Kia i Hyundai - Nova toplotna pumpa za duži domet električnih vozila
Kompanije Kia i Hyundai nedavno su predstavile nove detalje u vezi sa njihovim inovativnim sistemom toplotne pumpe koju će koristiti kod svojih električnih vozila sa ciljem povećanja dometa
Kijina toplotna pumpa se može pohvaliti inovacijom koja korišćenjem generisane toplote greje kabinu i tako maksimizuje razdaljinu koju električna vozila prelaze sa jednim punjenjem. To vozačima EV-ova omogućava grejanje kabine u hladnim danima bez osetnog uticaja na skraćenje dometa, koje je karakteristično za ostala električna vozila.
Tehnologija toplotne pumpe korišćena i kod Soula EV
Tehnologija je prvi put predstavljena 2014. godine kod Kia
Soula EV prve generacije. Toplotna pumpa koja sadrži kompresor, isparivač i
kondenzator koristi generisanu toplotu koju emituju električne komponente
vozila, zatim reciklira tu energiju za efikasnije grejanje kabine. Ta
tehnologija e-Soulu omogućava da na taj način sačuva 180 kilometara dometa pri
niskim temperaturama. Sistem toplotne pumpe, koji spada u sami vrh automobilske
industrije, razvijen je za nova električna vozila Kia i Hyundai.
Novi sistem koristi generisanu toplotu različitih električnih
komponenti za postizanje maksimalnog dometa EV-ova u zimskim prilikama. Ove
inovacije omogućavaju električnim Kijama, trenutno u Evropi nudi potpuno
električne modele e-Soul i e-Niro, da vozačima nude stabilan domet i pri niskim
temperaturama kada obična električna vozila ostalih proizvođača doživljavaju
osetan pad dometa bez dodatnog punjenja.
Kabina električnog
vozila se zagreva bez gubitka energije
Tehnologija Kijine toplotne pumpe je debitovala pre šest
godina kod prve generacije Soula EV. Od tada je ova tehnologija usavršena za
nove električne modele. Preradom dodatne generisane toplote zadržava više
energije, ne samo iz različitih električnih modula. Sistem koristi toplotu,
koju ove komponente emituju za isparavanje sredstva za hlađenje i prebacivanje
iz tekućeg agregatnog stanja u gas. Gas pod visokim pritiskom se pomoću
kompresora i kondenzatora ponovo vraća u tekućinu.
Ovaj proces stvara dodatnu toplotnu energiju, koju dobija
toplotna pumpa i koristi se za grejanje kabine. Ova sačuvana energija
poboljšava efikasnost sistema ventilacije, a nakon toga je prerađuje za što
efikasnije grejanje kabine i manju potrošnju baterije. Manjim opterećenjem
baterije toplotna pumpa smanjuje potrošnju energije ventilacionog sistema i
time povećava domet električnog vozila. Kia će i dalje razvijati tehnologiju
toplotne pumpe sa ciljem postizanja još većih unapređenja po pitanju čuvanja
energije i efikasnosti.
Sistem je bio od prvog predstavljanja 2014. godine postepeno
usavršavan pomoću testiranja u ekstremnim zimskim uslovima na severu Švedske,
gdje temperature zimi dostižu -35°C. U takvim ekstremnim uslovima istraživači
su izumeli dodatne načine prerade otpadne toplote kako bi povećali efikasnost
sistema toplotne pumpe. Testiranje tehnologije u takvim uslovima garantuje da
će toplotna pumpa dobro raditi i u najhladnijim okruženjima.
Grejanje baterijskog
sklopa povećava domet električnih vozila
Toplotna pumpa je jedna od brojnih inovacija, koje su izumeli
kod sadašnje generacije električnih Kia, sa mehanizmom grejanja, koji se
koristi i kod glavnih unapređenja baterijskih sklopova. Vodeno hlađenje
baterijskog sklopa Kijinih EV-ova za razliku od uobičajenog vazdušnog hlađenja
donosi dodatno povećanje dometa bez povećanja dimenzija. To znači da baterijske
ćelije mogu pohraniti više energije, vodeno hlađenje zauzima manje prostora u odnosu
na vazdušno hlađenje, što povećava gustoću baterije do 35 posto.
Ta inovacija znači da Kijina najnovija električna vozila mogu
ponuditi dvaput veći domet i kapacitet baterije u odnosu na EV-ove prve
generacije i da sa jednim punjenjem mogu prelaziti puno duže relacije. Tako je
Soul EV prve generacije sa litijum-jonskim polimernom baterijom kapaciteta
30kWh nudio domet od oko 180 kilometara sa jednim punjenjem, dok Soul EV druge
generacije sa baterijom kapaciteta 64 kWh sa jednim punjenjem uz skoro jednak
volumen može preći do 386 kilometara.
Studija koju je sprovelo južnokorejsko ministarstvo za
zaštitu životne sredine pokazala je da e-Nirova toplotna pumpa osetno smanjuje
potrošnju energije pri niskim temperaturama. Pri - 7°C sa upaljenim
ventilacionim sistemom ostalo je 90 posto dometa u odnosu na vožnju pri 26°C,
što podiže lestvicu za sva električna vozila. Primera radi, spomenimo da domet
kod većine EV-ova drugih proizvođača u jednakim uslovima pada od 18 do 43
posto.
Dalji razvoj
tehnologije toplotne pumpe
Kia će i dalje razvijati i usavršavati sistem toplotne pumpe i ostale sa tim povezane inovacije, zajedno sa drugim tehnologijama, koje se tiču sledeće generacije električnih vozila. Kia u svojoj srednoročnoj i dugoročnoj strategiji zvanoj Plan S namerava do 2025. godine lansirati 11 potpuno električnih vozila, čija godišnja prodaja bi trebala dostići pola miliona EV-ova.
Komentari(0)