Pandemija, čipovi, rat - Izazovi za sve, a pogotovo za automobilsku industriju
Proizvođači automobila danas se suočavaju s brojnim poteškoćama. Pandemija koja je u toku, nedostatak čipova i rat u Ukrajini ometaju njihovo poslovanje
Škoda odgovara na ove izazove i aktivno traži efikasna rešenja. Protekle dve godine bile su veliki izazov za proizvođače automobila. Pandemija u kombinaciji s drugim poremećajima prouzrokovala je logističke poteškoće i zastoje u procesu nabavke, posebno poluprovodnika, koje su i danas aktuelne. Škoda je preduzela niz mera koje joj sada pomažu da stabilizuje proizvodnju i isporučuje automobile kupcima čak i u ovim teškim vremenima.
Karsten Schnake
-Ove godine vidimo poboljšanje ponude čipova, a izgledi za
2023. su još optimističniji - kaže Karsten Schnake, član Škoda uprave zadužen
za nabavku. Stabilizacija nabavke delova omogućava kompletiranje automobila
koji su pripremljeni za isporuku. Proizvođač stoga neprestano dovršava i
isporučuje ove automobile što je brže moguće.
Novi pristup u
industriji poluprovodnika
Uz završavanje nekompletiranih automobila, Škoda se takođe
fokusira na novi koncept partnerstva s proizvođačima poluprovodnika kako bi se
izbegli slični problemi u budućnosti. Prema Schnakeu, automobilske kompanije
jednostavno treba da počnu drugačije da pristupaju industriji čipova.
-Pandemija je samo ubrzala potrebu za promenom, ali do
promene bi ipak došlo jer će potražnja za čipovima u automobilskoj industriji
rasti vrlo brzo u budućnosti kako se industrija transformiše - objašnjava član
Škoda uprave.
Novi strateški projekat pod nazivom COMPASS (Cross
Operational Management Parts & Supply Security), koji Karsten Schnake vodi
kao iskusni menadžer za krizne situacije, namerava da pomogne Volkswagen Grupi
da situaciju s poluprovodnicima stavi pod kontrolu. On istovremeno ostaje i
član ŠKODA uprave. U sklopu COMPASS-a, interdisciplinarni timovi
sastavljeni od predstavnika robnih marki Grupe rade na osiguranju nabavke
poluprovodnika. Međutim, prema Schnakeu, to uključuje više od kratkoročnih ili
dugoročnih zaliha čipova i odgovora na bilo koje druge neočekivane probleme.
Radi se o ponovnom osmišljavanju načina na koji proizvođači
automobila pristupaju industriji poluprovodnika. Danas automobilsko tržište
čini oko 10% ukupne potražnje za poluprovodnicima, ali s pojavom
elektromobilnosti, povezivanja i automatizacije vožnje, ova potražnja će
značajno rasti - objašnjava Schnake.
Automobilske kompanije stoga žele da postanu atraktivni
partneri za proizvođače poluprovodnika. - Budućnost možemo da osiguramo samo
saradnjom. Malo je verovatno da ćemo sami proizvoditi čipove, ali s druge
strane imamo svoje specifične zahteve - kaže Schnake.
Ove godine vidimo poboljšanje ponude čipova, a izgledi za
2023. su još optimističniji. Između ostalog, Volkswagen grupa je počela da radi
na mogućnosti dizajniranja čipova za svoje potrebe, koje bi potom proizvodile
partnerske kompanije.
-U automobilima postoje stotine ili čak hiljade čipova, ali
često su vrlo jednostavni s prilično specifičnom funkcijom. Tražimo način da
zamenimo mnoge od ovih specifičnih čipova univerzalnijim rešenjem koje možemo
nabaviti u većim količinama“, kaže Schnake, nagoveštavajući mogući novi smer za
Volkswagen Grupu i ŠKODA-u. Veći volumen i manja raznolikost potrebnih čipova
učinili bi automobilske kompanije privlačnijim kupcem. - U bliskom smo kontaktu
s proizvođačima čipova i tražimo partnerstvo s njima koje će nam dati dugoročnu
garanciju - dodaje Schnake.
Ali čipovi nisu jedina glavobolja s kojom se proizvođači
automobila moraju nositi. Zbog događaja proteklih godina i meseci, ubrzano se
radi na zalihama sirovina i energije. ŠKODA pokušava da bude fleksibilnija u
svim aspektima, a ne samo kada je u pitanju nabavka komponenti. „Moramo se
pripremiti za povećanje potražnje za softverskim inženjerima, bez kojih ne
možemo“, dodaje Schnake.
Brzi odgovor na rat
Nepotrebno je reći da su srednjoročne poteškoće koje su gore
navedene trenutno u senci rata u Ukrajini. Kao odgovor na rat, Volkswagen grupa
je zaustavila proizvodnju i izvoz automobila u Rusiju. Kako su tamošnji
proizvodni pogoni prvenstveno proizvodili za rusko tržište, ovaj potez ne utiče
na snabdevanje ŠKODA vozilima u Evropi. Ipak, rat utiče na proizvodnju i
isporuke kupcima, budući da evropski proizvođači automobila imaju mnogo kooperanata
koji se nalaze u Ukrajini. Kao i mnogi drugi, ŠKODA od ukrajinskih dobavljača
kupuje kablovske snopove koji su neophodni za proizvodnju nekoliko modela. To
je recimo uticalo na ENYAQ iV. Za razliku od situacije kada nedostaju čipovi,
kada nedostaju kablovski snopovi ne mogu se proizvesti čak ni nekompletna
vozila. Međutim, ŠKODA AUTO već nastavlja proizvodnju modela ŠKODA ENYAQ iV.
Oko 1000 jedinica modela ENYAQ iV nedeljno može se proizvesti sada kada je
proizvodnja nastavljena, a kapacitet će se postupno povećavati. „Biti uz naše
partnere u Ukrajini izuzetno je važno za nas. Iz tog razloga sa svakim od njih
radimo na pronalaženju najprikladnijeg rešenja“, kaže Karsten Schnake.
Prenos opreme i zaposlenih organizovano je u samo pet
nedelja. Jedan primer takvog rešenja je privremeno umnožavanje PEKM proizvodnje
kablovskih snopova. Kompanija, koja je morala da obustavi proizvodnju na
početku invazije, sada je nastavila s radom, pokušavajući da osigura maksimalnu
bezbednost za svoje radnike. Istovremeno, PEKM je u saradnji sa kompanijom
ŠKODA pokrenuo i deo proizvodnje kablovskih snopova u Mlada Boleslavi. - Prenos
opreme i zaposlenih organizovan je u samo pet nedelja. Pomažemo našim novim
kolegama da se smeste u svoj privremeni novi dom - kaže Schnake.
-Svi naši partneri ostaju u Ukrajini i fokusiraju se na to da mogu funkcionisati u svom okruženju. U isto vreme dupliramo proizvodnju u drugim evropskim regijama i severnoj Africi kako bismo osigurali isporuke kupcima. Za sve njih, međutim, potpuni povratak u Ukrajinu ostaje prioritet - naglašava Schnake.
Komentari(0)