Škoda automobili na dužnosti
Automobili za vatrogasce, bolničare ili policiju moraju biti sigurni i otporni, snažni, brzi i bezbedni. Škoda automobili na ovaj način služe zajednici već više od jednog stoleća
Njih pet možete videti na novoj izložbi u Škoda muzeju. Prvi koji je ušao u službu 1906. godine bio je Voiturette C-tip s produženim međuosovinskim rastojanjem. Korišćen je kao vojno ambulantno vozilo za nošenje četiri nosila u dva ležaja. Proizvodnja vozila hitne pomoći i vatrogasnih vozila uzela je maha tokom Prvog svetskog rata proizvodni pogon u Mlada Boleslav proizvodio je oko stotinu pouzdanih vozila hitne pomoći Laurin & Klement na godišnjem nivou.
Pre Drugog svetskog rata za izradu vozila hitne pomoći
koristile su se šasije svih kategorija Škoda automobila, a najmanja je bila Popular
995 Liduška dužine 3.850 mm, dok su veći modeli Rapid, Favorit i Superb s
međuosovinskim rastojanjem do 3.415 mm nudili veću brzinu, prostranost i
udobnost. Lagane otvorene „karoserije vozila hitne pomoći“ takođe su
izgrađivane u Mlada Boleslav na šasijama istih modela. Na primer, to je
omogućilo žandarima ili carinicima da lako iskoče dok jure osumnjičene.
Vatrogascima je bila na raspolaganju široka paleta modernih komercijalnih
vozila brenda Škoda, a vrhunac su bili modeli 606 i 806, odnosno vozila sa šest
cilindara nosivosti 6 ili 8 tona.
U maju 1946, godinu dana nakon završetka rata, u Vrchlabíju
je započela proizvodnja vozila hitne pomoći zasnovana na šasiji Škoda 1101/1102
„Tudor“. S motorima od 1100 litara koji isporučuju 23,5 kW, mogli su postići
90–100 km/h, a spašavali su živote čak i u Kairu, u Egiptu. Kompaktan i okretan
„Tudor“ imao je pregradu pored vozača koja je bila zakrivljena prema napred za
smeštaj dečijeg kreveca. Bolničar je koristio sklopivo sedište. Bezbednosne
snage širom sveta cenile su Škoda 1101 P (policijske) „borbene Tudore“, koji su
u rukama iskusnog vozača i na odgovarajućim gumama mogli da naprave čudo na
neravnom terenu čak i bez pogona na sve točkove.
Pre 70 godina u Kvasinyju je započela proizvodnja 4,6 metara
dugog ambulantnog vozila izvedenog iz modela Škoda 1200 STW karavan, u koje su
mogla stati dva kreveta jedan pored drugog. Godine 1961. Škoda 1202 vozila
hitne pomoći preuzela su štafetu, sa inovacijama uključujući dve dodatne spiralne
opruge sistema zadnjeg vešanja. Međutim, legendarna Škoda 1203, sa svojom
karoserijom bez poklopca motora, unutrašnjom zapreminom od preko 5 m³ i ukupnom
dužinom od samo oko 4,5 metra, postala je najkorišćenije vozilo hitne pomoći
češkog proizvođača automobila.
Veliki kvalitativni skok dogodio se kasnih 1980-ih dolaskom
nove generacije modela Škoda sa pogonom na prednje točkove i poprečno
postavljenim motorom. To je omogućilo spuštanje poda na zadnjem delu automobila
i postavljanje gotovo bilo koje nadgradnje na njega. Iako ŠKODA FAVORIT 788 iz
1992. nikada nije ušla u proizvodnju, dostavna vozila FORMAN i FORMAN PLUS
(1990-1995) ušla su u upotrebu u bolnicama. Usledile su verzije vozila za hitnu
pomoć FELICIA COMBI (1995-2001) i, posle 1998. godine, OCTAVIA COMBI. Aktuelna
postavka u ŠKODA Muzeju sa pet raritetnih terenskih vozila biće otvorena do
početka oktobra ove godine.
Laurin&Klement MF
(1919)
Ukupno 176 putničkih i lakih teretnih vozila proizvedeno je
na šasijama luksuznih automobila serije L&K Mf i Mg u periodu od 1917-1923.
godine. Jedna od mnogih varijanti bila je karoserija vatrogasnog vozila. Snažni
četvorocilindrični motor od 4.713 ccm sa tada impresivnom snagom od 50 KS (36,8
kW) dovodio je vatrogasce do požara brže zahvaljujući maksimalnoj brzini od 90
km/h (90 mph).
Škoda 1201 Ambulance
(1957)
Š 1201 STW bio je osnova za seriju vozila hitne pomoći
spoljašnjih dimenzija 4.620 x 1.680 x 1.600 mm. Iskoristio je prednosti
robustne šasije sa potpuno metalnom karoserijom i udobnog vešanja sa nezavisnom
suspenzijom točkova. Motor od 1.221 cc/45 KS (33,1 kW) omogućavao je vozilu
hitne pomoći, koje je težilo samo 1.190 kg, maksimalnu brzinu od 110 km/h (110
mph). Izloženi automobil, koji pripada privatnoj kolekciji, koristila je hitna
pomoć u opštini Šumperk. Razlikovao se od običnih ambulantnih vozila za prevoz
bolesnika po dužoj karoseriji i dvodelnim zadnjim vratima.
Škoda 120 VB (1986)
Škoda 120 je, u poređenju sa svojim prethodnikom Škoda 110,
nudio veću zaštitu za putnike i moderniji dizajn. Imao je četvorocilindrični
motor od 1174 cc/50 KS (36,7 kW) smešten pozadi. Ovaj dizajn nije bio koristan
samo na klizavim nagibima, nego je takođe dokazao svoju vrednost na reli
trkama. Originalna plava karoserija automobila „VB“ (čehoslovačka državna policija)
sa belim prugama postupno je zamenjena 1975-1979 žuto-belim dizajnom sa crnim
natpisom „VB“. Ova ŠKODA 120 sa kasnijim dizajnom je iz privatne kolekcije.
Škoda 788 (1992)
Karoserije novog automobila s prednjim pogonom činile su
osnovu za masovnu proizvodnju hatchbacka (FAVORIT, od 1987), karavana (Forman)
i lakih komercijalnih vozila (Pick-up). Alternative koje nisu otišle dalje od
faze prototipa uključivale su lako terensko vozilo Š 786 sa međuosovinskim
rastojanjem od 3.100 mm i delimično staklenom karoserijom dizajniranom za
prevoz osoba sa invaliditetom i sestrinsku verziju vozila hitne pomoći koja je
ovde izložena, ŠKODA 788, jedan od brojnih prototipova i sportskih automobila
koji se čuvaju u depoima ŠKODA muzeja.
Škoda Felicia CombiI LX
Policija Češke (1996)
Sa nizom praktičnih karakteristika, uključujući kapacitet
prtljažnika od 447-1366 litara, Felicia Combi (1995-2001: 351.905 proizvedenih
jedinica) nije bila samo popularan porodični automobil. Više od 5.500 jedinica
ovog laganog, upravljivog, pouzdanog i jednostavnog karavana dugog 4.205 mm
koristila je policija Češke Republike.
Štite i služe
Škoda vozila skrojena prema potrebama kupaca odavno su se dokazala u zahtevnoj službi austrijske, švajcarske, francuske, italijanske, finske, izraelske i ukrajinske policije. Britanske policijske snage nedavno su rasporedile ne samo Octavia RS kao presretač, već i potpuno električni SUV Škoda Enyaq iV. Češko ministarstvo unutrašnjih poslova preuzelo je više od 20.000 Škoda različitih modela i specifikacija od 1993. godine. Octavia i Scala danas su glavna vozila u upotrebi u Češkoj Republici, ali i automobile Superb i Kodiaq koristi češka policija.
Komentari(0)