FCA Gupa - Sa 5G tehnologijom automobili postaju pametniji
Zajedno sa drugim 5GAA partnerima, FCA grupa je prikazala novu tehnologiju koja koristi potencijal 5G tehnologije. Povezana mobilnost će omogućiti FCA grupi da ponudi nove usluge kupcima
Sistemi za upozorenje na mogućnost direktnog sudara, obaveštenja u gradu putem georeferenciranja/mapiranja, upozorenje na zaustavljena vozila, upozorenje na naglo kočenje vozila ispred i pomoć pri slaboj vidljivosti su demonstrirani na vozilima iz FCA grupe. Zahvaljujući tehnološkim izumima i inovacijama, automobili su, prilično kao i pametni telefoni, prešli put od pružanja ograničenih funkcija do funkcionisanja na nivou integrisanih servisnih habova.
Na proizvođačima automobila je da iskoriste ove tehnološke
inovacije. Kao rezultat ovakvog razmišljanja, kada se u kompaniji FCA dizajnirao
Uconnect ekosistem, želja je bila da se ostavi prostor i osposobi za
integraciju sa budućim inovacijama - tu
se posebno misli na dolazak 5G tehnologije. Ova integrisana platforma za
povezana vozila je omogućila kompaniji FCA da napravi globalni „ekosistem“ kako
bi poboljšali doživljaj vožnje u vozilu i van njega. 5G tehnologija predstavlja
više od inovativnog tehnološkog iskoraka. Reč je konceptualnoj revoluciji u domenu
povezanosti automobila.
Konkretan primer ove posvećenosti je prikazan kroz aktivno
učešće kompanije FCA na Svetskoj 5GAA konferenciji i kroz demonstraciju koja je
održana u Torinu. Na ovom događaju prikazano je kako povezana vozila mogu da
komuniciraju i sa cloudom i međusobno kako bi unapredili bezbednost i kvalitet
vožnje. Pojava 5G tehnologije će uvesti novi talas komunikacije koja se odvija
velikom brzinom i sa vrlo malim kašnjenjem, a kompanije FCA je predstavila pet
novih tipova tehnologije koje koriste ove prednosti - sistem za upozorenje od
čeonog, direktnog sudara, sistem za obaveštenja u gradu putem georeferenciranja
(Urban Geo-referenced Alert), sistem za upozorenje na zaustavljena vozila,
sistem za upozorenje na naglo kočenje vozila ispred (Emergency Electronic Brake
Light warning) i sistem za pomoć pri slaboj vidljivosti (See Through).
Gilberto Ceresa
-Uconnect ekosistem kompanije FCA će u budućnosti koristiti
5G tehnologiju, i to na više načina nego što je demonstrirano na događaju u
Torinu. Mi verujemo da 5G tehnologija može da pomogne da se transformiše
mobilnost budućnosti i istovremeno unese revolucija u način na koji danas
gledamo na automobile. Kada 5G tehnologija postane globalni standard i kada se
razvije prateća infrastruktura, i proizvođači i potrošači će moći da koriste
brojne prednosti koje ova tehnologija donosi - izjavio je Gilberto Ceresa, direktor
tima za globalnu povezanost i CIO kompanije Fiat Chrysler Automobiles za
regione EMEA i LATAM.
FCA i Harman (Samsung) su prikazali dve demonstracije C-V2V
(Cellular Vehicle to Vehicle) tehnologije. Sistem za upozorenje na mogućnost
čeonog sudara (FCW) i sistem za pomoć pri kretanju u raskrsnici (IMA). U
demonstracijama su učestvovali modeli Maserati Levante i Quattroporte koji su
saopštavali jedan drugom osnovne informacije poput njihove lokacije i
relativnog pravca kretanja, zahvaljujući direktnoj radio vezi. Sistem za
upozorenje na mogućnost čeonog sudara opaža potencijalni čeoni sudar i
upozorava vozača u skladu s tim. Putem međusobne razmene podataka prikupljenih
preko senzora u povezanim automobilima koji su blizu jedni drugih, ova
tehnologija će moći da smanji rizik od saobraćajnih nesreća poput onih koje se
dešavaju u raskrsnicama. Sistem za pomoć pri kretanju u raskrsnici pomaže
vozaču u raskrsnici kako bi se izbegli bočni sudari.
Vozač unapred dobija
upozorenja
Nova 5G tehnologija će takođe omogućiti vozačima da unapred
dobijaju upozorenja o kritičnim događajima, a isto tako će i učiniti vožnju po
gradu mnogo prijatnijom. Svrha sistema za obaveštenja u gradu putem
georeferenciranja/mapiranja, koji predstavlja plod saradnje kompanija TIM, FCA,
Links, 5T, grada Torina i Politehničkog univerziteta u Torinu, jeste da skrene
pažnju vozačima na potencijalne opasnosti kao što su radovi na putu, dinamično
ograničenje brzine i saobraćajne gužve.
Standardnu poruku upozorenja na osnovu georeferenciranja prvo
dobijaju Politehnički univerzitet u Torinu i kompanija Links, zahvaljujući
platformi za digitalnu mobilnost grada Torina, koja nadzire situaciju na
putevima u realnom vremenu, a potom se ta poruka prenosi putem TIM 5G AMQP
Cloud brokera. Samo vozila kojima su potrebne ove informacije će dobiti poruku
koja će biti prikazana na korisničkom interfejsu u automobilima FCA grupe, tako
da vozači imaju vremena da odreaguju. Ova demonstracija je dokazala da TIM 5G
mreža može da se koristi u razvoju pametnih usluga na putu za povezana vozila.
Ova šema je takođe usklađena sa industrijskim standardima i stoga može da se
primeni na drugim lokacijama koje su pokrivene mobilnim mrežama.
Vozila mogu da
komuniciraju međusobno
Treća demonstracija, u kojoj je učestvovala kompanija FCA, je
pokazala kako funkcioniše C-V2X (Vehicle-to-Everything) tehnologija. Pomoću ove
tehnologije vozila mogu da komuniciraju međusobno, sa drugim korisnicima puteva
kao i sa infrastrukturom. Čak i u oblastima koje nisu pokrivene mobilnim
mrežama, komunikacija putem C-V2X tehnologije omogućava razmenu vremenski osetljivih
informacija kao i informacija od ključne važnosti za bezbednost.
FCA je u saradnji sa kompanijama Continental i Qualcomm
predstavila dve upotrebe ove tehnologije, a za to su koristili dva modela Jeep
Renegade. Sistem za upozorenje na stacionarna vozila se aktivira kada se upale
sva četiri migavca. Poruka se šalje svim obližnjim vozilima tako da vozila koja
se približavaju dobijaju obaveštenje čak i kada opasnost još uvek nije u
vidokrugu. U slučaju da vozilo naglo zakoči, sistem za upozorenje na naglo
kočenje vozila ispred šalje upozorenje svim obližnjim vozilima kako bi bili
obavešteni o potencijalno opasnoj situaciji.
Pomoć pri slaboj
vidljivosti
I za kraj, kompanije Vodafone, FCA, Vodafone Automotive,
Marelli i Altran su predstavile sistem za pomoć pri slaboj vidljivosti koji
koristi C-V2V tehnologiju za razmenu video snimaka među vozilima u realnom
vremenu. Rezultat toga je povećan vidokrug za vozače, čak i u uslovima smanjene
vidljivosti. Ova tehnologija ima za cilj da spreči saobraćajne nesreće, naročito
u situacijama kada vozila vrše preticanje. Dva Jeep Renegade modela su
učestvovala u demonstraciji i bili su međusobno povezani preko 5G rutera
kompanije Marelli. Svako vozilo je takođe bilo opremljeno i kamerama sa visokom
brzinom smenjivanja slika kompanije Marelli Motorsport.
Sistem za praćenje u realnom vremenu i algoritam za prostorno mapiranje u vozilima, posebno razvijen od strane kompanije Vodafone Automotive, omogućio je da MEC (Multi-access Edge Computing) tehnologija kompanije Vodafone dinamički upravlja i preusmerava video snimke na osnovu recipročnih pozicija vozila kako bi se obezbedilo minimalno kašnjenje u prenosu informacija, a sve u službi bezbednosti vozača. Izuzetni mali nivo latencije i velika pouzdanost Vodafone 5G mreže su ključni u obezbeđivanju protoka i sinhronizacije razmene video snimaka između vozila u realnom vremenu, i to u uslovima velikog saobraćaja i zasićenosti mreže.
Komentari(0)