

Četvrta epizoda daje opis aerodinamičkog vazdušnog tunela u mestu Orbasano u blizini Torina gde se testiraju sva vozila FCA, od gradskih do komercijalnih vozila
Testiranja sprovedena u ovom aerotunelu (wind gallery) mere kočionu silu vazduha koja deluje na vozilo, sa ciljem da se odredi otpor vozila tokom kretanja različitim brzinama. Cilj je da se optimizuje aerodinamičnost svakog modela! Zapravo, sposobnost vozila da se seče vazduh ima presudnu ulogu u njegovoj energetskoj efikasnosti emisiji gasova.
Aerodinamika je pojam koji se često
povezuje sa moto-sportom ili automobilima sa vrlo visokim ili izuzetno visokim
performansama. Ipak, sposobnost vozila da se probija kroz vazduh je isto tako od
presudne važnosti za automobile u svakodnevnoj upotrebi, od gradskih automobila
do SUV modela, naročito kada je u pitanju potrošnja goriva i energetska
efikasnost. FCA svoja vozila testira u savremenom aerodinamičkom vazdušnom
tunelu u mestu Orbasano koje se nalazi južno od Torina. Pogon je izgrađen
1970-ih i od tada je koristio potencijal stalnih unapređenja kako bi integrisao
najsavremenije tehnologije i neprekidno bio u prvim redovima u ovoj oblasti.
Vazduh po komandi do 210 km/h
Ako aerotunele zamišljate kao ogromne
„cevi“ u kojima timovi Formule 1 testiraju svoje jednosede kako bi dobili
savršene performanse, u pravu ste! Maksimalna brzina vazduha u pogonu u mestu
Orbasano može da dostigne čak 210 km/h. Sva vozila, od gradskih automobila do
lakih komercijalnih vozila, kao i vozila iz regiona Latinske Amerike, Azije i
Pacifika ispituju se u pogonu u Orbasanu. Cilj je da se ispita aerodinamička
optimizacija svakog proizvedenog modela koji će biti predstavljen na tržištu.
Zapravo sposobnost vozila da se probija kroz vazduh ima presudnu ulogu kada je
u pitanju energetska efikasnost i smanjenje emisija ugljen dioksida.
Stoga testovi obavljeni u
aerotunelima moraju da reprodukuju kretanje automobila u odnosu na vetar baš
kao što se to dešava u realnom okruženju. Drugim rečima, dok se u stvarnom
svetu automobil kreće u odnosu na put i vazduh, u aerotunelu vozilo miruje, ali
se vazduh i pod ispod vozila pomeraju kako bi se reprodukovala situacija koja
se događa tokom vožnje u vozilu u spoljnom okruženju.
Snaga vazduha
U osnovi, testiranja u aerotunelu
mere kočionu silu koja vazduhom deluje na vozilo, a koja se meri vrlo preciznom
skalom (tačnom u iznosu od 50 grama za vozila koja su teška do 4 tone). To
omogućuje merenje otpora vazduha na vozilo koje se kreće različitim brzinama.
Možda ćete biti iznenađeni kada saznate da se testovi ne sprovode samo pri
najvećoj brzini. Kako bi se optimizovale aerodinamičke performanse vozila u
uslovima vožnje koji najviše moguće nalikuju onima sa kojima se kupci
svakodnevno susreću, simuliraju se i najrazličitiji vazdušni uslovi koji se
mogu sresti na putevima kojima se svakodnevno vozi, takođe pomoću mobilnog poda
koji se okreće, što omogućava promenu položaja automobila u odnosu na smer
vetra.
Stvaranje modela 1:1
Aerodinamika se proučava pomoću
modela razmera 1:1, proizvedenih uz pomoć alata za glodanje koji su vrlo
detaljni: njihov oblik reprodukuje sve detalje koje treba analizirati, od
oblika haube do oblika branika i donje strane karoserije. Takođe se reprodukuju
prostor motora i usisnik vazduha, s tačnošću od 99% u odnosu na stvarni model.
To omogućava obavljanje određenog broja provera uoči testova koji će se
naknadno izvršiti na pretproizvodnim jedinicama automobila.
Uz razvoj sopstvenih marki, FCA grupa
svake godine testira konkurentske automobile kako bi dobila poređenja u pogledu
aerodinamičnih performansi. Aerodinamički tunel se koristi i za predmete koji
nisu nužno povezani sa automobilskom industrijom. FCA često stavlja tunel na
raspolaganje organizacijama izvan grupe koje moraju da obave ispitivanja na
svojim vozilima sa dva i četiri točka. Tu se ubrajaju i organizacije oružanih
snaga koje treba da testiraju vozila pri brzinama vetra ispod 100 km/h. Ovo
objašnjava izvrsnost centra Orbasano, jednog od retkih centara u Evropi koji
dozvoljavaju testiranje u stvarnim razmerama i pri velikim brzinama vetra, i
jedini u Italiji koji je postigao ovaj nivo.
Važnost virtualnog nad stvarnim
Fizičke testove podržali su majstorski rad virtuelne simulacije pomoću računara. Ovo je omogućeno virtualnim analizama CFD (računarske dinamike fluida), koje smanjuju vremenska trajanje razvoja vozila, jer omogućavaju razvoj modela koji je vrlo blizu zadatih ciljeva pre testova sa vozilom na skali od 1:1, i nadgledaju ceo razvojni proces do stavljanja na tržište kako bi se osiguralo ispunjenje aerodinamičkih ciljeva. Virtuelna analiza uvek je povezana sa aktivnostima testiranja u aero tunelu, kako bi se omogućio izbor najboljeg alata za pružanje informacija i podataka za unos u zavisnosti od faze dizajna i trenutnih potreba.
Komentari(0)