Dacia Jogger - Gotovo stvaran dizajn
U tehničkom centru Titu u južnoj Rumuniji, Dacia timovi testiraju sveobuhvatno iskustvo dizajniranja. Optimizovali su modularnost unutrašnjosti i prostranost potpuno novog Dacia Joggera
Dizajn vozila je napredovao tokom poslednjih deset godina. Dizajneri su zamenili svoje olovke 3D modelovanjem, a inženjeri buduće modele testiraju mnogo ranije nego što prvi fizički prototipi ugledaju svetlo dana. Pitate se kako? Zahvaljujući sistemu CAVE (Cave Automatic Virtual Environment), platformi virtuelne stvarnosti, koja se može koristiti za kretanje van i unutar vozila tokom faze dizajna. U tehničkom centru Titu u južnoj Rumuniji, Dacia timovi testiraju sveobuhvatno iskustvo dizajniranja. Optimizovali su modularnost unutrašnjosti i prostranost potpuno novog Dacia Joggera. Ovo je njihova priča.
Dok se povratak u budućnost poput Martyja McFlyja u Docovom
čuvenom DeLoreanu DMC-12 još uvek ubraja u naučnu fantastiku, danas ipak možemo
da živimo malo ispred svog vremena zahvaljujući novoj tehnologiji koju nudi
automobilska industrija. U Tituu se inženjeri već upuštaju u neobične avanture,
vozeći se u modelima koji još ne postoje. Ovaj gradić udaljen 45 minuta od
Bukurešta, koji ima nešto manje od 10.000 stanovnika, u potpunosti ima duh
velikoga grada s obzirom da je sedište drugog najvećeg testnog postrojenja
Renault Grupe na svetu. Najsavremenija tehnologija, staze sa krivinama, brojne
ispitne linije, čak i komore za „mučenje” – za ispitivanje otpornosti
materijala – i... sistem CAVE – Cave Automatic Virtual Environment. Ovde započinje naše putovanje sa Ionutom,
zaduženim za ergonomiju proizvoda, u paralelni univerzum. Virtuelno putovanje koje će nas približiti
stvarnosti.
-Sistem CAVE je alat koji se koristi za simulaciju
stvarnosti. Koristi se da bi korisnik doživeo svaki element vozila i prema tome
procenio osećaj sigurnosti, ergonomije i udobnosti u vozilu, a zatim i primenio
korekcije u stvarnom vremenu - kaže Ionut, Rukovodioc odeljenja za ergonomiju
proizvoda.
Pet zidova, deset
projektora i šest miliona piksela
Sistem CAVE je idealan alat za proveru shema novog modela čak
i pre nego što može da se napravi prvi fizički prototip. Zahvaljujući
stereoskopskim videozapisima projektovanim na pet zidova, u prostor koji
korisnike postavlja u multidimenzionalnu stvarnost. Korisnici se tada mogu
kretati oko vozila, pa čak i ući u njega, kao da se radi o pravom automobilu.
Nakon temeljne provere uz pomoć 3D naočara i višestrukih interakcija između
ispitivača, nekoliko klikova je sve što im je potrebno za promenu dizajna
vozila. Sve je ispitano sa visokim nivoom preciznosti koji omogućava rezoluciju
od šest miliona piksela: ergonomija komandi na armaturnoj ploči, vidljivost u
različitim uglovima vozila, pristupačnost, udobnost, pa čak i celokupni dizajn.
-Sistem CAVE ide ruku pod ruku sa kacigama koje osiguravaju
sveobuhvatno iskustvo zahvaljujući vrhunskom kvalitetu slike i interaktivnim
mogućnostima, gde više dizajnera može da ispituje i radi na istom vozilu, čak i
prilikom simulirane vožnje. Rezolucija piksela je identična onoj kod ljudskog
oka, korisnik vidi vozilo kao da je stvarno -rekao je Andras, Stručni rukovodioc
Renault Grupe, Imerzivna simulacija i VR.
CAVE je impresivan prostor virtuelne stvarnosti koji se
sastoji od pet zidova i deset projektora.
-Sistem virtuelne stvarnosti omogućava proveru karakteristika
vozila čak i u ranim fazama projekta, bez potrebe za stvaranjem više fizičkih
prototipova. Sistem CAVE nam je osigurao uštedu od više od 2 miliona evra
godišnje - objasnio je Ionut, Rukovodioc odeljenja za ergonomiju proizvoda.
Novi virtuelni svet
Hodanje planinskom stazom, a pri tome ostajući u zatvorenom
čini se nemogućim. Ali uz sistem CAVE, ispitivačima su često postavljeni
složeni zadaci. Na primer, prilikom ispitivanja trećeg reda sedišta u novom porodičnom
automobilu sa sedam sedišta Dacia Joggeru, odabrana je grupa od trinaest ljudi
za putovanje u virtuelni svet. Mladi i stari, žene i muškarci, razna
zanimanja... kriterijumi za odabir su
bili vrlo precizni da bi se postigao osećaj što sličniji stvarnoj situaciji. Virtuelni
put takođe je konfigurisan za ispitivanje svih doživljaja: pasivna vožnja
(krajolik se pomera kao da se vozite iako papučice nisu aktivne), statička
potvrda (vidljivost, ergonomija, dizajn) i fizička percepcija (udobnost,
sigurnost). Utisci korisnika, onih koji su iskusili impresivni sistem CAVE su doveli
do promene arhitekture novog Joggera: drugi red sedišta je pomeren napred za 20
mm!
-Optimizovali smo modularnost unutrašnjosti i stvorili vrlo
udoban treći red za sve putnike. Uspeli smo da promenimo položaj sedišta bez
značajnog gubitka vremena za ostvarenje projekta - rekao je Ionut, Rukovodioc odeljenja
za ergonomiju proizvoda.
-U budućnosti će nekoliko korisnika moći da upravlja jednim
objektom, svaki iz svog ugla. Mini LED tehnologija uskoro će omogućiti
izgradnju sistema CAVE sa video-projekcijama na zidovima, u prostorijama
namenjenim za reviziju projekata - kaže Andras, Stručni rukovodioc Renault
Grupe, Imerzivna simulacija i VR.
Brza provera valjanosti, višestruka ispitivanja, smanjenje troškova, interakcije sa korisnicima… prednosti ovog alata su brojne i odražavaju DACIJIN DUH - automobili prilagođeni zahtevima kupaca!
Komentari(0)