Predstavljen novi Toyotin četvorotočkaš - bZ4X
Toyota je predstavila potpuno novi automobil bZ4X, prvi model u novoj seriji bZ - beyond Zero (Preko nulte granice) - iz klase baterijskih električnih vozila (BEV)
U dizajnu i tehnologiji veran svom konceptnom prethodniku, otkrivenom ranije ove godine, bZ4X spreman je za proizvodnju, kao prvi model koji je Toyota u potpunosti razvila kao BEV. To je takođe prvi automobil koji je napravljen na novoj namenskoj BEV platformi kompanije. Zasnovana na e-TNGA filozofiji, platformu su zajednički razvili Subaru i Toyota. Uključujući baterijsku jedinicu kao sastavni deo šasije, ispod poda vozila, dobijene su ključne prednosti niskog težišta, odličnog rasporeda mase napred-nazad i velike krutosti karoserije neophodne za odličnu bezbednost, vožnju i upravljanje.
Model bZ4X je prostran, udoban SUV, dostupan s novim
sistemom pogona na sva četiri točka koji, u svojoj klasi, pruža najbolje
karakteristike upravljivosti na terenu, kao i performansi s odvojenim
elektromotorima za svaku osovinu. Čist, elegantan i moćan dizajn eksterijera
odražava njegove napredne BEV kvalitete i SUV status, a donosi nov prednji
izgled u formi „čekića“, koji definiše brend, odražavajući snažan stav
automobila.
Dugo međuosovinsko rastojanje obezbeđuje prostor za
odličan smeštaj u prozračnoj i otvorenoj kabini sa pet sedišta, kao i veliku
nosivost. Toyota je koristila skoro 25 godina iskustva u tehnologiji
električnih vozila sa baterijama, kako
bi osigurala vodeći svetski kvalitet, izdržljivost i pouzdanost litijum-jonske
jedinice koja pokreće bZ4X. Čak i posle 10 godina vožnje očekuje se da će
baterija i dalje raditi sa 90% svojih originalnih performansi. S potpuno
napunjenom baterijom očekivani domet je više od 450 kilometara (u zavisnosti od
verzije, a tačni podaci biće naknadno potvrđeni).
Model bZ4X će takođe ponuditi napredna tehnološka
rešenja, uključujući krov sa solarnim panelom za pomoć pri punjenju baterije
tokom vožnje ili za vreme dok je vozilo parkirano, kao i treću generaciju Toyota
Safety Sense s novim i poboljšanim sistemima aktivne bezbednosti i pomoći
vozaču. Novi bZ4X će imati svoju evropsku premijeru 2. decembra, neposredno pre
otvaranja posebne usluge onlajn rezervacija za kupce koji žele da među prvima
dobiju ovaj model.
Promocija Toyotine nove BEV
namenske platforme
Toyota bZ4X je prvi automobil koji je napravljen na
novoj Toyotinoj BEV, namenski konstruisanoj platformi zasnovanoj na e-TNGA
filozofiji. Ova potpuno nova platforma ima različite mogućnosti primene za
potencijalne buduće modele bZ, i konstruisana je za proizvodnju u velikim
serijama. Najvažnija prednost jeste da se tanka baterijska jedinica nalazi
potpuno ispod poda vozila i čini deo šasije, omogućavajući nisko težište,
idealan raspored težine napred-nazad i veliku čvrstinu karoserije. Svi ovi
kvaliteti zajedno omogućavaju modelu bZ4X snažne i dinamične performanse sa
brzim odzivom, a, zahvaljujući dugom međuosovinskom rastojanju, i odličan
unutrašnji prostor.
Dizajn - spoljašnjost
Toyota je za bZ4X osmislila elegantan i robustan
dizajn koji je podjednako prikladan za savremeni urbani život i selo, spajajući
napredni izgled BEV-a s originalnim kvalitetima SUV-a. Izgled prednjeg dela je
pametan i bez nepotrebnog ukrašavanja. Karakteriše ga nova forma „čekića“ koji
definiše brend, s prepoznatljivim tankim svetlima i naglaskom na prednjim
uglovima koji nagoveštavaju snažan stav automobila.
Sa strane, silueta je elegantna, s malom ukupnom
visinom, vitkim prednjim stubovima i niskom linijom osovina, čime je naglašeno
spušteno težište omogućeno novom platformom. Lajsne oko lukova točkova, veliki
naplaci (prečnika do 20 inča) gurnuti do samih uglova karoserije i naglašeni
pragovi izražavaju autentičan SUV karakter ovog automobila. Sa zadnje strane,
fokus dizajna ponovo je na isticanju uglova, s karakterističnim zadnjim
svetlima koja se spajaju čitavom širinom vozila.
U poređenju sa Toyotom RAV4, spoljne dimenzije
ilustruju prednosti dizajna svojstvene e-TNGA platformi. Na primer, bZ4X ima
ukupnu visinu koja je niža za 85 mm, kraće prepuste, ali i međuosovinsko
rastojanje koje je 160 mm duže nego kod modela RAV4. Visina haube je takođe
smanjena za 50 mm. Ukupna agilnost se ogleda i u podatku o radijusu okretanja
od 5,7 m, što je najbolji rezultat u klasi. Dizajn uključuje aerodinamičke
elemente koji doprinose izdašnom dometu vožnje, uključujući otvore postavljene
duboko u uglovima prednjeg branika kako bi se stvorile glatke vazdušne
površine, kompletnu oblogu podvozja, razdvojeni krovni spojler i zadnji spojler
s pačjim repom, kao i zadnji difuzor i precizno postavljeno zadnje staklo.
Tanka donja rešetka ima zatvarač koji se prilagođava da kanališe protok vazduha
za hlađenje do baterije i pomaže u smanjenju otpora vazduhu.
Dizajn - unutrašnjost
Unutrašnjost je u skladu s temom „lagom“ - to je
švedska reč koja opisuje nešto što je „baš kako treba“. Ovde se to ogleda u
udobnosti i prostranosti koji kabini daju okruženje kao u dnevnoj sobi, praćeno
osećajem koji je poboljšan upotrebom mekih, protkanih ukrasnih tekstura,
detalja sa satenskom završnom obradom i opcijom panoramskog krova. Instrument
tabla je uska i nisko postavljena, što doprinosi osećaju otvorenosti i pruža
vozaču bolju preglednost.
Princip „ruke na upravljaču, oči na putu“ podržan je
kokpitom usredsređenim na čoveka, budući da se TFT displej dijagonale 7 inča s
instrumentima i informacionim ekranom nalazi direktno u prednjoj liniji očiju
vozača, iznad upravljača, tako da se podaci mogu posmatrati uz minimalno
pokretanje očiju. Dugo međuosovinsko rastojanje, najveće u klasi, pruža obilje
prostora za noge svim putnicima, uz rastojanje od jednog metra između tačke
bokova putnika na prednjem i zadnjem sedištu. Tu je i izdašan prostor za
stvari, sa podesivim podom prtljažnika - sa uzdignutim i postavljenim zadnjim
sedištima dostupno je do 452 litre.
Performanse
Varijanta bZ4X s pogonom na prednje točkove pokreće
elektromotor od 150 kW koji se odlikuje odličnim odzivom. Proizvodi 204 KS i
265 Nm obrtnog momenta, omogućavajući ubrzanje 0-100 km/h za 8,4 sekunde i
maksimalnu brzinu od 160 km/h. Verzija s pogonom na sva četiri točka (više
detalja u nastavku) ima maksimalnu snagu od 217,5 KS, sa 336 Nm obrtnog
momenta; maksimalna brzina je ista, dok je ubrzanje do 100 km/h smanjeno na 7,7
sekundi. Sve ove brojke o performansama ostaju okvirne pre homologacije. Sistem
nudi opciju „vožnje s jednom pedalom“ s pojačanjem u regeneraciji energije
prilikom kočenja, što omogućava vozaču da ubrza i uspori vozilo koristeći samo
papučicu gasa.
Domet u vožnji i tehnologija
baterija
Domet vožnje je od ključnog značaja za kupce
električnih vozila i zato je Toyota iskoristila skoro 25 godina svog iskustva u
razvoju baterija velikog kapaciteta, što je omogućilo da bZ4X ponudi ne samo
bezbrižnost u smislu udaljenosti koju može da pređe, već i uverenje da se ta
sposobnost može održavati iz godine u godinu. U skladu s razvojnim ciljevima za
bateriju, može se očekivati neznatno smanjenje performansi baterije od samo oko
10% – za 10 godina vožnje, ili 240.000 kilometara, u zavisnosti šta prvo
nastupi. Litijum-jonska baterija visoke gustine ima kapacitet od 71,4 kWh, i
očekuje se da će obezbediti domet vožnje od preko 450 km (u skladu sa WLTP
standardom). Brojke zavise od verzije vozila i ostaju privremene u ovoj fazi,
do konačne homologacije.
Zahvaljujući efikasnom i proverenom sistemu grejanja,
koji uključuje toplotnu pumpu, pouzdanost se održava i na temperaturama ispod
nule, uz minimalno smanjenje dometa u poređenju sa konkurentskim modelima.
Takođe, baterija se može brzo puniti bez ugrožavanja bezbednosti ili radnog
veka: 80% punjenja se može dostići za oko 30 minuta sistemom za brzo punjenje
od 150 kW (CCS2). Od četvrtog kvartala 2022. godine biće dostupan i novi
trofazni punjač od 11 kW. Ključ
kvaliteta i izdržljivost baterije je višestruko praćenje napona, struje i
temperature od nivoa pojedinačnih ćelija. Ako se otkrije bilo kakvo neočekivano
stvaranje toplote, kontrole se automatski aktiviraju. Protivmere su postavljene
tako da bi se ublažilo bilo kakvo oštećenje materijala, a preduzete su i mere zaštite
u procesu proizvodnje kako bi se sprečio ulazak neželjenih materija u bateriju.
Ovo je prva Toyotina baterija hlađena vodom.
Pogon na svim točkovima
Toyota je na projektovanju novog BEV sistema pogona na
sva četiri točka radila sa svojim razvojnim partnerom Subaruom, oslanjajući se
na veliko AWD nasleđe obe kompanije. To pruža dodatnu sigurnost prilikom vožnje
u teškim uslovima, i daje bZ4X svojstvenu, vodeću SUV sposobnost u klasi za
vožnju van puta. Verzija AWD ima odvojene motore od 80 kW koji pokreću prednju
i zadnju osovinu. XMODE sa svojim različitim režimima vožnje se takođe može
izabrati tako da odgovara uslovima s podešavanjima za sneg/blato, dubok sneg i
blato (ispod 20 km/h), ili Grip Control za vožnju u teškim uslovima van puta
(ispod 10 km/h).
Sistem elektronskog
upravljanja Steer-by-wire
Model bZ4X će biti prva serijska Toyota koja će
ponuditi sistem upravljanja “žicom” – One Motion Grip – koji će naknadno biti
predstavljen u Evropi. Bez mehaničke veze između upravljača i prednjih točkova,
ovaj elektronski sistem precizno prilagođava ugao pneumatika prema nameri
vozača, omogućavajući i više prostora za noge, uz olakšan izbor položaja u
vožnji i lakši ulazak i izlazak. Tradicionalni upravljač zamenjen je One Motion
Grip-kontrolom, pružajući preciznije i lakše upravljanje, bez potrebe za
previše okretanja rukom. Potpuno zaključavanje se može postići okretanjem za
samo 150 stepeni. Bez fizičke veze u sistemu, nepotrebne vibracije točkova su
blokirane, ali vozač i dalje oseća korisne povratne informacije s podloge,
odnosno površine puta. Osećaj prilikom upravljanja poboljšan je nezavisnom
kontrolom snage, a karakteristike rada se mogu menjati u skladu sa izabranim
režimom vožnje.
Solarni krov
Domet vožnje modela bZ4X može se maksimalno povećati
korišćenjem opcionog krova sa solarnim panelom. Krov zadržava sunčevu energiju
s nultim emisijama i nultim troškovima za proizvodnju električne energije i
obezbeđuje punjenje pogonske baterije automobila. Može se koristiti kada je
motor u automobilu uključen ili isključen, a Toyota je izračunala da se tako
može dobiti dovoljno snage za 1.800 km vožnje u toku godine.
Nova generacija sistema
Toyota Safety Sense
Novi bZ4X će imati sve prednosti koje pruža treća
generacija sistema Toyota Safety Sense, s novim i poboljšanim funkcijama za
pružanje zaštite od još više opasnosti i uobičajenih rizika od nezgoda. Ujedno,
može da funkcioniše i kao partner vozaču u ostvarivanju krajnjeg cilja društva
mobilnosti - „nula smrtnih slučajeva i povreda u saobraćajnim nesrećama“. Proširenjem
opsega detekcije radara koji funkcioniše na milimetarskim talasima i s
monokularnom kamerom, performanse svih funkcija su poboljšane. Nove
karakteristike će uključiti proširenje mogućnosti sistema za upozorenje pre
sudara kako bi se prepoznala vozila koja nailaze ili seku pravac kretanja,
zatim ograničavanje ubrzanja pri malim brzinama i pomoć pri naglom
zaustavljanju u opasnosti. Pored toga, biće dostupan novi multimedijalni sistem
sa bežičnim (OTA) ažuriranjem softvera.
Predstavljanje Toyote Beyond
Zero
Model bZ4X je prvi automobil u Toyotinom novom bZ
podbrendu - naziv koji označava filozofiju „beyond Zero“ (“Preko nulte
granice”), što naglašava predvodničku ulogu u zaštiti životne sredine koju je
kompanija stekla kao pionir elektrifikovane mobilnosti još sa svojim
originalnim Priusom, prvim hibridnim električnim automobilom na svetu, koji se
pojavio 1997. godine. Uvođenje bZ4X ojačava Toyotin sveobuhvatan tehnološki
pristup koji doprinosi ispunjavanju različitih zahteva mobilnosti i nudeći
kupcima kompletnu ponudu elektrifikovanih vozila, uključujući HEV, PHEV, BEV i
FCEV. Toyota želi da svojim proizvodima koji su laki za upotrebu i koji su
privlačni kupcima, smanji emisiju CO2, a sve ove tehnologije će zajedno pomoći
da se dostigne cilj ugljenične neutralnosti.
Nulta emisija samo je deo Toyotinih ambicija – kao što
jasno ukazuje reč „beyond” („preko”) u oznaci bZ. Cilj je posvećenost u
pružanju sve bolje mobilnosti za sve, s proizvodima i uslugama koji povećavaju
zadovoljstvo vožnje čineći sve učesnike u saobraćaju bezbednim, uz pružanje
pomoći u izgradnji boljih društava širom sveta. Toyota bZ4X je vozilo u
potpunosti usredsređeno na potrebe čoveka, konstruisano da pomogne kupcima da
na BEV vozilo pređu bez kompromisa ili neprijatnosti, iskoriste sve mogućnosti
dizajna, performansi i osete iskustvo vlasnika automobila karakterističnog za
čisto električna vozila - prevazilazeći očekivanja kupca.
Komentari(0)