Skrivena blaga - Tajne Renaultovih gluvih komora
Renault Grupa raspolaže brojnim testnim i inženjerskim centrima u Francuskoj i svetu. Jedan takav centar, smešten u Aubevoyeu, je dom skrivenom blagu gluvim komorama
U tim tajanstvenim komorama, izolovanim od zvučnih i elektromagnetnih talasa, opsežno se testiraju prototipi novih vozila. Tu se u najvećoj tajnosti ispituju zvukovi i sa njima povezane funkcije koje će se ugrađivati u buduće modele. Stephane, vođa Odeljenja za akustiku i vibracije u Renault Grupi, nam je dopustio da zavirimo kroz zvučno izolovana vrata tog hrama tišine.
Dok Stephane ujutro prolazi seoskim putevima Normandije, tišinu prirode
koja se budi iz noćnog sna prekida tek zvuk njegovog automobila i cvrkut poneke
ptice. Jutarnji spokoj ubrzo zamenjuje metež Tehničkog centra Aubevoye,
Renaultove testne i inženjerske lokacije smeštene 100 km severozapadno od
Pariza. Iza veličanstvenog glavnog ulaza krije se više od 600 hektara zaštićene
površine na kojoj je smešteno gotovo 60 km testnih staza, 44 ispitne linije,
dva vazdušna tunela, 18 komora za ubrzanje procesa korozije i mnogo toga
drugog. Daleko od očiju javnosti u šumama okruga Eure, buduća vozila Renault
Grupe se testiraju u najrazličitijim situacijama.
Dok ulazi u centar, Stephane prolazi kroz nekoliko kontrolnih tačaka i
sigurnosnih ulaza koje budnokontrolišu čuvari. Inženjeri, tehničari, piloti,
stručnjaci svih vrsta... Ovaj napredni centar zapošljava približno 1000 ljudi!
Dok prolazimo lavirintom hodnika, Stephane pokazuje svoje radno okruženje, a
ono nimalo ne liči na klasičnu kancelariju...
-Trenutno radimo na novom zvučnom iskustvu koje bi trebalo da obogati
doživljaj zvuka, da mu osigura nenadmašan kvalitet i da podstakne niz
inovativnih usluga - kaže Stephane, vođa Odeljenja za akustiku i vibracije u
Renault Grupi.
Zvučne barijere
Zidovi i plafon prve komore su prekriveni penastim oblogama u obliku
izbočenih vodoravnih i vertikalnih prizmi čija je funkcija da rasprši, a ne
reflektuje zvučne talase. Na taj način ne dolazi do jeke u komori, odnosno ona
postaje gluva. -S obzirom da pod nije zvučno izolovan, preciznije bi bilo zvati
je polugluvom komorom - dodaje Stephane.
U ovom slučaju reč „tišina” dobija potpuno novo značenje: zaista se ne
može ništa čuti, a odsustvo zvuka postaje zaglušujuće. U tom prostoru, lišenom
bilo kakvog pozadinskog zvuka, čak i gotovo nečujno gužvanje tkanine ili
disanje postaju iznenađujuće primetni. S druge strane, tapšanje rukama deluje
prigušeno jer u prostoriji nema jeke. „Zaista jedinstveno iskustvo”, dodaje
Stephane uz osmeh. Postavljen u središte komore i okružen stotinama
visokokvalitetnih mikrofona, novi Megane E-TECH Electric privlači pažnju
ispitivača.
-Merimo nivo zvučne izolacije automobila u odnosu na buku motora i guma
ili bilo kog drugog bliskog izvora buke - objašnjava Stephane. -Ovde radimo na
zvučnoj izolaciji i svemu što oblikuje zvučni doživljaj vozila. Podešavamo zvuk
vrata, zvučnih upozorenja i alarma, audiosistema i drugog.
Stručnjaci za akustiku stvaraju i procenjuju celokupnu zvučnu
arhitekturu vozila sačinjenu od unutrašnjih i spoljašnjih zvukova. Renault ZOE,
električno vozilo koje je pre deset godina pokrenulo pravu revoluciju, otvorio
je brojna nova pitanja vezana za zvuk. Ali, kakve to veze ima sa tišinom?
Renault upotrebljava gluve komore kako bi razvio zvučna upozorenja za pešake,
odnosno kako bi pešaci mogli da ga čuju kada im se približava malom brzinom.
-Vozilo iz kojeg se čuje Travijata ili Wagner zvuči zabavno, ali ono
otvara čitav niz pitanja o zvučnom zagađenju - šaljivo dodaje Stephane. Novi
Megane E-TECH Electric i dalje će emitovati odabrane zvukove kako bi upozorio
pešake.
S obzirom da iz njegove unutrašnjosti više ne dopire brujanje termičkog
motora, bilo je potrebno detaljnije poraditi na zvučnoj kulisi: - Sada veću
pažnju dajemo pokazivačima smera, klikovima dugmića, zvukovimadodirnih ekrana.
Vozači i putnici su u središtu ovog akustičnog i senzornog iskustva koje
oblikuje doživljaj vožnje.
Potraga za pravom talasnom
dužinom
Nekoliko koraka dalje, još jedna prostorija pobuđuje interesovanje.
Tamo nalazimo Xaviera, stručnjaka za elektromagnetnu kompatibilnost. Zidovi su
prekriveni belim oblogama, oslonjenim na debeli sloj izolacionog materijala.
Još jedan novi Megane E-TECH Electric se testira na dinamometrijskim valjcima
kojima se simulira vožnja na otvorenom putu. Predajnici kojima je automobil
okružen „bombarduju” ga elektromagnetnim talasima različitih intenziteta i
frekvencije. Vozila su u stvarnom svetu stalno izložena elektromagnetnim
poljima, bilo da prolaze pored telefonskih stubova, televizijskih odašiljača
ili automatskih radara za brzinu. Zbog toga je potrebno preduzeti sve mere
opreza kako ništa ne bi remetilo normalan rad vozila.
-Nalazimo se u Faradejevom kavezu. Zidovi prostorije blokiraju elektromagnetne
talase i izoluju nas od ostatka sveta. Tako testiramo način na koji automobili
emituju i primaju najrazličitije vrste talasa: radijske, telefonske ili
radionavigacione (GPS) - objašnjava Xavier.
Iako je oko vozila manje zvučnih talasa, isto se ne može reći za
elektromagnetne talase. Od početka veka broj električnih uređaja u vozilu se
učetvorostručio. Renault Megane E-Tech Electric, na primer, dolazi sa nizom
novih povezanih funkcija i sistema za pomoć u vožnji. Dodatne funkcije
povezivosti nose sa sobom i veći broj talasa u vozilu i izvan njega. Zbog toga
je bitno osigurati da frekvencije ne ometaju jedna drugu ne bi li se izbegli
bilo kakvi kvarovi opreme u vozilu ili sigurnosni problemi izvan vozila,
odnosno kako bi se Renaultovim kupcima garantovala sigurna i pouzdana vozila.
Na ovom mestu su i novi kultni model marke Renault i sva njegova oprema
bili podvrgnuti brojnim testiranjima – i to dvaput, kako nalažu propisi.
Reakcije i ponašanja vozila u stvarnom vremenu se kontrolišu u kontrolnoj sobi,
a zatim i raščlanjuju i analiziraju uz pomoć naprednih komjutera. Ništa nije
prepušteno slučaju kada je reč o efikasnosti i pouzdanosti povezanih
automobilskih sistema.
Iz testnih komora na drum
Stephane nas odvodi u poslednju prostoriju. „Pazite na oči...”,
upozorava nas gurajući teška vrata koja vode u 300 m² veliku i 11 metara visoku
prostoriju. Zidovi, podovi i plafoni su prekriveni velikim kupama od pene. To
je jedina komora Tehničkog centra Aubevoye u kojoj uopšte nema jeke. U njoj
stručnjaci ispituju kako sva Renaultova vozila, od Renaulta Zoe do Mastera,
primaju talase.
Svakodnevno testiranje delovanja
talasa na automobile
U brojnim gluvim komorama i laboratorijama za analizu, raštrkanim po prostranom Tehničkom centru Aubevoye, svake godine se sprovede više od hiljadu testiranja. Dugi niz meseci pre nego što uopšte budu predstavljeni (pa čak i imenovani!), Renaultovi modeli provode dane u komorama senzorne deprivacije, okruženi nevidljivim frekvencijama. To samo dokazuje koliko su gluve komore, te malo kome znane riznice u kojima se eksperimentiše tehnologijom talasa, presudne za razvoj automobila. I to je dovoljno da Stephane bude zadovoljan kada svetla počnu da se gase širom Aubevoyea, a on napusti svoju „kancelariju” i krene kući. Vozeći se vijugavim šumskim putevima Normandije, naš protagonista spušta prozor, a njegov automobil ponovno preplavljuju zvuci prirode.
Komentari(0)