Premijera modela BMW iX
BMW iX je spreman za serijsku proizvodnju i na puteve širom sveta treba da stigne početkom novembra ove godine
Tehnološka perjanica BMW Grupe predstavlja spoj uživanja u vožnji bez lokalno prisutne emisije gasova, sportske okretnosti i radnog dometa uz karakter profilisan i posvećen održivosti. Svojim dizajnom i luksuznim prostranim enterijerom, BMW iX oslikava novi pristup konceptu SAV modela (Sports Activity Vehicle).
BMW iX će biti predstavljen u dve
varijante, obe opremljene električnim sistemom pogona na svim točkovima,
kombinovane snage 385 kW/523 KS u verziji BMW iX xDrive50 i 240 kW/326 KS u
verziji BMW iX xDrive40. Efikasna pogonska tehnologija uparena je s najnovijom
tehnologijom baterija i, prema WLTP načinu obračuna, ostvaruje domet do 630
kilometara kod verzije BMW iX xDrive50 i do 425 kilometara kod modela BMW iX
xDrive40. Nešto kasnije biće predstavljen i model BMW iX M60 maksimalne izlazne
snage od preko 440 kW/600 KS koji obećavaju neverovatan, sportski ugođaj i
iskustvo u vožnji.
Struktura karoserije, dizajnerski
pristup i podešavanja šasije BMW-a iX savršen su spoj koji obezbeđuje izvanredan
stepen udobnosti u vožnji sa sportskim karakteristikama. Aluminijumska
konstrukcija svemirskog okvira i upotreba Carbon Cage plastike ojačane ugljeničnim
vlaknima (CFRP) na krovu, sa strane i pozadi, rezultat je inteligentne kombinacije
materijala koja istovremeno povećava rigidnost i smanjuje težinu. Optimizovana aerodinamička
svojstva koja svojim doprinosom svode koeficijent otpora vazduha na „tričavih“
0.25 takođe imaju pozitivan uticaj na sveukupnu efikasnost i još veći domet. Visokonaponska
baterija smeštena je nisko, u donjem delu automobila i spušta težište, čime se
kombinaciji sa ravnomernom raspodelom težine omogućava visok stepen okretnosti
pri upravljanju. Zahvaljujući dobro uravnoteženim voznim karakteristikama, BMW
iX ostavlja osećaj čvrstine i prijatnosti u vožnji, uz ogromnu dozu okretnosti.
Standardna tehnologija šasije za BMW
iX sastoji se od prednje osovine s duplim viljuškama, zadnje multi-link
osovine, amortizera povezanih sa električnim sistemom upravljanja i varijabilnom
Servotronic funkcijom. Na listi opcionala se mogu naći i elektronski vazdušni
amortizeri za obe osovine, sistem integralnog aktivnog upravljanja i sportske
kočnice. Kao alternativa standardnim laganim alu točkovima od 20 inča u ponudi
su i točkovi od 21 i 22 inča iz kolekcije Air Performance Wheels. Na njih se
mogu montirati pneumatici sa smanjenim koeficijentom buke, koji sadrže sloj
pene u unutrašnjim slojevima gume kojim se unapređuje akustični komfor.
Električni sistem pogona na svim
točkovima u BMW iX modelu prenosi tačno potrebnu količinu pogonskog momenta na
prednje i zadnje točkove u svim situacijama u vožnji. Sistem inteligentne
kontrole omogućava potpuno varijabilan prenos snage, od vrlo efikasnog čistog
pogona na zadnje točkove do pogona na sve točkove kojim se obezbeđuje
maksimalno prianjanje. Tehnologija „near-actuator“ limitatora za kontrolu
proklizavanja u tandemu sa sistemom pogona na svim točkovima, ugrađena je po
prvi put kako bi dodatno unapredila stepen prianjanja i stabilnost prilikom
upravljanja. Integrisana sa sistemom centrale motora, obezbeđuje izuzetno
precizne i neverovatno brze korektivne informacije koje služe da količina snage
isporučena do svakog točka bude savršena, bez obzira na teške uslove ili
kvalitet podloge. BMW iX xDrive50 postiže ubrzanje od 0 do 100 km/h za 4.6 sekundi,
dok BMW iX xDrive40 ostvari istu brzinu iz mirovanja za 6.1 sekundu.
Peta generacija BMW eDrive
tehnologije ugrađene u BMW iX okupljena je oko pogonske jedinice u istom
kućištu sa elektromotorom, elektronikom za prenos snage i menjačem. Ovako skladno
integrisana postavka električnog pogonskog sistema ima pozitivan učinak i na kvalitet
isporučene snage i na efikasnost, jer istovremeno na veoma ekonomičan način
koristi instalacioni prostor u zoni između prednje i zadnje osovine. Oba motora
u BMW-u iX rade prema principu električno pobuđenog sinhronog motora, gde
pobuđivanje rotora indukuje dovod električne energije, a ne fiksni trajni
magneti. Na taj način im je omogućeno da svoj maksimalni obrtni moment odmah
povuku i održe ga u izuzetno širokom rasponu broja obrtaja. Kombinovani obrtni
moment dostiže 630 Nm kod modela BMW iX xDrive40 i još viših 765 Nm kod modela
BMW iX xDrive50.
Adaptivni sistem rekuperacije daje
svoj dodatni podsticaj efikasnosti i dometu BMW-a iX. Inteligentno povezano
upravljanje pogonom znači da se intenzitet rekuperirane energije pri kočenju i
aktivno kočenje mogu prilagoditi situaciji na drumu. Za to su zaslužni podaci
iz navigacionog sistema sa senzorima koje koriste sistemi za asistenciju vozaču.
Na primer, prilikom prilaska raskrsnici ili skretanju, stepen rekuperacije se
može povećati kako bi se energija vratila u visokonaponsku bateriju, uz
istovremeno iskorišćenje efekta usporavanja. U međuvremenu, na otvorenom putu
funkcija krstarenja će preuzeti kontrolu rekuperacije, i omogućiti automobilu
da se "oslobodi" i ne troši pogonsku snagu kad god vozač skine nogu s
papučice gasa.
Adaptivna rekuperacija je fabrički
podešena, dok alternativno vozač može odabrati opcije „high, medium ili low
Brake Energy Regeneration“ za sve situacije u vožnji navedene u BMW iDrive meniju.
Najjače podešavanje rekuperacije automatski se aktivira u režimu vožnje
označenim slovom B, koje za rezultat ima i karakteristike vožnje preko jedne
papučice. Informacije o protoku energije mogu se pogledati na kontrolnom displeju
bez obzira na odabrani režim vožnje. Funkcija za obuku u efikasnosti -
Efficiency Trainer – nudi savete tokom vožnje koji će doneti još veći stepen
ekonomičnosti, dok prikaz dometa jasno ilustruje uticaj ličnog stila vožnje na
stepen napunjenosti i stanje visokonaponske baterije.
Peta generacija BMW eDrive
tehnologije donosi visokonaponsku bateriju i vrhunsku tehnologiju baterijskih
ćelija. Volumetrijska gustina energije na ćelijskom nivou povećana je za oko 40
posto u poređenju s visokonaponskom baterijom u modelu BMW-u i3 iz 2020. BMW iX
xDrive50 je opremljen visokonaponskom baterijom sa neto energetskim sadržajem
od 105.2 kWh. Standardna specifikacija BMW iX obuhvata i integrisani sistem
grejanja i hlađenja za kabinu, zajedno s visokonaponskom baterijom i pogonskim
sistemom koji radi s izuzetno efikasnom funkcijom toplotne pumpe. Anticipativno
upravljanje toplotom omogućava da radna temperatura visokonaponske baterije
uvek bude optimalna za potrebe brzog i efikasnog punjenja pred predviđeno
zaustavljanje na stanici za brzo punjenje.
Kombinovana punjačka jedinica (CCU) u
modelu BMW iX dizajnirana je da obezbedi veoma visok stepen fleksibilnosti
prilikom punjenja. Naizmenična struja se može iskoristiti do nivoa od 200 kW
(BMW iX xDrive50) ili 150 kW (BMW iX xDrive40). Na taj način je omogućeno da se
stepen napunjenosti baterije poveća sa 10 na 80 procenata i to za nekih 35
minuta kod modela BMW iX xDrive50 ili za 31 minut kod modela BMW iX xDrive40. Štaviše,
domet se može povećati za čitavih 150 kilometara kod modela BMW iX xDrive50 i
za više od 95 kilometara kod modela BMW iX xDrive40 i to za samo deset minuta
ako su priključeni na brzu stanicu za punjenje na naizmeničnu struju sa nivoa
napunjenosti od 10 procenata.
Nova generacija displeja i
operativnog sistema iDrive koji je debitovao u BMW-u iX proširuje interakciju
između vozača i vozila. Zasniva se na novom BMW operativnom sistemu 8, a
dizajniran je s jasnim fokusom na rad ekrana osetljivog na dodir na zakrivljenom
displeju (BMW Curved Display) i verbalnu komunikaciju s BMW inteligentnim
personalnim asistentom, koji je takođe unapređen. BMW Curved displej predstavlja
potpuno digitalizovanu grupu displeja koju formiraju informativni displej od
12.3 inča i kontroni displej sa ekranom dijagonale od 14.9 inča smeštenim
zajedno iza staklene površine koja je zakrivljena prema vozaču. Digitalni
personalni asistantet se sada može pohvaliti novi mogućnostima i potpuno novom
grafikom koja se koristi tokom komunikacije sa vozačem i putnicima u vozilu.
Novi paket tehnologija u modelima sa
oznakom BMW iX nudi značajan potencijal i napredak u razvoju automatizovanih
funkcija vožnje i parkiranja, sa velikim izgledima za srednjoročnu
funkcionalnost 3. nivoa. Nova generacija senzora, novi softverski paket i moćna
kompjuterska platforma osnov su za izuzetno inteligentno okruženje. Pet kamera,
pet radarskih senzora i 12 ultrazvučnih senzora koristi se za nadzor okoline
vozila.
BMW iX stiže opremljen
najkompletnijim paketom standardnih sistema za asistenciju koji su do sada
viđeni na BMW-u, i uz mnoštvo inovacija. Primera radi, sistem upozorenja na
čeoni sudar sada uočava nadolazeći saobraćaj pri skretanju ulevo (u zemljama u
kojima vozila voze zdesna), kao i bicikliste i pešake pri skretanju udesno. Dostupnost
opcionog sistema asistencije za kontrolu upravljanja i kontrolu trake (Steering
and Lane Control Assistant) znatno je proširena, a opcioni sistem Aktivnog
tempomata (Active Cruise Control) sa funkcijom Stop&Go donosi znatno
unapređenje u podešavanju razdaljine u vožnji. Funkcije upozorenja prilikom
napuštanja vozila upozorava na prisustvo biciklista ili pešaka u zoni oko
vozila pre otvaranja vrata, kao i funkcija snimanja pokušaja obijanja (Remote
Theft Recorder) predstavljaju nove pogodnosti. U okviru standardnih paketa
opreme, na spisku za BMW iX nalazi se i sistem za asistenciju pri parkiranju (Parking
Assistant) sa funkcijom asistencije pri vožnji u rikverc potpomognuta kamerom
za vožnju u rikverc.
Inovativni, pionirski karakter BMW iX
odlikuje jasno strukturirani i svedeni dizajnerski jezik, ima impozantan oblika
karoserije i „mišićave“ SAV proporcije, dok njegovi precizno izrađeni detalji
stvaraju doživljaj naprednog luksuza. Neverovatne odlike dizajna uključuju
gotovo potpuno ušuškanu BMW-ovu bubrežastu masku hladnjaka, čija je površina
proizvod inovativnih proizvodnih tehnika, a sadrži i senzore kamere i radara.
BMW iX je veoma precizno dizajniran,
kako spolja, tako i iznutra. Njegova unutrašnjost stvorena je da obezbedi vrhunski
kvalitet i osećaj ugodnosti. Ogroman prostor i najnovija generacija sedišta s
integrisanim naslonima za glavu daju poseban ton luksuznom ambijentu. Činjenica
da centralnog tunela više nema stvara dodatni prostor za noge i dovoljno mesta
za skladištenja za sve potrebe kao i centralnu konzolu dizajniranu u stilu
komada nameštaja vrhunskog kvaliteta. Instrument tabla s posebnim elementima i
aktivnim kinestetičkim inputom, preklopnim prekidačem za odabir stepena prenosa
daje jedan poseban, veoma moderan ton i izgled. Osim zakrivljenog BMW displeja,
heksagoni upravljač i beskonačni projektor za integraciju opcionog Head-Up displeja
daju posebnu notu fokusiranom uživanju u vožnji. Na raspolaganju vam je i
ponuda tri vrste unutrašnjih završnih obloga za individualizaciju enterijera.
Automatski klima uređaj u modelima sa
oznakom BMW iX stiže sa filterom od nanovlakana za prečišćavanje vazduha i
novim komandama osetljivim na dodir. Sistem inteligentno kombinuje unutrašnju
ventilaciju i grejanje svih površina, sedišta i upravljača kako bi se
maksimalno pojačao prijatan osećaj. Opcioni sistem zvučnika Bowers &
Wilkins Diamond Surround sa zvučnicima integrisanim izvan vidokruga u naslonima
za glavu i 4D audio funkcijom pomoću bas „drmanja“ na prednjim sedištima,
obećava vrhunsko audio iskustvo.
Pored sistema za akustičku zaštitu
pešaka, BMW iX donosi i posebno komponovan zvuk u vožnji, koji daje svoj puni
doprinos sveukupnom užitku tako što obezbeđuje autentičan odziv prilikom
pritiska na papučicu gasa i ubrzavanje. Električna funkcija BMW IconicSounds u
okviru standardnog paketa opreme donosi nove varijante i zvuke u svoj repertoar,
nastale u saradnji sa čuvenim filmskim kompozitorom Hansom Cimerom. Za proizvodnju u pogonu BMW Group u
Dingolfingu koristi se isključivo zelena energija, upotreba sirovina je strogo
kontrolisana a udeo prirodnih i recikliranih materijala je visok.
Pogon BMW Group u Dingolfingu biće zadužen za proizvodnju modela BMW iX. I vozilo i baterije će se proizvoditi zahvaljujući zelenoj energiji. BMW Group nabavlja kobalt i litijum koji su potrebni za visokonaponske baterije iz kontrolisanih izvora u Australiji i Maroku i dostavlja ih proizvođačima baterijskih ćelija. Načelo dizajna električnih motora omogućava izbegavanje upotrebe retkih prirodnih metala u rotorima pogonskog sistema. Uz to, kompanija nabavlja aluminijum koji se proizvedi zahvaljujući energiji dobijenoj iz solarnih postrojenja. Izuzetno visok udeo sekundarnog aluminijuma iznova upotrebljene plastike takođe doprinosi proizvodnji modela sa oznakom BMW iX kojom se štede prirodni resursi. U unutrašnjosti se koristi drvo sa FSC sertifikatom, koža potamnjena ekstraktima lišća masline i drugi prirodni materijali. Među sirovinama korišćenim za podne obloge i prostirke nalaze se i reciklirane ribarske mreže.
Komentari(0)