Naslednik Bube - 50 godina Golfa, istorijat bestselera
Serijska proizvodnja bestselera počela je u Volfsburgu u martu 1974. Više od 37 miliona jedinica napravljeno je od tog prvog Golfa do danas
Golf I - od 1974. do 1983.
Prvi serijski Golf proizveden je u
Volkswagenovoj fabrici u Volfsburgu, krajem marta 1974. Tržištu je zvanično
predstavljen u maju iste godine. Pre toga je Buba, sa svojom kombinacijom
motora postavljenog pozadi i pogonom na zadnjoj osovini, decenijama oblikovala
ime i znak Volkswagena. Ipak, sa prvim Golfom, označen je početak nove ere:
vreme je za motor postavljen napred i pogon na prednjoj osovini. Modeli
Scirocco i Passat, predstavljeni 1973. godine, pokrenuli su ovaj trend tek
nekoliko nedelja ranije. Ipak, prvi Volkswagen sa prednjim motorom i pogonom na
prednjoj osovini bio je model K70, predstavljen 1970. godine, preuzet od NSU.
Golf je, po zapremini najveći u svom
segmentu, takođe preuzeo ovu novu tehnologiju. Kao naslednik Bube, koja je
prodata u preko 21,5 miliona primeraka, Golf I – za čiji su dizajn bili
zaslužni Đorđeto Đuđaro (Giugiaro) i Volkswagen – ispred sebe je imao velika
očekivanja po kojima je trebalo da nastavi priču o najuspešnijem automobilu na
svetu do tog trenutka. Kako se ispostavilo, moderan i siguran koncept pogonskog
sistema, velika fleksibilnost koju nude prtljažna vrata i sklopivi naslon
zadnjih sedišta, kao i sam dizajn, bili toliko impresivni da je u oktobru 1976.
već bilo vreme da se proslavi proizvodnja milionitog Golfa. Prva generacija
Golfa, zajedno sa, u to vreme, ostalim verzijama koje su poput modela Jetta
imale identičnu strukturu, ostvarila je prodajne rezultate širom sveta od
ukupno 6,9 miliona jedinica.
Golf II - od
1983. do 1991.
Prva faza evolucije. Bila je to Golf
„dvojka“ sa kojom je „bejbi-bumer“ generacija rođena 1960-ih naučila da vozi.
Za to vreme, prethodnik je već postao favorit među instruktorima vožnje i
vozačima koji uče, dok je novi Golf sada konačno i nepovratno osvojio ovu
generaciju. U stvari, nemački pisac Florijan Ilis je kroz naslov jednog od
svojih romana dao ime ovoj generaciji: „Generacija Golf“. I upravo je ovaj Golf
praktično učinio da napredak postane dostupan svima – tehnologije su
uključivale katalizator koji je kontrolisala lambda sonda, sistem protiv
blokade točkova ili prvi pogon na sva četiri točka okviru ponude modela. Tajna
iza Golfovog uspeha ležala je u činjenici da su dizajneri preneli DNK prve
generacije na njegovog naslednika, i na taj način negovali Golfovu dizajnersku
kulturu za ubuduće. Zato i dan danas, ovaj DNK i dalje čini svaki Golf lako
prepoznatljivim. Posle 6,3 miliona proizvedenih vozila, Golf „dvojka“ prestala
je da se proizvodi u leto 1991.
Golf III -
od 1991. do 1997.
Pobeda za bezbednost. U avgustu 1991.
Volkswagen svojim Golfom treće generacije započinje novu eru bezbednosti. Golf
III je 1992. bio prvi model iz proizvodne linije sa prednjim vazdušnim
jastucima, a veliki napredak u oblasti dizajna karoserije doveo je i do
značajnih unapređenja njegovih bezbednosnih svojstava u slučaju sudara.
Navodimo još nekoliko prekretnica koje je treća generacija Golfa donosila u
kompletnoj liniji proizvoda: prvi šestocilindrični motor (VR6), tempomat, prvi
oksidacioni katalizator za dizel motore, prvi dizel motor sa direktnim ubrizgavanjem
i prvi bočni vazdušni jastuci. Proizvodnja treće generacije Golfa, nakon 4,8
miliona proizvedenih vozila, okončana je 1997. godine.
Golf IV - od
1997. do 2003.
Stilska ikona. Danas se Golf četvrte
generacije smatra pionirskom stilskom ikonom među stručnjacima za dizajn –
razlog za to je uspeh kojim je premostio jaz u odnosu na Golfa jedinicu iz
1974. sa svim svojim jasnim karakteristikama i upečatljivim dizajnom C-stubova
u celoj liniji. Sa Golfom IV, Volkswagen je implementirao potpuno novi standard
kvaliteta u ovom segmentu. Uveden je ESP sistem kojim je dat dodatni doprinos
bezbednosti koja postaje dostupna masama.
Inicijalno uveden u Nemačkoj, sistem
elektronske kontrole stabilnosti ubrzo postaje standard u serijskoj
proizvodnji. Sada veoma tražen kao klasik, Golf GTI sa 132 kW/180 KS
predstavljen je 2001. kako bi obeležio 25. godišnjicu GTI-ja. Godinu dana
kasnije stiže prvi Golf sa benzinskim motorom sa direktnim ubrizgavanjem (FSI)
i premijera vazdušnih zavesa u standardnom paketu opreme. Volkswagen je 2002.
godine predstavio i najmišićaviju verziju Golfa do sada: 250 km/h R32,
originalnu verziju današnjeg Golfa R. 2003. godine, ovaj Golf R32 je prvi put
bio dostupan sa menjačem sa duplim kvačilom (DSG). Nakon 4,9 miliona
proizvedenih vozila, Golf IV je iste godine napravio mesta na proizvodnim
linijama za Golf pete generacije.
Golf V - od
2003. do 2008.
Brisanje klasnih granica. Peta
generacija Golfa donela je udobnost i dinamičnost koje su prevazišle najveći
broj konkurenata u višoj klasi vozila srednje veličine. Isto to važilo je i za
kvalitet. Predstavljanjem Golfa V 2003., posebno je istaknuta stabilnost
laserski zavarene karoserije čija je torziona krutost povećana za 35 procenata.
Ovo je takođe značilo da je Golf po prvi put mogao opciono da ponudi zadnje
bočne vazdušne jastuke – u kombinaciji sa šest standardnih vazdušnih jastuka
(prednji, bočni napred, vazdušni jastuk za zaštitu glave) a to je sada značilo
da je ukupno osam ovih zaštitnih jastuka bilo u vozilu. Osim toga, Golf V je dobio
visoke ocene zahvaljujući svojoj novoj multi-link zadnjoj osovini, novim,
sedmostepenim DSG menjačem, bi-ksenonskim farovima, premijerom benzinskog turbo
motora sa direktnim ubrizgavanjem u Golfu GTI, kao i prvim dvostrukim punjačem
(twincharger) na svetu sa turbopunjačem i kompresorom. Do predstavljanja Golfa
VI 2008. godine, sve varijante Golfa petice proizvedene su u 3,4 miliona
jedinica.
Golf VI - od
2008. do 2012.
Vrhunske tehnologije u kompaktnoj
klasi. Na osnovi šeste generacije koja je predstavljena 2008. godine, u periodu
od četiri godine, do kraja jula 2012., proizvedeno je još 3,6 miliona Golfova.
U smislu bezbednosti, ovog puta napravljen je ogroman iskorak: laserski
zavarena karoserija bila je toliko stabilna da je ostvarila maksimalan rezultat
i zaradila pet zvezdica na EuroNCAP testu. U paket standardne opreme uključen
je još jedan vazdušni jastuk: vazdušni jastuk za kolena. Što se tiče kvaliteta,
unutrašnjost Golfa šeste generacije smatrala se za posebno inovativnu. Novi
sistemi asistencije, kao što su Light Assist dinamička kontrola prednjih
svetala, asistencija pri parkiranju, asistencija pri kretanju uzbrdo i
tehnologije koje su uključivale i DCC sistem adaptivne kontrole šasije, učinili
su da progresivni Golf 2009. postane „Svetski automobil godine“. Dostupne su
bile i funkcije start/stop i režim rekuperacije energije, dinamičko svetlo za
skretanje kao i LED zadnja svetla.
Golf VII -
od 2012. do 2019.
Promenjena spirala težine. Volkswagen
je u Berlinu 4. septembra 2012. proslavio svetsku premijeru sedme generacije
Golfa. Samo dan kasnije, pretprodaja ovog bestselera – sa ukupnim rezultatom od
29,3 miliona prodatih jedinica – počela je na određenim tržištima. Težina novog
Golfa smanjena je za 100 kilograma da bi se preokrenula često pominjana spirala
rasta težine. U zavisnosti od motora, bilo je moguće smanjiti potrošnju do 23
procenta u poređenju sa prethodnikom. Volkswagen je predstavio Golfa sa čitavim
nizom novih sistema asistencije. To je uključivalo sistem automatskog PCBS
kočenja nakon sudara, proaktivni sistem zaštite putnika, kao i ACC adaptivni
tempomat i sistem nadzora Front Assist sa City sistemom za iznenadno kočenje.
Volkswagen 2014. kreće u eru električne mobilnosti sa novim e-Golfom. Kroz
kapije fabrike izašlo je oko 6,3 miliona jedinica Golfa VII.
Golf
VIII - od 2019.
Progresivna era modernog.
Retrospektiva: u oktobru 2019. Volkswagen je predstavio osmu generaciju Golfa
na svetskoj premijeri u Autoštadu u Volfsburgu. Pretprodaja je počela 5.
decembra 2019, a prvi Golf VIII isporučen je prodavcima i kupcima početkom
2020. Jedno je sigurno: nikada ranije Golf nije bio tako progresivan. Sa svojim
novim blagim i plug-in hibridnim pogonima, potpuno je naelektrisao kompaktnu
klasu. Volkswagen je jedan od prvih automobila u segmentu koji olakšava vožnju
uz pomoć sistema Travel Assist. Još jedna nova karakteristika u Golfu je debi
Car2X tehnologije, koja može unapred da upozori na opasnost.
Čak i početna verzija ima funkcije
kao što su asistencija za promenu trake (Lane Assist), autonomna asistencija
pri kočenju u slučaju nužde (Autonomous Emergency Braking Front Assist), LED
prednja svetla, LED zadnja svetla, automatski klima uređaj i onlajn
infotainment sistem u standardnom paketu opreme. U martu 2020. Volkswagen je
upotpunio ponudu sportskim modelima Golf GTI, Golf GTE i Golf GTD. Naročito u
kombinaciji sa DCC adaptivnom kontrolom šasije i funkcijom Vehicle Dynamics
Manager koja se po prvi put koristi u Volkswagenu, osma generacija donosi
neviđen nivo udobnost i dinamičnosti u ovoj klasi. Nova varijanta Golfa
debituje u septembru 2020.
Mesec dana kasnije, Volkswagen je upotpunio asortiman svetskim premijerama Golfa GTI Clubsport (221 kW/300 KS) i Golfa R sa pogonom na svim točkovima (235 kW/320 KS). Do sada je prodato više od milion jedinica Golfa osme generacije. Ukupno je do danas napravljeno više od 37 miliona Golfova. Budućnost počinje sada: stigla je nova evoluciona faza osme generacije.
Komentari(0)