Nissan slavi 10 godina uspeha modela Juke
Godine 2010. Nissan razbija ustaljeni kalup na evropskom tržištu automobila predstavljanjem kompaktnog crossovera Juke. Na tržištu nije bilo ničega sličnog tome
Smelim, prepoznatljivim dizajnom koji kombinuje snagu i sportski duh, predstavljao je osvežavajuću alternativu tradicionalnim izborima za kupce u to vreme. U godinama koje su usledile nakon predstavljanja, prodaja je znatno premašila Nissanova prvobitna očekivanja. Uprkos dolasku mnogih konkurenata nakon njega, Juke je ostao referentni automobil u ovom tržišnom segmentu sa prodajom od preko 1,5 milion primeraka do trenutka kada je druga generacija ovog modela stigla u oktobru 2019.
Najnovija generacija zadržava mnogo
atributa koji su definisali njegovog prethodnika, ali tu su i brojna
unapređenja koja pružaju vrhunski, povezani i angažovani doživljaj vožnje.
Njegov prepoznatljiv karakter poboljšan je zahvaljujući sofisticiranoj paleti
boja i brojnijim opcijama personalizacije koje omogućavaju 15 dvobojnih
kombinacija. Ovo uključuje njegov narandžasto-crveni Fuji Sunset potpis i
najpopularniju dvobojnu kombinaciju, biserno belu sa crnim krovom. U sklopu
proslave desetogodišnjice radikalnog, pionirskog Juke-a protagonisti koji su
igrali ključnu ulogu u njegovom dizajniranju, osmišljavanju i razvoju prisećaju
se tog procesa.
Poglavlje 1 - Smeli početak
Alfonso Albaisa
-Bilo je bez presedana. Gledajući iz
naše prizme, mi nismo imali nikakvu reference za rad, ali kreativna semena su
se pojavila na samom početku prilično brzo i snažno. Znali smo da želimo da
stvorimo nešto suštinski drugačije, a ne smo manju verziju modela Qashqai. Da
bismo stekli predstavu o odabranom dizajnu, predstavili smo 2009. godine
konceptni automobil Qazana, a reakcija na njega je potvrdila naš instinkt.
Smelim dizajnom, stvarali smo novu kulturu automobila. Svedočenje rađanju i
razvoju ove kulture je ono što je bilo zanimljivo. Postojao je prilično visok
nivo uzbuđenja i iščekivanja oko istraživanja nepoznatog, a u kompaniji je
vladalo poletno raspoloženje - kaže Alfonso Albaisa, potpredsednik Nissan
Design Europe u to vreme, sada viši potpredsednik za globalni dizajn Nissan
Motor Co Ltd.
Emanuele Berlenghi
-Uspeh Qashqai-a u Evropi dao je
Nissanu samopouzdanje da se kreće smelije u pravcu Juke-a. Imali smo više
mogućnosti za razvoj proizvoda. To je bila polazna tačka. Razmišljali smo kako
bi trebalo težiti da ponovimo uspeh QASHQAI-a, ali u B-segmentu. Međutim, svi
smo se složili da ne bi trebalo napraviti jednostavnu kopiju. Ceo izazov za
evropski tim bio je da osmisli ideju i tržištu ponudi novi predlog - rekao je
Emanuele Berlenghi, regionalni menadžer proizvoda Juke Nissana Europe u to
vreme, danas direktor marketinga proizvoda Dongfeng Nissan Passenger Vehicle
Co.
Lesley Busby
-Sećam se da sam gledao konceptni
automobil Qazana pored Nissana QASHQAI – automobila koji je pokrenuo segment
crossovera. QASHQAI je izgledao sveže, ali koncept Qazana bio je tako
upečatljiv i drugačiji - objasnio je Lesley Busby, dizajner za boje Nissana
Design Europe u to vreme, danas viši menadžer za boje Nissan Design Europe.
Matthew Weaver
-Jasno se sećam prijema koji je
koncept Qazana imao na međunarodnom sajmu automobila u Ženevi 2009. Novinarima
smo rekli da idemo u novom pravcu, da očekujemo neočekivano. Nisu nam
poverovali. Godine 2010. svetu smo otkrili serijski automobil. Pregršt ideja.
Nissan Juke je stigao i potvrdio svoju upečatljivu pojavu - kaže Matthew
Weaver, viši dizajner eksterijera Nissana Design Europe u to vreme, danas
potpredsednik Nissana Design Europe.
Poglavlje 2 - Prazno platno
Matthew Weaver
-Tokom čitavog procesa dizajniranja
JUKE-a ključno je bilo korišćenje različitih izvora inspiracije. Jednog dana
bio sam u vozu i setio se da sam video mladića sa ravnom kapom na kojoj je
dijamantska lobanja, svetlom majicom, sakoom na pruge i patikama. Bila je to
eklektična kombinacija, ali pomislio sam: ako ljudi ne moraju da se usklade,
zašto bi morali automobili? Različitost je dobra, ističe se. To je upravo ono
što smo želeli da postignemo sa JUKE-om.
Jamie Maclean
-Radeći sa timovima za planiranje
proizvoda, imali smo potpuno prazan list papira. Nismo mogli prestati da
razmišljamo o mogućnostima! Juke je trebalo da bude upotrebljiv poput hečbeka,
ali uzbudljiv za vožnju poput sportskog automobila - objasnio je Jamie Maclean
inženjer za istraživanje tržišta Nissana Technical Centre Europe u to vreme,
danas viši menadžer za planiranje proizvoda Nismo Nissana Motor Limited.
Poglavlje 3 - Prepoznatljiv dizajn
Lesley Busby
-Nissan ima strast za istraživanjem
granica, pa smo želeli da učinimo nešto radikalno sa Juke-om. Na primer,
centralna konzola je dizajnirana da oponaša rezervoar za gorivo za motocikle,
pa su njen oblik i boja odisali sportskim duhom i osećajem uzbuđenja. Obično
nikada ne postoji ovakvo spajanje svetova, ali trebalo je da istražimo, da
izađemo iz naše zone udobnosti.
Matthew Weaver
-Neko je jednom rekao da je svrha
dizajna automobila upotreba minimalnog broja linija mogućih za stvaranje
fizičke forme. Izazov za nas je bio da formulišemo dizajn koji bi bio
funkcionalan, ali takođe i privlačan. Rezultat toga je da sve u vezi sa Juke-om
privlači pažnju i razlikuje se, i sve je to imalo svrhu. Na primer, postoji
jedna linija koja započinje kao prednji ugao automobila i raste da bi postala
luk točka. Zatim se uliva u bočni deo karoserije gde postaje luk zadnjeg točka.
Upravo su detalji poput ovog Juke-u dali smelu formu i učinili ga suštinski
funkcionalnim.
Poglavlje 4 - Izazovan koncept
Jamie Maclean
-Jedan od najvećih izazova bio je
pokušaj da se Juke-ova dinamika, upravljivost i vožnja usklade sa sportskim
stilom. Ovaj proces smo započeli u junu 2006. Okupili smo niz automobila
zajedno – od hečbekova do sportskih automobila, i testirali ih da shvatimo
kakav karakter želimo da postignemo. Juke je bio toliko drugačiji koncept za
sve nas i put nije bio lak. Svaki tim je doživeo izazove, ali deleći ideje i
strasti jedni sa drugima, razvili smo jasnu viziju o tome šta bi trebalo da
bude ishod. Upravo je ta energija omogućila da konačni koncept bude toliko
uspešan.
Alfonso Albaisa
-Juke je bio pun pogodak, ali svi su
želeli da to iskuse. Postojalo je pravo uzbuđenje i odlučnost celog tima da od
Juke-a naprave nešto epsko. Ljudi su želeli da veruju da sve dizajnerske
karakteristike, čak i neobičnu centralnu konzolu, možemo preneti u proizvodnju
i zadržati sve kul stvari. Ovo je za nas bio najveći izazov i doveo je do
nekoliko teških pregovora. Nekoliko godina u svom životnom ciklusu, Nissan je
pomerio tradicionalne granice formule kompaktnog crossovera predstavljanjem
sportske Juke Nismo verzije. A onda je oživeo ultimativni Juke, opremljen
pogonskim sklopom od 550 KS iz Nissanovog legendarnog superautomobila GT-R.
Poglavlje 5 - Ambiciozan projekat
Jamie Maclean
-Bili smo u suštini smeli sa našim pristupom
Juke konceptu. Imao je prepoznatljiv karakter i osećaj za energiju. Želeli smo
da idemo dalje i stvorimo nešto posebno sa uzbudljivim preokretom. Rezultat je
bio performanse verzije Juke Nismo iz 2013. godine koju smo 2014. dodatno
podigli na viši nivo sa Juke Nismo RS. Bio je to uzbudljiv projekat, sve od
poboljšanih performansi do poboljšanog sportskog stava na putu i promena
podešavanja, tako nešto nikada ranije nije viđeno na crossoveru.
Satoru Tai
-Ako smo premašili očekivanja ljudi
sa Juke Nismo, oduševili smo ih sa onim što smo uradili sa Juke-R. U Nissanu
Design Europe, osetili smo da je naš posao da uradimo nešto sasvim drugačije –
da u potpunosti premašimo očekivanja ljudi, kako u Evropi, tako i kod naših
kolega u Japanu. Sa Juke-R stavljamo GT-R motor i komponente za upravljanje u
karoseriju Juke-a optimizovanu za performanse. Kombinovati ova dva sveta bio je
neverovatan dizajnerski izazov, ali napravili smo crossover sa performansama
superautomobila - kaže Satoru Tai, potpredsednik Nissana Design Europe u to
vreme, danas izvršni direktor za dizajn Nissana Motor Co. Ltd.
Poglavlje 6 - Uzbudljiva budućnost
Satoru Tai
-Šta za nas znači Juke? Znači strast.
Postoji mnogo strastvenih ljudi u Nissanu, i svi imamo strast da radimo nešto
drugačije. Od smelog dizajna do njegovog pionirskog duha u stvaranju B-SUV
segmenta, Juke je originalan u svakom smislu te reči. Nissan je veoma dobar u
"originalnom" radu, pa nameravamo tako da nastavimo i dalje.
Epilog
Marco Fioravanti
-Prateći uspeh prvog Juke-a, znali smo da je za drugu generaciju Juke-a potrebno još više podići nivo smelosti i iskustvo kupaca. Trudili smo se da zadržimo istu pionirsku energiju, ali i da je razvijemo kako bi bio "zreliji". Jednako je prepoznatljiv, ali prostraniji, nudi napredni sistem za zabavu NissanConnect i osećaj visokog kvaliteta. Takođe ima napredne tehnologije za pomoć u vožnji poput ProPILOT-a. Juke je moderan Nissan u svakom pogledu i nastavlja da jača. Kako se približavamo godišnjici njegovog otkrivanja, vidim sve više i više novih vozila Juke na putevima i dopada mi se raznolikost dvobojnih opcija koje kupci biraju. Ovo je svakodnevni dokaz da kupci prihvataju drugu generaciju Juke-a sa entuzijazmom koji je bio ključ uspeha prve generacije Juke-a. Čvrsto verujem da je Juke automobilska ikona. On oličava strasti koju imamo u Nissanu - objasnio je Marco Fioravanti, potpredsednik za planiranja proizvoda Nissana Automotive Europe.
Komentari(0)