Savet stručnjaka - Zimske gume opasne za vožnju
Između letnjih i zimskih guma postoje značajne razlike u strukturi, smesi gume i u samom profilu. Bezbednost, efiksanost i potrošnja zavise od pneumatika prilagođenih vremenskim uslovima
Granična temperatura koja odvaja zimske i letnje uslove i kod kojih se menjaju karakteristike pneumatika, po preporukama vodećih proizvođača je 7 stepeni, pri čemu je bezbednost, između ostalog kraći zaustavni put, samo jedan od razloga zbog kojih ne treba odlagati zamenu guma. Uštede su i sasvim praktične prirode - prilikom upotrebe zimskih pneumatika u letnjim uslovima dolazi do bržeg habanja gazne površine, povećava se mogućnost nastanka nejednakog „trošenja“ profila, a sve zajedno neefikasno je i sa stanovišta potrošnje goriva stav je Luke Širovnika, šefa tehničke službe za Continental Adria pneumatike.
-Između letnjih i zimskih guma
postoje značajne razlike u strukturi, smesi gume i u samom profilu. Temperatura
od 7 stepeni je važna sa stanovišta strukturnih promena materijala same gume na
mikroskopskom nivou. Letnje gume, naročito ultra highperformance - UHP
pneumatici, nude odlične karakteristike prijanjanja kada su zagrejane, ali ako
ih pregrejemo, te karakteristike opadaju i materijal gazne površine prilikom dodira
daje osećaj „masnoće“. Kod zimskih pneumatika do toga dolazi još brže i pri
mnogo nižim temperaturama - ističe Širovnik.
Mnogo je razloga zašto zimske gume ne
treba voziti leti, a bezbednost je osnovni. Kao što su letnje gume opasne u
zimskim uslovima jer neće moći da vam pruže bezbednu vožnju po snegu i ledu,
tako su zimske opasne pri visokim temperaturama jer menjaju njihovo svojstvo.
Razlike su jasne i što se tiče profila i kontaktne površine.
-Profil zimske gume sačinjen je iz
dubljih i širih blokova profila gazne površine, a na svakom pojedinačnom bloku
nalazi se veći broj lamela koje služe za istiskivanje vode. Profil kontaktne
površine istovremeno ima više praznog prostora koji može da ispuni sneg što
omogućava dodatno prijanjanje u najtežim slučajevima. S druge strane, profil
gazne površine letnih guma je oblikovan tako da nudi što je moguće više
fizičkog kontakta sa podlogom, što donosi odlično prijanjanje na suvoj
saobraćajnici. Glavni uzdužni kanali su širi nego kod zimskih guma i tako omogućavaju
odlično odvođenje vode i dobro prijanjanje na mokrim površinama. Dubina profila
je nešto manja, a time se smanjuje i deformacija blokova profila - dodaje Luka.
Trebalo bi pritom i da upozorimo na opasnost sa kojom se letnje gume najčešće suočavaju – tzv. akvaplaning, koji nastaje kada guma više ne može da izbacuje vodu koja se nađe na kolovozu. Tu je značajna dubina preostalog profila. Iako je zakonski dozvoljena dubina 1,6 mm, u Continentalu preporučuju da zbog sopstvene bezbednosti o zameni razmislite već kada je preostali profil 3 mm.
Komentari(0)