Hyundai-Kia - Nova platforma E-GMP za električna vozila
Grupacija Hyundai Motor Group je nedavno predstavila novu platformu namenjenu isključivo električnim vozilima, koju zovu električna globalna modularna platforma
Platforma razotkrivena na održanom online događaju E-GMP Digital Discovery služiće kao centralna tehnologija za sledeću generaciju električnih vozila marki Kia, Genesis i Hyundai. Od ove godine će E-GMP biti temelj novih baterijskih električnih vozila (BEV), kada će između ostalog biti predstavljen model Kia CV i još nekoliko drugih modela ovog koncerna. E-GMP, koji je nastao isključivo za baterijska električna vozila nudi različite prednosti u odnosu na postojeće platforme namenjene ugradnji motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Prednosti uključuju poboljšane performanse, bolju voznu dinamiku, duži domet i više prostora za putnike i njihov prtljag.
Fayez Abdul Rahman
-E-GMP je tehnološka prelomnica za buduću eru EV-ova i označava dolazak
sledeće generacije električnih modela naše automobilske grupacije. To je
vrhunac dugogodišnjih napora na području istraživanja i razvoja koji donosi
najnovije tehnologije - rekao je Fayez Abdul Rahman, viši podpredsednik razvoja
i vođa centra za razvoj konstrukcije vozila u grupaciji Hyundai-Kia.
E-GMP sa modularizacijom i standardizacijom pojednostavljuje
proizvodnju, jer dozvoljava brz i prilagodljiv razvoj modela koji se temelji na
konstrukciji primerenoj u većini automobilskih segmenata, kao što su na primer
limuzine i sportski terenci različitih dimenzija. Model visokih performansi će
ubrzavati od 0 do 100 km/h za manje od 3,5 sekundi, dok će njegova maksimalna
brzina iznositi čak 260 km/h.
Dizajn optimizuje voznu dinamiku
E-GMP stvoren je da nudi udobnost u vožnji i stabilnost pri visokim
brzinama. To pruža zahvaljujući optimalnoj distribuciji mase između prednje i
zadnje osovine, kao i zbog novih snažnih elektro motora, zadnjeg oslanjanja sa
pet vođica i kao prvi na svetu sa integrisanom pogonskom osovinom (IDA -
Integrated Drive Axle). Platforma garantuje bezbednost baterije pomoću zaštitne
potporne konstrukcije napravljene od vrlo čvrstog čelika i inovativne
konstrukcije koja u slučaju sudara apsorbuje energiju. Jačanjem strukture dela
za potporu opterećenja smeštenog ispred armaturne ploče inženjeri su smanjili
energiju sudara električnog sistema i baterije. Struktura distribucije
opterećenja A stuba sprečava i deformaciju suvozačeve ćelije.
Pored toga E-GMP zbog dugog međuosovinskog rastojanja i kratkog prednjeg
i zadnjeg prepusta maksimalno iskorišćava prostor u kabini. Sa baterijskim
sklopom smeštenim ispod dna kabine E-GMP omogućava ravno dno kabine. To
putnicima nudi više prostora za noge, dok ujedno nudi i različite položaje
prednjih i zadnjih sedišta. Sam baterijski sklop postavljen između prednje i
zadnje osovine spadaće među energijski najgušće ikada proizvedene za serijski
model u grupaciji Hyundai-Kia. Na tome može da se zahvali poboljšanom hlađenju
što je rezultat nove odvojene konstrukcije bloka za hlađenje zbog čega je
baterijski sklop kompaktniji. Sa energijskom gustoćom poboljšanom za oko 10% u
odnosu na postojeću tehnologiju za EV-ove su baterijski sklopovi lakši, a mogu
se postaviti niže na karoseriji i omogućavaju više prostora.
Efikasan sistem PE umesto sistema sa ICE-om
E-GMP-ov kompaktan novi sistem PE (Power Electric), koji će zameniti
uobičajeni sistem sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem (ICE), sastoji se od
snažnog elektro motora, EV menjača i invertera. To pruža izuzetne mogućnosti sa
povećanjem najveće brzine vozila od 30 do 70 posto u odnosu na postojeće
elektro motore. Pored toga standardizovani baterijski modul napravljen je da
nudi performanse odgovarajuće za pojedini automobilski segment, sa ciljem
dostizanja maksimalno dugog dometa ili za zadovoljavanje potreba kupaca.
Inverterski modul za napajanje, koji koristi silikonske karbidne
poluprovodnike (SIC), kontroliše elektro motor. Ovaj elektro motor može
poboljšati efikasnost za oko 2-3 posto što znači da vozilo može imati do pet
posto duži domet sa istom potrošnjom energije. Kupci će moći da biraju između
zadnjeg i 4x4 pogona. Modeli sa 4x4 pogonom imaće i mogućnost dodatnog elektro
motora. Sistem 4x4 pogona između ostalog uključuje i sklapanje EV menjača, koji
može kotrolisati vezu elektro motora i točkova, ali i preklapa između pogona na
dva i četiri točka sa ciljem smanjenja potrošnje energije ili performansi,
zavisno od uslova vožnje. Sva vozila s E-GMP platformom koristiće standardizovani
tip 1 modula baterije. Ovaj modul je sastavljen od standardnih ćelija u obliku
kesica koje se mogu pakovati u različitim količinama u zavisnosti od potreba
pojedinog modela vozila.
Integrisani električni sistem
Većina postojećih električnih vozila i većina brzih punionica vozilima
sa 400-voltnim sistemom omogućava punjenje sa snagom 50kW~150kW. Razvoj
800-voltne infrastrukture sa punjenjem do 350kW postepeno će omogućavati i još
brže punjenje. U skladu sa ovim trendom je grupacija Hyundai-Kia postala strateški
partner i suvlasnik vodeće evropske mreže brzih punionica IONITY. Mreža IONITY
ima uz evropske auto-puteve 298 snažnih punjačkih stanica (HPC - high-power
charging), koje imaju snagu punjenja do 350 kW. Kompanija do 2022. godine
namerava da poveća broj HPC punionica na 400, dok su trenutno u izgradnji 53
stanice. Grupacija Hyundai-Kia će kao prva u svetu lansiranjem platforme E-GMP
uvesti sistem brzog punjenja sa više snaga napetosti, jer omogućava upotrebu
punionica napetosti 800V i 400V bez ikakvih dodatnih komponenti ili adaptera.
Domet od preko 500 kilometara
BEV na E-GMP platformi imaće domet preko 500 kilometara sa jednim
punjenjem u WLTP ciklusu. Za 80-postotnu napunjenost baterije biće dovoljno tek
18 minuta, dok će za 100 kilometara dometa trebati samo 5 minuta punjenja. Za
razliku od prethodnih električnih vozila koja se mogu puniti samo jednosmerno
je E-GMP platforma fleksibilnija. Nova integrisana punjačka upravljačka
jedinica (ICCU - Integrated Charging Control Unit) omogućava funkciju vehicle-to-load
(V2L), koja može dodatno isprazniti bateriju vozila za potrebe drugog
električnog potrošača (110/220V) bilo gde. Sistem čak može da puni drugo
električno vozilo. Nova funkcija V2L pruža do 3,5 kW snage i omogućava upotrebu
srednje velikog klima uređaja i 55-inčnog televizora do 24 časa.
Do 2025. godine čak 23 električna modela
Platforma E-GMP će Grupaciji pomoći u realizaciji plana da do 2025. godine lansira čak 23 modela BEV, dok će širom sveta godišnje ukupno prodati više od milion BEV-ova. U Kia Motors trenutno teče transformacija u eru elektrifikacije koja se temelji na Planu S - srednjoročnoj i dugoročnoj strategiji. U septembru prošle godine ovaj najstariji korejski proizvođač automobila najavio je da će do 2025. godine udeo baterijskih električnih vozila kod njih iznositi 20 posto, a do 2027. će predstaviti čak sedam isključivo električnih modela.
Komentari(0)