju da "peglamo" i uđemo u mnogobrojne
pustolovine kao ranije na nepripremljenim vanasfaltnim podlogama. Ovoga puta
opredelili smo se za mirniju varijantu na asfaltu, i to od Beograda do
Zlatibora, tačnije skijaške staze na Torniku. Pre nekoliko meseci testirali smo
Renault Scenic gde smo zbog radova putovali na istoj saobraćajnoj maršuti više
od pet sati. Međutim, samo nekoliko meseci kasnije radovi koji su se izvodili od
Čačka do Zlatibora su skoro svi završeni. Jedini radovi koji se izvode bili su
na nadvožnjaku i delu puta kod odvajanja za Taru i Višegrad. Danas je i ta
deonica puta saobraćajno potpuno "potkovana". Ovoga puta do odredišta
nam je trebalo samo tri sata poštujući sve saobraćajne propise!
Agregat 1.3 sa 130
KS
Kao što smo rekli,
od početka njegove prodaje i izlaska na svetske drumove imali smo priliku da
vozimo modele Dustera sa upakovanim različitim agregatima. Na red je došao i
poslednji četvorocilindarski motor! Ova momčina je ispod haube imala odličan
benzinski 1.3 TCe agregat sa maksimalnom snagom od 130 KS. Kada "okrenete
ključ", upalite motor i stisnete papučicu gasa, 1300 kilograma teškog
Dustera, agregat pogoni iz mesta bez problema i naprezanja. Do stotke stiže za
nešto manje od 12 sekundi, a ono što je jako bitno naglasiti jeste da nije
veliki potrošač!
Do stotke za 12
sekundi
Poštujući sva
saobraćajna ograničenja Duster iz rezervoara istera na otvorenom putu svega 6,1,
dok je u gradskoj vožnji potrošnja bila 7,2 litre benzina na pređenih 100
kilometara. Maksimalnu brzinu na cajgeru isterujemo na dobrih 185 km/h. I pri
velikoj brzini Duster čvrsto stoji na sve "četiri gume", vozi se
jasno i precizno. Stabilan je zahvaljujući ESP-u koji objedinjuje rad ABS
kočnica i elektronskoj raspodeli kočione sile vršeći nadzor nad proklizavanjem
točkova u krivinama. Fini agregat je uparen sa dobro proverenim šestostepenim
manuelnim menjačem. Iako je ručica malo duža, stepeni prenosa u svoje pregrade
ulaze jasno i precizno od prve do poslednje brzine.
Jedinstven i
moderan
Sadašnji Duster,
gledajući ga deluje znatno veće, ali nije menjao svoje prethodne dimenzije! U
visinu ide na odličnih 1,69 metara, u dužinu 4,34, a u širinu se proteže na 1,8
metara. Kada je u pitanju udaljenost središnjeg dela vozila od podloge je
odličnih 21 centimetar. Pored "petnaestogodišnjeg ulepšavanja" sa
navedenim detaljima, Duster i dalje je jedinstven i moderan više nego ikada. Na
prvi pogled krasi ga potpuno novi, upečatljiv i robustan dizajn karoserije.
Prednja maska proteže se do prednjih svetala smeštenih u same uglove vozila,
zahvaljujući čemu se stiče utisak da je sada širi. Duster se može pohvaliti i
novim svetlosnim potpisom koji uključuje LED dnevna svetla podeljena u tri dela.
Povišena linija
prozora
Gledano iz profila
ističe svoj karakter jednog SUV vozila. Povišena linija prozora doprinosi
osećaju snage i sigurnosti. Vetrobransko staklo pomereno je prema napred za 100
mm i snažnije je nakošeno, što unutrašnjost čini prostranijom. Novi
aluminijumski krovni nosači, često obeležje SUV vozila, izdužuju linije
vetrobranskog stakla i doprinose dinamičnijem profilu. Novi 17-inčni naplatci
ostavljaju još upečatljiviji utisak. Gledano odpozadi, zahvaljujući širim
ramenima ostavlja snažniji utisak na drumu. Zadnji kraj sasvim novog Dustera
sada krasi Dačijin prepoznatljivi svetlosni potpis, četiri crvena kvadrata
smeštena u same uglove karoserije.
Prijatna
unutrašnjost
Njegova
unutrašnjost je prijatna i sve važne komande su nadohvat ruke. Mesto za vozača
garantuje najviši nivo udobnosti i nudi niz mogućnosti prilagođavanja. Prvo što
ćete primetiti kada sednete "za volan" jeste potpuno izmenjen vozački
položaj, koji je sada znatno pristupačniji. Nova armaturna ploča je raskošnijih
dimenzija. Na središnjoj konzoli nalazi se ekran okrenut prema vozaču, koji je
za bolju vidljivost i lakši pristup u odnosu na prethodnu verziju postavljen
više. Tri okretna dugmeta automatskog klima uređaja svojim dizajnom odgovaraju
ventilacionim otvorima na vrhu armaturne ploče.
Na središnjoj
konzoli nalaze se i novi tasteri poput klavirskih, koji su praktičniji za
upotrebu i savremenijeg su izgleda. Nova središnja konzola sa pomaknutom ručnom
kočnicom, čime je oslobođeno više mesta, sada raspolaže sa više pretinaca za
odlaganje. U Dusteru posebna pažnja je posvećena i zvučnoj izolaciji. Buka u
unutrašnjosti vozila upola je smanjena zahvaljujući upotrebi materijala koji
efikasno upijaju buku. Opremljen je novim električnim servo upravljačem. Otpor
upravljača smanjen je za 35 %, što posebno olakšava parkiranje. Pri tome je za
6 % smanjen i upravljački odnos, što kao rezultat ima i brži odziv na promenu
smera i povećanu upravljivosti u gradovima kao i pri višim brzinama na
otvorenom putu.
Sedišta sada bolje
obuhvataju telo i nude više bočne potpore u krivinama takođe su punjena gušćom
penom za veću trajnost i udobnost. Na zadnjoj klupi ima sasvim dovoljno mesta
za tri odrasle osobe. Odlikuje se još prefinjenijom unutrašnjošću zahvaljujući
posebnoj pažnji koja je posvećena odabiru materijala i završnoj obradi.
Unutrašnjost već na prvi pogled ostavlja sasvim jasan utisak boljeg kvaliteta.
Cena od 13.240 do 19.840 evra
Zapremina pretinaca za odlaganje iznosi 27,2 litre, uključujući novu 2,8-litarsku ladicu za odlaganje smeštenu ispod suvozačevog sedišta. Zapremina prtljažnika sa preklopljenim zadnjim sedištem je odličnih 1623 litre. Početna cena novog Dustera je 13.240 evra u paketu opreme Essential, a u najskupljoj verziji sa EDC automatskim menjačem i opremi Prestige košta 19.840 evra. Treba reći da je Duster pre svega zahvalan automobil! Nudi zaista dosta komfora kako na prednjim sedištima, tako i na zadnjoj klupi. Prtljažni prostor je veliki, pa za jednu porodicu je više nego zahvalan.
Dragan Stanimirović
LIČNA KARTA
Zapremina 1,3 TCe
Snaga 130 KS
Ubrzanje 12 sekundi
Potrošnja 6,1 – 7,2l
Maksimalna brzina 185 km/h
Cena od 13.240 do 19.840 evra
Komentari(0)