Sve što treba da znate pre ulaska u električni automobil
Da li će Vaš naredni Škoda automobil biti električni? Verovatno ćete imati puno pitanja o prelasku na eMobility
Šta možete da očekujete kada kupite električni automobil? Pre svega, novo iskustvo vožnje. I u početku, možda, pravljenje novih navika. Ali, samo napred - nemate razloga za brigu.
Da li je potrebno
startovati električni automobil Škoda
Ne, to je nešto što više nikada nećete morati da uradite. Kad
uđete, samo pritisnite papučicu kočnice - i to je to. Automobil se tada
aktivira, kao što je naznačeno porukom prikazanom na Virtual Cockpit-u. Zatim
samo stavite auto u pogon i krenite. Isto tako je lako kada dođete do kraja
svog putovanja - samo izađete i automobil se sam deaktivira.
Treba li da menjate
brzinu dok vozite Škoda električni automobile
Ne. Naravno, i dalje morate odabrati smer kretanja napred ili
nazad, kao u automobilima sa automatskim menjačem. Ali električni motor
automobila radi u širokom rasponu obrtaja bez potrebe za promenom stepena
prenosa, s maksimalnim obrtnim momentom dostupnim čak i pri nula obrtaja.
Šta je s dometom automobila
Domet po punjenju se poboljšava sa svakom novom generacijom
električnih automobila. Škoda Enyaq iV nudi domet od čak 547 kilometara, što je
dovoljno za veliku većinu scenarija putovanja. U idealnim uslovima, možete ga
redovno puniti kod kuće preko noći ili na poslu tokom dana. Za duža putovanja,
dobro je unapred pronaći stanice za punjenje na kojima se usput možete
zaustaviti kako biste delimično ili potpuno napunili bateriju. Mnogo je faktora
koji utiču na domet automobila, uključujući stil vožnje, brzinu i temperaturu
napolju i unutar automobila.
Kako funkcioniše
punjenje i koliko traje
Postoje dva načina punjenja: naizmenična struja (AC) i
jednosmerna struja (DC). Punjenje naizmeničnom strujom nije tako brzo kao
punjenje jednosmernom, što je povezano s napajanjem iz električne mreže. Osim
toga, utičnice od 230 V ili 400 V u kućnoj mreži obezbeđuju naizmeničnu struju
koju električno vozilo mora pretvoriti u jednosmernu. Punjenje iz trofazne
utičnice je brže zbog većeg protoka energije, ali ipak treba promeniti struju
iz naizmenične u jednosmernu. Najbrži način je punjenje jednosmernom strujom iz
punjača dizajniranog posebno za električna vozila. Punjenje je nelinearan
proces – potrebno je samo 36 minuta da se visokonaponska baterija napuni od 10%
do 80% kapaciteta na stanicama za brzo punjenje, ali preostalih 20 posto može
potrajati otprilike isto toliko vremena.
Šta je wallbox
Wallbox je zidni uređaj za punjenje električnih vozila.
Napaja se naizmeničnom strujom. Škoda iV punjač, zvanični wallbox češkog
proizvođača automobila, dostupan je u tri modela, od kojih svaki nudi različit
nivo funkcionalnosti.
Da li mogu da koristim
bilo koji punjač u gradu
Široka mreža stanica za punjenje širom Evrope može se
koristiti za punjenje električnih automobila – pod uslovom da punjač ima
konektor prikladan za vozila Škoda. Postoji nekoliko vrsta konektora, ali u
principu vozači Škoda EV ne moraju da brinu da neće moći da priključe svoj
automobil na bilo koju stanicu koju nađu. U Evropi je konektor nazvan CCS –
Combined Charging System – postao standard za DC brzo punjenje. A ovo je samo
široko rasprostranjeni Mennekes konektor, koji je standard za AC punjenje i
stoga se nalazi i u kućnim wallbox-evima i u kablu koji se isporučuje uz
automobil, a koji se može spojiti na 230 V dvofazne i 400 V trofazne utičnice.
Kako da platim
Mogli biste da pomislite da u Evropi možete jednostavno da
platite punjenje kreditnom karticom, kao što biste to učinili kada kupujete
bilo koju drugu robu. Ali zapravo nije tako jednostavno: treba da se prijavite
na specijalizovani servis kao što je Škoda Powerpass. Tada nije problem da se
registrujete kod većine javnih pružalaca usluga punjenja.
Nudi li Škoda javno
punjenje električnih vozila
Da, zove se Powerpass. Sa Powerpass karticom možete puniti
praktično bilo gde. Takođe imate sve podatke o naplati i plaćanju na dohvat
ruke u jednoj aplikaciji. Dostupan od lansiranja prvog Enyaq iV modela, ovaj
sistem takođe vam omogućava pristup mreži brzog punjenja IONITY. Na vozilima
serije Enyaq iV s trenutnim softverom ME3, punjenje se može jednostavno
pokrenuti na kompatibilnim stanicama za punjenje jednostavnim spajanjem kabla
za punjenje, zahvaljujući novoj funkciji Plug & Charge. Identifikacija
vozila odvija se potpuno automatski na stanici za punjenje. Svi novi Škoda
modeli bazirani na modularnoj platformi za električna vozila (MEB) takođe će
imati ovu funkciju u budućnosti.
Kako se vaš automobil
puni dok ga vozite
Jedna značajna karakteristika električnih automobila je
rekuperacija, što je u suštini kočenje motorom koje ponovo puni bateriju. Škoda
Enyaq iV omogućava vam odabir između tri nivoa intenziteta rekuperacije pomoću
poluga ispod volana; ili takođe možete da odaberete najintenzivniji nivo
stavljanjem automobila u način rada B. Tu je i potpuno automatski način rada
gde se automobil za sve brine sam. Rekuperacija iz temelja menja vaše iskustvo
vožnje – najjači nivo koči toliko efikasno da automobil počinje da usporava čim
se otpusti papučica gasa, tako da možete udobno da vozite samo s jednom
papučicom. Rekuperacija takođe pomaže da povećate domet automobila.
Koliki je životni vek
električnog automobile
Brojni faktori igraju ulogu, posebno stil vožnje, nega
automobila i pridržavanje propisanih rasporeda održavanja. Uz to, garantovani
vek trajanja baterije je osam godina ili 160.000 kilometara. U slučaju modela
Enyaq iV i Enyaq Coupé iV, kapacitet baterije za to vreme garantovano neće
pasti ispod 70% prvobitnog nivoa.
Koji su redovni
servisni intervali
Enyaq iV zahteva servis svake dve godine. Ovaj interval važi
u većini zemalja, ali u nekim zemljama lokalni propisi mogu da propišu
drugačija pravila.
Da li ste znali…
-Oba RS modela u Enyaq
iV porodici imaju maksimalnu izlaznu snagu od 220 kilovata, kao i reli
automobili koji se takmiče u poznatoj WRC kategoriji.
-Enyaq Coupé RS iV
ubrzava od 0 do 100 km/h za 6,5 sekundi, ali njegovo ubrzanje u srednjem dometu
još je zanimljivije: od 80 do 120 km/h za oko četiri sekunde, na primer.
Automobil postiže maksimalnu brzinu od 180 km/h za 21,7 sekundi. Ubrzanje je
takođe potpuno linearno i ne uključuje promene stepena prenosa.
-Škoda dizajneri uspeli
su da smanje koeficijent otpora modela Enyaqa iV na neverovatnih 0,257, a za
verziju Coupé čak na 0,234.
-Enyaq je vrhunski
moderan automobil s jednom novom dizajnerskom karakteristikom koja privlači
pažnju – po izboru se može opremiti spektakularno osvetljenom rešetkom Crystal
Face koja se sastoji od do 130 LED dioda.
-Kao i drugi RS
automobili, modeli Enyaq RS iV i Coupé RS iV dostupni su u posebnoj Mamba
zelenoj boji.
-U poređenju sa modelom
Enyaq iV, verzija Coupé je 4 milimetra duža (4.653 milimetra) i 1 milimetar viša
(1.617 milimetara). Širina i međuosovinsko rastojanje su identični (1.879,
odnosno 2.765 milimetara).
Komentari(0)