Škoda Rapid - Pređenih 200.000 kilometara prava sitnica
Na testu makina.rs našao se jedan "polovnjak", i to sa pređenih 200.000 kilometara. Reč je o Škodi Rapid Style, koji je ispod haube imao agregat 1.6 TDI sa motorom snage od 105 KS
Testiranje novih automobila zna da bude jako zanimljivo. Pomalo i iscrpljujuće, kako bi u nekoliko dana vožnje prikazali bar deo onoga šta je proizvođač automobila spustio sa novih fabričkih traka. Vozili smo tokom šesnaestogodišnjeg novinarskog automobilskog staža na stotine novih primeraka. Međutim, ovoga puta imali smo u rukama model Škoda Rapid star četiri i po godine, koji je na svojim točkovima prevalio 200.000 kilometara! Polovnu Škodinu momčinu vozili smo čak tri meseca. Imali smo prilike za taj period sasvim dovoljno vremena da uočimo sve njegove prednosti i mane, kao i kako se njegov vlasnik ophodio prema njemu od 2016. godine. A ophodio se domaćinski, kako i treba prema jednom novom ili polovnom automobilu.
Tačna servisna knjiga otkriva sve "bolesti"
Servisna knjiga i
redovni servisi su prvo što treba da pogledate kada kupujete polovan automobil.
Ako toga nema, onda i njegova prošlost je sumljiva kada je pređena kilometraža
i održavanje u pitanju. U Srbiji pri kupovini polovnih automobila može i
Koperfild da pozavidi mađioničarskim trikovima, kao i lažima o pređenim
kilometrima i očuvanosti vozila. Ukoliko je automobil kao "čaša" ili
nigde "udaran", kao i "NOVO, NOVO, NOVO", nešto podebelo sa
tim četvorotočkašem nije u redu, pre svega bi rekli da se čita da je prešao
"milion kilometara"!
Prodavac je spreman
na sve kako bi vam "udomio" svog četvorotočkaša, ali ukoliko ne
pregledate automobil kod ovlašćenog servisera "mačka u džaku" vam ne
gine. Venčanje sa ne proverenim automobilima vas može koštati jednog
tradicionalnog venčanja za to vozilo, gde ćete ga kasnije prodati iz besa za
mali novac samo kako bi ga se otarasili. Istorija "bolesti" ili
njegova lična karta je najbitnija stvar, bilo da je prešao 20 ili 400.000
kilometara.
Odlična kupovina
Da se vratimo gde smo
krenuli! Kada je pravljen Škoda Rapid je osmišljen tako da bude otporan na
vreme i pređene kilometre. Proizvođač je u tome i uspeo. Kada spomenemo 200.000
pređenih kilometara za našeg polovnog Rapida može se reći da je prava sitnica.
Ne možemo reći da je savršen, ali svakako možemo da je odlična kupovina ukoliko
je redovno održavan i vođena maksimalna briga o njemu. Prvo moramo reći da je
naš Rapid održavan u ovlašćenom servisu u Srbiji, i to na sve predviđene
intervale servisiranja. U protekle četiri i po godine na redovna servisiranja
ukupno je uloženo oko 3.000 evra, i to na intervalu od 15.000 pređenih
kilometara. Treći veliki servis po elektronskoj servisnoj knjižici je planiran
na 210.000 pređenih kilometara, jer je prvi rađen na 70.000.
Agregat 1.6 sa 105 KS
Agregat koji se
nalazio ispod haube Škodine momčine je 1.6 TDI sa motorom snage od 105 KS.
Dovoljno je snažan i najveća je prednost Rapida. I posle pređenih kilometara i
dalje ima odlične vozne karakteristike. Uparen je sa petostepenim manuelnim
menjačem. Ovaj motor i menjač su namenjeni onima koji prelaze dosta kilometara.
Izdržljivi su i pre svega kvalitetni. Tek kada smo podigli haubu možemo reći da
je ovaj automobil prevalio kilometražu zabeleženu na satu. Njegov poklopac i
ostali delovi na agregatu su vidno prljavi, ali ono što je najbitnije je da
radi kao "švajcarski sat". Zvuk motora je u jednom
"tonalitetu" i radi bez greške. Koliko god izgledalo prljavo,
preporuka je da se pri kupovini i vidi sva prljavština, pre nego kada vam
preprodavci nalickaju i raznim hemikalijama očiste motor. Onda tek ne znate gde
ste došli, a gde pošli. Motor je najlakše oprati, a vraćenu kilometražu teško
da možete obrisati i kasnije od "babe napraviti devojku".
Mali potrošač
Potrošnja goriva je
na zavidnom nivou. Ono što bi izdvojili je svakako njegova potrošnja na
otvorenom putu. Do 100 km/h Rapid isteruje sjajnih 4,5 litara dizela, dok je do
130 km/h kompjuter pokazivao 5,2 litre. U gradskoj vožnji iz rezervoara je u
najvećoj beogradskoj saobraćajnoj gužvi isterivao maksimalnih 6,8 litara
dizela. Ekonomičan je kada se poštuju svi saobraćajni propisi, a ukoliko imate
"ciglu na gasu" onda slobodno možete dodati bar jednu litru više kada
je potrošnja u pitanju. Ima dovoljno snage za brza preticanja, što je jako
bitno ukoliko se nalazite na nekoj od srpskih krivudavih magistrala.
Na auto-putu je
gospodar svog prostora i jednostavno diše sa podlogom ispred sebe. Maksimalnu
brzinu na cajgeru isterujemo na odličnih 170 km/h. Zvučna izolacija je i dalje
dobro prisutna i na nivou, pa zvuk motora do 130 km/h i dalje fino "prede"
bez opterećenja za bubne opne, a malo veća buka u vozilu primetna je pri brzini
od 140 km/h. Turbina mu omogućava veću odzivnost i bolje ubrzavanje pri niskom
broju obrtaja, čime povećava sportski osećaj u gradu i na otvorenom putu. Do
100 km/h stiže za finih 12 sekundi.
Menjač na duge staze
Kada je u pitanju
njegov menjač radi se o proverenoj mehanici koja radi bez greške i dobro je
postavljen. Malo duži hod ručice petostepenog menjača je jasan i u svoje
pregrade ulazi maksimalno precizno. Brzo se privikavate na njega jer je
dimenzionalno kratak i fino prijanja za ruku. Kvačilo je mekano što vozaču čini
u gradskim uslovima vožnje znatno olakšano "drajverisanje".
Ocenjujemo ga sa jako dobrom ocenom.
Pneumatici - 185/65 R 15
Škoda Rapid je
dugačak 4,48 metara, širok je 1,70, u visinu se proteže na 1,46, dok je
međuosovinsko rastojanje 2,60 metara. Težak je 1280 kilograma, vozi se na pneumaticima
- 185/65 R 15. Poseduje nove zimske i letnje gume, gde je vlasnik i u tom
segmentu vodio računa pogotovo kada je bilo vreme menjanja sa "letnjih na
zimske", i obrnuto. Što se tiče vožnje i njegovog "trapa"
utegnut je maksimalno. Međutim, primećujemo tokom zaustavljanja vozila jače
škripanje pločica, pogotovo na nizbrdici, gde je očigledno predviđen interval
menjanja istih. Volan je i dalje precizan, a automobil upravljiv u krivinama i
na pravcu. Sasvim se dobro ponaša kako na manjim tako i pri većim brzinama. Što
se tiče njegove bezbednosti treba napomenuti da je po tadašnjim kriterijumima
ovaj model 2012. godine dobio pet zvezdica na testu Euro NCAP-a.
Očuvana unutrašnjost
Njegova unutrašnjost
ima prostora za pet odraslih putnika i izuzetno je praktična, a ukoliko sede
dvoje na zadnjoj klupi, "baškarenje" je zagarantovano. Ono što prvo
"upada u oči" kada sednete u ovo vozilo je svakako odlično očuvana
instrument tabla. Ne možemo reći da je nova, ali posle četiri i po godine nigde
nije naprsla i nema vidne promene od sunca ili oguljenosti. Iako preovladava
dosta plastike, ipak je izuzetno kvalitetna i potraćaje dugo godina. Uočavamo
da kožni volan nije nigde pohaban, što velika pohvala ide na račun proizvođača.
Ručica menjača, kao i ukrasna koža oko njega je na par sitnih mesta oguljena,
ali nije za menjanje. Komandna tabla je čvršća na dodir, ali odlično očuvana.
Sedišta su isto u
dobrom stanju, na nekoliko mesta isflekana, sem dubinskog pranja nema potrebe
za drugom korekcijom. Sedišta kod vozača i suvozača su udobna i spremna za
kvalitetnu vožnju. Položaj vozača je i dalje na odličnom nivou gde se sedi
opušteno i prirodno. Zadnja klupa je isto tako udobna, gde komfor za glavu,
ruke i ramena ne zaostaje. Na sedištima nema većih promena ulegnuća. Sigurnosni
pojasevi su i dalje bez greške, ali vozačevo je sa jedom manom. Ukoliko želite
da se jednostavno prikačite i kako bi "utičnicu" ubacili u pregradu
sigurnosnog pojasa morate da podignete naslon za ruku koji se nalazi između dva
sedišta. Pomalo nervira ukoliko svakodnevno ulazite i izlazite iz vozila po
nekoliko puta. "Nebo" nije plavo, ali je u beloj boji u kojoj je i bilo
od prvog dana. U vozilu se nisu palile cigarete, što je jako bitno ukoliko
želite da sačuvate čist "krov" sa unutrašnje strane
Komande vidljive i jasno postavljne
Svi natpisi na
komandama u vozilu su i dalje vidljivi i nisu pohabani. Vozaču su precizno
postavljene i na dohvat su ruke. Volan se može podići ili supustiti, kao i
povući ka vama kako bi vam vožnja bila na odgovarajućem nivou. Ručica nije puno
korišćena i bukvalno je kao nova. Svi parametri i pokazvači na instrument satu
se vide jako dobro, a sve sijalice uredno rade što je jako bitno kada je u
pitanju noćna vožnja. Električni podizači stakala na svim prozorima i "uzbrdo
i nizbrdo" guraju stakla snažno. Međutim, primećujemo da u nekoliko
navrata tokom vožnje vozačevo staklo dodiruje gumenu oblogu pa je škripanje
znak za manji remont. Električni-podesivi retrovizori rade maksimalno dobro
kako na levim, tako i na desnim vratima. Hvalimo i unutrašnji retrovizor koji i
dalje stoji utegnuto. Patosnice u vozilu ispod zadnje klupe kao nove, dok su
ispod prednjih sedišta skoro za menjanje. Ručice za izlazak iz vozila jasno
očuvane i nisu pohabane. Automatska klima pre naše vožnje kompletno je
servisirana za tople dane, pa je hlađenje bilo zagarantovano.
Prtljažni prostor za desetku
Ono što bi pohvalili
i izdvojili je svakako i njegov prtljažni prostor koji ima odličnih 550 litara.
Kada se otvori sve je uredno postavljeno i čisto. Rezervni točak, dizalica i
propratni "materijal" nalaze se na predviđenom mestu kao i kod većine
automobila u dubini "gepeka". Škodina vozila su poznata po komforu,
pa tako pored kabine ni prtljažni prostor ne zaostaje gde možete smestiti tri
veće putne torbe, dečija kolica, kao i mnogobrojne sitnice. Lako je dostupan i
praktičan. Zadnja klupa je deljiva i jednostavno može da se preklopi, gde se
nudi dodatni tovarni prostor. Prtljažnik je stvarno, na zavidnom nivou.
Privlačna spoljašnjost
Njegov spoljašnji izgled
od samog početka proizvodnje izgledao je privlačno, kao jasno definisana
gradska limuzina. Ima elegantne linije, agresivan prednji branik, istaknute
bokove, prednja izdužena svetla, kao i atraktivnu prednju masku. Zadnji deo
vozila podseća na manju direktorsku limuzinu sa fino integrisanim zadnjim
svetlima. Ostavlja utisak finog, kako bi rekli, "narodnog
automobila". Kada je u pitanju naš Rapid, što se tiče njegovog spoljašnjeg
izgleda, možemo reći da je dosta očuvana. Ima par gradskih "grebanja"
prilikom parkiranja na prednjem braniku, kao i nekoliko blažih udaraca na
vratima koja nisu korodirala ili zarđala. Limarijski deluje jako kvalitetano i
dobro potkovan kada je njegov "patos" u pitanju.
Za kraj, registracija
ovog automobila iznosi oko 30.000 dinara. U oglasima 2016. godište prodaje se u
rasponu od 7.000 do 9.000 evra u zavisnosti od opreme i motora ispod haube. Ono
što je jako bitno jeste da ukoliko planirate kupovinu polovnog automobila
svakako Škoda Rapid treba da vam bude jedna od prvih opcija. Proveren je,
siguran i bezbedan automobil.
Dragan Stanimirović
LIČNA KARTA
Zapremina 1.6 TDI
Snaga 105 KS
Maks. brzina 170 km/h
Ubrzanje 0-100 12 sekundi
Potrošnja 4,5 - 6,8 l
Cena od 7.000 do 9.000 evra
Komentari(0)