Pedeset godina od ABS-a kompanije Continental
Uvođenje ABS-a zajedno sa ostalim faktorima bezbednosti, poput sigurnosnog pojasa i ograničenja brzine, značajno je poboljšalo bezbednost na putu
Sa početkom od 2004. godine sistem je postao obavezan i zakonski propisan za sve nove automobile širom Evrope. Od kada su predstavljeni prvi takvi sistemi, krajem 70-tih godina prošlog veka, ukupan broj ljudi poginulih u saobraćajnim nezgodama u Nemačkoj je smanjen za 80 odsto. Prema GIDAS istraživanju, 25 odsto svih nezgoda na motorima u sektoru dvotočkaša mogu se sprečiti korišćenjem upravo standardnog ABS-a. Cela ova revolucija u kočionom sistemu predstavljena je pre 50 godina na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu na Majni, u jesen 1969.
Automobilska industrija je u to vreme bila u procvatu.
Tehnološka kompanija Continental je takođe imala svetsku premijeru - ITT-Teves
je predstavio MK I, prvi sistem koji optimalno dozira kočionu silu umanjujući
rizik od blokiranja točkova (ABS). Sistem je bio baziran na integrisanim
strujnim kolima zasnovanim na tehnologiji analognih kola i koristio se za
regulisanje kočionog pritiska.
Serijska proizvodnja se dugo razvijala, tehnologija se na
početku koristila samo na 36 test vozila švedske policije. Na ruku im nije išla
ni naftna kriza, kao ni slabljenje ekonomije, koje je posebno pogodilo
auto-moto tržište. Masovnija proizvodnja je konačno započeta 1984. godine, kao
svojevrsni tehnološki proboj, za razliku od konkurentnih sistema koji su već
bili prisutni na tržištu, sa tehnologijom analognih kola, Teves je, sada kao
deo Continentala, lansirao MK II, prvi ABS za putnička vozila kontrolisan od
strane mikroprocesora. U Severnoj Americi bio je dostupan za Linkoln
Continental, dok je u Evropi ova bezbednosna tehnologija postala standardna
oprema Ford Scorpia. Njegova instalacija u samoj fabrici je takođe
predstavljala novinu, s obzirom da je u to vreme ABS obično bio dostupan kao
opciona funkcija sa značajnom doplatom.
Helmut Fenel, koji je imao ključnu ulogu u promovisanju
upotrebe mikroprocesora za ABS sisteme, objašnjava presudnu prednost
tehnologije.
-Zahvaljujući prilagodljivosti programa, naš sistem moga je
biti brzo i optimalno testiran kako za kočenje na neravnim putevima, sa visokim
koeficijentom trenja, tako i na klizavim putevima, tokom zime. On je takođe bio
znatno fleksibilniji od ostalih rešenja i stoga je mogao brzo da se prilagodi
različitim konceptima vozila, kao što su modeli sa pogonom na prednjim ili na
sva četiri točka. Rešenje koje uključuje
mikroprocesor nam je obezbedilo prednost od nekoliko godina u odnosu na ostale.
MK II je prvi ABS na tržištu koji kombinuje funkciju kočenja,
potisnika kočnice, hidrauličnu kontrolu i antiblokirajući kočioni sistem u
jednoj kompaktnoj jedinici. Nedugo zatim, integrisan je i sistem za kontrolu
vuče (TCS). Važna prekretnica u razvoju ABS-a bio je naknadni MK IV sistem,
koji je ušao u serijsku proizvodnju 1989. godine i po prvi put uključio
elektronski sistem raspodele sile kočenja, čineći mehaničko-hidraulične
komponente suvišnim. Inženjeri iz Continentala su 1995. godine preduzeli još
jedan razvojni korak napred, kada je elektronska kontrola stabiliteta (ESC)
integrisana u MK 20, a razvijen je i revolucionarni dizajn.
U ovom novom aranžmanu, koji je postao standard u svetu,
motor je smešten na vrhu, ventilski blok u sredinu, dok su elektronske
komponente ispod njega, manje-više na samoj osnovi. Continentalovi
antiblokirajući kočioni sistemi se i dalje baziraju na ovom principu, uz
modularnost različitih varijanti opreme (ABS, ABS + TCS, ESC) koje optimalno
ispunjavaju zahteve kupaca.
Danas je ABS opremljen sa gotovo 50 dodatnih i bezbednosnih
funkcija, kao što su automatsko otpuštanje ručne kočnice pri startovanju,
pomoć pri startovanju na uzbrdici ili kao važna komponenta, prilagodljivi
sistemi tempomata. Sve to je smešteno u samo dva kilograma koji zauzimaju isti
prostor kao i refleksna kamera sa jednim objektivom (SLR). Tokom poslednjih 50
godina ABS je postao univerzalni sistem za kontrolu šasije za uzdužnu i bočnu dinamiku,
a posebno kao rezultat daljeg razvoja koji je na kraju doveo do ESC-a. Ovaj
sistem je neophodan uslov i za ostale bezbednosne tehnologije, poput sistema za
asistenciju vozačima, a omogućava i naredne korake ka automatskoj vožnji.
Budućnost ove tehnologije će uglavnom biti uslovljena softverskim inovacijama -
za više komfora i još veću bezbednost.
ABS, za putnička vozila i motocikle, pruža značajni doprinos
dugoročnom cilju Vision Zero-a, budućnosti bez saobraćajnih nezgoda i sudara.
Kako bi se približili što više ovom cilju, Continental i posle 50 godina od
nastanka ABS-a i dalje ide napred i radi na razvoju bezbednosnih sistema.
Komentari(0)