Storie Alfa Romeo šesta epizoda - Duetto, italijanski pauk osvaja Holivud
Model Giulietta Spider prikazan je u italijanskim filmovima sa početka 60-ih godina prošlog veka, režiranih od strane Felinija i Antonionija
Holivud kao sudbina
„Bio je veoma veličanstven automobil.
I veoma lep“. Ovo je jedan izuzetni gospodin vozač rekao o modelu Duetto,
legendarni Stiv Mekvin, tokom leta 1966. godine, kada je bio pozvan od strane
magazina Sports Illustrated da isproba italijanski roudster, zajedno sa drugim
„brzim drugarima“. Model koji je vozio je bio jedan od prvih modela Alfa Romeo
1600 Spider koji je pristigao u SAD, nakon premijere na Sajmu automobila u
Ženevi par meseci ranije. U par reči, Mekvinova ocena je sažela suštinu modela
Duetto i jedinstvenost Alfa Romea - užitak u vožnji i čista lepota.
Tehnički, njegovo mišljenje ima
autoritet. Stiv Mekvin je bio kolekcionar superautomobila i vrstan vozač, koji
je bio drugi u svojoj kategoriji u trci Sebring 12 Hour 1970. godine, u paru sa
Piterom Revsonom. Godinu dana kasnije, mladi Dastin Hofman je vozio Duetto pri
punoj brzini uz muziku Sajmona i Garfankla u filmu „The Graduate“. Kultne slike
koje su ostale uklesane u istoriji filma, dovele su do niza ponuda, gde je
Duetto viđen kako se vozi u stotinama filmova i TV priča, i sam postajući deo
kulta. Kada je svetski šampion u teškoj kategoriji, Muhamed Ali imao Duetto,
kopirajući svoj poznati moto „Leti kao leptir, bodi kao pčela“, tražio je da
njegove tablice imaju natpis „Ali Bee“ (Ali Pčela). Tako je Duetto postao
međunarodna zvezda. U međuvremenu, vraćamo se nazad kroz vreme, korenima modela
Duetto, tehničkoj inovaciji modela Giulia i harizmi modela Giulietta Spider.
Rođena da otkrije Ameriku
Priča modela Giulietta Spider takođe
ima jednog Hofmana kao glavnog junaka. Ne glumca, Dastina, već biznismena Maksa
Edvina Hofmana, bivšeg trkača, koji je zbog širenja nacizma pobegao iz Austrije
u SAD, gde je za nekoliko godina postao glavni američki uvoznik evropskih
automobila. Maks je bio više od prostog „trgovca“. On je imao izuzetno stručno
znanje o tržištu. Pružao je savete za komercijalne politike, tražeći specifične
modele, predlažući varijacije u stilu i doprinoseći stvaranju nekih od
najomiljenijih sportskih automobila ikada napravljenih. Jedan od njih bio je Giulietta
Spider.
Ta dama postala je opsesija Hofmana.
Počeo je da se raspituje o njoj u Alfa Romeu 1954. godine, odmah nakon pojave
modela Giulietta Sprint. Verovao je da
bi to bio savršen automobil za obalu Pacifika, ubeđen da bi svako u
Holivudu hteo takav automobil. Toliko je bio uveren u uspeh modela da je rekao
da je spreman da kupi nekoliko stotina, čak i pre nego što je video konačni
dizajn.
Prelepa mlada dama
Hofman je uspeo da ubedi Frančeska
Kvaronija i Rudolfa Hrusku, i projekat je pokrenut. Takmičenje u stilu je
počelo između dva tadašnja dizajnera - Bertonea i Pinina Farine. Bertone je
osmislio ekstremnu ideju, ćerku koncepta „2000 Sportiva“ Franka Skaljonea,
špicast prednji deo, i prednja svetla i zadnja „peraja“ koja se utapaju u
konturu modela. Predlog Pinina Farine dizajnirao je Franko Martinengo i odabran
je zbog elegancije i klasične ravnoteže oblika.
„Prelepa mlada dama,“ što je bio
nadimak Pinina Farine za model, započela je sa panoramičnim vetrobranskim
staklom i klizećim počnim prozorima. Takođe, model nije imao kvaku na
unutrašnjoj strani vrata. Umesto toga, kanap je aktivirao otvaranje vrata. Tek
kasnije je uvedeno tradicionalno vetrobransko staklo, uz spuštajuće bočne
prozore, postavljene panele vrata, krov na sklapanje, kvake i nove enterijere.
Čisto sportski koncept, što su
potvrdile njegove izuzetno briljantne performanse. Spider je nasledio motor
modela Giulietta. Agregat od 1.290 cm³ sa četiri cilindra u redu, koji je
isporučivao 65 KS i omogućavao maksimalnu brzinu od 155 km/h. Snaga je
nastavila da se povećava u naknadnim verzijama, počevši sa modelom Spider
Veloce as 80 KS iz 1958. godine. Fleksibilna, mlada i brza. I prelepa.
Giulietta Spider bila je zvezda velikog platna - Felini joj je dao ulogu u „La
Dolce Vita“, Antonioni ju je odabrao kao automobil Alejna Delona u
„Pomračenju“. Postala je statusni simbol - obožavana kod poznatih,
priželjkivana od strane svih.
Proizvedeno u Italiji
Došlo je vreme kada je trebalo da se
napravi naslednik za model Giulietta Spider. Luragi i njegov tim bili su svesni
da pravljenje odličnog automobila neće biti dovoljno. Potrebna je ista
harizmatična aura. Njegovo predstavljanje mora da bude glavni događaj - svečana
ceremonija, negde između dočeka i krunisanja.
Alfa Romeo je želeo nešto veliko.
Tako je za pokretanje u SAD organizovao transatlantsko luksuzno krstarenje i
pozvao najekskluzivnije poznate ličnosti iz šoubiznisa, sporta i mode. Tu je
bilo je 1.300 poznatih ličnosti, kao što su Vitorio Gazman, Rozela Falk i
operska pevačica Ana Mofo. Italijanski kruzer Rafaelo plovio je iz Đenove ka
Njujorku, sa pauzom u Kanu zbog filmskog festivala. Sve vreme tokom krstarenja,
na komandnom mostu broda su ekstravagantno prikazana tri primera novog
Spider-a. Jedan zeleni, jedan beli i jedan crveni. Naglašavajući tako
italijansko poreklo svog proizvoda, Alfa Romeo je bio pionir trenda „Made in
Italy“ (napravljeno u Italiji) skoro deset godina pre njegovog buma.
Tehnički deo nasleđa modela Giulia
Alfa Romeo Spider 1600 napravljen je
na bazi modela Giulia, sa međuosovinskim rastojanjem koje je smanjeno na 2.250
mm. Njegova mehanika pripada osavremenjenom modelu Giulia Sprint GT Veloce (evolucija Sprint GT-a). Prilikom
predstavljanja, Duetto je bio opremljen klasičnim četvorocilindričnim motorom s
dvostrukim cilindrima od 1.570 cm³, od lakog aluminijuma koji može da generiše
108 KS i sa težinom praznog vozila manjom od 1.000 kilograma. Najveća brzina mu
je bila 185 km / h.
Duetto ili Sipina kost
Pronalazak imena modela je bio priča
za sebe. Organizovano je nagradno takmičenje zajedno sa svim evropskim
dilerstvima. „Duetto“ je pobedio, ali nastao je problem s autorskim pravima
(zbog čokolatnog biskvita sa istim imenom), i zbog toga se automobil pojavio na
tržištu pod nazivom „Alfa Romeo Spider 1600“.
Naziv Duetto ostao je u pozadini, ali
je sačuvan u sećanjima ljubitelja, i postao je nadimak za sve generacije
automobila. Bilo je i drugih. Model 1966 Spider, prvi u seriji, i poslednje
remek-delo Batiste Pinina Farine, imao je nadimak „Sipina kost“ zbog svog elipsoidnog
oblika, sa oblim prednjim delom i visokim, izbočenim bokovima, i vrlo niskom
linijom prozora. Drugi nadimak je iz 1969. godine, „Coda Tronca“, ili „Kratki
rep“, koji se isticao aerodinamičnim oblikom zadnjeg dela.
Treći je „Aerodinamica“ iz 1983. godine, nazvan po dugim testiranjima u vetro-tunelu. Godine 1989. stigla je poslednja generacija, takozvana „IV serija“. Automobil glatkog i fino oblikovanog izgleda, praktično povratak korenima. Četiri generacije, više od 124.000 modela za primer proizvedenih tokom 28 godina, najduži vek jednog Alfa Romeo modela.
Komentari(0)