Svetska premijera nove Toyote GR Yaris
Jedinstvena specifikacija s oznakom Circuit biće ponuđena kupcima u Evropi, s posebnim paketom za hlađenje pogonskog sklopa kao standardom opremom
Nova Toyota GR Yaris imala je svetsku premijeru na Salonu automobila Tokio 2024, uz predstavljanje brojnih tehničkih, dizajnerskih i konstrukcionih poboljšanja koja obećavaju još bolje iskustvo sportske vožnje. GR Yaris naišao je na nepodeljeno oduševljenje i pohvale još prilikom svog prvog predstavljanja, pa je Toyota mogla da pomisli da je posao time završen. Jer, to je bio automobil koji se odmah vinuo na sam vrh “hot-hatch” segmenta, kao čistokrvna “mašina” rođena u svetu reliju, ostavljajući sve konkurente za sobom.
Ako bolje razmislite, ovo je zapravo bio samo početak
priče. Za tri godine otkako je prvi automobil sišao s proizvodnih traka,
uloženi su intenzivni napori da se on učini još boljim: da postane snažniji,
privlačniji i s boljim odzivom i, verujte na reč, uverljiviji u vožnji. Inženjeri
tima TOYOTA GAZOO Racing, probni vozači koji daju konačnu reč i profesionalni
vozači automobilskih trka i relija zajedno su radili na stalnim poboljšanjima
ne bi li osnažili suštinski karakter GR Yarisa kao automobila koji se odlikuje
filozofijom „vozač pre svega“, donoseći posebno iskustvo u kojem uživate u
trenutku kada sednete za volan i upalite motor.
Lista promena je obimna, što opravdava opis „novi GR Yaris“. Ključni elementi uključuju evoluciju vodećeg svetskog trocilindarskog motora s turbo punjačem, koji isporučuje još više snage i obrtnog momenta, ali i uvođenje potpuno novog direktnog automatskog menjača GAZOO Racing (GR Direct Automatic Transmission) s osam brzina, konstruisanog za munjevite promene stepena prenosa. Jedinstvena karoserija GR Yarisa je dodatno ojačana, a u kabini su izgled kokpita i pozicija za vožnju iznova dizajnirani za autentičan osećaj koji pruža sportski automobil, bez obzira da li se radi o vožnji na putu ili trkačkoj stazi. Ogibljenje je takođe prilagođeno kako bi bila omogućena veća kontrola upravljanja i snažnije performanse pod velikim opterećenjem, s revidiranim oprugama i ojačanim sklopom prednjih amortizera. Novi GR Yaris nudi sve ono što je originalu donelo veliki uspeh, ali i više od toga. Kao rezultat svih izmena, automobil nagoveštava da će konkurenciju ostaviti još više iza sebe. Kao posebna ponuda pojaviće se verzija Circuit čiji paket opreme će se razlikovati po specifikaciji paketa za hlađenje koji obuhvata dodatni hladnjak, zatim hlađenje interkulera prskanjem, kao i modifikovani usis vazduha. Novi GR Yaris biće u prodaji širom Evrope od leta 2024. godine.
GR Yaris – Dosadašnja priča
GR Yaris je savršen primer kako su Toyota i njen ogranak za brigu o visokim performansama automobila - TOYOTA GAZOO Racing - posvećeni razvoju sve boljih automobila primenjujući znanja stečena na automobilskim stazama. Od samog početka, Yaris nije ni trebalo da bude samo još jedan brzi hečbek: štaviše, to je bio automobil koji je u inženjerskom i dizajnerskom smislu direktno primenio sva iskustava tima TOYOTA GAZOO Racing stečenih u osvajanju šampionata u Svetskom šampionatu u reliju.
Novi motor, novi elektronski sistem pogona na sva četiri točka i karoserija napravljena po meri bili su sastavni deo tog plana. Kada je serijski automobil stigao u ruke specijalizovanih novinara i kupaca, odziv je daleko nadmašio Toyotina očekivanja. Od lansiranja modela 2020. godine, u Evropi je prodato više od 18.000 automobila, s ocenom zadovoljstva kupaca od 99 odsto. Većina prodatih vozila bila je verzija s oznakom Circuit, pa je tako i doneta odluka da se baš na ovu specifikaciju usmeri pažnja kao polazište za novi model. Među kupcima su mnogi ljubitelji automobila koji obožavaju dobre performanse i smatraju da je GR Yaris dostojan svoje pozicije pored znatno moćnijih, prestižnih modela u njihovim kolekcijama. GR Yaris je, stoga, van svake kategorije: on je u sopstvenoj klasi kao sportski automobil koji odmah postaje klasik. Program razvoja koji je prethodio novom GR Yarisu sledio je koncept „razvijaj, trkaj se, stani, popravljaj“. To slikovito opisuje kako je u potrazi za poboljšanjima automobil gurnut do svojih krajnjih granica – bukvalno do tačke loma svojih komponenti. Glavni inženjer Naohiko Saito je rekao: „Svaki aspekt novog GR Yarisa uključuje znanje i iskustvo stečeno iz stvarnih situacija u automobilskom sportu i od našeg master vozača, ali i trkačkih i reli šampiona“.
Više snage, više obrtnog
momenta, više kontrole
U vreme prvog pojavljivanja, motor GR Yarisa s turbo
punjačem bio je najsnažnija serijska jedinica s tri cilindra u svetu. Sada nudi
još više: snaga je povećana za 19 KS, a vozač može da iskoristi i dodatnih 30
Nm obrtnog momenta, s maksimalnim vrednostima koje su porasle sa 261 KS i 360
Nm, sada na 280 KS i 390 Nm. Tom podignutom granicom performansi ponovo se
potvrđuje prevlast ovog automobila u klasi, povećavajući njegovu prednost u
odnosu na konkurenciju i pružajući istinski osećaj trkačkog automobila koji potvrđuje
da je Toyota zaista realizovala svoju ambicioznu želju da napravi reli
automobil za svakodevnu upotrebu.
Uporedo s povećanom snagom motora, preduzeti su koraci
kako bi se obezbedila izdržljivost. I ponovo, trkačke i reli staze bile su
poligon za ispitivanje, dok je motor testiran do tačke loma u Japanskom reli
šampionatu i Japanskoj seriji trka izdržljivosti. Tehnički poboljšani detalji
odnose se na ojačani sklop ventila, novi materijal za izradu izduvnog ventila i
povećanje pritiska ubrizgavanja goriva D-4ST. Postavljeni su novi, lagani
klipovi s prstenovima otpornim na habanje i dodat je novi senzor usisnog
pritiska. Novi model biće ponuđen u jedinstvenoj verziji Circuit koja ima i
paket za bolje hlađenje. Ta oprema podrazumeva paket s dodatnim radijatorom za
poboljšanje pouzdanosti u vožnji pod punim gasom, modifikacijama usisnika
vazduha i raspršivačem za hlađenje interkulera.
Superbrza promena s novim
Gazoo Racing direktnim automatskim menjačem
Uvođenje potpuno novog, osmostepenog GAZOO Racing direktnog
automatskog menjača je jedna od najznačajnijih novina u novoj gami GR Yaris,
koja je ponuđena kao opcija za poznati šestostepeni manuelni menjač. Prilikom
konstruisanja te nove jedinice, Toyota se fokusirala na dostizanje najbrže
moguće brzine prebacivanja u niži stepen prenosa. Prelazak na automatski rad
omogućava vozaču da se potpuno posveti upravljanju i upotrebi pedale kočnice i
gasa.
Dok se konvencionalno menjanje stepena prenosa oslanja
samo na praćenje ponašanja vozila, kao što su smanjenje G-sila i brzina,
optimizovani softver novog menjača je fino podešen tako da predoseti i kako
vozač koristi kočnice i gas. Na taj način predviđa se kada je promena stepena
prenosa neophodna, čak i pre nego što dođe do promena u ponašanju vozila tako
da izbor stepena prenosa odražava namere vozača i sličan je načinu na koji voze
profesionalni automobilisti.
Novi sistem je dokazao svoju vrednost prilikom
testiranja na stazi, omogućavajući bolje vreme prolaska kruga nego što je bio
rezultat dobijen s verzijama opremljenih manuelnim menjačem. Kvalitet
upravljanja poboljšan je standardnim prednjim i zadnjim Torsen diferencijalima
s ograničenim proklizavanjem. Da bi se predupredili problemi kao što su
osetljivost automatskih sistema na oštećenja od toplote i potrebne ravnoteže
između velike brzine menjanja stepena prenosa i voznih karakteristika,
inženjeri GR-a su izvršili izmene ugrađenih materijala i softvera. U programu
testiranja učestvovali su vozači TGR World Rally Team-a koji su automobil
iskušavali na različitim podlogama, uključujući i snegom prekrivene puteve u
Finskoj. Automobil je takođe vožen u Japanskom reli šampionatu, TOYOTA GAZOO
Racing Rally Challenge-u i Super Taikyu seriji.
Povećanje broja brzina sa šest na osam omogućava
menjaču da ima kraće prenosne odnose. Takođe, novi sistem se odlikuje boljom
kontrolom obrtnog momenta i kompaktnim, linearnim elektro-magnetnim uređajem
brzog odziva. Korišćenje materijala otpornog na toplotu u kvačilu menjača i
podešavanjem kontrolnog softvera omogućilo je brze promene stepena prenosa,
neprevaziđenih performansi. Prebacivanje u D-režim za vožnju je na nivou
funkcionisanja takmičarskog menjača, a funkcija prediktivnog izbora stepena
prenosa u savršenom je skladu s namerama vozača. Neophodnost za hlađenjem rešena
je ugradnjom hladnjaka s automatskom raspodelom rashladnog fluida u transmisiju
kao standardnom opcijom.
Dostupna je i nova funkcija izbora režima vožnje kako
bi se automobil prilagodio i za sportsku vožnju i za svakodnevnu upotrebu.
Predviđeni su Sport, Normal i Eco režim, koji uključuju različita podešavanja
za električni servo upravljač, rad klima uređaja, odziv na papučicu gasa i
ekran vozačevog instrumenta. Na modelima opremljenim GAZOO Racing direktnim
automatskim menjačem, osećaj prilikom korišćenja menjača i izbora stepena
brzine su takođe usavršeni. U sportskom režimu, promena stepena prenosa je
usmerena na odziv motora, dok je uravnotežen rad amortizera i usklađenog odziva
u prvom planu kod režima Normal i Eco. U sportskom režimu, odgovor komande na
pedalu gasa ima prioritet u D (Drive) opsegu, dok korišćenje M (Manual) načina
prenosa obezbeđuje najbrže menjanje brzina. Vozač će lako otkriti da ga rad
motora u opsegu obrtaja od 4.900 do 7.200 o/min stavlja u srce akcije.
Kao i kod aktuelnog GR Yarisa, optimalno prianjanje i
“vuča” obezbeđeni su sistemom GR-FOUR, elektronski kontrolisanim, stalnim
pogonom na sva četiri točka. Razvijen specijalno za ovaj automobil, GR-FOUR
prilagođava potrebnu raspodelu prenosa pogona na prednje i zadnje točkove u tri
režima koji odgovaraju željenom načinu vožnje – Normal, Sport i Track.
Povećana krutost karoserije
pruža bolju šasiju i reakciju upravljača
Lagana karoserija GR Yarisa postala je još čvršća, uz
povećanje krutosti od oko 13 odsto na mestima tačkastog zavarivanja i nanošenje
približno 24 odsto više lepka na najvažnijim delovima strukture. Kao rezultat
toga, poboljšano je ponašanje automobila pri skretanju, obezbeđena kvalitetnija
“informacija” na upravljaču i unapređen osećaj prianjanja, donoseći još više
prednosti šasiji koja je već bila zategnuta i pružala vozaču željene
performanse. Platforma je namenski dizajnirana za ovaj automobil, i kombinuje
prednji deo Yarisove GA-B strukture s novim zadnjim krajem koji je prilagođen i
napravljen od Toyotine veće, GA-C platforme.
Lagani, ali kruti sistem oslanjanja je zadržan – samo
su napred ojačane veze Mekfersona. Pozadi su i dalje dvostruka ramena, ali su
urađena precizna podešavanja u skladu s predlozima koje su dali vrhunski probni
vozači. Dodatni vijci za pričvršćivanje prednjih amortizera na karoseriju
sprečavaju moguće neželjene promene nivoa i položaja vozila koje se mogu desiti
kada se gornja čaura amortizera deformiše u sportskoj vožnji pod velikim
opterećenjem. Ujedno, prednje i zadnje opruge su prilagođene za optimalne
performanse i poboljšanu kontrolu upravljanja.
Novi kokpit inspirisan
takmičenjem
U kabini modela GR Yaris napravljene su značajne
promene kako bi se kokpitu dao pravi sportski osećaj, s dizajnom koji je veran
principima „vozač na prvom mestu“, što je osnovna karakteristika automobila. GR
tim je prihvatio savete trkačkih i reli vozača kao polaznu osnovu za drugačije
pozicioniranje instrumenata što omogućava vozaču brži i jednostavniji pristup
komandama. Vozači trka i relija su dali nemerljiv doprinos ovim promenama.
Kontrole koje se koriste u takmičarskoj vožnji, kao
što su komanda za hlađenje interkulera, dugme za isključivanje kontrole
stabilnosti vozila (VSC-OFF) i trepćuća svetla opasnosti, pomerene su bliže
vozaču, tako da se mogu brzo i lako dohvatiti čak i kada se koristi trkački
pojas. Na strani suvozača, ležište na centralnoj tabli je povećano tako da ima
prostora za dodatne merače ili za postavljanje monitora za suvozača. Vozačevo
vidno polje iza upravljača je prošireno spuštanjem gornje ivice instrument
table za 50 mm, promenom položaja retrovizora i zaokretanjem kontrolne table
prema vozaču za još 15 stepeni.
Instrumenti obuhvataju novu, potpuno digitalnu
instrument tablu od 12,3 inča, s dva režima rasporeda – normalan i sportski,
pri čemu ovaj drugi pruža prikaz podataka važnih za sportske performanse.
Dizajn je bez ikakvih suvišnih ukrasa, tako da je grafika jasna, a informacije
se mogu odmah videti i razumeti. U verziji s automatskim menjačem, očitavanje pokazuje
kako temperaturu ulja u menjaču, tako i vizuelno upozorenje (pored zvučnog
signala) koji obaveštava vozača kada su obrtaji motora previsoki za
prebacivanje u nižu brzinu. Urađene su precizne promene kako bi se vozaču
pružilo najbolje držanje tela. Sedište je spušteno za 25 mm, a upravljač je
podešen u skladu sa tim. Smer ručice menjača je promenjen kako bi odgovarao
takmičarskoj vožnji, tako da vozač gura ručicu napred za niže stepene prenosa i
povlači nazad za prebacivanje u viši stepen – to je rešenje koje je preporučio
glavni probni vozač i predsednik kompanije Toyota Motor Corporation, Akio
Toyoda (alias Morizo).
Detalji unutrašnjosti
Kao što bi se moglo očekivati u jednoj takvoj
čistokrvnoj mašini, promene u eksterijeru GR Yarisa su daleko od toga da budu
samo jednostavna kozmetička izmena. Još jednom, dobijene primedbe
profesionalnih i vozača s master titulom, ali i iskustvo stečeno u žaru trka na
stazama, bili su sastavni deo sprovedenih unapređenja. Osnovni paket ostaje
isti: GR Yaris je automobil s troja vrata koji je u velikoj meri model za sebe:
samo su zadnja svetla, antena i retrovizori preneti iz standardnog “hečbeka”.
Svaki element je izmenjen kako bi se postigle optimalne sile pritiska na
podlogu, aerodinamika i prianjanje.
Na prednjem delu automobila nalazi se nova čelična
mreža smeštena na donjem delu rešetke, i optimizovana za najbolji odnos
debljine, snage i smanjene težine. Bočna rešetka sada ima veći otvor, a donji
branik ima novu podeljenu konstrukciju koja olakšava i pojeftinjuje popravku
ili zamenu. Pozadi, otvor na nižoj ivici donjeg ukrasnog detalja omogućava
bolje opstrujavanje vazduha ispod poda vozila, smanjujući time otpor,
poboljšavajući upravljivost i stabilnost automobila, kao i bolje odvođenje
toplote iz izduvnog sistema.
Svetla za maglu i hod unazad su izmešteni, i pomereni
su sa donjeg dela branika kako bi bili integrisani u objedinjena zadnja svetla,
smanjujući time rizik od oštećenja. Isto tako, visoko postavljeno stop svetlo
je pomereno sa zadnjeg spojlera na dole, na zadnja vrata, tako da su sva zadnja
svetla poravnata i u širokom vidokrugu za vozače koji se nalaze iza. Pomeranje
stop svetla takođe olakšava zamenu ili podešavanje spojlera. Novi GR Yaris
uvodi novu opciju boje spoljašnjosti sa oznakom Precious Metal, pored već dobro
poznatih nijansi Emotional Red, Precious Black i Super White/Platinum White
Pearlescent, koje predstavljaju boje tima TOYOTA GAZOO Racing. Nova lista
opreme* podrazumeva najnoviju generaciju sistema Toyota Safety Sense,
navigaciju i digitalni ključ. Model s automatskim menjačem imaće više opreme,
pa zato dobija i opciju s kovanim naplacima, zadnjim i bočnim monitorima i
vrhunskim JBL zvučnim sistemom.
Specijalna izdanja
inspirisana Reli šampionima
Toyota će proizvesti specijalna izdanja novog GR
Yarisa, nazvanog po dvojici svojih vozača i zvezda Svetskog reli šampionata
(WRC). Ti modeli biće nazvani „Specijalna verzija Sebastien Ogier“ i
„Specijalna verzija Kalle Rovanpera“, a zasnovane su na konceptualnim modelima
prikazanim na Salonu u Tokiju 2023. godine. Ti automobili će biti predstavljeni
na reliju „Monte Karlo“, prvoj trci ovogodišnjeg FIA WRC šampionata, koji se
održava od 25. do 28. januara.
Komentari(0)