Industry 4.0 - Simply Clever rešenja brenda Škoda
Nove tehnologije koje se nazivaju Industry 4.0 najnoviji su trend. Simply Clever rešenja brenda Škoda ne mogu se samo naći u automobilima, filozofija je takođe primenjena na njihovu proizvodnju
Kišobran koji se nalazi u vratima, strugač za led ili rezervoar za tečnost za pranje vetrobranskog stakla sa integrisanim levkom, to su neka od poznatih Simply Clever rešenja. Ali Simply Clever nije ograničen na gotove proizvode. Fabrike koje proizvode Škoda automobile koriste širok spektar pametnih rešenja, od kojih su neka neočekivano jednostavna. Ova pametna rešenja potpadaju pod koncept Industry 4.0.
Pojam Industry 4.0 povezan je s
automatizacijom i robotizacijom proizvodnje velikih razmera, ali takođe
obuhvata upotrebu svih vrsta podataka koji proizvodnju čine jednostavnijom,
bržom i efikasnijom. Osim modernih robota, pojam obuhvata mnoštvo manje
očiglednih rešenja kojima je svima zajedničko jedno - jednostavni su, ali
njihovo je usvajanje omogućeno samo digitalnim tehnologijama poslednjih godina
i razvojem artificijelne inteligencije (artificial intelligence ili AI). Evo
nekoliko primera Simply Clever rešenja koja Škoda koristi.
Kakva je to buka
Analiza zvuka slična je analizi
slike, samo malo jednostavnija. -Svaka mašina emituje karakteristične zvukove
koje artificijelna inteligencija može proučavati. Kada nadzor otkrije
neočekivani novi zvuk, obaveštava korisnika da se nešto događa - kaže Milan
Dedek, stručnjak za upotrebu AI u prediktivnom održavanju.
To omogućava otkrivanje mogućih
kvarova pre nego što naprave bilo kakvu štetu. Kad kuglični ležajevi počnu da
se zaglavljuju ili se zupčanici, trake, lanci ili druge komponente istroše,
zvuk stroja se malo menja. Čovek to ne može da čuje, ali AI može.
Motori koji zvuče zdravo
Analiza zvuka našla je svoju primenu
u svim segmentima proizvodnje. Sektori za postprodaju Škoda Auto i Škoda Auto
DigiLab testiraju novu aplikaciju za pametne telefone - „Analizator zvuka“.
Aplikacija koristi artificijelnu inteligenciju (AI) i pomaže u brzom i
preciznom prepoznavanju potrebe za bilo kakvim servisiranjem. Program snima
šumove koje proizvodi odgovarajuće vozilo tokom njegovog rada i upoređuje ih sa
postavljenim uzorcima zvuka.
Tehnologija može prepoznati deset
uzoraka s preciznošću od preko 90 procenata. Ako nešto nije u redu, aplikacija
utvrđuje zbog čega nastaju odstupanja i kako se mogu rešiti. To servisiranje
automobila čini bržim i efikasnijim.
-Analizator zvuka sjajna je
ilustracija mogućnosti koje digitalizacija nudi. U budućnosti ćemo koristiti AI
tehnologije kako bismo kupcima ponudili još personalizovanije usluge i
poboljšali njihovo iskustvo - Stanislav Pekar, rukovodilac Škoda sektora za
postprodaju.
QR kod za svaki motor
Ponekad pametna rešenja ne čine ništa
drugo nego omogućavaju pouzdanu identifikaciju proizvoda. U livnici u kojoj se
izrađuju blokovi motora, svaki je označen „kodom matrice podataka“,
ekvivalentom poznatog QR koda. Oznaka je napravljena pomoću posebne igle.
Prednost datamatrix koda je što je otporan na toplotu, hemikalije i abraziju.
-Jedinstveni kod svakog proizvoda
omogućava proveru nalazi li se na pravom mestu u pravo vreme u svakoj fazi
proizvodnje, što sprečava mešanje sličnih delova. Istovremeno, kretanje
proizvoda se može u potpunosti pratiti ako treba rešiti bilo kakve greške -
objašnjava Milan Dedek.
Pametno parkiranje
FabLab kancelarija u srcu Mlade
Boleslav jedan je od inkubatora ideja Industry 4.0. Ovde testiraju sopstveni
sistem kamera koji prepoznaje slobodna parking mesta.
-To je neka vrsta temelja za učenje o
radu s artificijelnom inteligencijom na pristupačnom hardveru. Želimo
iskoristiti svoja iskustva kako bismo osigurali mirnije kretanje kamiona koji
dolaze na lokaciju fabrike - kamioni se često moraju takmičiti s punim
parkingom - kaže Ondrej Ružička iz FabLaba.
-Ono što ovde naučimo može se
primeniti i na drugim mestima. Prvi projekat je u toku u proizvodnji, gde ćemo
pratiti stanje karoserijskih transportnih privezaka. To olakšava planiranje
servisnih poslova, što štedi mnogo novca - dodaje njegov kolega Milan Dedek.
Neka transporter radi
Još jedna pametna ideja zasnovana na
AI razvijena u FabLabu nadgleda stanje ležajeva u kliznim transporterima. To su
veliki paneli koji nose delove automobila u delu proizvodne linije.
-Koristimo termalne kamere za
nadgledanje temperature kugličnih ležajeva transportera, koji mogu da se
zaglave. To nam omogućava preventivnu zamenu ležajeva pri kraju njihovog veka
trajanja - objašnjava Ružička.
Sistem se takođe oslanja na podatke
iz električnih motora koji napajaju klizne klipove. Pojednostavljeno, kada
ležaj počne da trune, električni motor radi manje glatko, pa se problem
predstojećeg ležaja potvrđuje iz dva izvora.
Kako napuniti kontejner
Moderna rešenja koriste se u centru
CKD u Mlada Boleslavi, gde se komponente koje se koriste za izradu Škoda
automobila u inostranstvu utovaruju u kontejnere. Aplikacija Optikon, koju su
zajednički razvili Škoda Auto Logistics, Škoda Auto DigiLab i Škoda IT, pomaže
u savladavanju ovog izazova pomoću AI. Program izračunava kako se moraju
utovariti različite palete kako bi se maksimalno iskoristio kapacitet svakog
kontejnera. Povećavanjem upotrebe kapaciteta kontejnera sa 71 na 72 m³ godišnje
se štedi oko 240 kontejnera i 127 tona emisije CO2.
Digitalni blizanac
Još jedna lekcija o efikasnosti
nedavno je testirana u Vrchlabíju. U proizvodnju je integrisano novo radno
mesto za neprestani rad. To je omogućila tehnologija „digitalni blizanac“, gde
je nova robotska stanica prvi put potpuno testirana u virtualnom okruženju.
-Zahvaljujući tehnologiji digitalnog
blizanca mogli bismo dobiti detaljnu virtualnu sliku proizvodne linije,
simulirati njene procese i brzo proširiti proizvodnu liniju - objašnjava
Christian Bleiel, rukovodilac proizvodnje komponenata, dodajući da je
proizvodna linija bila u potpunosti podešena u virtualnom okruženju pre nego
što je stvarno okruženje promenjeno u skladu s tim.
Robotska kolica s očima na potiljku
Proizvodnje su prometna mesta, osim
samih proizvodnih linija, u stalnom je pokretu i puno ljudi i raznih
transportera i kolica. Automatizovana robotska kolica sada u određenim pogonima
automatski prevoze materijal do proizvodnih linija, a da pri tom ne naleću na
ljude. CEIT kolica imaju poseban skener koji im pomaže u navigaciji kroz
prostore. Ne treba im komplikovani sistem navođenja stazama kojima su se
koristili u prošlosti. Oni imaju mapu prostora unutar svog „mozga“.
-Robotska kolica komuniciraju s raznim delovima proizvodnje i odmah se prilagođavaju trenutnoj situaciji. Donose materijal na proizvodnu liniju upravo kad je to potrebno - kaže Roman Šuma iz Interne logistike. - Omron autonomni mobilni roboti koriste se u pogonu u Vrchlabiju već nekoliko godina. Oni nauče rutu tokom jedne kontrolne vožnje, a zatim automatski mogu izbeći neočekivane prepreke na ruti. Uče i menjaju rutu kako bi što pre stigli do odredišta.
Komentari(0)