Opel - 120 godina od prvog automobila
Opel je jedan od proizvođača automobila sa najbogatijom tradicijom na svetu. Sledeće godine, brend će proslaviti 120 godina proizvodnje automobila
Nakon što je poslušala savete svojih sinova Carla, Wilhelma i Friedricha, Sophie Opel je rešila da počne sa proizvodnjom automobila 1899. Godine, četiri godine nakon smrti osnivača kompanije Adama Opela. Ono što je započelo u garaži u Riselshajmu na Majni sa 65 ručno proizvedenih patentnih motornih automobila ,,System Lutzmann’’ je uveliko postalo masovni fenomen sa preko 70 miliona proizvedenih vozila do danas.
Veran svojim vrednostima
Od
samog početka, Opel je bio šampion u tome da proizvodi automobile najefikasnije
moguće kako bi bili pristupačni za široku publiku. Na primer, Opel je bio prvi
nemački proizvođač koji je uveo vrlo ekonomičnu proizvodnu liniju čak 1924. godine.
Ovo je uticalo da Opel 4/12 PS ,,Laubfrosch’’ i kasnije sve varijante Opela 4
PS postanu bestseleri. Kompanija smeštena u Riselshajmu je već 1930-ih
proizvodila tehnološki napredne automobile za mase u vidu modela Opel P4 i
Kadett (već tada sa samonosećom karoserijom). Proizvedeni su u Nemačkoj i na
taj način je nemački inženjering postao pristupačan i dostupan. Opel je čak
ostao veran svojim vrednostima demokratizacije mobilnosti kada je razvijao
sportski automobil: pristupačan auto iz snova, Opel GT, je stigao na puteve
1968. godine.
Vodeća uloga u svim segmentima
Brend
je igrao vodeću ulogu u svim segmentima. Modeli kao što su Opel Kadett, Rekord
i Kapitan bili su karakteristični za period rekonstrukcije i ekonomskog čuda.
Stilske ikone kao što su Opel GT, Manta i Monza su kasnije usledili. Tokom
1980-ih i 1990-ih modeli kao što su Corsa, Astra i Zafira su postali bestseleri
i simboli ponovnog ujedinjenja. Nakon pada Berlinskog zida i otvaranja fabrike
u Ajsenahu, Opel je postao popularniji nego ikada pre.
Astra proizvedena u 4,2 miliona jedinica
Prva
generacija modela Astra je proizvedena u 4,2 miliona jedinica između 1991. i
1998. što ga čini najviše proizvedenim Opelovim modelom ikada. Do danas,
proizvođač automobila iz Riselshajma je čvrsto usidren u centru društva i nudi
tehnologije koje su obično rezervisane za skuplje premium automobile.
Inovativna rešenja kao što su IntelliLux LED® matriks svetla u kompaktnoj Astri
(Automobil godine 2016.) i u vodećoj Insigniji, kao i AGR priznata aktivna
ergonomska sedišta (koja su dostupna u mnogim modelima) su tipična za Opel.
Pionirske godine
Opel
se pridružio automobilskim pionirima kao što su Daimler, Benz i Peugeot krajem
19. veka kupovinom fabrike motornih automobila koja je bila u vlasništu
Fridriha Lucmana. U proleće 1899. godine, prvi Opelov patentni motorni
automobil ,,System Lutzmann’’ je proizveden u Riselshajmu. Dve godine kasnije,
konvertovani Lutzmann je osvojio ,,Heidelberg-Königstuhl’’ planinsku trku
pobedivši 16 drugih automobila koji su napravljeni od strane dobro poznatih
nemačkih proizvođača automobila.
Sve
u svemu, razvoj u automobilskoj industriji je bio brz i furiozan. Dok su prvi
modeli još bili direktni potomci konjskih kočija, Opel je ponudio ultra moderan
mali automobil sa izuzetno kompetititvnom cenom 1909. godine. Opel 4/8 PS
Doktorwagen je već imao četvorocilindrični linijski motor koji je bio razvijen
i proizveden u Opelu. U reklamama, Opel je tvrdio da je idealan za ,,doktore,
veterinare i advokate’’. Doktorwagen je bio dostupan po ceni između 4.000 i 5.000
maraka, dok su mnogi drugi automobili tog perioda koštali preko 20.000 maraka.
Transformisao je motorni automobil od prestižne igračke za bogate i poznate do
pristupačnog rešenja za mobilnost širokih masa.
Masovna mobilnost
Friedrich,
koji je od tada bio promovisan u glavnog inženjera, i njegov brat Wilhem uveli
su produkciju na proizvodnoj liniji u Opelu 1924. godine. Ford je bio prva
kompanija koja je uvela ovaj štedljivi metod u Americi 1913. Opel je uvek imao
oštro oko za razvoj u drugim zemljama. Adam Opel je postao fasciniran šivaćom
mašinom tokom svojih godina putovanja kroz Francusku, a kasnije je Darracq
sistem pružio veliki podsticaj za proizvodnju automobila u Riselshajmu. Braća
Opel su nakon toga predstavili inovativini 4/12 PS ,,Laubfrosch’’. Dvosed sa
maksimalnom brzinom od 60 km/h bio je dostupan za 3.900 Gold maraka zahvaljujući
proizvodnoj liniji.
Kasnije,
ovaj ,,automobil za sve’’ je bio dostupan za 1.930 Rajh marki. U godinama koje
su usledile, čitava porodica automobila je kreirana zasnivajući se na
Laubfrosch tehnologiji. Ukupno je napravljeno 119.484 modela Opel 4 PS do 1931.
Ono što su ovi revolucionarni automobili bili za 1920-e, to je Kadett bio za
1930-e. Automobilski progres je pravio velike korake. Kadett je nasledio
uspešni Opel P4 i proslavio svoj debi sa samonosećom čeličnom karoserijom,
nezavisnim prednjim vešanjem, četvorotaktnim motorom sa 4 cilindra i
hidrauličnim doboš kočnicama. Cene su bile značajno niže u odnosu na direktnu
konkurenciju. Tokom 1938. godine standardna Opel Kadett limuzina je bila
dostupna za pristupačnih 1.795 maraka.
Ime
Kadett je ponovo oživljeno 1962. godine a Opel je još više napredovao sa
Kadettom A. Dok se konkurencija i dalje oslanjala na dvotaktni ili vazdušno
hlađeni motor koji je smešten pozadi, novajlija je nudio komfor u vidu motora
sa 4 cilindra i vodenim hlađenjem, tihim četvorostepenim menjačem i širokim
izborom oblika karoserije od kupea do karavana.
Rast prosperiteta
Prvi
novi Opel nakon rata bio je Olympia Rekord koji je zasenio sve sa svojom
karoserijom poput pontona i hromiranim prednjim delom koji liči na čeljusti
ajkule. Dizajn je uzeo odlike velikih američkih limuzina i bio je savršen za
ekonomsko čudo koje se dešavalo. Oni koji su uspešni želeli su da to ponovo
pokažu. I tada je novi tip vozila debitovao sa modelom Olympia Rekord Caravan,
karavan za celu porodicu koji prikazuje luksuzan način života. Potpuno novi
Opel Kapitän je predstavljen 1954, Opel Rekord P2 je premijeru imao 1960, a
Rekord A je usledio 1963. godine sa disk kočnicama i ubrzo nakon toga sa 6
cilindara. Bez obzira da li kao kupe, karavan ili limuzina, Rekord je postao
sinonim za novu srednju klasu u mladoj Federativnoj Republici Nemačkoj. Opel je
proizveo 882.443 modela Rekord A do 1965. Ovaj uspeh otvorio je vrata za
,,veliku trojku’’ i u 1964. ,,KAD’’ (što označava modele Kapitän, Admiral i
Diplomat) stižu u luksuznu klasu.
Druga
generacija ovih KAD modela je pored svega nudila i jedinstven nivo udobnosti u
vožnji zahvaljujući legendarnom de Dion zadnjem vešanju. Opel je 1968. Uveo deformabilni
stub upravljača za sva svoja putnička vozila. Inovacije su pomogle da se nosi
sa rastućom količinom saobraćaja.
Od Opela GT do Calibre
Opel
je postao prvi evropski proizvođač da otvori moderan dizajnerski studio juna
1964. godine. Nakon samo jedne godine, prvi koncept automobil jednog evropskog proizvođača,
Experimental GT, doživeo je svoju premijeru na Salonu automobila u Frankfurtu
1965. godine. Posle 36 meseci, serijski proizveden Opel GT je dostupan kod
Opelovih dilera i označava rođenje legende među sportskim automobilima.
Ova
ikona je pristupačna za široku publiku zahvaljujući tehnologiji masovne
proizvodnje i GT postaje novi hit iz Riselshajma. Kompanija se držala ovog
pristupa tokom narednih godina. Manta je delila tehnologiju sa modelom Ascona
kada je predstavljena 1970. godine, a Calibra je ,,pozajmila’’ tehnologiju
Vectre iz 1989. Najsnažnija varijanta svetskog šampiona u aerodinamici (Cd od
0,26), Calibra Turbo 4x4 je razvijala 204 konjske snage i nudila performanse u
vožnji kao duplo skuplji sportski automobili.
Bestseleri i trendseteri
Opel
je 1982. godine napravio veliku stvar sa malim automobilom. Corsa A zaokružila
je ponudu kompanije tako što je bila smeštena tačno ispod Kadetta. Corsa je
bila impresivan prikaz kako dobiti najviše od malog prostora bez kompromisa što
se tiče uživanja u vožnji ili ekonomičnosti. Svaka generacija modela Corsa (od
A do E) vodila je i nastavljala demokratizaciju individualne mobilnosti. Do
danas je registrovano skoro 14 miliona Corsi. Sledeće godine će uslediti nova
generacija pružajući potpuno novi aspekt ovoj priči sa potpuno električnom
verzijom Corse.
Baš
kao što je Corsa oblikovala segment malih automobila, tako je Zafira definisala
segment kompaktnih vanova sa mestom za 7 osoba od 1999. godine. Treći red
sedišta koji u potpunosti nestaje ispod poda prtljažnika je jednostavno potez
genija. Vlasnici modela koje je proizvela konkurencija su morali da se muče sa
uklanjanjem dodatnih teških sedišta svaki put kada im je bilo potrebno više
prostora u prtljažniku. Sedam ljudi može komotno da se smesti u Zafiru koja je
dugačka 4,32 metara. Pored ovoga, kompaktni van može da postane transporter u
roku od par sekundi kada se preklope sedišta, kreirajući prostor za utovar
dimenzija 1,56x1,15 metara za ukupnom zapreminom do 1700 litara. Trenutna
Zafira je takođe majstor metamorfoze koja zahvaljujući Flex7®Plus sistemu sedišta funkcioniše dvojako, i kao
transporter i kao salon na točkovima.
Budući
trendseter je nastavio koracima Corse i Zafire nakon premijernog predstavljanja
svetu na Salonu automobila u Ženevi 2009. Godine - Opel Ampera, automobil koji
redefiniše elektro-mobilnost. Automobil godine 2012. se vozi na struju ali
takođe ima svoj izvor snage u vidu produživača dometa. Ovo čini Amperu
podjednako nezavisnom od punjača kao što je to slučaj sa konvencionalnim
putničkim automobilima.
Opel
je predstavio sledeću generaciju električnog automobila na Salonu u Parizu
2016. Ampera-e ima NEDC domet od 520 kilometara u potpunosti na struju
zahvaljujući svojoj vrhunskoj litijum-jonskoj bateriji od 60 kWh. Uz to, električni
motor koji razvija 204 KS nudi ubrzanje kao kod sportskih automobila. Sledeći
električni automobil iz Riselshajma će uslediti već sledeće godine i
elektro-mobilnost će dobiti još jedan podsticaj sa modelom Corsa-e.
Od Astre do Insignije
Opel
otkriva novo postojanje bazirano na lakoći sa predstavljanjem trenutne
generacije modela Astra 2015. godine. Kompaktni automobil je bio lakši za do
200 kilograma od svog prethodnika. Ponuda agregata je pratila strategiju
smanjenja zapremine sa manjim promenama, turbo-punjenjem, manjom potrošnjom
goriva i većom efikasnošću.
Po
prvi put, Astra je dostupna sa visoko efikasnim trocilindarskim benzinskim
motorom sa direktnim ubrizgavanjem goriva i revolucionarnim IntelliLux LED®
matriks svetlima. Inovativni sistem koji pretvara noć u dan bez zaslepljivanja
drugih učesnika u saobraćaju je jedinstvena odlika u kompaktnoj klasi! Astra je
uverila kupce i eksperte u svoj kvalitet i proglašena je za ,,Automobil godine
2016.’’.
Insignia
A je prvi Opel koji može da prepozna saobraćajne znakove još od 2008. i nudi
inteligentni AFL+ sistem osvetljenja. Baš kao i Astra, druga generacija
Opelovog vodećeg modela je podešena za efikasnost. Nova generacija Insignije je
lakša, ekonomičnija i istovremeno mnogo prostranija. Jedna od glavnih odlika
modela Insignia GSi, Country Tourer, Grand Sport i Sports Tourer je adaptivni
pogon na svim točkovima sa sistemom vektorisanja obrtnog momenta koji može da
ubrza zadnje točkove pojedinačno u deliću sekunde zavisno od situacije u
vožnji. Opel Insignia je prvo vozilo koje je napravljeno od strane masovnih
proizvođača automobila koja nudi ovu tehnologiju u segmentu vozila srednje
veličine.
Od Mokke do Grandlanda X - SUV fenomen
SUV
modeli su glavni trend automobilske industrije u ovom trenutku. Kupci žele da
sede nešto uzdignutiji kako bi imali bolji pregled i da uživaju u avanturi i
udobnoj vožnji na duže staze. Opel je
prepoznao ovaj trend u njegovom začetku i predstavio jedinstvenu ponudu u B
segmentu.
Potkompaktni kul model Mokka je takođe dostupan sa pogonom na svim točkovima i pokazao se kao ekstremno popularan od samog starta. Tokom 2017. godine u kompaktnoj klasi su mu se pridružili Crossland X i Grandland X. Svi članovi X porodice su dostupni sa AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.) sertifikovanim aktivnim sedištima. Ergonomična i udobna sedišta su bila deo Opelovog DNK već dugo vremena - 120 godina ranije Opelov patentni motorni automobil ,,System Lutzmann’’ ponosno je predstavio kožna sedišta.
Komentari(0)