Hondin preporod u F1 takmičenju
Iskusni posmatrači nikada nisu prestali da veruju da će Honda odnositi pobede po povratku u trke Formule 1
Iako je Honda prošla kroz teško razdoblje prilikom svog povratka u Formulu 1 2015. godine, oni koji su bili svedoci dominacije njihovih motora tokom kasnih osamdesetih i ranih devedesetih, znali su koliko je ova japanska kompanija neumorna u svom tehničkom razvoju i težnji za uspehom.
Predviđanja se pokazala
tačnim
Početkom 2019. godine bili su uvereni da će Honda odneti
pobedu pre prve polovine sezone, a kada je Mak Verstapen osvojio Grand Prix
Austrije u svom Red Bull RB15, predviđanja su se pokazala tačnim. Razumeli su
način razmišljanja koji su uneli u svoj F1 inženjering, tako da, iako se ekipa
ljudi promenila, osnovna filozofija kompanije ostala je potpuno ista.
Kada je Toro Rosso prešao na model Honda RA 618H za 2018.
godinu, ustanovili su da se on ipak znatno razlikuje od prethodnog pogonskog
agregata. Honda je nastavila da koristi isti sistem razdvojenog turbo-punjača
sa pogonom na osovine, koji je Mercedes uspešno koristio od početka
turbo-hibridne formule u 2014. godini. Bilo je prednosti u „pakovanju“ od samog
starta iako je motor bio smešten u zadnjem delu šasije, zbog postavljanja turbo
kompresora na prednji deo cilindričnog bloka, jer je zadnji deo pogonskog
sklopa bio manje glomazan. Ovo je dalo malu aerodinamičku prednost u
oblikovanju obloge motora i bolji protok vazduha pre nego što stigne do zadnjeg
krila.
Redovni sastanci
Tokom te sezone bilo je redovnih sastanaka kojima su
prisustvovali Honda,Toro Rosso i inženjeri iz Red Bull Technology tima.
Međutim, Red Bull je u vožnji Tora Rosso-a video sasvim dovoljno da se uveri da
je partnerstvo sa Hondom pravi put za još veći uspeh 2019. godine, a posebno su
bili impresionirani time što su 2018. godine Toro Rossovi inženjeri bili
podstaknuti Hondinom spremnošću da blisko sarađuju i sami učestvuju i u
pakovanju komponenata.
Još jedan plus je to što je motor RA619H bio u osnovi vrlo
sličan RA618H, pa čak i RA617H iz 2017. godine, što je omogućilo veoma efikasnu
integraciju motora u Red Bull RB15 šasiju. U vreme kada je Red Bull bio u
potpunosti angažovan i upućen u sve relevantne informacije, šef ekipe Kristian
Horner bio je oduševljen onim što je video i otkrio da je proces integracije
bio najbolji do tada. U intervjuima je Horner takođe otkrio koliko su njegovi
inženjeri po prvi put zaista uživali radeći sa pravim partnerom za agregat, a
ne samo običnim dobavljačem.
Širi opseg snage
Toro Rosso je već 2018. napomenuo da je Honda RA618H
relativno moćna, a Pierre Gasli je tada bio vrlo zadovoljan svojim
performansama. Kada se novi RA619H prvi put oprobao na dinamometru tokom zime
2018/19, od početka je bilo jasno da su mu performanse obećavajuće. Sam Horner
ju je opisao kao "raketu". Kada je Mak Verstappen prvi put
isprobao RA619H u Red Bull-u RB15 na prvom Barseloninom testu, bio je
oduševljen njegovim performansama i rekao je da nema sumnje da ima sad više
snage nego što je imao 2018. godine, da je postojao širi opseg snage. Isporuka
snage je takođe poboljšana, omogućila je lakše pomeranje stepena prenosa koje
je pomoglo da se automobil učini stabilnijim pri kočenju i pri prebacivanju u
niže prenose uprilikom ulaska u krivine.
Otvaranje GP sezone u Melbournu pokazalo je da još uvek
postoji izvestan zaostatak u odnosu na Mercedesa i Ferarija u velikoj snazi,
ali tokom sezone uvedena su tri dodatno razvijena različita pogona agregata i
svaki je imao poboljšanje. Do sredine sezone Verstappen je verovao da su
jednaki s Mercedesom, a kada su stigli na veću nadmorsku visinu u Meksiko Siti,
koji se nalazi na oko 7.350 stopa nadmorske visine, činilo se da imaju i više
snage od svojih rivala.
Papučica gasa na
maksimumu
Do španskog GP-a, revidirano prednje krilo i prednje ploče
poboljšali su balans vozila, a zatim su kroz niz manjih, ali krucijalnih
poboljšanja u Kanadi, Francuskoj i Austriji izbrusili vozilo do konkurentnog
nivoa. Postepeno, kako se pouzdanost agregata poboljšavala, vozači su mogli još
jače nagaziti na papučicu gasa, kako u kvalifikacijama, tako i u trkama.
Ponovo na vrhu
Razvoj pogonske jedinice i šasije konačno se isplatio kada
je Verstappen pobedio na izuzetno dramatičnom austrijskom GP-u, na domaćem
terenu Red Bull-a, i tako Hondi doneo prvu F1 pobedu od Mađarske 2006.
godine. Dve trke kasnije ponovo je sjajnu odneo pobedu po kiši u Nemačkoj,
dok su mnogi rivali napravili greške koje su ih skupo koštale. Red Bull, Toro
Rosso i Honda nastavili su svoj napredak tokom sezone, da bi krajem godine partnerstvo
zaista blistalo. Verstappen, Red Bull i Honda ponovo su bili na vrhu i uživali
u najimpresivnijim pobedama dok su dominirali u Brazilu.
Tako je na kraju, kako je i predviđeno, Honda pobedila
2019. godine. Ne jednom već tri puta. Maks Verstappen je zauzeo treće
mesto u svetskom prvenstvu, iza dominantnog Mercedesovog para. U dubini je bilo
snage i od Tora Rossa, a Daniil Kviat je bio treći u Nemačkoj, a Pierre
Gasli drugi u Brazilu, koji je poslednji postao Honda 1-2. Ali zbog
incidenta sa Levisom Hamiltonom u završnoj fazi, Red Bull-ov Alek Albon možda
je napravio 1-2-3.
Na osnovu tako jake prve zajedničke godine, Honda i Red Bull veruju da će velike stvari biti moguće u 2020. godini, odnosno kada sezona startuje.
Komentari(0)