Nova Toyota Yaris - Četvrta generacija kreće u tržišni pohod

Prva primena nove platforme GA-B omogućava dinamičan stil, kompaktnost, praktičnost, užitak u vožnji i sigurnost

    foto: Toyota
    Podeli
  • params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?> params['siteURL'] . '/uploads/gallery-images/' . $articleGallery[$index] ?> mainImage->description ?>




Potpuno nova, četvrta generacija Yarisa je automobil koji odgovara na zahteve gradskog života, ali i pruža užitak na otvorenom drumu ili auto-putu. Osmišljen je da bude okretan u gustom saobraćaju na uskim gradskim ulicama, što se vidi u njegovim kompaktnim proporcijama i najmanjem krugu okretanja u klasi, uz istovremeno prostranu i udobnu unutrašnjost visokog kvaliteta sa specifikacijom opreme koja zadovoljava sve potrebe današnjih kupaca za povezivanjem i jednostavnim pristupom informacijama.

TNGA - temelj za niz novih modela

Ključ Toyotinog ispunjavanja ovih ciljeva, kada je reč o Yarisu, prva je primena filozofije Toyotine nove globalne arhitekture (Toyota New Global Architecture - TNGA) na malom automobilu, uvođenjem modularne platforme GA-B koja će biti temelj za niz novih modela. Platforma GA-B ključna je za poboljšane dinamičkih performansi Yarisa, jer mu daje sniženo težište i puno veću krutost karoserije. Osim toga, omogućava dizajnerima stvaranje izraženijeg automobila snažnijeg izgleda, privlačnog i individualnog identiteta. Ovaj novi model koristi najnoviju razvojnu stepenicu Toyotine četvrte generacije hibridnih električnih pogonskih sklopova, zahvaljujući čemu automobil troši manje goriva, ima manju emisiju štetnih gasova, kao i značajno poboljšanu sposobnost vožnje samo na električni pogon, većom brzinom i na veće udaljenosti. Zapravo, u gradskoj vožnji novi Yaris se može kretati značajan deo vremena uz nultu emisiju štetnih gasova, baš kao neko baterijsko električno vozilo, ali bez brige oko punjenja baterije.

Ponovo podiže standarde

Jačajući svoju reputaciju predvodnika u svom segmentu u pogledu bezbednosti, Toyota Yaris ponovno podiže standarde. U skladu s Toyotinom posvećenošću širenju dostupnosti sigurnosti, novi Yaris uživa pogodnosti još šire primene aktivnih sistema Toyota Safety Sense kao standardne opreme, uključujući napredne sisteme pomoći vozaču (Advanced Driver Assistance Systems - ADAS), kao što su pomoć u zadržavanju u saobraćajnoj traci (Lane Trace Assist), pomoć u zakretanju upravljača u slučaju potrebe (Emergency Steering Assist) i sistem pomoći u skretanju na raskrsnici (Intersection Turn Assistance). Funkcionalnost sistema predsudarne zaštite proširena je tako da sada može prepoznati pešake danju i noću, a bicikliste danju. Novi Yaris nudi i, prvi u svom segmentu, sistem pomoći u skretanju na raskrsnici (Intersection Turn Assistance) radi prepoznavanja opasnosti od sudara s nadolazećim vozilima i pešacima prilikom skretanja u raskrsnici, i prva je Toyota opremljena centralnim vazdušnim jastucima. Oni sprečavaju međusobni sudar vozača i suvozača prilikom bočnog sudara. Uz sve ove dodatke i pogodnost značajno povećane krutosti karoserije zahvaljujući platformi GA-B, Toyota ima za cilj da učini novi Yaris najsigurnijim malim automobilom na svetu.

Yasunori Suezawa je glavni inženjer za novi Yaris i ima jasnu sliku o tome kakav automobil treba da bude u vreme radikalnih promena u automobilskoj industriji.

-Nanovo smo promišljali vrednosti koje kompaktno vozilo mora da ima na prelasku u sledeću generaciju. Osnovne stvari su mala potrošnja goriva, sigurnost, prostranost, praktičnost i performanse. Ali, moramo pružiti i vožnju punu užitka svakom našem kupcu - odlika koju u novom Yarisu izražavamo kao „spremnost za polazak - kaže Yasunori Suezawa.

Razvojni program okupio je stručnjake iz Toyotinih odeljenja planiranja, dizajna, konstrukcije i proizvodnje u tim koji je interno nazvan Kompanija za kompaktni automobil (The Compact Car Company). Njihov cilj bio je da stvaraju sve bolje automobile i uzbudljiviji novi Yaris, što je zadatak utemeljen na mogućnostima koje pružaju nova platforma GA-B i četvrta generacija hibridnog električnog pogona.

Yarisovo nasleđe

Toyota Yaris ima zavidno nasleđe kao inovator. Model prve generacije, predstavljen 1999. godine, bio je prvi Toyotin model koji je osvojio titulu Evropskog automobila godine i isticao se svojim karakterom „velikog malog“ automobila zahvaljujući zavidno prostranoj unutrašnjosti. Druga generacija Yarisa bio je prvi model u segmentu B koji je osvojio pet zvezdica u programu ispitivanja sigurnosti Euro NCAP, dok je treća generacija po prvi put uvela hibridni električni pogon na tržište malih automobila i učinila dodatne iskorake u bezbednosti zahvaljujući sklopu naprednih sistema pomoći vozaču Toyota Safety Sense kao standardnoj opremi.

Za 20 godina, Yaris je postao najvažniji Toyotin model u Evropi, neprestano povećavajući ukupni broj prodatih vozila i tržišni udeo. Godine 2019. zabeležio je prodaju od oko 224.000 vozila i dostigao 7,6% tržišta u segmentu B, čime je bio najprodavaniji Toyotin model u tom regionu, čineći više od 22% prodaje novih automobila. Toyota predviđa da će segment B ostati velik deo tržišta u Evropi u sledećih nekoliko godina i da će Yaris nastaviti da bude jedan od najvažnijih modela, odgovarajući na zahteve tržišta za automobilima koji troše još manje goriva i ispuštaju još manje štetnih materija radi zadovoljavanja sve strožih ekoloških propisa. Novi Yaris odgovara i na izmenjene prioritete evropskih kupaca malih automobila, racionalnim zahtevima kao što su cena, praktičnost, sigurnost i kvalitet, združenih s onim emotivnijim razlozima koji uključuju izgled, sportski duh, mladalački imidž i zabavne performanse. Novi Yaris se proizvodi u pogonu Toyota Motor Manufacturing France u Onnaingu, u blizini Valenciennesa, gde je uloženo 300 miliona evra u omogućavanje proizvodnje vozila TNGA. 1,5-litarski motor Hybrid Dynamic Force i hibridni menjač proizvode se u Toyota Motor Manufacturing Poland.

Dizajn - veliki mali

Novi Yaris vraća se konceptu „veliki mali“ koji je nadahnuo model prve generacije, ali interpretirajući ga iznova kroz „komprimovani i okretni“ izgled koji izražava osećaj automobila koji je pun energije i dinamičnosti i uvek je spreman za pokret.

-Želeo sam da dizajn oslikava položaj trkača u startnim blokovima. To se može videti u zadnjim blatobranima i novim proporcijama automobila, širi, niži i kompaktniji, odajući utisak sabijene snage - objasnio je glavni inženjer Yasunori Suezawa.

Dok su mnogi modeli iz segmenta B postupno postajali sve duži, novi Yaris je zapravo kraći od trenutnog modela. Ali, iako je ukupna dužina sada ispod četiri metra, međuosovinski razmak je povećan za 50 mm, čime je povećana prostranost kabine. Platforma GA-B omogućila je smanjenje ukupne visine za 40 mm, dok je povećanje širine vozila za 50 mm i dodatnih 57 mm širine traga točkova doprinelo ukupnom niskom, širokom i snažnom stavu automobila. Prednji i zadnji prepusti su takođe smanjeni, prednji za 10 mm (800 mm), a zadnji za 48 mm (580 mm), dodatno naglašavajući ukupno kompaktne dimenzije i dajući najmanji radijus okretanja u klasi, što je idealno za kretanje po gradskim ulicama i parkiranje na skučenim mestima. Nova platforma dizajnerima je dala i slobodu da stvore privlačan i upečatljiv dizajn i naglase Toyotin individualni dizajnerski identitet u odnosu na njene tržišne konkurente. Učinak sabijenih proporcija naglašen je snažnim linijama uzduž boka automobila koje odaju utisak kretanja prema napred. Mišićavi prednji i zadnji blatobrani pojačavaju ukupan utisak napetosti i, zajedno s profilisanim vratima, izražavaju utisak okretnosti i karakter „spreman za pokret“. Čeoni izgled usmeren je prema velikoj maski hladnjaka i središnjem Toyotinom znaku. Dizajneri su pojačali dinamičan izgled povlačenjem prednjeg stuba prema natrag (što ujedno poboljšava vozačevu preglednost prema napred) i povećanjem dužine poklopca motora. Novi sklopovi svetala odlikuju se tehnologijom LED i uključuju pokazivače smera koji se izmenjuju s dnevnim svetlima. Glavna svetla pružaju se prema prednjim točkovima i tako daju snažan pečat, istovremeno vizuelno smanjujući dužinu prednjeg prepusta. Naplaci mogu biti promera 15, 16 ili 17 inča, u zavisnosti od pogonskog sklopa i nivoa opreme.

Unutrašnjost ocrtava koncept „manje je više“ koji se provlači kroz kompletan automobil. Pažljivo oblikovan prostor ponosi se odličnim kvalitetom korišćenih materijala i prostranošću, koji kao da su iz klase iznad. Vozačko mesto oblikovano je po konceptu „pogled na put, ruke na upravljaču“, uz raspored pokazivača i upravljačkih komandi koji osigurava da se vozač može usredsrediti na put i očitavati sve ključne podatke za automobil, uz minimalno skretanje pažnje s vožnje i vrhunsku preglednost u svim smerovima.

-Radili smo na dva glavna elementa kako bismo to postigli - rekao je glavni inženjer Suezawa i dodao: - Prvo smo maksimalno povećali preglednost postavljajući tablu s instrumentima niže i pomičući prednji stub unatrag. Prednja sedišta su pomaknuta prema van, pa je između vozača i suvozača više prostora. Drugo, želeli smo da vozač dobija informacije uz minimalno skretanje pogleda, pa nudimo veliki virtuelni ekran u boji (10 inča) na vetrobranu.

Dodatni detalji uključuju veće područje mekanih obloga na armaturnoj ploči, mekane umetke na oblogama vrata, širu prednju konzolu, niže senilo table s instrumentima i sportski obruč upravljača manjeg promera.

Kako je već navedeno, nova platforma GA-B omogućila je smanjenje ukupne dužine automobila, pa je ovo najkompaktniji model u svojoj klasi, ali uz povećanje međuosovinskog razmaka. To je bilo ključno u postizanju unutrašnjeg rasporeda koji osigurava prostranost i udobnost za sve putnike, naglašavajući inovativni karakter „veliki mali“ izvornog Yarisa od pre 20 godina. Novi Yaris ima više prostora (dodatnih 20 mm) između vozača i suvozača, pa je izmenjen i izgled prednje konzole. Slično tome, prtljažnik je veoma upotrebljiv, zahvaljujući dubini od 700 mm, s ukupnom zapreminom od 286 litara. Snažniji osećaj nadzora i povezanosti vozača s automobilom naglašen je njegovim položajem za upravljačem. U novom Yarisu napravljene su tri temeljne izmene radi stvaranja udobnijeg položaja vozača, zahvaljujući čemu vozač može u potpunosti da uživa u zabavnom karakteru ovog automobila. Sedište je pomaknuto unatrag za 60 mm (zbog čega je poboljšan i raspored masa u automobilu), položaj kuka je spušten za 21 mm čime je postignut dinamičniji položaj za vožnju, ali i osigurano više prostora za glavu unutar manje ukupne visine automobila, a obruč upravljača je uspravljen za šest stepeni prema vertikali. Povećana je mogućnost podešavanja obruča upravljača po dubini, pa je sada moguće da se privuče za 77 mm bliže vozaču. Obruč upravljača je sada manji i sportskiji, a ima nove pomoćne prekidače uz još kvalitetnije materijale. To čini njihovo korišćenje nagonskijim, bez potrebe za spuštanjem pogleda - još jedan element koncepta „ruke na upravljaču, pogled na put“. Ometanje pažnje vozača svedeno je na najmanju meru zahvaljujući rasporedu table s instrumentima s dva velika pokazivača i TFT višenamenskom ekranu između njih, središnjem ekranu osetljivom na dodir smeštenom nadohvat ruke koji se odlikuje oštrom slikom velike rezolucije i opciji virtuelnog ekrana.

Novi Yaris koristi najnoviju, četvrtu generacije Toyotine hibridne tehnologije i uvodi nove komponente koje su konstruirane da budu kompaktne, lagane i efikasne. Time je ovaj automobil dobio svoj prvi motor TNGA. Za razvojni tim fokus je bio ne samo na stvaranju efikasnijeg sistema, nego i na povećanju užitka u vožnji koji automobil pruža, uz prilagođavanje evropskim putevima. Sledeći podaci ukazuju u kojoj meri je to postignuto. Ukupna efikasnost povećana je za 20%, što se obično postiže na račun performansi. Međutim, snaga je veća za 16%, pa je sada ukupna snaga sistema 116 KS, uz poboljšanje ubrzanja 0-100 km/h za 15%, pa Yarisu sada treba 9,72 sekunde, a odziv na pritisak papučice gasa je brži. Sposobnosti ovog automobila u vožnji isključivo na električni pogon su značajno poboljšane, sada može dostići brzinu do 130 km/h, a povećana je i njegova sposobnost vožnje na električni pogon u gradskom saobraćaju. To znači da vozači mogu da uživaju u mnogim pogodnostima baterijskog električnog vozila, ali uz nižu cenu i bez brige o tome kada i gde će moći da napune bateriju. Emisija CO2 smanjena je na 85 g/km, a vrednost potrošnje goriva prema mešovitom ciklusu WLTP je 3,7 l/100/km, što predstavlja umanjenje za 20%. Ove vrednosti su bez premca za neki Toyotin model i naglašavaju mogućnosti hibridne električne tehnologije u pružanju još veće efikasnosti bez žrtvovanja performansi.

Inženjerski tim bio je odlučan u rešavanju najčešćeg prigovora koji su Toyoti upućivali vozači Yaris Hybrida. Reč je o ubrzanju kod preticanja pri brzinama na auto-putu (ubrzanje 80 do 120 km/h je skraćeno za dve sekunde, na 8,1 s), bolje ubrzanje pri manjim brzinama, na primer u vožnji kroz kružni tok, i linearnije, prirodnije ubrzanje u vožnji na otvorenom putu s krivinama, radi pojačavanja užitka u vožnji. Svaki od četiri glavna sklopa hibridnog sistema doprinosi poboljšanim voznim karakteristikama novog Yarisa: potpuno novi motor Hybrid Dynamic Force doživljava svoju premijeru u ovom automobilu; nova litijum-jonska baterija; potpuno novi hibridni menjač i upravljačka jedinica snage. Svi ovi sklopovi razvijeni su uz korišćenje filozofije TNGA, zahvaljujući čemu su ostvareni efikasnije oblikovanje i jednostavnost proizvodnje u velikim količinama.

Potpuno novi 1,5-litarski motor Hybrid Dynamic Force je iz iste familije motora TNGA kao i 2,0-litarski, četvorocilindrični motor koji se ugrađuje u modele Corolla i C-HR. Ima dugačak hod, kompresijski stepen 14,0:1 i brzo sagorevanje s boljim nadzorom temperature i pritiska. To doprinosi njegovoj izuzetno visokoj toplotnoj efikasnosti - 40% - zahvaljujući čemu se iskoristi više energetskog potencijala svake kapi goriva. Kao i svi drugi Toyotini hibridni motori koristi Atkinsonov proces, kod kojeg je usisni ventil duže otvoren, čime se odgađa takt kompresije. Na taj način poboljšava se efikasnost i smanjuje potrošnja goriva, ali se i smanjuje snaga. Uprkos tome, novi motor ima najveću snagu od 93 KS i najveći obrtni moment od 120 Nm pri manjem broju obrtaja (3.600 o/min). Trocilindrična konfiguracija donosi prednosti i u pogledu buke. U radu pri 4.000 o/min, performanse su kao kod četvorocilindričnog motora pri 3.000 o/min, pa daje više snage i obrtnog momenta, ali uz tiši rad. Menjač je automatski e-CVT koji omogućava linearno ubrzanje i tiši rad.

Hibridni sistem u novom Yarisu ima dva elektromotora/generatora – MG1 i MG2. MG2 je spojen na prednje točkove i može se koristiti kao izvor snage za pogon vozila. Broj obrtaja elektromotora kod kojeg se snaga može prenositi na točkove određuje najveću brzinu koju automobil može postići uz električni pogon (EV), zbog čega je MG2 ključan za vozna svojstva na električni pogon ovog automobila. MG1 se koristi za pokretanje benzinskog motora i za generisanje električne energije za punjenje baterije.

Novi Yaris odlikuje se litijum-jonskom hibridnom baterijom, čiji je napon povećan sa 144 na 177,6 V. Broj ćelija je smanjen, sa 120 na 48. Električni tok je značajno poboljšan, za 100% na ulazu u bateriju, odnosno 50% na izlazu. Uz značajno veću gustoću električne energije, baterija je i manja i lakša, za 12 kilograma. Zbog malih dimenzija moguće ju je smestiti ispod zadnjih sedišta, zajedno s akumulatorom čime se oslobađa prostor u prtljažniku. Tehnologija litijum-jonskih baterija stvara bolji električni tok, što je ključno u dostizanju snažnih performansi Yarisa u vožnji na električni pogon po gradu.

Potpuno novi hibridni menjač je manji i lakši, pri čemu su elektromotori/generatori postavljeni na različita vratila, umesto jedan iza drugoga, čime je smanjena širina sklopa za oko 37 mm. Elektromotor/generator 2 ima novi segmentni statorski kalem, zahvaljujući čemu je sklop kompaktniji. Njegova snaga je 59 kW, a obrtni moment 141 Nm na prednjim točkovima pri maksimalnih 17.000 o/min. Ključna prednost je veliko povećanje performansi, pa sada benzinski motor može mirovati, a vozilo da se kreće isključivo na električni pogon brzinom do 130 km/h. Ovaj menjač ima i novu uljnu pumpu, koja osigurava podmazivanje zupčanika i elektromotora/generatora 2.

Upravljačka jedinica snage podnosi jakost struje 100 A, menjajući 177 V iz baterije na 580 V i koristeći tranzistorsko upravljanje u inverteru za transformaciju iz jednosmerne u naizmeničnu struju. Na efikasnost tranzistora utiče upravljanje toplotom unutar sklopa, kada su vertikalno postavljeni moguće ih je hladiti s obe strane, pa je moguće preciznije upravljanje toplotom, a time i visoka frekvencija struje - do 10.000 puta u sekundi. Na taj način je značajno povećana efikasnost sistema i prenos električne energije u elektromotor. Transformator u upravljačkoj jedinici snage pretvara 177 V iz hibridne baterije u 12 V za napajanje pomoćnih agregata u automobilu. Uređaj za raspodelu snage je u srcu hibridnog sistema i upravlja uzajamnim delovanjem sklopova. On omogućava da automobil deluje kao paralelni hibrid pri čemu elektromotor/ generator 2 sam pogoni automobil, ili uz sudelovanje hibridnog benzinskog motora.

Novi Yaris je dostupan i s 1,5-litarskim benzinskim motorom i ručnim menjačem sa šest brzina ili kontinualno varijabilnom transmisijom (W-CVT) s dugim hodom - W (Wide range) - u prvoj brzini. To je u osnovi isti novi trocilindrični motor koji je deo hibridnog sistema, u poređenju s motorima male zapremine s turbo-punjačima njegovih konkurenata, nudi malu emisiju štetnih gasova i malu potrošnju goriva. Na nekim tržištima dostupan je i 1,0-litarski, trocilindrični benzinski motor, sličan onom koji se ugrađivao u Yaris prethodne generacije, kao ulazni model u paleti novog Yarisa. Platforma GA-B novog Yaris ključna je za njegov dinamički kvalitet, a konstruirana je kako bi pružala pouzdanu i prirodnu vožnju. Stabilnost ovog automobila učvršćuje poverenje, dok je njegov odziv na poteze vozača prirodan i precizan, dajući osećaj agilnosti. Kombinacija kompaktnih, niskih i širokih dimenzija ovog automobila, kvaliteta platforme GA-B i performanse četvrte generacije hibridnog pogonskog sklopa, daje ovom automobilu iskonski kvalitet užitka u vožnji koji jača njegovu emotivnu privlačnost. U gradskoj vožnji nudi okretnost i upravljivost s najmanjim krugom okretanja u klasi od 4,9 metara, dok odličan odziv upravljača značajno olakšava manevre i parkiranje u gustom gradskom saobraćaju, a u vožnji na auto-putu i otvorenom drumu, vožnja je mirna i opuštajuća uz odličnu stabilnost pravca.

-Želeo sam da transformišem voznu dinamiku Yarisa, stvarajući nešto što zovemo pouzdana i prirodna vožnja - rekao je glavni inženjer Suezawa i dodao: - To je vožnja koja je mirna, precizna i okretna, doprinoseći zabavi u vožnji. Šasija TNGA je ono što je to omogućilo.

Platforma GA-B će se koristiti na svim budućim Toyotinim malim automobilima, uključujući novi model u segmentu B-SUV.

Velika krutost karoserije doprinosi višem nivou sigurnosti vrhunskoj upravljivosti i odzivu, udobnosti u vožnji i nižim nivoima buke i vibracija. Platforma GA-B novog Yarisa - uključujući šasiju i pogonski sklop - ima 37% veću torzionu krutost, čime dostiže najviši nivo u svom segmentu. To je postignuto kroz niz ojačanja karoserije, čvršću armaturu i veću primenu tačkastog zavarivanja i lepljenja u konstrukciji ovog automobila. Uzdužni nosači automobila spojeni su na ojačanja branika, a na prednjem oslanjanju, vrh amortizera služi kao gornje uporište upravljača. Krutost je dodatno povećana novom prstenastom konstrukcijom područja armaturne ploče dok su u centralnom delu automobila postavljena ojačanja tunela i zadnje strukture, čime je stvorena još jedna čvrsta prstenasta struktura. Nazad je dodatno učvršćen podni panel, pri čemu ojačanja unutrašnjih blatobrana i zadnji stub čine još jednu prstenastu strukturu.

Kao i na svim modelima koji se zasnivaju na TNGA, novi Yaris ima nisko težište, oko 12 mm niže od aktuelnog modela, što mu daje bolje inercione karakteristike i poboljšava stabilnost pri brzim prolascima kroz krivine. Ovo smanjenje je postignuto pomeranjem teških sklopova bliže središtu automobila i njihovim postavljanjem niže, počevši s krovom, uključujući i motor i sedišta. Pored nižeg težišta, poboljšan je i raspored masa u automobilu, podjednako napred/nazad i levo/desno, zbog čega se karoserija manje ljulja, poboljšana je stabilnosti pri kočenju i skraćen zaustavni put. Konstrukcija sistema oslanjanja je ključna za dinamičke karakteristike automobila. Jedna od najvažnijih primena filozofije TNGA je osiguravanje da svaki novi model uživa pogodnosti optimalnih postavki. Yaris ima potpuno novi raspored, s prednjim MacPherson nogama koje su postavljene pod drugačijim uglom, pa u svom delovanju izazivaju manje trenja. Vrh amortizera ovde služi kao uporište upravljača, dok je promena ugla „vešanja“ omogućila bolji raspored amortizera i opruga čime su smanjene vibracije. Zadnja torziona osovina je 80% kruća, a krutost nazad povećana je za više od 80%, čime je smanjeno uvijanje u krivinama i uopšte poboljšana okretnost automobila. Povećanje krutosti sistema oslanjanja omogućilo je korišćenje mekših opruga. Uz poboljšanu ravnotežu šasije napred/nazag, postignuta je veća udobnost u vožnji.

Platforma GA-B donosi dodatne prednosti u pogledu smanjenja buke i vibracija, pa je vožnja u kabini tiša i prefinjenija. Arhitektura platforme i gornji deo karoserije su konstruirani tako da se smanji buka u kabini. Inženjeri su prepoznali mesta na kojima buka najviše prodire, armaturna ploča i podovi, i podesili svoju konstrukciju tako da izoluju spoljnu buku. Brojna mesta spajanja na karoseriji, pored toga što pridonose krutosti karoserije, sprečavaju i ulazak zvukova u kabinu. Kvalitet konstrukcije nove Toyote Yaris i njene performanse propraćene su izdašnom specifikacijom opreme i dostupnošću funkcija koje se češće mogu naći na većim modelima iz klase iznad. Toyota očekuje da će 60% prodaje činiti modeli višeg nivoa opreme. To uključuje Mid+, „težište“ ponude, Elegant, koja ima klasičan izgled, i Style koju krasi mladalačkiji i dinamičniji profil. U celoj paleti, standardna oprema uključuje Toyota Safety Sense, zadnju kameru i elektronsku parkirnu kočnicu. Opcije uključuju upozorenje na saobraćaj iza vozila s automatskim kočenjem koje olakšava izlazak sa parkirnog mesta, monitor mrtvog ugla i inteligentne sonare za otkrivanje prepreka.

Novi Yaris je jedini model u segmentu B koji nudi opciju virtuelnog ekrana u boji veličine 10“. On projektuje ključne podatke na donji deo vetrobrana, u vidnom polju vozača, u skladu s konceptom „ruke na upravljaču, pogled na putu“. Prikazani podaci uključuju brzinu vozila, sigurnosna upozorenja (povezana sa sistemima Toyota Safety Sense), uputstva navigacije i informacije multimedije. Vozač može odabrati koje informacije želi da vidi putem izbora postavki na višenamenskom ekranu. Primeri funkcionalnosti vrhunskog kvaliteta koje je moguće naručiti za novi Yaris uključuju vrhunski audio sistem JBL s osam zvučnika, grejani obruč upravljača i plavu ambijentalnu rasvetu kabine u prostorima za noge, oblogama vrata i centralnoj konzoli. Na raspolaganju je i paket s kompletom LED svetala, uključujući svetla za maglu.

Sve verzije novog Yarisa omogućavaju jednostavnu, bežičnu integraciju pametnog telefona putem aplikacije Apple CarPlay i Android Auto, što omogućava korisniku jednostavan pristup omiljenoj aplikaciji uz korišćenje centralnog ekrana multimedije od 8“ za upravljanje. Korisnim internetskim uslugama je moguće pristupiti uz Toyotinu aplikaciju MyT. Funkcionalnosti uključuju praktične i korisne informacije o Toyoti, funkciju „pronađi moj automobil“ i navođenje „do vrata“, koje pruža uputstva korak po korak ako ne možete parkirati na svom odredištu. „Pošalji u automobil“ omogućava vozaču planiranje putovanja i kada nisu uz svoje vozilo i slanje tog plana u navigacioni sistem u vozilu. Ova aplikacija isto tako beleži podatke o vožnji, pa je naknadno moguće očitavati podatke kao što su kilometraža, brzina i ubrzanje. MyT može isto tako slati podsetnike za redovno održavanje automobila. Za novi Yaris je na raspolaganju i bežični punjač pametnog telefona. Dimenzija 150 sa 80 mm, dovoljno je velik da je na njega moguće postaviti zadnju generaciju mobilnih uređaja.

Toyota Yaris ima impresivno nasleđe u pogledu sigurnosti; na primer, model druge generacije bio je prvi model u svojoj klasi koji je ostvario pet zvezdica na ispitivanju sigurnosti Euro NCAP, koje je najcenjenije u evropskoj automobilskoj industriji. Prednosti naprednih tehnologija izbegavanja sudara i pomoći vozaču nakon toga su stavljene na raspolaganje uvođenjem Toyota Safety Sense u celokupnu ponudu kao standardne opreme 2017. godine – još jedan prvenac u segmentu. Novi Yaris podiže sigurnost malog automobila na najviši nivo i opremljen je da bude najsigurniji model u svom segmentu. Njegova najveća snaga je značajno povećana krutost karoserije, što je direktna pogodnost nove platforme GA-B i veliki iskorak u sistemima koji čine sklop Toyota Safety Sense. Celi niz novih funkcionalnosti i sistema sada se po prvi put ugrađuje u neku Toyotu, podvlačeći Toyotinu posvećenost širenju dostupnosti najvišeg nivoa sigurnosti, kako bi postale pristupačne što većem broju ljudi. Novi Yaris, zahvaljujući modulu za prikupljanje podataka, uživa pogodnost sistema eCall koji automatski poziva hitne službe na lokaciju vozila u slučaju jakog sudara.

Građenje Yarisa na platformi GA-B je donelo povećanje torzione krutosti automobila za 37%, čime je došao na najviši nivo u segmentu B. Takva čvrsta konstrukcija postignuta je dodatnim varovima i lepljenjima, dodatnim ojačanjima i stvaranjem čvrstih prstenastih struktura unutar karoserije radi pojačanja krutosti (podrobnije opisano u poglavlju Dinamika vožnje gore). Dodatna čvrstoća omogućava bolju zaštitu u slučaju sudara jer je kabina bolje zaštićena, a time pruža veću sigurnost putnicima. Novi Yaris je prva Toyota opremljena središnjim vazdušnim jastucima. Ugrađuju se kao standardna oprema, a otvaraju se u slučaju bočnog sudara radi sprečavanja međusobnog sudara vozača i suvozača.

Iako malih dimenzija, novi Yaris uživa u svim prednostima najnovijih naprednih sistema pomoći vozaču (Advanced Driver Assistance Systems - ADAS). Kao potvrđeni predvodnik u svojoj klasi u pogledu aktivne sigurnosti, Yaris sada kreće i dalje – ponoseći se ne samo zadnjom generacijom brojnih funkcija, nego usvajajući i celi niz funkcija koje se po prvi put pojavljuju u Toyoti. Paket Toyota Safety Sense za novi Yaris nudi više funkcija nego ijedan trenutni Toyotin model ili bilo koji njegov konkurent u segmentu B, uključuje - Sistem predsudarne zaštite s otkrivanjem vozila, otkrivanjem pešaka (danju/noću), otkrivanjem biciklista (danju), pomoć u raskrsnicama (otkrivanje vozila i pešaka), pomoć u zakretanju upravljača u slučaju potrebe, Inteligentni prilagodljivi tempomat (puni raspon brzine za Yaris Hybrid), Čitanje saobraćajnih znakova, Upozorenje za nenamerno prestrojavanje sa zakretanjem upravljača i pomoć u zadržavanju u saobraćajnoj traci i Automatska duga svetla. Pomoć u izbegavanju sudara je unapređena uz poboljšano delovanje, kao i povećanje broja funkcija. Pre svega, brzina pri kojoj je moguće održavanje razmaka od vozila u sklopu sistema predsudarne zaštite (Pre-Collision System - PCS) povećana je na 180 km/h. PCS isto tako sada ima mogućnost otkrivanja pešaka na putanji vozila, u vožnji danju ili noću, pri brzinama do 80 km/h i biciklista u vožnji danju.

Novi Yaris je prva Toyota opremljena sistemom pomoći u skretanju na raskrsnici. Ovaj sistem pomaže u izbegavanju uobičajene opasnosti od sudara s nekim vozilom ili naleta na pešaka prilikom skretanja na raskrsnici. Ako sistem otkrije pešaka koji prelazi ulicu u koju vozilo skreće, ili ako postoji opasnost da vozilo uđe u putanju nadolazećeg vozila, oglasiće se zvučno upozorenje i, ako vozač ne reaguje, automatski će se uključiti kočnice. Ova funkcija deluje pri brzinama između 10 i 25 km/h. Unapređenje sistema Toyota Safety Sense uključuje prilagodljivi tempomat na Yarisu Hybridu, koji deluje pri brzinama od 0 do 180 km/h. Zaustaviće automobil ako se vozilo ispred zaustavi. Ako zaustavljanje traje kraće od tri sekunde, sistem ponovno pokreće automobil, a ako zaustavljanje traje duže, automobil je moguće pokrenuti laganim pritiskom na papučicu gasa ili pritiskom na prekidač ACC. Pored povećanja sigurnosti, time se omogućava opuštenija vožnja u gustom saobraćaju s čestim zaustavljanjima. ACC uvek radi sa sistemom čitanja saobraćajnih znakova u vozilu, radi prenošenja vozaču podatka o ograničenju brzine, kada se to ograničenje promeni.

Pomoć u zadržavanju u saobraćajnoj traci isto tako je po prvi put u ponudi u Yarisu, zajedno s upozorenjem za nenamerno prestrojavanje sa zakretanjem upravljača. Ako automobil nenamerno počne izlaziti iz saobraćajne trake, prelazeći kolovoznu liniju, oglašava se zvučno upozorenje. Vozač sada može uključiti zakretanje upravljača, koje automatski vraća vozilo u središte saobraćajne trake. Ovaj sistem prepoznaje standardne bele i žute kolovozne trake, kao i rubove kolovoza (ivičnjake, travu ili zemlju), pa je zakretanje upravljača raspoloživo više vremena, na ravnom putu, ali i u krivinama. Ako su kolovozne linije blede ili ih sistem ne može prepoznati, on će pratiti putanju vozila ispred, održavajući vozilo unutar saobraćajne trake.

Zakretanje upravljača u nuždi je još jedan Toyotin novitet. Ova funkcija pomaže vozaču kada postoji opasnost od naleta na pešaka ili prepreku na putanji kretanja i kada je potrebno manevrom izbeći udarac. Sistem pruža dodatni zakretni moment na obruč upravljača radi povećanja stabilnosti vozila i sprečavanja izlaska automobila iz saobraćajne trake. Radi sprečavanja čestih udaraca prilikom manevara pri maloj brzini, kao opcija je dostupno upozorenje za saobraćaj iza vozila uključujući automatsko kočenje koje deluje kada sistem otkrije nadolazeća vozila prilikom izlaska unazad s parkirnog mesta ili kada postoji mogućnost udarca u vozilo u mirovanju prilikom parkiranja. Ova opcija uključuje i monitor mrtvog ugla koji će upozoriti vozača o moguće neuočenom vozilu s jedne ili druge strane. Inteligentni sonar prepreka može pomoći vlasnicima u izbegavanju manjih udaraca i ogrebotina koje se lako dogode prilikom parkiranja, a skupi su za popravak. Ako ultrazvučni senzori u zadnjem delu automobila otkriju neki predmet i utvrde da postoji mogućnost sudara s njim, uključuje se automatsko kočenje radi sprečavanja tog sudara.

Komentari(0)

sortiraj