Jubilej - Renault 5 Turbo slavi 40. rođendan
Renaultu nisu bile dovoljne pobede koje je zahvaljujući motorima sa turbopunjačem ostvario u trkama 24 sata Le Mansa i Formuli 1 krajem 70-ih, već je odlučio da se oproba i u reliju
Model koji je osmislio Jean Terramorsi i konstruisao Yves Legal razvijen je posebno za relije. Terramosi i Legal su u tu svrhu konstruisali i patentirali 400 modela. Prvi model Renaulta 5 Turbo je predstavljen na Pariškom salonu automobila 1978. Osvanuo je na brojnim naslovnicama zahvaljujući smeštanju motora pozadi u sredinu i širokim točkovima koje uokviruju još širi zadnji blatobrani. Svojim zapanjujućim izgledom ostavljao je utisak Renaulta 5 na steroidima.
Proizveden u Alpine fabrici u Dieppeu
(ukupno 4857 primeraka), ubrzo je pronašao ciljanu publiku, one koji su spremni
da ukrote njegovih 160 KS pri 6400 o/min koje razvija 1,4-litarski
četvrotocilindarski motor Cleon-Fonte, smešten pozadi u sredini. Premda je ovaj
model prvo bio opremljen aluminijumskim vratima i krovom, kao i novom
dizajnerskom unutrašnjošću, od 1983. godine je dostupan u verziji Turbo 2 koja
zadržava tehničke karakteristike, ali ne i dizajn svog prethodnika, uređenje
unutrašnjosti preuzeto je iz modela Renault 5 Alpine Turbo, a aluminijumski
delovi karoserije su promenjeni kako bi se snizila cena.
Vozili su ga slavni vozači relija kao
što su Didier Auriol, Francois Chatriot, Dominique Meyer, Joaquim Moutinho,
Bruno Saby, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier i mnogi drugi, a
Jean Rangotti ga je proslavio na reli trkama širom sveta. Evo kratke istorije
Renaulta 5 Turbo i njegovih trkačkih verzija.
Renault 5 Turbo
Renault 5 Turbo je bio prava
perjanica modela Renault 5, predstavljenog 1972. godine i već tada dostupnog u
deset verzija. Cilj je bio da se ostvari njegov puni potencijal u pogledu
voznih osobina i snage. Pokretan je motorom zapremine 1397 cm3 i najveće
snage 160 KS, pri 6400 o/min, zasnovanom na motoru koji je pokretao Renault 5
Alpine. Garrettov T3 turbopunjač imao je maksimalan pritisak od
860 g/cm2.
Razvijen je sa namerom da učestvuje u
automobilskim sportovima jer je Renault želeo da se vrati međunarodnim reli trkama
sa vozilom koje bi konkurisalo u samom vrhu. Po prvi put su ekipe učinile
upravo suprotno od uobičajenog. Renault 5 Turbo je prvenstveno razvijen kao
trkački automobil, a tek nakon toga su odlučili da proizvedu serijsku verziju u
kojoj će iskoristiti sve što su inženjeri naučili učestvovanjem u automobilskim
sportovima. Za razliku od serijskih modela Renaulta 5 sa prednjim pogonom,
Renault 5 Turbo imao je zadnji pogon koji mu je osiguravao maksimalno
prianjanje. Sa Jeanom Ragnottijem za upravljačem, Renault 5 Turbo osvojio je
Reli Monte Carlo 1981. i brojne druge relije.
Renault 5 Turbo Evropa Cup
Renault Turbo Elf Evropa Cup je prva
svetska trka automobila jedne marke pokretanih motorom sa turbopunjačem. Na
ovom takmičenju su se vozači amateri nadmetali sa proslavljenim prvacima za
upravljačima automobila koji su tek neznatno izmenjeni u odnosu na serijske.
Kada je 1980. godine Renault 5 Turbo
stigao na tržište, bilo je jasno da je reč o novoj perjanici marke čija je
strast prema automobilskim sportovima utkana u njegov DNK. "Bombica"
je ispunila očekivanja. U januaru 1981. godine je osvojila Reli Monte Carlo sa
Ragnottijem i Andrijem za upravljačem. Tri meseca kasnije započeo je Renault
Turbo Elf Evropa Cup koji je zamenio Renault 5 Elf Evropa Cup.
Takmičenje automobila jedne marke
pokretanih motorom sa turbopunjačem sastojao se od 12 trka. Sedam trka je
služilo kao priprema za učestvovanje u Velikoj nagradi F1, dok je jedna trka
služila i kao priprema za takmičenje 24 sata Le Mansa. Svaku trku Renaulta 5
Turbo pratilo je od 80.000 do 100.000 gledaoca! Budući da je bila reč o vozilu
serijske proizvodnje koje nije nosilo velike troškove, amaterski vozači su
iskoristili priliku za odmeravanje snaga sa profesionalnim vozačima kao što su
Jean Ragnotti i Walter Rohrl. Ragnotti je osvojio drugo mesto u sezoni 1981.
godine, nizao pobede u Nürburgringu, Monacu i Dijonu a ostvario je i brojne
plasmane na pobedničkom postolju.
Renault 5 Turbo Tour de Corse
Osim serijske, Renault 5 Turbo je bio
ponuđen i u nekoliko trkačkih verzija. Prva takva verzija u skladu sa propisima
Grupe B nazvana je „Tour de Corse” u čast Ragnottijeve pobede na tom reliju.
Renault 5 Turbo je predstavljen 1980.
godine i jasno je pokazivao nameru da postane najpopularniji Renaultov sportski
model. Trkačka verzija Grupe B, nazvana „Tour de Corse”, proizvedena je za
sezonu 1983. i u verziji za privatne timove je razvijala 285 KS. Originalni
Renault 5 Turbo “Tour de Corse” su krasile boje bolida francuskog vozača Alaina
Serpaggija (učesnika Francuskog prvenstva u reliju od 1983. do 1985. godine i
prvaka Francuskog prvenstva u reliju D2 1985.)
Renault Maxi 5 Turbo
Maxi, zadnja verzija Renaulta 5
Turbo, se uspešno nosila sa konkurentima koji su imali pogon na svim točkovima.
Beskompromisno sportsko vozilo Renault 5 Turbo, predstavljeno 1978. godine, je
prošlo dalek put od svojih početaka kao putničko vozilo. Njegov motor snage 160
KS, smešten pozadi u sredini, naslućivao je da bi buduće trkačke verzije mogle
da ostvare do tada neviđen uspeh. Maxi je bio poslednji član ove sportske
dinastije.
Novi propisi Grupe B iz 1983. godine dopuštali su ugradnju pogona na sva četiri točka. To je značilo da je pred njim veliki izazov jer je imao samo zadnji pogon. Znatno su poboljšana aerodinamička svojstva vozila koje je, na kraju krajeva, predstavljalo poprilično četvrtastu kutiju. Prilagođeni su spojleri i usisnici a ugrađeni su i laki delovi od ugljenikovih vlakana. Karoserija je bila ojačana, vešanja prilagođena, a novi snažniji motor razvijao je do 350 KS. Zbog toga ostaje zapamćen kao najbrži reli automobil sa pogonom na dva točka koji je u rukama Jeana Ragnottija ostvario impresivne pobede na relijima Tour de Corse i Tour de France.
Komentari(0)