Projekat Tornado - Usluge autonomne mobilnosti u ruralnim područjima
Istraživački projekat su zajedno sproveli Grupa Renault i aglomeracijska zajednica Rambouillet Territoires sa još 10 industrijskih i akademskih partnera
Autonomna mobilnost nije ograničena samo na velike gradove. Eksperimenti koji se sprovode na autonomnim vozilima moraju uključiti posebnosti slabo naseljenih područja. Naime, takva područja se suočavaju sa lošom saobraćajnom povezanošću i sve brojnijim izazovima.
Otkrivanje komunikacione
infrastrukture i tehnologije
Cilj
nedavno završenog istraživačkog projekta Tornado je bio otkrivanje
komunikacione infrastrukture i tehnologije uz koje će usluge autonomne
mobilnosti postati dostupne u ruralnim i prigradskim područjima. Projekat se
zasnivao na dva slučaja upotrebe, a u njemu su zajedno učestvovali industrijski
i akademski partneri, aglomeracijska zajednica i lokalno stanovništvo.
U tu svrhu sprovedena su dva
eksperimenta vezana uz usluge autonomne i električne mobilnosti, uključujući
sveobuhvatno validacijsko ispitivanje u stvarnim uslovima:
-usluga deljene mobilnosti, testirane uz pomoć Renaulta ZOE kako bi se
lokalna železnička stanica u Gazeranu direktno povezala sa poslovnim parkom Bel
Air - La Foret u Rambouilletu (na jugozapadu Pariza)
-usluga prevoza putnika na kratkim relacijama unutar poslovnog parka Bel
Air.
Određivanje tehnologija potrebnih za implementaciju autonomnih rešenja
mobilnosti u ruralnim i prigradskim područjima.
Tehnička faza projekta Tornado
zasnivala se na definisanju i razvoju rešenja za autonomnu vožnju, kao i
razvoju komunikacione infrastrukture i tehnologija kako bi se:
-Povećala sigurnost: mašinska i programska oprema, ugrađena i daljinski
povezana rešenja, povezanost vozila sa infrastrukturom itd.
-Udovoljilo posebnim zahtevima prigradskih i ruralnih područja: uski
putevi, kružni tokovi, prepreke koje smanjuju vidljivost, nedostatak oznaka na
putu, promene u vrsti terena, uski tuneli sa jednom saobraćajnom trakom…
Misija Grupe Renault je bila da
ostvari 13 kilometara potpuno autonomne vožnje u spomenutim uslovima i tako
direktno poveže železničku stanicu u Gazeranu sa poslovnim parkom Bel Air u
Rambouilletu. Svrha ispitivanja složenih uslova vožnje u ruralnim i prigradskim
područjima bila je sledeća:
-poboljšati perceptivne sposobnosti autonomnih vozila i omogućiti im da u
stvarnom vremenu prepoznaju prepreke u krugu od 360 stepeni (vrsta prepreke,
veličina i udaljenost od vozila)
-mogućnost lociranja i kontrole autonomnog vozila (sa dopuštenim
odstupanjem od 20 cm od zadate putanje) kako bi se osiguralo da sledi putanju
čak i na uskim putevima i različitim terenima
-odgovoriti na problem privremenog gubitka GPS signala i vožnje u
uslovima nepostojeće vidljivosti, na primer prilikom vožnje tunelima sa jednom
trakom
-postići brzinu koju putnici i drugi učesnici u saobraćaju smatraju
uobičajenom, tj. brzinu od 70 km/h u autonomnom načinu rada.
Imajući to na umu, saradnici na
projekatu odlučili su da ispitaju funkciju različitih komponenata povezane
infrastrukture (povezani semafori i ugrađene kamere uz pomoć kojih vozila
prepoznaju nevidljive prepreke). Ispitivanje slučaja upotrebe zaokruženo je
stvaranjem usluge prevoza „od vrata do vrata” u poslovnom parku Bel Air. Reč je
o autonomnom električnom shuttleu koji može prevesti do 10 ljudi i koji je
ispitan na kružnoj ruti koja povezuje različite stanice u parku.
Kako bi prevoz putnika sa jednog
kraja poslovnog parka na drugi bio siguran, u shuttle su ugrađeni novi sistemi
naših partnera koji omogućavaju naprednu percepciju vozila, iskorišćavanje
infrastrukturnih mogućnosti za širenje percepcije i automatizaciju sigurnosnih
sistema. Testiranim vozilima Renault ZOE i shuttleom je upravljano uz pomoć
iste mobilne aplikacije i naj način su sinkronizovani kako bi pružili nesmetanu
uslugu tokom ispitivanja.
U dodiru sa stanovnicima
U drugoj fazi projekta Tornado bilo
je važno otkriti kojim se oblicima prevoza lokalno stanovništvo služi i šta
misli o autonomnim vozilima. Cilj je bio ispitati mišljenje stanovnika
(očekivanja i sumnje) o mogućoj upotrebi usluga autonomnog prevoza u
budućnosti, odnosno proceniti njihovo zanimanje za dopunu postojećih oblika
mobilnosti ciljanim, sigurnim, deljenim i ekološki prihvatljivim opcijama.
Oko 100 korisnika usluge MobiLab u
aglomeracijskoj zajednici Rambouillet Territoires bilo je uključeno u različite
faze ovog projekta.
Svrha testiranja autonomnih vozila
Renault ZOE i u vezi s tim povezanih radionica za zajedničko stvaranje bila je
proučiti način za integraciju autonomnih vozila, pratiti promene u mišljenju
stanovništva o novim tehnologijama i usavršavati projekat kroz nadogradnju
i/ili prilagodjavanje tehničkih komponenata s obzirom na očekivanja zajednice
korisnika koji su u ovom projekatu pokazali izuzetnu aktivnost. Na primer,
korisnici su želeli autonomno vozilo koje se prilagođava stvarnim uslovima
vožnje i koje pod zadatim ograničenjem može preći određenu rutu: zato Renault
ZOE sada može samostalno voziti brzinom od 70 km/h (u odnosu na 50 km/h u
2019.).
Odgovor na zahteve zajednice
Električna, autonomna i deljenja
mobilnost je rešenje za zajednice koje žele da povećaju mobilnost ljudi,
posebno u slabije naseljenim područjima. I ne samo to. Takav oblik mobilnosti
je ujedno sigurna i ekološki prihvatljiva opcija javnog prevoza. Aglomeracijska
zajednica Rambouillet Territoires se odlučno uhvatila u koštac sa problemima
mobilnosti ne samo zbog očekivanja lokalnog stanovništva, već i kako bi se
povećala privlačnost vlastitog područja. Njeno uključivanje u projekat podržale
su lokalne vlasti u aglomeraciji i departmanu. Osim rešavanja regulatornih
problema, razvoja drumske mreže i sprovodjenja eksperimenata u okviru projekta
Tornado, zajednici Rambouillet Territoires bilo je važno i učestvovanje
korisnika u oblikovanju ove buduće usluge.
Timski rad javnosti i struke
Projekat Tornado vodi Jedinstveni
međuministarski fond (Fonds Unique Interministériel) za regije, a finansiraju
ga francuska investiciona banka Bpifrance i regionalne vlasti sa područja
Île-de-France, Auvergne-Rhône-Alpes i Oksitanije. U projekatu su učestvovali
brojni partneri iz srodnih područja koji su svojom stručnošću, veštinama i
inovativnošću doprineli razvoju ove zajednice.
Saradnici na projekatu Tornado
-Voditelj projekta: Grupa Renault
-Glavni partner: Rambouillet Territoires
-Industrijski partneri: Lacroix City, Avairx, Exoskills, 4D-Virtualiz i
EasyMile
-Akademski partneri: Univerzitet Gustave Eiffel, Tehnološki univerzitet
Compiegne/laboratorija Heudiasyc, Institut Pascal, INRIA (Nacionalni institut
za istraživanja u području digitalnih nauka i tehnologije) i UPPA (Univerzitet
Pau i Pays de l'Adour)
-Izdavaoci sertifikata: Pôles labellisateurs: Mov’eo, ViaMéca i Aerospace Valley.
Komentari(0)