Nova Toyota Yaris - Četvrta generacija kreće u tržišni pohod
Prva primena nove platforme GA-B omogućava dinamičan stil, kompaktnost, praktičnost, užitak u vožnji i sigurnost
Potpuno nova, četvrta generacija
Yarisa je automobil koji odgovara na zahteve gradskog života, ali i pruža
užitak na otvorenom drumu ili auto-putu. Osmišljen je da bude okretan u gustom
saobraćaju na uskim gradskim ulicama, što se vidi u njegovim kompaktnim
proporcijama i najmanjem krugu okretanja u klasi, uz istovremeno prostranu i
udobnu unutrašnjost visokog kvaliteta sa specifikacijom opreme koja zadovoljava
sve potrebe današnjih kupaca za povezivanjem i jednostavnim pristupom
informacijama.
TNGA - temelj za niz novih modela
Ključ Toyotinog ispunjavanja ovih
ciljeva, kada je reč o Yarisu, prva je primena filozofije Toyotine nove
globalne arhitekture (Toyota New Global Architecture - TNGA) na malom
automobilu, uvođenjem modularne platforme GA-B koja će biti temelj za niz novih
modela. Platforma GA-B ključna je za poboljšane dinamičkih performansi Yarisa,
jer mu daje sniženo težište i puno veću krutost karoserije. Osim toga,
omogućava dizajnerima stvaranje izraženijeg automobila snažnijeg izgleda,
privlačnog i individualnog identiteta. Ovaj novi model koristi najnoviju razvojnu
stepenicu Toyotine četvrte generacije hibridnih električnih pogonskih sklopova,
zahvaljujući čemu automobil troši manje goriva, ima manju emisiju štetnih
gasova, kao i značajno poboljšanu sposobnost vožnje samo na električni pogon,
većom brzinom i na veće udaljenosti. Zapravo, u gradskoj vožnji novi Yaris se
može kretati značajan deo vremena uz nultu emisiju štetnih gasova, baš kao neko
baterijsko električno vozilo, ali bez brige oko punjenja baterije.
Ponovo podiže standarde
Jačajući svoju reputaciju predvodnika
u svom segmentu u pogledu bezbednosti, Toyota Yaris ponovno podiže standarde. U
skladu s Toyotinom posvećenošću širenju dostupnosti sigurnosti, novi Yaris
uživa pogodnosti još šire primene aktivnih sistema Toyota Safety Sense kao
standardne opreme, uključujući napredne sisteme pomoći vozaču (Advanced Driver
Assistance Systems - ADAS), kao što su pomoć u zadržavanju u saobraćajnoj traci
(Lane Trace Assist), pomoć u zakretanju upravljača u slučaju potrebe (Emergency
Steering Assist) i sistem pomoći u
skretanju na raskrsnici (Intersection Turn Assistance). Funkcionalnost
sistema predsudarne zaštite proširena je tako da sada može prepoznati pešake
danju i noću, a bicikliste danju. Novi Yaris nudi i, prvi u svom segmentu,
sistem pomoći u skretanju na raskrsnici (Intersection Turn Assistance) radi
prepoznavanja opasnosti od sudara s nadolazećim vozilima i pešacima prilikom
skretanja u raskrsnici, i prva je Toyota opremljena centralnim vazdušnim
jastucima. Oni sprečavaju međusobni sudar vozača i suvozača prilikom bočnog
sudara. Uz sve ove dodatke i pogodnost značajno povećane krutosti karoserije
zahvaljujući platformi GA-B, Toyota ima za cilj da učini novi Yaris
najsigurnijim malim automobilom na svetu.
Yasunori Suezawa je glavni inženjer za
novi Yaris i ima jasnu sliku o tome kakav automobil treba da bude u vreme
radikalnih promena u automobilskoj industriji.
-Nanovo smo promišljali vrednosti
koje kompaktno vozilo mora da ima na prelasku u sledeću generaciju. Osnovne
stvari su mala potrošnja goriva, sigurnost, prostranost, praktičnost i
performanse. Ali, moramo pružiti i vožnju punu užitka svakom našem kupcu -
odlika koju u novom Yarisu izražavamo kao „spremnost za polazak - kaže Yasunori
Suezawa.
Razvojni program okupio je stručnjake
iz Toyotinih odeljenja planiranja, dizajna, konstrukcije i proizvodnje u tim
koji je interno nazvan Kompanija za kompaktni automobil (The Compact Car
Company). Njihov cilj bio je da stvaraju sve bolje automobile i uzbudljiviji
novi Yaris, što je zadatak utemeljen na mogućnostima koje pružaju nova
platforma GA-B i četvrta generacija
hibridnog električnog pogona.
Yarisovo nasleđe
Toyota Yaris ima zavidno nasleđe kao
inovator. Model prve generacije, predstavljen 1999. godine, bio je prvi Toyotin
model koji je osvojio titulu Evropskog automobila godine i isticao se svojim
karakterom „velikog malog“ automobila zahvaljujući zavidno prostranoj
unutrašnjosti. Druga generacija Yarisa bio je prvi model u segmentu B koji je
osvojio pet zvezdica u programu ispitivanja sigurnosti Euro NCAP, dok je treća
generacija po prvi put uvela hibridni električni pogon na tržište malih
automobila i učinila dodatne iskorake u bezbednosti zahvaljujući sklopu
naprednih sistema pomoći vozaču Toyota Safety Sense kao standardnoj opremi.
Za 20 godina, Yaris je postao
najvažniji Toyotin model u Evropi, neprestano povećavajući ukupni broj prodatih
vozila i tržišni udeo. Godine 2019. zabeležio je prodaju od oko 224.000 vozila
i dostigao 7,6% tržišta u segmentu B, čime je bio najprodavaniji Toyotin model
u tom regionu, čineći više od 22% prodaje novih automobila. Toyota predviđa da
će segment B ostati velik deo tržišta u Evropi u sledećih nekoliko godina i da
će Yaris nastaviti da bude jedan od najvažnijih modela, odgovarajući na zahteve
tržišta za automobilima koji troše još manje goriva i ispuštaju još manje
štetnih materija radi zadovoljavanja sve strožih ekoloških propisa. Novi Yaris
odgovara i na izmenjene prioritete evropskih kupaca malih automobila,
racionalnim zahtevima kao što su cena, praktičnost, sigurnost i kvalitet,
združenih s onim emotivnijim razlozima koji uključuju izgled, sportski duh,
mladalački imidž i zabavne performanse. Novi Yaris se proizvodi u pogonu Toyota
Motor Manufacturing France u Onnaingu, u blizini Valenciennesa, gde je uloženo
300 miliona evra u omogućavanje proizvodnje vozila TNGA. 1,5-litarski motor
Hybrid Dynamic Force i hibridni menjač proizvode se u Toyota Motor
Manufacturing Poland.
Dizajn - veliki mali
Novi Yaris vraća se konceptu „veliki
mali“ koji je nadahnuo model prve generacije, ali interpretirajući ga iznova
kroz „komprimovani i okretni“ izgled koji izražava osećaj automobila koji je
pun energije i dinamičnosti i uvek je spreman za pokret.
-Želeo sam da dizajn oslikava položaj
trkača u startnim blokovima. To se može videti u zadnjim blatobranima i novim
proporcijama automobila, širi, niži i kompaktniji, odajući utisak sabijene
snage - objasnio je glavni inženjer Yasunori Suezawa.
Dok su mnogi modeli iz segmenta B
postupno postajali sve duži, novi Yaris je zapravo kraći od trenutnog modela.
Ali, iako je ukupna dužina sada ispod četiri metra, međuosovinski razmak je
povećan za 50 mm, čime je povećana prostranost kabine. Platforma GA-B omogućila
je smanjenje ukupne visine za 40 mm, dok je povećanje širine vozila za 50 mm i
dodatnih 57 mm širine traga točkova doprinelo ukupnom niskom, širokom i snažnom
stavu automobila. Prednji i zadnji prepusti su takođe smanjeni, prednji za 10
mm (800 mm), a zadnji za 48 mm (580 mm), dodatno naglašavajući ukupno kompaktne
dimenzije i dajući najmanji radijus okretanja u klasi, što je idealno za
kretanje po gradskim ulicama i parkiranje na skučenim mestima. Nova platforma
dizajnerima je dala i slobodu da stvore privlačan i upečatljiv dizajn i naglase
Toyotin individualni dizajnerski identitet u odnosu na njene tržišne
konkurente. Učinak sabijenih proporcija naglašen je snažnim linijama uzduž boka
automobila koje odaju utisak kretanja prema napred. Mišićavi prednji i zadnji
blatobrani pojačavaju ukupan utisak napetosti i, zajedno s profilisanim
vratima, izražavaju utisak okretnosti i karakter „spreman za pokret“. Čeoni
izgled usmeren je prema velikoj maski hladnjaka i središnjem Toyotinom znaku.
Dizajneri su pojačali dinamičan izgled povlačenjem prednjeg stuba prema natrag
(što ujedno poboljšava vozačevu preglednost prema napred) i povećanjem dužine
poklopca motora. Novi sklopovi svetala odlikuju se tehnologijom LED i uključuju
pokazivače smera koji se izmenjuju s dnevnim svetlima. Glavna svetla pružaju se
prema prednjim točkovima i tako daju snažan pečat, istovremeno vizuelno
smanjujući dužinu prednjeg prepusta. Naplaci mogu biti promera 15, 16 ili 17
inča, u zavisnosti od pogonskog sklopa i nivoa opreme.
Unutrašnjost ocrtava koncept „manje
je više“ koji se provlači kroz kompletan automobil. Pažljivo oblikovan prostor
ponosi se odličnim kvalitetom korišćenih materijala i prostranošću, koji kao da
su iz klase iznad. Vozačko mesto oblikovano je po konceptu „pogled na put, ruke
na upravljaču“, uz raspored pokazivača i upravljačkih komandi koji osigurava da
se vozač može usredsrediti na put i očitavati sve ključne podatke za automobil,
uz minimalno skretanje pažnje s vožnje i vrhunsku preglednost u svim smerovima.
-Radili smo na dva glavna elementa
kako bismo to postigli - rekao je glavni inženjer Suezawa i dodao: - Prvo smo
maksimalno povećali preglednost postavljajući tablu s instrumentima niže i
pomičući prednji stub unatrag. Prednja sedišta su pomaknuta prema van, pa je
između vozača i suvozača više prostora. Drugo, želeli smo da vozač dobija
informacije uz minimalno skretanje pogleda, pa nudimo veliki virtuelni ekran u
boji (10 inča) na vetrobranu.
Dodatni detalji uključuju veće
područje mekanih obloga na armaturnoj ploči, mekane umetke na oblogama vrata,
širu prednju konzolu, niže senilo table s instrumentima i sportski obruč
upravljača manjeg promera.
Kako je već navedeno, nova platforma
GA-B omogućila je smanjenje ukupne dužine automobila, pa je ovo najkompaktniji
model u svojoj klasi, ali uz povećanje međuosovinskog razmaka. To je bilo
ključno u postizanju unutrašnjeg rasporeda koji osigurava prostranost i
udobnost za sve putnike, naglašavajući inovativni karakter „veliki mali“
izvornog Yarisa od pre 20 godina. Novi Yaris ima više prostora (dodatnih 20 mm)
između vozača i suvozača, pa je izmenjen i izgled prednje konzole. Slično tome,
prtljažnik je veoma upotrebljiv, zahvaljujući dubini od 700 mm, s ukupnom
zapreminom od 286 litara. Snažniji osećaj nadzora i povezanosti vozača s
automobilom naglašen je njegovim položajem za upravljačem. U novom Yarisu
napravljene su tri temeljne izmene radi stvaranja udobnijeg položaja vozača,
zahvaljujući čemu vozač može u potpunosti da uživa u zabavnom karakteru ovog
automobila. Sedište je pomaknuto unatrag za 60 mm (zbog čega je poboljšan i
raspored masa u automobilu), položaj kuka je spušten za 21 mm čime je postignut
dinamičniji položaj za vožnju, ali i osigurano više prostora za glavu unutar
manje ukupne visine automobila, a obruč upravljača je uspravljen za šest
stepeni prema vertikali. Povećana je mogućnost podešavanja obruča upravljača po
dubini, pa je sada moguće da se privuče za 77 mm bliže vozaču. Obruč upravljača
je sada manji i sportskiji, a ima nove pomoćne prekidače uz još kvalitetnije
materijale. To čini njihovo korišćenje nagonskijim, bez potrebe za spuštanjem
pogleda - još jedan element koncepta „ruke na upravljaču, pogled na put“.
Ometanje pažnje vozača svedeno je na najmanju meru zahvaljujući rasporedu table
s instrumentima s dva velika pokazivača i TFT višenamenskom ekranu između njih,
središnjem ekranu osetljivom na dodir smeštenom nadohvat ruke koji se odlikuje oštrom
slikom velike rezolucije i opciji virtuelnog ekrana.
Novi Yaris koristi najnoviju, četvrtu
generacije Toyotine hibridne tehnologije i uvodi nove komponente koje su
konstruirane da budu kompaktne, lagane i efikasne. Time je ovaj automobil dobio
svoj prvi motor TNGA. Za razvojni tim fokus je bio ne samo na stvaranju
efikasnijeg sistema, nego i na povećanju užitka u vožnji koji automobil pruža,
uz prilagođavanje evropskim putevima. Sledeći podaci ukazuju u kojoj meri je to
postignuto. Ukupna efikasnost povećana je za 20%, što se obično postiže na
račun performansi. Međutim, snaga je veća za 16%, pa je sada ukupna snaga
sistema 116 KS, uz poboljšanje ubrzanja 0-100 km/h za 15%, pa Yarisu sada treba
9,72 sekunde, a odziv na pritisak papučice gasa je brži. Sposobnosti ovog
automobila u vožnji isključivo na električni pogon su značajno poboljšane, sada
može dostići brzinu do 130 km/h, a povećana je i njegova sposobnost vožnje na
električni pogon u gradskom saobraćaju. To znači da vozači mogu da uživaju u
mnogim pogodnostima baterijskog električnog vozila, ali uz nižu cenu i bez
brige o tome kada i gde će moći da napune bateriju. Emisija CO2 smanjena je na
85 g/km, a vrednost potrošnje goriva prema mešovitom ciklusu WLTP je 3,7
l/100/km, što predstavlja umanjenje za 20%. Ove vrednosti su bez premca za neki
Toyotin model i naglašavaju mogućnosti hibridne električne tehnologije u
pružanju još veće efikasnosti bez žrtvovanja performansi.
Inženjerski tim bio je odlučan u
rešavanju najčešćeg prigovora koji su Toyoti upućivali vozači Yaris Hybrida.
Reč je o ubrzanju kod preticanja pri brzinama na auto-putu (ubrzanje 80 do 120
km/h je skraćeno za dve sekunde, na 8,1 s), bolje ubrzanje pri manjim brzinama,
na primer u vožnji kroz kružni tok, i linearnije, prirodnije ubrzanje u vožnji
na otvorenom putu s krivinama, radi pojačavanja užitka u vožnji. Svaki od
četiri glavna sklopa hibridnog sistema doprinosi poboljšanim voznim
karakteristikama novog Yarisa: potpuno novi motor Hybrid Dynamic Force
doživljava svoju premijeru u ovom automobilu; nova litijum-jonska baterija;
potpuno novi hibridni menjač i upravljačka jedinica snage. Svi ovi sklopovi
razvijeni su uz korišćenje filozofije TNGA, zahvaljujući čemu su ostvareni
efikasnije oblikovanje i jednostavnost proizvodnje u velikim količinama.
Potpuno novi 1,5-litarski motor
Hybrid Dynamic Force je iz iste familije motora TNGA kao i 2,0-litarski,
četvorocilindrični motor koji se ugrađuje u modele Corolla i C-HR. Ima dugačak
hod, kompresijski stepen 14,0:1 i brzo sagorevanje s boljim nadzorom
temperature i pritiska. To doprinosi njegovoj izuzetno visokoj toplotnoj
efikasnosti - 40% - zahvaljujući čemu se iskoristi više energetskog potencijala
svake kapi goriva. Kao i svi drugi Toyotini hibridni motori koristi Atkinsonov
proces, kod kojeg je usisni ventil duže otvoren, čime se odgađa takt
kompresije. Na taj način poboljšava se efikasnost i smanjuje potrošnja goriva,
ali se i smanjuje snaga. Uprkos tome, novi motor ima najveću snagu od 93 KS i
najveći obrtni moment od 120 Nm pri manjem broju obrtaja (3.600 o/min). Trocilindrična
konfiguracija donosi prednosti i u pogledu buke. U radu pri 4.000 o/min,
performanse su kao kod četvorocilindričnog motora pri 3.000 o/min, pa daje više
snage i obrtnog momenta, ali uz tiši rad. Menjač je automatski e-CVT koji
omogućava linearno ubrzanje i tiši rad.
Hibridni sistem u novom Yarisu ima
dva elektromotora/generatora – MG1 i MG2. MG2 je spojen na prednje točkove i
može se koristiti kao izvor snage za pogon vozila. Broj obrtaja elektromotora
kod kojeg se snaga može prenositi na točkove određuje najveću brzinu koju
automobil može postići uz električni pogon (EV), zbog čega je MG2 ključan za
vozna svojstva na električni pogon ovog automobila. MG1 se koristi za
pokretanje benzinskog motora i za generisanje električne energije za punjenje
baterije.
Novi Yaris odlikuje se
litijum-jonskom hibridnom baterijom, čiji je napon povećan sa 144 na 177,6 V.
Broj ćelija je smanjen, sa 120 na 48. Električni tok je značajno poboljšan, za
100% na ulazu u bateriju, odnosno 50% na izlazu. Uz značajno veću gustoću
električne energije, baterija je i manja i lakša, za 12 kilograma. Zbog malih
dimenzija moguće ju je smestiti ispod zadnjih sedišta, zajedno s akumulatorom
čime se oslobađa prostor u prtljažniku. Tehnologija litijum-jonskih baterija
stvara bolji električni tok, što je ključno u dostizanju snažnih performansi Yarisa
u vožnji na električni pogon po gradu.
Potpuno novi hibridni menjač je manji
i lakši, pri čemu su elektromotori/generatori postavljeni na različita vratila,
umesto jedan iza drugoga, čime je smanjena širina sklopa za oko 37 mm.
Elektromotor/generator 2 ima novi segmentni statorski kalem, zahvaljujući čemu
je sklop kompaktniji. Njegova snaga je 59 kW, a obrtni moment 141 Nm na
prednjim točkovima pri maksimalnih 17.000 o/min. Ključna prednost je veliko
povećanje performansi, pa sada benzinski motor može mirovati, a vozilo da se
kreće isključivo na električni pogon brzinom do 130 km/h. Ovaj menjač ima i
novu uljnu pumpu, koja osigurava podmazivanje zupčanika i
elektromotora/generatora 2.
Upravljačka jedinica snage podnosi
jakost struje 100 A, menjajući 177 V iz baterije na 580 V i koristeći
tranzistorsko upravljanje u inverteru za transformaciju iz jednosmerne u
naizmeničnu struju. Na efikasnost tranzistora utiče upravljanje toplotom unutar
sklopa, kada su vertikalno postavljeni moguće ih je hladiti s obe strane, pa je
moguće preciznije upravljanje toplotom, a time i visoka frekvencija struje - do
10.000 puta u sekundi. Na taj način je značajno povećana efikasnost sistema i
prenos električne energije u elektromotor. Transformator u upravljačkoj
jedinici snage pretvara 177 V iz hibridne baterije u 12 V za napajanje pomoćnih
agregata u automobilu. Uređaj za raspodelu snage je u srcu hibridnog sistema i
upravlja uzajamnim delovanjem sklopova. On omogućava da automobil deluje kao
paralelni hibrid pri čemu elektromotor/ generator 2 sam pogoni automobil, ili
uz sudelovanje hibridnog benzinskog motora.
Novi Yaris je dostupan i s
1,5-litarskim benzinskim motorom i ručnim menjačem sa šest brzina ili
kontinualno varijabilnom transmisijom (W-CVT) s dugim hodom - W (Wide range) -
u prvoj brzini. To je u osnovi isti novi trocilindrični motor koji je deo
hibridnog sistema, u poređenju s motorima male zapremine s turbo-punjačima
njegovih konkurenata, nudi malu emisiju štetnih gasova i malu potrošnju goriva.
Na nekim tržištima dostupan je i 1,0-litarski, trocilindrični benzinski motor,
sličan onom koji se ugrađivao u Yaris prethodne generacije, kao ulazni model u paleti
novog Yarisa. Platforma GA-B novog Yaris ključna je za njegov dinamički
kvalitet, a konstruirana je kako bi pružala pouzdanu i prirodnu vožnju.
Stabilnost ovog automobila učvršćuje poverenje, dok je njegov odziv na poteze
vozača prirodan i precizan, dajući osećaj agilnosti. Kombinacija kompaktnih,
niskih i širokih dimenzija ovog automobila, kvaliteta platforme GA-B i
performanse četvrte generacije hibridnog pogonskog sklopa, daje ovom automobilu
iskonski kvalitet užitka u vožnji koji jača njegovu emotivnu privlačnost. U
gradskoj vožnji nudi okretnost i upravljivost s najmanjim krugom okretanja u
klasi od 4,9 metara, dok odličan odziv upravljača značajno olakšava manevre i
parkiranje u gustom gradskom saobraćaju, a u vožnji na auto-putu i otvorenom
drumu, vožnja je mirna i opuštajuća uz odličnu stabilnost pravca.
-Želeo sam da transformišem voznu
dinamiku Yarisa, stvarajući nešto što zovemo pouzdana i prirodna vožnja - rekao
je glavni inženjer Suezawa i dodao: - To je vožnja koja je mirna, precizna i
okretna, doprinoseći zabavi u vožnji. Šasija TNGA je ono što je to omogućilo.
Platforma GA-B će se koristiti na
svim budućim Toyotinim malim automobilima, uključujući novi model u segmentu
B-SUV.
Velika krutost karoserije doprinosi
višem nivou sigurnosti vrhunskoj upravljivosti i odzivu, udobnosti u vožnji i
nižim nivoima buke i vibracija. Platforma GA-B novog Yarisa - uključujući
šasiju i pogonski sklop - ima 37% veću torzionu krutost, čime dostiže najviši
nivo u svom segmentu. To je postignuto kroz niz ojačanja karoserije, čvršću
armaturu i veću primenu tačkastog zavarivanja i lepljenja u konstrukciji ovog
automobila. Uzdužni nosači automobila spojeni su na ojačanja branika, a na
prednjem oslanjanju, vrh amortizera služi kao gornje uporište upravljača.
Krutost je dodatno povećana novom prstenastom konstrukcijom područja armaturne
ploče dok su u centralnom delu automobila postavljena ojačanja tunela i zadnje
strukture, čime je stvorena još jedna čvrsta prstenasta struktura. Nazad je
dodatno učvršćen podni panel, pri čemu ojačanja unutrašnjih blatobrana i zadnji
stub čine još jednu prstenastu strukturu.
Kao i na svim modelima koji se
zasnivaju na TNGA, novi Yaris ima nisko težište, oko 12 mm niže od aktuelnog
modela, što mu daje bolje inercione karakteristike i poboljšava stabilnost pri
brzim prolascima kroz krivine. Ovo smanjenje je postignuto pomeranjem teških
sklopova bliže središtu automobila i njihovim postavljanjem niže, počevši s krovom, uključujući i motor i sedišta. Pored nižeg
težišta, poboljšan je i raspored masa u automobilu, podjednako napred/nazad i
levo/desno, zbog čega se karoserija manje ljulja, poboljšana je stabilnosti pri
kočenju i skraćen zaustavni put. Konstrukcija sistema oslanjanja je ključna za
dinamičke karakteristike automobila. Jedna od najvažnijih primena filozofije
TNGA je osiguravanje da svaki novi model uživa pogodnosti optimalnih postavki.
Yaris ima potpuno novi raspored, s prednjim MacPherson nogama koje su
postavljene pod drugačijim uglom, pa u svom delovanju izazivaju manje trenja.
Vrh amortizera ovde služi kao uporište upravljača, dok je promena ugla
„vešanja“ omogućila bolji raspored amortizera i opruga čime su smanjene
vibracije. Zadnja torziona osovina je 80% kruća, a krutost nazad povećana je za
više od 80%, čime je smanjeno uvijanje u krivinama i uopšte poboljšana
okretnost automobila. Povećanje krutosti sistema oslanjanja omogućilo je
korišćenje mekših opruga. Uz poboljšanu ravnotežu šasije napred/nazag,
postignuta je veća udobnost u vožnji.
Platforma GA-B donosi dodatne
prednosti u pogledu smanjenja buke i vibracija, pa je vožnja u kabini tiša i
prefinjenija. Arhitektura platforme i gornji deo karoserije su konstruirani
tako da se smanji buka u kabini. Inženjeri su prepoznali mesta na kojima buka
najviše prodire, armaturna ploča i podovi, i podesili svoju konstrukciju tako
da izoluju spoljnu buku. Brojna mesta spajanja na karoseriji, pored toga što
pridonose krutosti karoserije, sprečavaju i ulazak zvukova u kabinu. Kvalitet
konstrukcije nove Toyote Yaris i njene performanse propraćene su izdašnom
specifikacijom opreme i dostupnošću funkcija koje se češće mogu naći na većim
modelima iz klase iznad. Toyota očekuje da će 60% prodaje činiti modeli višeg
nivoa opreme. To uključuje Mid+, „težište“ ponude, Elegant, koja ima klasičan
izgled, i Style koju krasi mladalačkiji i dinamičniji profil. U celoj paleti,
standardna oprema uključuje Toyota Safety Sense, zadnju kameru i elektronsku
parkirnu kočnicu. Opcije uključuju upozorenje na saobraćaj iza vozila s
automatskim kočenjem koje olakšava izlazak sa parkirnog mesta, monitor mrtvog
ugla i inteligentne sonare za otkrivanje prepreka.
Novi Yaris je jedini model u segmentu
B koji nudi opciju virtuelnog ekrana u boji veličine 10“. On projektuje ključne
podatke na donji deo vetrobrana, u vidnom polju vozača, u skladu s konceptom
„ruke na upravljaču, pogled na putu“. Prikazani podaci uključuju brzinu vozila,
sigurnosna upozorenja (povezana sa sistemima Toyota Safety Sense), uputstva
navigacije i informacije multimedije. Vozač može odabrati koje informacije želi
da vidi putem izbora postavki na višenamenskom ekranu. Primeri funkcionalnosti
vrhunskog kvaliteta koje je moguće naručiti za novi Yaris uključuju vrhunski
audio sistem JBL s osam zvučnika, grejani obruč upravljača i plavu ambijentalnu
rasvetu kabine u prostorima za noge, oblogama vrata i centralnoj konzoli. Na
raspolaganju je i paket s kompletom LED svetala, uključujući svetla za maglu.
Sve verzije novog Yarisa omogućavaju
jednostavnu, bežičnu integraciju pametnog telefona putem aplikacije Apple CarPlay
i Android Auto, što omogućava korisniku jednostavan pristup omiljenoj
aplikaciji uz korišćenje centralnog ekrana multimedije od 8“ za upravljanje.
Korisnim internetskim uslugama je moguće pristupiti uz Toyotinu aplikaciju MyT.
Funkcionalnosti uključuju praktične i korisne informacije o Toyoti, funkciju
„pronađi moj automobil“ i navođenje „do vrata“, koje pruža uputstva korak po
korak ako ne možete parkirati na svom odredištu. „Pošalji u automobil“
omogućava vozaču planiranje putovanja i kada nisu uz svoje vozilo i slanje tog
plana u navigacioni sistem u vozilu. Ova aplikacija isto tako beleži podatke o
vožnji, pa je naknadno moguće očitavati podatke kao što su kilometraža, brzina
i ubrzanje. MyT može isto tako slati podsetnike za redovno održavanje automobila.
Za novi Yaris je na raspolaganju i bežični punjač pametnog telefona. Dimenzija
150 sa 80 mm, dovoljno je velik da je na njega moguće postaviti zadnju
generaciju mobilnih uređaja.
Toyota Yaris ima impresivno nasleđe u
pogledu sigurnosti; na primer, model druge generacije bio je prvi model u
svojoj klasi koji je ostvario pet zvezdica na ispitivanju sigurnosti Euro NCAP,
koje je najcenjenije u evropskoj automobilskoj industriji. Prednosti naprednih
tehnologija izbegavanja sudara i pomoći vozaču nakon toga su stavljene na
raspolaganje uvođenjem Toyota Safety Sense u celokupnu ponudu kao standardne
opreme 2017. godine – još jedan prvenac u segmentu. Novi Yaris podiže sigurnost
malog automobila na najviši nivo i opremljen je da bude najsigurniji model u
svom segmentu. Njegova najveća snaga je značajno povećana krutost karoserije,
što je direktna pogodnost nove platforme GA-B
i veliki iskorak u sistemima koji čine sklop Toyota Safety Sense. Celi
niz novih funkcionalnosti i sistema sada se po prvi put ugrađuje u neku Toyotu,
podvlačeći Toyotinu posvećenost širenju dostupnosti najvišeg nivoa sigurnosti,
kako bi postale pristupačne što većem broju ljudi. Novi Yaris, zahvaljujući
modulu za prikupljanje podataka, uživa pogodnost sistema eCall koji automatski
poziva hitne službe na lokaciju vozila u slučaju jakog sudara.
Građenje Yarisa na platformi GA-B je
donelo povećanje torzione krutosti automobila za 37%, čime je došao na najviši
nivo u segmentu B. Takva čvrsta konstrukcija postignuta je dodatnim varovima i
lepljenjima, dodatnim ojačanjima i stvaranjem čvrstih prstenastih struktura
unutar karoserije radi pojačanja krutosti (podrobnije opisano u poglavlju
Dinamika vožnje gore). Dodatna čvrstoća omogućava bolju zaštitu u slučaju
sudara jer je kabina bolje zaštićena, a time pruža veću sigurnost putnicima. Novi
Yaris je prva Toyota opremljena središnjim vazdušnim jastucima. Ugrađuju se kao
standardna oprema, a otvaraju se u slučaju bočnog sudara radi sprečavanja
međusobnog sudara vozača i suvozača.
Iako malih dimenzija, novi Yaris
uživa u svim prednostima najnovijih naprednih sistema pomoći vozaču (Advanced Driver Assistance Systems - ADAS).
Kao potvrđeni predvodnik u svojoj klasi u pogledu aktivne sigurnosti, Yaris
sada kreće i dalje – ponoseći se ne samo zadnjom generacijom brojnih funkcija,
nego usvajajući i celi niz funkcija koje se po prvi put pojavljuju u Toyoti.
Paket Toyota Safety Sense za novi Yaris nudi više funkcija nego ijedan trenutni
Toyotin model ili bilo koji njegov konkurent u segmentu B, uključuje - Sistem
predsudarne zaštite s otkrivanjem vozila, otkrivanjem pešaka (danju/noću),
otkrivanjem biciklista (danju), pomoć u raskrsnicama (otkrivanje vozila i
pešaka), pomoć u zakretanju upravljača u slučaju potrebe, Inteligentni
prilagodljivi tempomat (puni raspon brzine za Yaris Hybrid), Čitanje
saobraćajnih znakova, Upozorenje za nenamerno prestrojavanje sa zakretanjem
upravljača i pomoć u zadržavanju u saobraćajnoj traci i Automatska duga svetla.
Pomoć u izbegavanju sudara je unapređena uz poboljšano delovanje, kao i
povećanje broja funkcija. Pre svega, brzina pri kojoj je moguće održavanje
razmaka od vozila u sklopu sistema predsudarne zaštite (Pre-Collision System -
PCS) povećana je na 180 km/h. PCS isto tako sada ima mogućnost otkrivanja
pešaka na putanji vozila, u vožnji danju ili noću, pri brzinama do 80 km/h i
biciklista u vožnji danju.
Novi Yaris je prva Toyota opremljena
sistemom pomoći u skretanju na raskrsnici. Ovaj sistem pomaže u izbegavanju
uobičajene opasnosti od sudara s nekim vozilom ili naleta na pešaka prilikom
skretanja na raskrsnici. Ako sistem otkrije pešaka koji prelazi ulicu u koju
vozilo skreće, ili ako postoji opasnost da vozilo uđe u putanju nadolazećeg
vozila, oglasiće se zvučno upozorenje i, ako vozač ne reaguje, automatski će se
uključiti kočnice. Ova funkcija deluje pri brzinama između 10 i 25 km/h. Unapređenje
sistema Toyota Safety Sense uključuje prilagodljivi tempomat na Yarisu Hybridu,
koji deluje pri brzinama od 0 do 180 km/h. Zaustaviće automobil ako se vozilo
ispred zaustavi. Ako zaustavljanje traje kraće od tri sekunde, sistem ponovno
pokreće automobil, a ako zaustavljanje traje duže, automobil je moguće
pokrenuti laganim pritiskom na papučicu gasa ili pritiskom na prekidač ACC.
Pored povećanja sigurnosti, time se omogućava opuštenija vožnja u gustom
saobraćaju s čestim zaustavljanjima. ACC uvek radi sa sistemom čitanja
saobraćajnih znakova u vozilu, radi prenošenja vozaču podatka o ograničenju
brzine, kada se to ograničenje promeni.
Pomoć u zadržavanju u saobraćajnoj
traci isto tako je po prvi put u ponudi u Yarisu, zajedno s upozorenjem za
nenamerno prestrojavanje sa zakretanjem upravljača. Ako automobil nenamerno
počne izlaziti iz saobraćajne trake, prelazeći kolovoznu liniju, oglašava se
zvučno upozorenje. Vozač sada može uključiti zakretanje upravljača, koje
automatski vraća vozilo u središte saobraćajne trake. Ovaj sistem prepoznaje
standardne bele i žute kolovozne trake, kao i rubove kolovoza (ivičnjake, travu
ili zemlju), pa je zakretanje upravljača raspoloživo više vremena, na ravnom
putu, ali i u krivinama. Ako su kolovozne linije blede ili ih sistem ne može
prepoznati, on će pratiti putanju vozila ispred, održavajući vozilo unutar
saobraćajne trake.
Zakretanje upravljača u nuždi je još
jedan Toyotin novitet. Ova funkcija pomaže vozaču kada postoji opasnost od
naleta na pešaka ili prepreku na putanji kretanja i kada je potrebno manevrom
izbeći udarac. Sistem pruža dodatni zakretni moment na obruč upravljača radi
povećanja stabilnosti vozila i sprečavanja izlaska automobila iz saobraćajne
trake. Radi sprečavanja čestih udaraca prilikom manevara pri maloj brzini, kao
opcija je dostupno upozorenje za saobraćaj iza vozila uključujući automatsko
kočenje koje deluje kada sistem otkrije nadolazeća vozila prilikom izlaska
unazad s parkirnog mesta ili kada postoji mogućnost udarca u vozilo u mirovanju
prilikom parkiranja. Ova opcija uključuje i monitor mrtvog ugla koji će
upozoriti vozača o moguće neuočenom vozilu s jedne ili druge strane. Inteligentni
sonar prepreka može pomoći vlasnicima u izbegavanju manjih udaraca i ogrebotina
koje se lako dogode prilikom parkiranja, a skupi su za popravak. Ako
ultrazvučni senzori u zadnjem delu automobila otkriju neki predmet i utvrde da
postoji mogućnost sudara s njim, uključuje se automatsko kočenje radi
sprečavanja tog sudara.
Komentari(0)