Kartica Slobodne ruke - 20 godina inovacije na dlanu
Električni prozori, servoupravljač, klima-uređaj, kamera za vožnju unazad i GPS su tek neke od inovacija koje su zauvek promenile prirodu automobila, a samim tim i svakodnevicu savremenih vozača
Neke od njih su pomogle da se poveća sigurnost, dok su druge dale novi značaj udobnosti. Kartica „Slobodne ruke” umnogome je olakšala upotrebu automobila. Ovaj 20 godina star izum marke Renault u trenu je osvojio brojne vozače, iako na početku i nije sve išlo tako glatko. Iako je na početku delovala kao ekskluzivna naprava dostojna Jamesa Bonda, karticu „Slobodne ruke” postepeno su prigrlili proizvođači automobila širom sveta i ubrzo je postala deo serijske opreme brojnih vozila. Kao i kompakti koji su postali popularni ranih 60-ih, ovaj mali predmet tek nešto veći od kreditne kartice s vremenom je prerastao u jedan od vodećih Renaultovih izuma i ostavio neizbrisiv trag u istoriji automobilske industrije.
Priča o malim stvarima koje su
podstakle revoluciju
Sve je počelo 2001. godine. Bližio se službeni početak prodaje Lagune
II, limuzine koja je trebala da obeleži životni stil 21. veka. Međutim,
dizajneri ovog modela nisu bili u potpunosti zadovoljni završnim proizvodom i
smatrali su ga nedovoljno inovativnim. Neposredno pre službenog predstavljanja
Lagune II, voditelj proizvoda Bernard Dumondel je odseo u nekom luksemburškom
hotelu. U trenutku kada se sa magnetnom karticom u ruci zaputio prema vratima
svoje sobe da bi ih otključao, iznenada mu je sinulo: zašto i automobile ne
bismo otključavali beskontaktnom karticom umesto ključem? I tako se rodila
ideja o kartici „Slobodne ruke”. Dumondel je izložio svoju zamisao voditelju
programa i zadivio Izvršni odbor Grupe (uključujući i samog Louisa Schweitzera,
tadašnjeg direktora Grupe Renault). Projekt je ubrzo prihvaćen, a patent
prijavljen.
Nakon modela R16 TX iz 1973., prvog francuskog automobila sa
elektronskim mehanizmom središnjeg zaključavanja, i Fuega iz 1982., sa
revolucionarnim sistemom daljinskog otključavanja i zaključavanja vrata, Laguna
II je postala prvi serijski automobil namenjen širokom krugu kupaca koji je bio
opremljen karticom „Slobodne ruke”. Zbog ovog specifičnog sistema u prvi mah je
nazivana „automobilom koje se otključava bez ključa”. Renault je u narednim
godinama doradio svoj sistem beskontaktnog otključavanja i zaključavanja i
implementirao ga u modele Espace i Vel Satis. Zatim je svoj izum proširio na
čitavu svoju ponudu vozila, od Clija preko Scenica do Meganea. Najnovija
generacija kartice „Slobodne ruke” automatski otključava vozilo kada mu se
korisnik približi i zaključava ga kada se korisnik od njega udalji-
Inovacija kao spoj tehnologije i
pristupačnosti
Iza minimalističkog izgleda plastične kartice „Slobodne ruke” krije se
napredno elektronsko jezgro, programirano da neprestano komunicira sa vozilom
sa kojim je povezano. Kada se korisnik približi vozilu, karticu očitavaju
odašiljači-prijemnici raspoređeni po čitavom vozilu. Nakon što prepozna zahtev
za potvrdu kartice, vozilo emituje radio signal koji sadrži pristupni kod. Ako
vozilo prepozna kod, automatski će otključati vrata. Sve to traje tek 80
milisekundi – brže od treptaja oka! Kada osoba koja kod sebe ima karticu
„Slobodne ruke” napusti vozilo, ugrađeni računar će u pravilnim razmacima
proveravati da li su kartica odnosno njen korisnik još uvek u blizini. Kada
kartica prestane da emituje signale, ugrađeni računar će automatski zaključati
sva vrata.
Tehničke neizvesnosti i prepreke
Prema Pascalini, razvoj kartice „Slobodne ruke” je bio „veliki izazov
sa brojnim rizicima”. Uprkos osvojenih 5 zvezdica na testiranjima sigurnosti
Euro NCAP-a, prvi meseci prodaje Lagune II su protekli u znaku raznih tehničkih
problema. U ovom razdoblju su prijavljeni i problemi sa prvom verzijom kartice
„Slobodne ruke”. Njen signal su olako ometali drugi predmeti u blizini, na
primer neonska svetla parkirališta. Treba spomenuti i to da je i sama
tehnologija kartice u to vreme bila u početnim stadijumima razvoja. Uprkos
precizno razrađenom dizajnu, zasnovanom na podacima o životnom stilu, navikama
i očekivanjima 6000 ispitanih kupaca, brendu je ponestalo vremena za izradu
prototipa, njegovo testiranje u svim situacijama upotrebe i otklanjanje svih
eventualnih poteškoća. U želji da udovolje svojim kupcima, Renaultovi inženjeri
i dizajneri su odlučili da „u celosti prerade dizajn kartice kako bi s vremenom
bila još efikasnija”, dodaje Pascaline. Kako bi sprečili poteškoće u slučaju da
se baterija kartice isprazni, Renaultovi inženjeri su u njeno kućište ugradili
mali ključ za pokretanje vozila.
U nastavku su samo neki od načina na koje je unapređen dizajn kartice
„Slobodne ruke”. Kako bi uopšte razvili ove funkcije, Renaultovi inženjeri su
morali da svladaju sledeće prepreke:
Zagarantovati vodonepropusnost
kartice. Brojni korisnici su zaboravljali da izvade kartice iz džepova
pantalona ili jakni pre nego što ih stave na pranje.
Napraviti čvršće kućište. Pored
toga, korisnici bi često znali da stave karticu u zadnji džep i zatim slučajno
sednu na nju.
Uz pomoć računara u vozilu
deaktivirati daljinsko otključavanje kada se korisnik približava vozilu.
Korisnici koji su tokom pranja automobila držali karticu uz sebe doživljavali
su pravu neprijatnost. Naime, automobil bi se neprestano zaključavao i otključavao
na svako udaljavanje ili približavanje korisnika.
Ugraditi ključ za pokretanje u
karticu. U slučaju da kartica zakaže ili se njena baterija istroši, Renault je
u kućište kartice ugradio mali ključ za pokretanje koji služi i za ručno
otključavanje vrata.
Ponuditi četiri personalizovane
kartice po vozilu. Članovima domaćinstva koji dele isti automobil Renault je
odlučio da ponudi do četiri personalizovane kartice. Svaka kartica ima posebno
prilagođene postavke za svog korisnika (postavke radija, sedišta, klima-uređaja
itd.).
Skratiti vreme provedeno u
servisnoj radionici. Da bi dijagnostička provera u servisu trajala što kraće,
kartica „Slobodne ruke” sadrži podatke kao što su broj šasije i registarski
broj vozila, informacije o vlasniku, opremi, kilometraži, pa čak i o pritisku u
gumama. Kao da imate pasoš za svoj automobil!
20 godina tehnološkog razvoja
U 20 godina otkako je predstavljena, Renaultova kartica „Slobodne ruke”
je doživela niz poboljšanja – kako u pogledu dizajna tako i u pogledu
tehnologije. Prvu „praktičnu” karticu ove vrste je izradio dobavljač opreme
Valeo 2001. godine. Korisnici su uz pomoć nje mogli da otključaju automobil
pritiskom dugmeta na kartici ili na ručici vrata. Serijske kartice su
funkcionisale kao daljinski upravljač, dok su sofisticiranije verzije kartica
omogućavale pristup vozilu bez upotrebe ključa. Na središnjoj konzoli se
nalazilo mesto za karticu i dugme za pokretanje motora.
Godine 2007. Renault je osmislio čarobnu karticu. Sa karticom u džepu,
vozač je samo trebao da dotakne ručicu vrata i vozilo bi se otključalo. Mesto
za karticu u unutrašnjosti automobila od tada je uklonjeno. Renault je 2015.
predstavio Espace V, monovolumen sa još efikasnijom i modernijom verzijom
kartice „Slobodne ruke”. Model je svojim korisnicima izražavao dobrodošlicu
svetlosnim i zvučnim efektima.
Dizajn kartice, predstavljen 2019. godine, je u punom smislu omogućio
upravljanje slobodnih ruku. Automobil se automatski zaključavao kada bi se
korisnik udaljio sa karticom i ponovno otključavao kada bi mu se korisnik
približio. Novi Megane E-TECH Electric, koji će biti predstavljen 2022., doneće
nam novo iskustvo upravljanja slobodnih ruku. Zahvaljujući efikasnijim
prijemnicima, vozilo brže prepoznaje vlasnika u čitavom okruženju vozila.
Približavanje korisnika vozilu popraćeno je efektima dobrodošlice, skrivene
ručice vrata, inače stopljene sa karoserijom, odjednom iskaču, a poklopac
priključka za punjenje automatski se otključava.
Kakva je budućnost kartice
„Slobodne ruke”
Renault, predvodnik u području tehnoloških inovacija, poslednjih godina je nastojao da karticu „Slobodne ruke” učini još jednostavnijom za upotrebu. U tu svrhu je smanjio elektronske delove u njenom jezgru, povećao domet i optimizovao životni vek ugrađene baterije. Poboljšan je i sigurnosni sistem kartice pa ju je sada još teže hakovati. Budući da bi pametni telefoni uskoro mogli da zamene kartice, Renault je odlučio da iskoristi sve što one pružaju i da im ne dopusti da odu u zaborav. Šta više, ovogodišnji podaci o porudžbinama Renaultove dodatne opreme pokazuju da kupci itekako cene kartice za upravljanje slobodnih ruku. Gotovo svaki drugi od tri prodata Renaultova vozila poručena su sa karticom „Slobodne ruke”. Neki modeli, kao što su ZOE i Espace, su u 100 % slučajeva naručivani zajedno sa karticom, dok su neki drugi, kao što su Scenic, Captur, Kadjar, Talisman, Koleos i Megane Conquest, naručeni sa karticom u više od 90 % slučajeva.
Komentari(0)